Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#89625 - 03/01/2008 01:13 Evangelist
Joss
Bruger

Reg.: 17/12/2007
Hvad vil det egentlig sige at være Evangelist? og hvad går det helt præcist ud på ?
- har hørt en masse om at det er det rene hjerne vask og at det bare er Christian Heedegaard som står bag det hele og tja.. at han ikke er andet en en gemen fusker der får folk til at hoste op med deres penge og misbruger deres tillid.

Ændret af Joss (03/01/2008 01:14)

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#89626 - 03/01/2008 02:23 Re: Evangelist [Re: Joss]
Lafiit
Bruger

Reg.: 29/11/2007
http://www.kritisk.dk/index.php?id=forside

Jeg søgte lige hurtig på google og fandt denne hjemmeside og har skimtet en af artiklerne igennem (om kira), og det virker umiddelbart troværdigt det som står inde på siden ud fra hvad, der står i artiklen, men du må jo selv bedømme.

http://www.kritisk.dk/index.php?id=forside

For mig at se ud fra artiklen med Kira og selve konstruktionen/Layoutet på Evangelist hjemmesiden synes jeg at have det indtryk, at Evangalist er yderst sektagtigt.

God læselyst.

Til toppen 
#89635 - 03/01/2008 12:25 Re: Evangelist [Re: Lafiit]
Amby
Bruger

Reg.: 16/12/2007
Sted: Starup/Tofterup
Hej Jos og velkommen her

Evangelisterne er en del af trosbevægelsen som jeg har skrevet noget om i den tråd der heder vranglære
prøv at læse dette og prøv at læse denne hjemmeside der heder kritisk som Lafiit henviser til først og har du så yderligger spørgsmål så skal du bare spørgsmål

Hilsen Preben Amby

Til toppen 
#89648 - 03/01/2008 21:43 Re: Evangelist [Re: Amby]
Andre
Anonym

Evangelist er en organisation som er dedikeret til at hjælpe prostituerede, narkomaner, ensomme, sårede, forladte, misbrugte, mentalt syge, fysisk syge, etc., etc..

Folk er ikke enige i metoderne man bruger og de ting man siger, men farisæerne elskede heller ikke Jesus ;-) ("Folk" er som regel bagkloge "kristne" som ikke yder dagens gerning, men sidder bag deres tastetur, fjernsyn eller avis og fordømmer andre).

For at nogenlunde citere Hr. Hedegaard selv siger, så dømmer han ikke nogen som gør et større arbejde end ham selv. Og det er slet ikke nogen dum idé. Vidnesbyrderne er mange, lange, og af enhver slags! Og al æren går til Jesus.

Man skal da være lidt småblind, meget kold og meget dum hvis man kun har fordømmelse til overs for sådan et sted, et lys i mørket. Ingen siger det hele er perfekt, eller at de kun gør det rigtige - vi er kun mennesker.

Folk som har kritik, muggeri og egentlig bare elsker at høre deres egen mening skulle hellere støve deres åndelige sværd af og bede for disse folk må få endnu mere visdom til at lede... og hvis det går helt galt kunne man jo også bidrage lidt med sit hjerte (sarkasme, læs: tegnebogen), hvis det ikke er for meget at skulle ofre for en stakkels fattig dansker.

vh André \:\)

Ændret af Andre (03/01/2008 21:48)

Til toppen 
#89727 - 05/01/2008 21:21 Ordstyrerbemærkning [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Andre, spar på sarkasmen, hold op med at nedgøre andre mennesker, og lad være med at sætte deres kristennavn i citationstegn. Så er jeg sikker på, vi kan få en meget bedre og mere frugtbar dialog.

mvh
Nikolaj, ordstyrer

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#90424 - 19/01/2008 15:37 Re: Evangelist [Re: Joss]
Amby
Bruger

Så er der igen ballade hos evangelist denne gang på Hartegården,

Læs artiklen fra Hillerødposten

Jeg syntes det er sørgeligt med børn i klemme på den måde

http://www.hip.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080118/LOKALE_NYHEDER/398290097

Hilsen Preben Amby.

Ps i kan følje debaten på kritisk

http://www.kritisk.dk/forum/viewtopic.php?t=232

Ændret af Amby (19/01/2008 16:06)

Til toppen 
#90426 - 19/01/2008 16:06 Re: Evangelist [Re: Amby]
berta
Anonym

Du tager helt fejl, der er ikke ballade i Evangelist, men som sædvanlig med de familier, der ikke kan respektere andres valg.

Den mand er jo til fare for sine omgivelser, det er der mange der er, det har intet med Evangelist at gøre, der er mange mødre på kvindehjem, hvor fædrene ikke har adgang.
Det er helt almindelig hverdag i Danmark.

Til toppen 
#90428 - 19/01/2008 16:15 Re: Evangelist [Re: ]
Amby
Bruger

Ved du vad Berta nu udtaler du dig igen om noget du ikke har en skid forstand på
De har fælles forældremyndigheden, og så er det ikke normal

Hilsen Preben

Ændret af Nikolaj (19/01/2008 17:05)

Til toppen 
#90430 - 19/01/2008 16:54 Re: Evangelist [Re: Amby]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Preben
Selv om jeg grundlæggende er enig med dig, ville jeg udtrykke mig anderledes:

Jeg har stor medfølelse med og forståelse for den far, som i desparation opførte sig både dumt og ulovligt.

Han bliver formentlig - og helt rimeligt - straffes efter gældende lov for ulovlig våbenbesiddelse, også selv om han så vidt jeg kan læse af avisartiklen ikke har brugt strømpistolen.

Jeg tænker i denne sag på den filmatiserede dokumentar-bog "Ikke uden min datter" hvor en mor, Betty Mahmoody hedder hun, brandhamrende ulovligt flygtede sammen med sin datter, som hendes iranske mand og hans forældre ville tilbageholde dernede for at give hende en muslimsk opdragelse.

Hun var blevet holdt som gidsel sammen med datteren i to års mareridt (fuldt lovligt!) uden penge og uden nogen rettigheder.

Jeg tror ikke, at nogen af os herude i friheden ville bebrejde hende hendes lovbrud.

Den familiesplittende kristne sekt "Evangelist" har formentlig deres lovparagraffer i orden.
Stenhjerter er fuldt lovlige ....
..

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#90433 - 19/01/2008 17:09 Ordstyrerbemærkning [Re: Amby]
Nikolaj
Bruger

Preben Amby, jeg har rettet din brug af Bertas (formentlig) rigtige navn til hendes brugernavn i dit indlæg til hende, for at beskytte den personlige oplysning, som et navn jo er, og som Berta måske ikke vil ud med, når nu hun ikke har valgt at gøre den offentligt tilgængelig.

Derudover vil jeg bemærke, at det bestemt ikke er en god idé at sige til andre mennesker, at de "ikke har en skid forstand på" et eller andet. Det fremmer ikke en frugtbar og respektfuld dialog. Derfor vil jeg bede dig om at holde en bedre tone og forklare dine meddebattører stille og roligt, hvorfor og hvordan du evt. mener, at de tager fejl.

mvh
Nikolaj, ordstyrer

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#90434 - 19/01/2008 17:24 Re: Evangelist [Re: kristina]
Amby
Bruger

Hej Kristine

Du har rad Der står i Rom 13 at vi skal underordne os øvrigheden ja der står i 1 Pet 2,8 at selv om det er urimelig skal vi underordne os
Det gør barer så undt når der er nogen der med biblen i hånden driver en mand så langt ud (Hvor er næstekærligheden hende) det budte være evangelisterne der skulle være en forbillede og gjorder alt hvad de kunder for et ægteskab til at funger og kun hvor alt var prøvet gå til skilsmisse og selv derefter prøve at få det til at fungerer

Men det giver sælføldi ikke manden lov til at gør hvad han gjorder

Hilsen Preben

Ændret af Amby (19/01/2008 17:24)

Til toppen 
#90439 - 19/01/2008 18:09 Re: Evangelist [Re: Amby]
berta
Anonym

Preben, hvordan kan du udtale dig om noget, du kun kender fra en avis?
#Det gør barer så undt når der er nogen der med biblen i hånden driver en mand så langt ud#

Har du haft en samtale med moderen... med Evangelist?

En sag skal altid bedømmes fra begge sider.

Det plejer at være meget almindeligt, at hvis nogen griber til vold, så er det ikke første gang, enten ligger det til en person, eller også gør det ikke.
Der er mænd der finder sig i at blive slået af deres koner, de kunne aldrig finde på at slå igen, vold ligger dem meget fjernt.
Og man er ikke helt "appelsinfri," efter 4 øl, hvad det kunne tyde på, var en daglig vane, da han ikke ville køre selv, men tog en taxa.

Men som jeg skrev, det er hverdagskost i dagens Danmark, og havde Evangelist ikke været nævnt, så havde vi bare trukket på skulderen, og så var det det.

P.S.
Jeg har en tilføjelse

Citat fra avisen:

#Og en strømpistol opererer med mange volt og få ampere. Det giver stor sandsynlighed for brændemærker, og det er der ikke spor efter på de to kvinder. Det er meget usandsynligt, at det kan passe, når den ene siger, at hun er blevet ramt tyve gange." #

Hertil kan jeg hilse og sige, at jeg selv har prøvet at få stød af en strømpistol, af min venindes bror, hvis far var vognmand, og transporterede kreaturer.
Det var virkelig meget ubehageligt, jeg fik et mindre chok, selvom det kun var eet stød jeg fik, og jeg fik ingen røde mærker, kvinderne har vel haft tøj på, det havde jeg da, men det forhindrer ikke at man får stød.

Ændret af berta (19/01/2008 18:44)

Til toppen 
#90450 - 19/01/2008 20:50 Re: Evangelist [Re: ]
ktf
Bruger

Reg.: 02/04/2006
Hej berta

Du skriver i dit første indlæg:
Du tager helt fejl, der er ikke ballade i Evangelist, men som sædvanlig med de familier, der ikke kan respektere andres valg.

Den mand er jo til fare for sine omgivelser, det er der mange der er, det har intet med Evangelist at gøre, der er mange mødre på kvindehjem, hvor fædrene ikke har adgang.
Det er helt almindelig hverdag i Danmark.

og herefter skriver du :
Preben, hvordan kan du udtale dig om noget, du kun kender fra en avis?
#Det gør barer så undt når der er nogen der med biblen i hånden driver en mand så langt ud#

Har du haft en samtale med moderen... med Evangelist?

En sag skal altid bedømmes fra begge sider.

Har du talt med moren eller faren ?

Kh
Kira

Til toppen 
#90457 - 19/01/2008 21:50 Re: Evangelist [Re: Amby]
julie
Bruger

Reg.: 29/12/2007

Nu har jeg selv opholdt mig en kort tid på et krise/kvindecenter og her var der absolut ingen adgang for mænd uanset hvad. At der er fælles forældremyndighed betyder jo ikke nødvendigvis at alt har været og er i orden, der er ingen andre end familien selv der kan vide hvad der er foregået i hjemmet. Nu siger jeg ikke det er sådan men han kan jo tidligere have gjort noget der gør at hun for alt i verden vil holde deres børn fra ham. Det kan jo være hun frygter for deres velbefindene i hans selskab... det kan ingen af os vide. Vi kender kun sagen fra avisen, og det kan derfor undre mig meget i kan dømme ud fra det. Medier er desværre sjældent neutrale eller objektive.

Audiatur et altera pars

Til toppen 
#90462 - 19/01/2008 22:17 Re: Evangelist [Re: julie]
Amby
Bruger

Hej julie

Det er ikke helt rigtigt at vi kun kender sagen fra avisen hinder Kira som har skrevet i denne tråd kinder til sagen fra mandens side
Det kan du læse om på kritisk.dk men ellers har du rat vi kan i dybden ikke vide hvad det drejer sig om
Der er barer en stort men og det er at denne sag ligner flere andre sager som der er faldet dom i en af dem er her

http://www.kritisk.dk/index.php?id=artikler/janne

Hilsen Preben

Ændret af Amby (19/01/2008 22:19)

Til toppen 
#90464 - 19/01/2008 22:52 Re: Evangelist [Re: Amby]
julie
Bruger

hej amby
ja kira har talt med manden men hvis han nu har gjort noget som gør at hun vil holde faderen fra børnene, så er det jo ikke særlig sandsynligt han vil fortælle det til Kira. Igen jeg siger ikke det er tilfældet men vi kan ikke vide hvad der er foregået, og bør derfor ikke dømme.

Jannes historie er jo umiddelbart ikke særlig rar. Men nu kender jeg hendes eksmand så jeg kender også den anden side af historien. Men vil undlade at kommentere på denne historie da jeg ikke betvivler at den historie hun har lagt på kritisk er hendes opfattelse af hændelserne og at hun er såret og jeg ønsker ikke at såre hende yderligere eller sætte spørgsmålstegn ved hendes opfattelse af forløbet.

Men for at sige det kort en uenighed har altid mindst to sider!

Audiatur et altera pars

Til toppen 
#90466 - 19/01/2008 23:14 Re: Evangelist [Re: julie]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej alle - jeg vil foreslå, at vi holder op med at diskutere personsager.

Nu hedder tråden "Evangelist" - kan vi ikke debattere indholdet af den trosretning som Evangelist-bevægelsen står for - og hvordan den ledes og praktiseres - i stedet for at tale om enkeltpersoner inden for og uden for bevægelsen ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#90476 - 20/01/2008 08:49 Re: Evangelist [Re: julie]
Amby
Bruger

Hej julie

Jeg vil gerne starte med at fortælle en beretning fra min nabo sogn hvor præsten efter et styk tid oplevet at nogle af dem han havde videt blev skilt det havde han de skidt med så han tog på studie orlov i parterapi for at hjælpe

Det er midt indtryk at evangalisteren kun tager sig af eden part de har i sin varetægt og er mere eller minder ligeglad med den modsatte part

Når de med biblen i hånden kan sige at det er i orden at blive skilt når man bare man følger Jesus, så har de misforstået noget

Hilsen Preben

Ændret af Amby (20/01/2008 08:54)

Til toppen 
#90477 - 20/01/2008 08:52 Re: Evangelist [Re: julie]
ktf
Bruger

Reg.: 02/04/2006
Hej Julie

Selv om du skriver du ikke ønsker at sætte spørgsmålstegn ved hendes historie så er det jo det du gør .

Hertil vil jeg så sige, at det bliver svært at tilbagevise hvad hun siger da det er sandheden.
Janne kan dokumentere hele hendes historie og hendes ex har haft lige så stor mulighed for at få hans version ud som hun har, men han har ikke villet deltage hverken i dokumentaren eller på anden måde.

Kh
Kira

Til toppen 
#90481 - 20/01/2008 14:00 Altid to sider af en sag [Re: ktf]
Jalokin
Anonym

Oprindeligt skrevet af: ktf
...hendes ex har haft lige så stor mulighed for at få hans version ud som hun har, men han har ikke villet deltage hverken i dokumentaren eller på anden måde.

Det ændrer ikke på at der altid er to sider af en sag. Os der hverken kender den ene eller anden personligt, har ingen mulighed for at bedømme, hvad motiverne for at deltage eller ikke at deltage er. Det er jo ikke sikkert, at den der ikke ønsker at kommentere personlige forhold offentligt, undlader det fordi han/hun har noget at skjule.

Dette er en helt generel kommentar, for jeg har ingen grund til at betvivle at de fleste medvirkende i den omtalte dokumentar, er blevet skidt behandlet af Evangelist, og at Evangelist har nogle (eller mange) problemer i den henseende.

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#90482 - 20/01/2008 14:00 Re: Evangelist [Re: ]
Møller
Bruger

Reg.: 27/11/2006

Inden vi nu helt går i selvsving, over den forfærdelige strømpistol - i almindelig tale kodriver. Så kan jeg ikke lade være at grine, for så slem er den nu ikke. Den kan på ingen måde sammenlignes med et elektrisk hegn. Det rapper da over fingrene, kodriveren kildre bare. Så den med brændmærker, det må være på grund af uvidenhed.
Vores kære vognmænd, bruger den vist mere over for "vi vanskelige" kunder, end dyrene. Men selvfølgelig kildre det lidt, men det er der nu slet ingen, der tager skade af.
Så kalde den for våben, altså, rend og hop. Når jeg eller et dyr får stød af et hegn, ja så hopper vi da lidt. Men kodriveren kan nu ikke frembringe noget hop, allerhøjest at vi går væk. Så jeg kan altså kun grine af det "våben".
Møller

Til toppen 
#90494 - 20/01/2008 17:32 Re: Evangelist [Re: Møller]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Oprindeligt skrevet af: Møller

Inden vi nu helt går i selvsving, over den forfærdelige strømpistol - i almindelig tale kodriver. Så kan jeg ikke lade være at grine, for så slem er den nu ikke. Den kan på ingen måde sammenlignes med et elektrisk hegn. Det rapper da over fingrene, kodriveren kildre bare. Så den med brændmærker, det må være på grund af uvidenhed.
Vores kære vognmænd, bruger den vist mere over for "vi vanskelige" kunder, end dyrene. Men selvfølgelig kildre det lidt, men det er der nu slet ingen, der tager skade af.
Så kalde den for våben, altså, rend og hop. Når jeg eller et dyr får stød af et hegn, ja så hopper vi da lidt. Men kodriveren kan nu ikke frembringe noget hop, allerhøjest at vi går væk. Så jeg kan altså kun grine af det "våben".
Møller

Joh, men selvfølgelig er det jo forbudt, også attrappistoler, og med god grund.

Kan I huske guldsmeden i København? Han som i vrede og frustration havde skaffet sig en skarpladt skyder, som han brugte, da han for jeg ved ikke hvilken gang havde indbrud i sin butik?

Den skyder skulle han heller ikke have skaffet sig, endsige affyret.

Men guldsmeden havde det meste af befolkningens sympati og opbakning, til trods for, at kun var hans sølv og guld, han ville forsvare ..

Strømpistolsagen handler om en mand, som havde problemer med at få kontakt med sine egne børn, som var i Evangelist-bevægelsens varetægt.

De nærmere omstændigheder og bevæggrunde kender vi ikke.

Derfor mener jeg principielt ikke, det er i orden at offentliggøre gætterier, som ingen af os har belæg for. Hverken forsøg på at mistænkeliggøre eller frifinde den anklagede.

Men Evangelist-bevægelsens familiepolitik og generelle praksis mener jeg der er god grund til at kigge nærmere på.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#90497 - 20/01/2008 18:32 Re: Evangelist [Re: kristina]
Amby
Bruger

Sælg alt og føl mig

Mange er totalt forgældet og kommer med ingenting. Mht. at sælge alt, så var Jesus disciple villige til at forlade alt! En medarbejder er en, der ”vover sit liv” jf Romerbrevet kap. 16. "Hils Priskilla og Akvila, mine trofaste medarbejdere, der har vovet deres liv for menigheden. Medarbejdere er mobile og kan sendes rundt, hvor deres hjælp er nødvendig. Medarbejdere opmuntres til at tage relevant uddannelse, der kan være til gavn for deres medmennesker

Dette citat er fra Evangelisters hjemmeside og det betyder at man skal underordne sig total evangelisters ledelse uden at sætte spørgsmål De bygger det fra Apg 2,44-47 Men alle de troende var sammen, og de var fælles om alt. ! De solgte deres ejendom og ejendele og delte det ud til alle efter enhvers behov

MEN HVAD SIGRE BIBLEN ENLIG

Vi har flere beretninger om nogle der forlader alt og føjer Gud Matt 10,37. 19, 29 Mark 10,29 5 Mos 33,9

Men det var ikke alle der skal Luf 8,39. 9,49-50 marts og Maria var fastboende Luk 10,38 og der er flere deciple end dem der føjer Jesus Luk 10,2

Der har hele vejen fra apostlens tid været nogle der har, skulle sælge alt fordi Jesus havde et spiciald kald til dem men det har aldrig været Guds mening at alle skal gøre det og det var slet ikke meningen at vi skulle flytte i kollektiv
Så når evangelisterne siger at Jesus deciple var villig til at sælge alt er det ikke rigtig det gjorde kun dem der fik et spicield kald

Luk 15,26 Hvis nogen kommer til mig og ikke hader sin far og mor, hustru og børn, brødre og søster ja sit eget liv, kan hen ikke være min discipel

De første vi skal ligge mærke til er at lige før dette har vi hørt om Lignelsen om det store festmåltid hvor at vi for at vide at det er gratis vi skal barer tage imod indbydelsen og nu får vi at vide hvad det koster nemlig ALT
Men det her skriftsted ophæver ikke loven. At du skal ærer din far og mor. Hvad Gud har sammenføjet de må mennesker ikke adskille osv.

Jeg har nogle vender der har arbejdet i Kuwait og dernede var det alvor der viste mand at hvis man begyndte at folde Jesus så betød det at de ville tage afstand fra dem Ja jeg har oplevet en muslim der er kommet til tro at så har familien holde hans begravelse
At man kan risiker i underste koncikvens at må forlade ens Mor og far, søster bøder børn, betyder ikke at evangelisterne har nogen som helst rat til at bruge det til at få magt over folk så de kan plaser folk hvor det passer dem

Hilsen Preben

Til toppen 
#90498 - 20/01/2008 18:52 Re: Evangelist [Re: ktf]
julie
Bruger

Citat:
Selv om du skriver du ikke ønsker at sætte spørgsmålstegn ved hendes historie så er det jo det du gør .

Hej Kira
jeg var godt klar over at det jeg skrev godt kunne tolkes som om jeg satte spørgsmålstegn ved hendes historie. Men det gør jeg ikke! jeg mener blot at der er altid mindst to sidder, og to personer kan godt havde en meget forskellig opfattelse af samme situation. Jeg skrev ikke at jeg gav hendes eksmand ret, ønskede blot at gøre opmærksom på at der jo var to sider af sagen. Hvem der så har ret vil jeg slet ikke forholde mig til, det er ikke i mit sted at dømme.

Men synes nu vil skal stoppe diskutionen af denne sag da de involdverede parter ikke er tilstede.

Audiatur et altera pars

Til toppen 
#90499 - 20/01/2008 18:59 Re: Evangelist [Re: Amby]
julie
Bruger

Citat:
Når de med biblen i hånden kan sige at det er i orden at blive skilt når man bare man følger Jesus, så har de misforstået noget

Hej Amby
Nu har jeg et ret nært kendskab til evangelist, vil dog godt understrege at dette IKKE betyder jeg er enig i alt hvad de siger og gør. Men jeg har aldrig hørt dem sige at det er i orden at blive skilt! Tvært imod har jeg set dem hjælpe mange forliste ægteskaber på fode igen.

Audiatur et altera pars

Til toppen 
#90500 - 20/01/2008 19:10 Re: Evangelist [Re: Amby]
julie
Bruger

Citat:
Der har hele vejen fra apostlens tid været nogle der har, skulle sælge alt fordi Jesus havde et spiciald kald til dem men det har aldrig været Guds mening at alle skal gøre det

Nej og det er bestemt heller ikke den holdning evangelist har! Jeg kender flere der har søgt om at blive en del af evangelist som medarbejder, men som er blevet afvist for som CH siger "der skal et særligt kald til at være i evangelist, det er ikke for alle"

Det er så let at overtolke handlinger eller ord, men vi må passe på ikke at gøre dette, og dermed ligge megninger og ord i munden på andre.

Audiatur et altera pars

Til toppen 
#90503 - 20/01/2008 20:01 Re: Evangelist [Re: Møller]
berta
Anonym

Møller..som jeg skrev, har jeg selv prøvet at få stød af sådan en stømpistol.
Der er forskel på en ko og et menneske, det kan jeg love dig alt om!!!

Til toppen 
#90509 - 20/01/2008 21:18 Re: Evangelist [Re: julie]
Amby
Bruger

Hej Julie

Dem jeg snakker om er dem jeg har kendskab til og det er alle nogle hvor den ene er inde i evangelisterne og den anden det er der at CH mener at det er i orden med at blive skilt

Nu er det jo ikke barer kaldet til at være evangelist jeg snakker om men når man går ind i sekten så er det suveræn evangelister der bestemmer
Den måde pårørende oplever det er at evangelisterne er mere vigtige end familien

Hilsen preben

Til toppen 
#90511 - 20/01/2008 21:26 Re: Evangelist [Re: kristina]
berta
Anonym

Kristina, kender du Evangelists familiepolitik, eller kender du den kun fra de familier, der med alle midler, vil fratage deres familiemedlemmers ret til at vælge selv?

#Men Evangelist-bevægelsens familiepolitik og generelle praksis mener jeg der er god grund til at kigge nærmere på.#

Hvis nu en ung mand vælger at blive jægersoldat eller sømand i flåden, har han så sin fulde ret til det?

Hvor længe tror du, den unge mands chef vil finde sig i, at en mor render ham på dørene, for at få sin søn til at vælge fra?

Som Julie skrev, så er det ikke alle, Evangelist kan bruge i Guds tjeneste, der skal være et kald, og har man fået det kald, så adlyder man Gud, og følger ham.
Det må være en menneskeret at vælge hvilken vej man vil gå, som voksen person!
Og som jeg ser det, så er det ikke Evangelist der splitter familier, men familierne der blander sig i noget, der ikke kommer dem ved.
Og siden kritisk.dk gør ikke nogen god gerning i den retning, for hvis et familiemedlem vælger at arbejde i Evangelist, og forældre med flere, ser den side, så får de et forvrænget billede, som sætter skræk i livet på dem, og tror det er moonebevægelsen eller lignende de er havnet i.

Til toppen 
#90519 - 20/01/2008 23:26 Re: Evangelist [Re: ]
Møller
Bruger

Reg.: 27/11/2006

Med risiko for at fornærme køerne, må jeg sige, at så er vi da nogle stykker, der ligner køerne - for så meget kildre det da heller ikke. Prøv at tage fat i et hegn, det rapper. Der ER lov for, hvor mange volt en Kodriver må give - ellers blev det jo det rene dyrplageri. Men du ved så også, at det slet ikke har noget med en pistol at gøre, men bare en flad kasse med to elektroder på.

Møller

Til toppen 
#90531 - 21/01/2008 03:45 Re: Evangelist [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Ikke én krone herfra til sekteriske vranglærere som leder folk i afgrunden...

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#90537 - 21/01/2008 06:42 Re: Evangelist [Re: Møller]
berta
Anonym

Møller..du kan jo sige dig selv, at hvis det kun kildrede lidt, fik du aldrig den ko op på ladet.
Men ser du, hvis det nu var Hedegaard der havde brugt en stømpistol, til at true voldelige ubudne ægtemænd med, så havde "piben jo fået en hel anden lyd"..

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/kriminalitet/2008/01/18/035434.htm?wbc_purpose=update%3B

To politibiler kørte galt på vej til gerningsstedet, da den ene bil kørte op bag i den anden.

© Local Eyes

Politibiler kørte galt på vej til mand med strømpistol
18. jan. 2008 03.56 Kriminalitet Opdat.: 18. jan. 2008 04.17
Da en ophidset eksmand torsdag aften tog en taxi hele vejen fra Svendborg til Skævinge ved Hillerød for at opsøge sin tidligere samleverske, blev det begyndelsen på en begivenhedsrig aften for Nordsjællands Politi.

Manden havde parrets to største børn med i hyrevognen, da han opsøgte den adresse, hvor kvinden var flyttet ind med de to mindste.

Da en anden beboer på stedet åbnede døren, fik hun et stød på halsen med en strømpistol, hvorefter manden for ind og overfaldt den tidligere samleverske, der også fik et stød på halsen.

På vej til stedet havde to patruljevogne så meget fart på, at den ene ramte ind i den anden. Alle fire betjente blev skadestuebehandlet, men kunne udskrives senere på aftenen.

Det lykkedes dog at få anholdt den ophidsede og forsmåede mand, der blev sigtet for grov vold.

Tænk..at politiet kører så vildt, for en helt "uskyldig" stømpistol..

Et stød fra et elhegn kan få en ko til at springe "for livet" ..mange stød slår den ihjel.

http://www.bt.dk/article/20071116/krimi/71116001/

Ændret af berta (21/01/2008 06:57)

Til toppen 
#90543 - 21/01/2008 09:22 Re: Evangelist [Re: JesusFreakDK]
Amby
Bruger

Hej JesusFreakDK

Ikke én krone herfra til sekteriske vranglærere som leder folk i afgrunden...

Ja og jeg ville ønske at der var flere der kunde få øjnene op for det

Hilsen Preben

Til toppen 
#90557 - 21/01/2008 15:10 Generel ordstyrerbemærkning [Re: Joss]
Nikolaj
Bruger

Denne ordstyrerbemærkning er navnlig rettet til Berta og Amby.
Jeg har netop ryddet lidt op i denne tråd og smidt de allermest uacceptable indlæg i papirkurven. Til dig, Berta, gælder det, at det ikke er i orden at udsætte meddebattører for personangreb og mistænkeliggørelse; og til dig, Preben Amby, gælder det, at selv om man bliver udsat for personangreb, så er det ikke i orden at give igen af samme skuffe.
Fra nu af nærer jeg en stærk forhåbning om, at vi kan fortsætte denne debat i en sober og respektfuld tone og, som Kristina med min fulde billigelse har sagt, rette vores opmærksomhed mod bevægelsen Evangelist og dens lære frem for mod specifikke personsager.

mvh
Nikolaj, ordstyrer

Til toppen 
#90586 - 22/01/2008 14:41 Re: Evangelist [Re: Amby]
Amby
Bruger

Underordne sig

Du må ikke lægge hånd på herrens salvede 1 Sam 24,7
Salving var i GL en udrustning til tjeneste og den sættes i forbindelse med udgydelse af Guds ånd (1 Sam 10,1.9; 16,13 Es 61,1 Zak 4,1-14 )

Du over Herrens salvet som er Jesus Luk 2, 26;4,18 ApG 2,27; 3,18; 4,26; 19,38 Aab 11,15; 12,10

Er der to steder i NT 2 kor 1,21 og 1 Joh 2,20,27 begge steder er det noget der gives til alle kristen
Da salving var et symbol på Helligånden i GT og de steder der står i NT er det til Alle er det klart at der er tale om Åndsudgydelse som er for alle der er døbt og tror

At sige at der skylle vædrer nogle der på en sirlig måde skylle vædrer nogle der har en spicild salving er der ikke nogen biblen belæg for

Jeg læste i lives kilde i Esbjerg deres vedtægter og der stod

Citat
1) Som medlem af KirkeCenter Livets Kilde er jeg villig til at underordne mig
pastoren og det lederskab, der er indsat af denne.
1. Tess. 5.12-13: “Brødre, vi beder jer om at skønne på dem, der slider iblandt jer
og står i spidsen for jer i Herren og vejleder jer. Dem skal I omfatte med særlig
kærlighed på grund af deres arbejde. Hold fred med hinanden.”
Samtidig vil jeg også gå ind under den vision, som menigheden arbejder for.

