Hej Montago,
Jeg kan ikke se den store forskel på "syndernes forladelse" og "syndernes tilladelse"
Hvis Hitler i sit sidste øjeblik indså at hans handlinger var onde, og derved bekendte sin syn - er han tilladt at komme i himlen af Jesus/Gud...
Hvis han rent faktisk indså det onde i sine handlinger, og hvis han rent faktisk bekendte dem, så ja. Hvad er problemet i det?
ehm... Men da han er katolik, skulle han måske betale aflad inden hans synd var betalt...
Det skal retfærdigvis nævnes, at Hitler og alle der støttede nazismen havde ekskommunikeret sig selv fra den katolske kirke, og hans katolske afstamning derfor ikke har meget at sige. Bemærkningen om aflad er enten udtryk for en bevist tilsvining af den katolske kirke eller en total uvidenhed. Jeg håber på det sidste, og vil gerne endnu en gang slå fast:
Aflad har aldrig været og bliver aldrig katolsk eller kristen lære, men var et kortvarigt misbrug der fandt sted i renæssanceperioden, og Tetzel blev fordømt så tidligt som 1519 af kardinal Cajetan.
I gamle dage blev man først døbt meget sent i livet fordi man er uskyldig indtil man bliver døbt... (hvilket vidst stadig gælder ???)
Hvornår var "i gamle dage"? Er det noget du selv har fundet ud af, eller noget du har fået at vide?
Katolikker har vidst nok den holdning at man er uskyldig indtil man er 7 år gammel... (hvilket en sjov dame:
Julia Sweeney fortæller om)
Jeg har en fornemmelse af, at "vidst nok" kunne stå foran de fleste af dine påstande... måske skulle du sætte dig lidt mere ind i hvad du kritiserer?
Med andre ord, er der flere problemstillinger ved at tro på Gud/Jesus end at være Ateist...
Det er meget muligt. Der er også enormt mange problemstillinger forbundet med at tro på et menneskeskabt CO2-problem...
Hvis jeg laver lort, er det fordi jeg er en lort
Hvis jeg laver godt, er det fordi jeg er god...
Et træ kendes på sine frugter...
jeg behøver ikke en Gud til at give mig samvittighed, den har jeg fra min opdragelse.
Jeg behøver ikke vandværket for at give mig vand, det får jeg fra min vandhane.

Mvh. Steffen