Hej Lars
Jeg tænker meget over korrektheden i biblen, er hvert et ord sandt i biblen?
Jeg tror jeg følger rimelig meget Jesusfreaks syn på sagen

Dog må jeg indrømme, at jeg mener der er forskel på periferi og kerne i bibelen. Altså fx en etisk formaning eller et trosmæssigt udsagn ville sandsynligvis ikke blive accepteret i bibelen, hvis de ikke havde stor betydning! Altså det, som jeg mener er, at bibelen vel nødvendigvis må forstås 100% korrekt disse steder. Men ting som, hvorvidt Jesus red på et eller to æsler - om han kom ind eller ud af Jeriko osv. mener jeg er af langt mindre betydning (dermed har jeg ikke sagt, at der ikke også muligvis er 100% historisk korrekte - pointen er bare, at de ikke er specielt væsentlige i forhold til bibelens helhedsbudskab).
Den er oversat så mange gange og det vil da være naturligt hvis der var kommet fejl i den?
Den er oversat mange gange; men meget sjædent sådan, at man har oversat fra én oversættelse til en anden!
Men ellers tror jeg at det er en vigtig pointe du bringer.
Måden oversættelses arbejdet fungerer i dag er, at man først og fremmest gør alt for at finde de bedste manuskripter (fx de ældste) - og derefter baserer oversættelsen på disse - og ikke på manuskripter af nyere dato!
Jeg tænker bare at hvis der nu var fejl i biblen som vi kalder Guds ord, ikke var Guds. hvilken katastrofe ville det ikke bringe?
Det kunne være katastofalt - men jeg har svrt ved at finde eksempler på dette - da de fleste trosudsagn og etiske udsagn baseres på flere kilder i bibelen, og ikke bare bliver trukket ud af en sammenhæng!
Og hvis man ikke kan garantere for der ikke er fejl, hvordan kan vi så kalde det Guds ord?
Vi kalder det vel Guds ord, fordi det danner trosmæssigt og etisk fundement for den kristne tro - så altså på de her områder må ordet være oprindeligt, profetisk og apostolisk! Endvidere kalder vi det Guds ord, for de Gud taler igennem den ind i vores hverdag - og fordi, at bibelene er et vidnesbyrd om Guds indgriben ind i vores verden!
Jeg behøver ikke biblen for at snakke og mærke Jesus, men den har alligevel lagt billeder på nethinden omkring dommedag m.m.
Fair nok - men jeg studser nu alligevel over din udtalelse! For hvordan ved du om det er Jesus, du mærker, hvis du ikke vurderer det i forhold til bibelens Jesus? Kan din Jesus ikke, i fald du ser ham uafhængigt af bibelen, hurtigt blive til en Jesus, som er dannet og formet af vores postmoderne tid, og vores følelser, troskrav og etiske synspunkter? I fald Jesus ikke er fx knyttet til bibelen - bliver han så til andet end en super subjektiv fornemmelse? Eller hvad?
Det pudsige er evangelierne, de er næsten alle ens - men derfre og til åbenbaringerne hvilket kun er fra en person?
Jeg tror ikke helt jeg forstår hvad du mener! Er det som steffen lægger op til, at du taler om, at evengelierne er bedre historisk begrundede end Johs Åb?
Venligst Jón