Da sunder jeg godt nok at det er en smart måde at lukke munden på kritiker på og det er den samme tange gang der er på evangelietres hjemmeside

Citat
Alle medarbejdere forventes aktivt at arbejde med på de opgaver, der udspringer af visioner og mål fra Evangelist. En medarbejder står i et discipeltræningsforhold, som vi også ser det praktiseret i Bibelen (eks. Paulus og Silas, Paulus og Timoteus). Alle medarbejdere skal igennem mindst tre måneders undervisning på Powerskolen for at blive en del af staben i Evangelist

Eller det som CH siger GUD I GØRLØSE
Det er let at komme ud af evangelisten man skal bare lade være med at gør hvad der bliver sagt

Det er en meget farlig holdning og vi har mange eks på i historien hvor galt det kan gå

Kirken består ikke af ufejlbare mennesker / ledere
Men hvad så med kirken som autoritet? Kirken består af alle døbte og troende i verden, og de er selvfølgelig ikke ufejlbarlige. Præster og teologer, som tolker Bibelen i kirken, kan også tage fejl. Både paver, præster, herremænd og korsriddere har for eksempel gennem tiderne misbrugt Bibelen for at få magt over andre mennesker, og det vil sikkert ske mange gange endnu. Det er bare vigtigt, at man ikke »smider barnet ud med badevandet«. At man ikke afskriver Gud, Jesus og Bibelen, fordi de er blevet misbrugt. Det er jo hverken Guds, Jesu eller Bibelens fejl - men menneskers fejl!

Hilsen Perben Amby

Til toppen 
#90587 - 22/01/2008 15:06 Re: Evangelist [Re: Amby]
berta
Anonym

##Citat
1. Tess. 5.12-13: “Brødre, vi beder jer om at skønne på dem, der slider iblandt jer
og står i spidsen for jer i Herren og vejleder jer. Dem skal I omfatte med særlig

Da sunder jeg godt nok at det er en smart måde at lukke munden på kritiker på og det er den samme tange gang der er på evangelietres hjemmeside##

Citat slut

Du skrev lukke munden, jeg kender ingen steder der kan lukke munden på folk, som her på jesusnet, her er man nærmest lagt i håndjern og med mundkurv på, hvis det vel at mærke er IM der får kritik!

Evangelist er vand ved siden af.

Med det siger jeg "tak for dennegang", jeg ser ingen grund til at fortsætte, og I kan slette min profil hvis det passer jer.

Til toppen 
#90590 - 22/01/2008 15:36 Kritik af IM [Re: ]
Jalokin
Anonym

Oprindeligt skrevet af: berta
Du skrev lukke munden, jeg kender ingen steder der kan lukke munden på folk, som her på jesusnet, her er man nærmest lagt i håndjern og med mundkurv på, hvis det vel at mærke er IM der får kritik!

Det er der nok lidt forskellige oplevelser af. Jeg synes selv at jeg ved flere lejligheder har kommet med en rimelig skarp kritik af IM her på siden, og selv om det måske af og til har været skud fra hoften, har jeg for det meste fået saglige svar (og er aldrig blevet censureret).

Mvh. Jalokin \:\)

Til toppen 
#90591 - 22/01/2008 15:46 Re: Evangelist [Re: ]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Berta.

Der er ikke nogen herinde, der er blevet "lagt i håndjern og med mundkurv på" blot for at kritisere IM. Heller ikke fået påtaler eller blevet udelukket. Det handler udelukkende om den debatstil, man bruger.
Hvis der er sket noget i den retning, du skriver, har du så nogle eksempler på det?
Ellers kunne man jo sige det samme om dig, som du selv har skrevet om at bringe noget videre, der ikke er rigtigt, ikke?
Lad os allesammen undgå det!

Mvh. Anne.

Til toppen 
#90598 - 22/01/2008 17:47 Re: Evangelist [Re: Amby]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Amby

Citat:
Du må ikke lægge hånd på herrens salvede [....] Salving var i GT en udrustning til tjeneste og den sættes i forbindelse med udgydelse af Guds ånd (1 Sam 10,1.9; 16,13 Es 61,1 Zak 4,1-14 )

Ja.
Og naturligvis må vi ikke lægge hånd på Herrens salvede, eller for den sags skyld på nogen som helst anden.

Men i debatten om de stærke karismatiske menighedsledere inden for de forskellige trosretninger og sekter, menigheder, om deres forkyndelse og praksis (specielt inden for trosbevægelsen), er der jo i vor tid netop bred uenighed om, hvem der er Herrens salvede, og hvem der blot selv hævder - formentlig også selv mener - at være det.

