Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 4 gæster online.

Statistik
2619 Brugere
23 Fora
7464 Tråde
119490 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#909 - 25/11/2001 13:33 Dåb med ånd
Anonym
Anonym

Et spørgsmål inspiret af debat-svaret, , er, hvorvidt man som barnedøbt i folkekirken har brug for en decideret omvendelses-ceremoni i form af dåb med ånd.
Jeg tænker konkret på, at i og med man igennem sit liv har oplevet at troen har været der på forskellige planer (fra barn til teenager til voksen) og gået lidt bag en sky fra tid til anden, men man måske har et ønske om virkelig at opleve at modtage den hellige ånd som gave og gennemgå en decideret omvendelse, hvad kræver det så af handlinger? Er det nok at bede om syndernes forladelse eller at blive bedt for, eller skal der ske noget mere bombastisk? Jeg synes afgjort at de nævnte skriftsteder ligger op til det.

Til toppen 
#910 - 26/11/2001 01:42 Re: Dåb med ånd [Re: ]
holbo
Bruger

Reg.: 01/10/2001
Sted: Rask Mølle
Skal man tage den folkekirkelige dåb for pålydende, må svaret på dit spørgsmål være et klart og tydeligt: Nej!

Ifølge de folkekirkelige bekendelsesskrifter, som gives udtryk i dåbens ord om, at barnet modtager "Den Hellige Ånd for dit ansigt og dit bryst" er dåben også en dåb med Helligånden.

For os, der er vokset op i en frikirke kan den være meget svær at greje, fordi vi jo har den opfattelse, at dåb i Helligånden [HÅ] forudsætter en omvendelse for den døbte, men opfattelsen er lidt anderledes i folkekirken. Hvis man skulle give et billede af det, kunne man sige, at der ved dåben bliver sået et korn af HÅ, som så senere kan vokse og gro, når og hvis den døbte vælger Jesus til. Der kan naturligvis opstå et teologisk problem med hensyn til den hændelse, som nogle af disciplene kommer ud for, da de møder nogle, der er blevet døbt med Johannes´ dåb, men end ikke har hørt om HÅ. De lægger deres hænder på disse personer, som så bliver døbt med HÅ, men på den anden side er der da lige så store problemer med enhver anden opfattelse af dåben.

Under alle omstændigheder ville det for mig at se være en miskreditering af din barnedøb, hvis du lader dig gendøbe, hvad enten der er tale om reel dåb med vand eller ved en særlig omvendelsesceremoni. Her bliver det blot endnu mere klart for mig, hvilken stor betydning, konfirmationen kan have i den forbindelse.

Per

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2013 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær