#9151 - 23/02/200314:20Re: Hvorfor rejse sig for en profet/apostel?
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
I respekt for Guds ord, såmænd bare. Ifølge vores bibielsyn taler apostle og profeter ikke deres egne, men Guds ord. Det bekræfter bibelen jo også selv.
Når præsten prædiker, kan vi roligt blive siddende, for han kan jo eventuelt tage fejl, og desuden ville vi blive trætte i benene af at stå op så længe.
Men jeg synes nu man burde indføre at stå op til salmesang - så klinger det meget flottere
#9152 - 23/02/200314:36Re: Hvorfor rejse sig for en profet/apostel?
[Re: kristina]
Anonym
Anonym
Tak for svaret. Ja vi har det samme Bibelsyn, men rejser os dog kun ved læsning af Evangeliet.
Ved nogen salmer står vi op og synger. Det er rigtigt at man synger bedre stående end siddende. Og - ville vi måske blive siddende på bænken, hvis vi virkelig forstod at Gud var iblandt os..? (ved godt at vi alle ved dette..men bare en tanke.)
Efter læsning af Evangeliet som læses af præsten (epistler læses af lægmand/kvinde), lukkes Bogen, og holdes højt op i luften, så alle kan se at det er Guds Ord. Imens synger man en lille "sang" som kaldes Halleluja.
Btw. lige inden Evangelielæsning synger vi også : Gud være lovet for Sit glædelige Budskab. Så er der da én ting vi gør ens.
Nu har du fået et par svar, at det er i respekt for Gud. Min tanker er så, hvorfor man ikke går i knæ, hvilket er en større annerkendelse over for Gud, at man ved dette, viser Gud at Han er ophøjet som Majestæt.
#9156 - 23/02/200315:58Knæle for den Almægtige.
[Re: steincke]
Anonym
Anonym
Kære Steincke. Du har helt ret.
Selvom det kun var en synes jeg nok at det er relevant.
En ting er at man i mange sammenhænge rejser sig i respekt/høflighed, fx. når nogen kommer hen og hilser, eller i kirken, når præsten kommer ind/går ud.
Men - i katolske Kirker er der indbygget "knæfald" i bænkene. Vi har dermed mulighed at knæle ved indgang/udgang, men især også under forvandlingen. (brød og vin til legeme og blod)
Vi knæler også når vi går forbi tabernaklet med hostien. Og vi bukker når vi kan se alteret. (fx. når vi kommer ind eller går forbi det) Vi bøjer os når vi nævner Kristus i vekselsange osv. Så jo, jeg kan godt følge dig i at Gud er "højest".
#9157 - 24/02/200310:51Re: Tilskuer eller deltager.
Esmaralda
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej Søster B
Jeg går ud fra at det er mig du spørger - eftersom Malli ikke har skrevet i denne tråd
Og nej du er ikke nedladende.... der skal mere til
Om jeg føler at jeg deltager nok - ja det gør jeg faktisk. Jeg har det rigtigt godt med den - til tider - lidt langsomme og ensformige måde at afholde gudstjeneste på. Jeg ser det som en rig mulighed for at være stille for Gud. Personligt ville jeg have svært ved at finde stilheden hvis vi først skulle synge vekselsange (klappe og lavefagter og hvad man ellers kunne finde på).
Samtidig synes jeg at det er vidunderligt at dem der har det på en anden måde end jeg kan komme i kirkesamfund hvor man praktisere mere "haleluja, klap og dans" (Det i gåsetegn er vores LM´ske måde at bibeholde vores små fordomme om frikirkerne på håber ikke de tager det for tungt for det er ikke ment tungt ). Det er dejligt at vi kan være forskellige og stadig ét legeme i Kristus
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
Hej steincke.. der er mange måder at vise at man ophøjer gud og tilbeder ham..
jeg synes ikke kun at man bør vise den respekt ved at rejse sig op eller knæle for den sags skyld.. man bør gøre sådan, som man selv føler at man viser Gud den største respekt, entet knælende, stående, stående med hænderne løftet højt eller siddende med hovedet bøjet..
det burde ikke være en tradition, som folkekirken udviser, at man per automatik rejser sig, det ligner en flok robotter. Mange af kirkegængere forstår det ikke engang hvorfor de nu skal rejse sig, eller hvorfor de nu skal sætte sig.. det er altså ret så upersonligt synes jeg og ALT for ritual-agtigt.
MariaMaria
vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft
#9159 - 24/02/200313:58Re: Hvorfor rejse sig for en profet/apostel?
[Re: MariaMaria]
serner
Bruger
Reg.: 07/08/2002
Sted: Kolding
tja vi har alle vore traditioner og uskrevne ritualer, både folke og frikirker. i folkekirken står vi op under læsningen, i frikirkerne står man under sangen vi har alle vor liturgi, i folkekirken er den nedskrevet hvor man i frikirkerne husker den udenad hæhæhæhæhæhæ
vi har alle vor liturgi, i folkekirken er den nedskrevet hvor man i frikirkerne husker den udenad
vil du venligst uddybe..
at vi står op under lovsang.. tja nogle står, nogle sidder og andre danser, og nogle helt andre knæler.. det er forskelligt.. ihvertfald i den frikirke jeg kommer i, da det er den personlige forhold til Gud der bliver lagt vægt på..
MariaMaria
vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft
#9161 - 24/02/200317:09Formen siger ikke noget..
Anonym
Anonym
om hvor personligt dit Gudsforhold er!!!!
Lad os ikke forfalde til åndelig arrogance som gavner INGEN og bare sætter vores Gud i et utrolig dårligt lys!
Man må gerne undres og blive ved med det..men der er ingen grund til at håne hinandens liturgi.
Måske mente du bare at du absolut ikke bryder dig om Folkekirkens liturgi, men jeg savner lidt at du viser forståelse for at andre har det modsat end dig. Hvis jeg har misforstået dig, så må du undskylde.
#9162 - 24/02/200317:14Re: Tilskuer eller deltager.
[Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym
HOV! Undskyld Esther..
Ih det er bare fedt at høre at du har det så godt med liturgien i Folkekirken!!! Jeg håbede sådan at høre fra nogen der havde det sådan..for den kirke for bare så mange tæsk altid, ikke mindst ang. sin liturgi! Dejligt at nogen holder utrolig meget af den måde det foregår på. Jeg kan høre at det giver dig de bedste rammer til at have stilhed - det er bare kanon.
Hej SøsterB ØHHHH oki du har det godt nok med at slå ned på folk fordi du tror at vi ikke acceptere hinanden.. hvor i mit indlæg har jeg givet udtryk for at jeg hånt folkekirkens liturigi????? Jeg tror altså at det er dig, som har svært ved at skælne mellem debat/spørgmål til hinandes kirkeretninger og så det at håne hinanden...
MariaMaria
#9164 - 24/02/200319:07Re: Formen siger ikke noget..
Anonym
Anonym
Hej MariaMaria
undskyld. jeg kom til at besvare det forkerte af dine indlæg. Det jeg påtalte var noget du skrev i det indlæg FØR det.. (jeg citerer fra begge dine indlæg om emnet, bare for at få det hele med).
det burde ikke være en tradition, som folkekirken udviser, at man per automatik rejser sig, det ligner en flok robotter.
Robotter ?! Det virker negativt i mine ører. Måske er det ikke ment sådan, men sådan opfatter jeg det.
Hvis jeg kaldte frikirker for "moderne halleluja-bevægelser" , ville du så ikke opfatte det som nedladende ? Det kan være både og - og når man ikke kender hinanden IRL kan det være svært at vide hvad der menes..
det er altså ret så upersonligt synes jeg og ALT for ritual-agtigt.
Vent bare til Pinsekirken har fejret 2000 års fødselsdag, og se om ikke der har udviklet sig "traditioner". Såvidt jeg er orienteret har I da allerede en vis "liturgi" som Serner også nævnte i sit indlæg til dig. Lur mig om ikke alle som én rejser sig når der er lovsang.. *GGGGGG* Bare et eksempel.
Så længe liturgien hjælper mennesker til at connecte med Gud er det godt. Også selvom det er på en måde som man har gjort i mange år. Du siger det også selv, at der er flere måder at tilbede Gud på, så vi er da enige om det vigtigste
jeg synes ikke kun at man bør vise den respekt ved at rejse sig op eller knæle for den sags skyld.. man bør gøre sådan, som man selv føler at man viser Gud den største respekt, entet knælende, stående, stående med hænderne løftet højt eller siddende med hovedet bøjet..
AAAAMEN!!!!!!!
Jeg tror altså at det er dig, som har svært ved at skælne mellem debat/spørgmål til hinandes kirkeretninger og så det at håne hinanden...
Jamen det er måske rigtigt. Jeg synes godt det kan være svært at forstå hinandens meninger, når man ikke er så fortrolig med hinandens sprogbrug osv. Men nu har jeg forsøgt at sige hvor jeg mener at du talte nedladende om Folkekirkens liturgi.
#9165 - 25/02/200306:37Re: Hvorfor rejse sig for en profet/apostel?
serner
Bruger
Reg.: 07/08/2002
Sted: Kolding
meget gerne
liturgi betyder rækkefølge. Både folke og frikirker har en struktur og form i deres gudstjenester. Der er altid et mønster på hvordan en gudsteneste forløber, i folkekirken er dette mønster nedskrevet hvor det i mange frikirker er noget der ligger i luften. Begge måder kan bruges og jeg er sådan set flintrende ligeglad jeg finder mig vældig godt tilpas i frikirkelige miliøer.......
og jo, jeg synes det er helt fint at tilbe' på den facon man finder bedst, stående, liggende, sidende, hoppende, grinende, grædende!! men fakta er at man generelt set (!!!) helst står op under lovsangen i frikirker og helst står op under læsningen i folkekirker, at man helst sidder under læsningen i frikirker og ofte sidder under lovsangen i folkekirker. der findes undtagelser for det hele, fx i den folkekirke jeg kommer i!!!! dette er bare det generelle mønster og det er fint!!! vi er frie til at bruge de ritualer hver vores tradition har, det er nemlig ikke formen men hjerterne det kommer an på. Og ritualer er kun redskaber, men man kan faktisk bruge dem til at tilbe', de behøver ikke være tomme og upersonlige
Jeg giver udtryk for mine mening om folkekirken.. og ja jeg har måske en ret dårlig erfaring med den, jeg har været i 100 af folkekirker, til 100vis af gudstjenester, og ja jeg følte mig virkelig som en robot, og forstod ikke en pind af hvorfor jeg skulle gøre dit og dat.. Det mindste de kunne gøre var da at forklare menigheden, hvorfor man rejste sig når evangeliet blev læst højt osv osv.. Jeg giver udtyk for min erfaring, og det kan jeg ikke se at der er noget galt i.. Hvorfor kan folkekirken ikke tage imod kritik? Det tror jeg altå godt de kan SøsterB, og mange af dem er blevet 100gange bedre..
Jeg ville være fløjtende ligeglad hvis du eller nogen andre kaldte vores kirke fra en "moderne halleluja-bevægelser".. Der klinger da meget godt synes jeg.. ville godt lige tilføje et ord: "moderne boble-boble halleluja-bevægelse".. det lyder da bedre end en "gammeldags religiøs simre-simre-bevægelse"..
MariaMaria
Hej Søster B en del af de traditioner du nævner her er ikke nogen den evangelisk-lutherske kirke ændrede ved reformationen. Det var føst senere med pietismen og oplysningstiden. Pietisterne, der var præget af reformert kristendom anså disse ydre ting for katolske levn. I flere lutherske kirker knæler man stadig under f.eks. imdstiftelsesordene for at bekende, at Jesu legem ogf blod virkelig er nærværende i brød og vin i kraft af hans ord og indstiftelse. ligeledes er der også tradition for at man bøjer hovedet under nævnelsen af Jesu navn og ved anden trosartikel i trosbekendelsen for at signalere at Den menneskevordne Jesus virkelig er Gud og det er i ham vi ser Gud. Korstegnet er heller ikke afskaffet ved reformationen. Som evangelisk-lutherske mener vi, at der bør herske frihed i disse ting, dog således at de tjenr den rette forståelse af evangeliet. Hvis afvisningen af at knæle under indstiftelsesordene eller ved modtagelsen af nadveren f.eks. er, at man ikke mener det virkelig er Jesu legem og blod er det en pligt for en evangelisk-luthersk kirke, at man markere at det er det, f.eks. ved at knæle.