Nogle er i tvivl.
Andre er sikre på at de pågældende prædikanter er Guds talerør.
Andre er sikre på, at det kan de umuligt være ...

Her må vi være meget opmærksomme og med åbent sind under Guds ords vejledning vurdere frugterne af deres virke, som Jesus siger vi skal.

Og forkynder de, og lever de selv efter, Guds kærligheds lov, eller gør de ikke?
Det er det, vi skal finde ud af ..

Jer. 5,30-31:
Grufulde og gyselige ting
sker i landet;
profeterne profeterer løgn,
præsterne rager til sig,
og mit folk elsker det sådan!
Hvad vil I gøre, når det sker?

Jesus siger at vi kan kende profeterne på deres frugter: om de er sande profeter, eller om de er falske der er iklædt fåreklæder ..

Hvis de er falske, skal vi vogte os for dem og advare hinanden.
Og de er så meget desto farligere, jo mere de i deres forklædning ligner de sande.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#90602 - 22/01/2008 18:04 Re: Evangelist [Re: kristina]
Amby
Bruger

hej kristina

Når der er nogle der siger at han er speciel salvet kan man se på det på to måder enden at det er ikke rigtigt fordi at salvelse hører GT til
Eller man kan sige at ja det er han men det er vi alle

Jeg mener at det er de sidste fordi at de to steder i NT det er nævnt er der noget alle der er døbt og tror der er salvet

Så vi er alle salvet og har en specild tjeneste for ham

Hilsen Preben

Til toppen 
#90604 - 22/01/2008 18:23 Re: Kritik af IM [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Oprindeligt skrevet af: Jalokin
 Oprindeligt skrevet af: berta

Det er der nok lidt forskellige oplevelser af. Jeg synes selv at jeg ved flere lejligheder har kommet med en rimelig skarp kritik af IM her på siden, og selv om det måske af og til har været skud fra hoften, har jeg for det meste fået saglige svar (og er aldrig blevet censureret).

Mvh. Jalokin \:\)

..glæder mig at du føler dig rimeligt behandlet! \:\)

Men Berta har vist ikke kritiseret IM - jeg har lige været inde og skimme indlæggene og ikke kunnet finde nogen kritik.

Men en sådan er i øvrigt bestemt ikke forbudt, men tværtimod velkommen - især hvis nogen har konstruktive forslag til hvordan vi kan forbedre os!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#90606 - 22/01/2008 18:28 Re: Kritik af IM [Re: kristina]
berta
Anonym

##Men Berta har vist ikke kritiseret IM - jeg har lige været inde og skimme indlæggene og ikke kunnet finde nogen kritik.##

Er Amby ikke missionær i IM ??????????????

Og er det ikke IM der tillader alt den kritik uden dokumentation.. sladderen når bare den er vendt mod andre end dem selv o.s.v.

FARVEL

Til toppen 
#90607 - 22/01/2008 18:44 Re: Evangelist [Re: Amby]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Oprindeligt skrevet af: Amby
hej kristina

Når der er nogle der siger, at han er speciel salvet, kan man se på det på to måder, enten at det er ikke rigtigt fordi at salvelse hører GT til
Eller man kan sige, at ja, det er han, men det er vi alle.

Jeg mener at det er de sidste, fordi de to steder i NT det er nævnt, er der noget alle, der er døbt og tror, er salvet.

Så vi er alle salvet og har en speciel tjeneste for ham.

Hilsen Preben

OK, Preben, tak for din forklaring!

Ja, det kommer an på, hvad vi lægger i ordene, og det er bestemt praktisk, at vi opfatter ordet "salvet" på samme måde.

Jeg tænkte på det som en særlig nådegave til at forkynde Guds ord, det jeg kalder profetisk nådegave (som ikke nødvendigvis har med fremtiden at gøre) men at være særlig udrustet til at forkynde Guds ord til tro.

Men ellers, ja jeg er enig!

Der er i hvert fald intet menneske i denne verden, som kan overbevise mig om, at jeg bør adlyde ham og stole på hvad han siger fra Gud på grund af en påstået særlig "salvelse" .

For forhænget til det allerhelligste ér flænget, og Jesus har åbnet døren til Gudsriget på vid gab.
Så enhver som vil følge ham, kan gå frit ind .. Ja, Jesus er selv den eneste dør! \:\)

Han siger i Joh 10,9-13:

"Jeg er døren. Den, der går ind gennem mig, skal blive frelst; han skal gå ind og gå ud og finde græsgange.

Tyven kommer kun for at stjæle og slagte og ødelægge. Jeg er kommet, for at de skal have liv og have i overflod.

Jeg er den gode hyrde. Den gode hyrde sætter sit liv til for fårene.
Den, der er daglejer og ikke er hyrde og ikke selv ejer fårene, ser ulven komme og lader fårene i stikken og flygter, og ulven går på rov iblandt dem og jager dem fra hinanden; for han er daglejer og er ligeglad med fårene."

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#90634 - 22/01/2008 23:47 Re: Evangelist [Re: Amby]
julie
Bruger

Hej Amby
Jeg forstår ikke helt dit inlæg om at underordne sig. Mener du at vi ikke skal underordne os vores ledere, præster etc. ??
Eller læser jeg dit indlæg helt forkert?
mvh julie

Audiatur et altera pars

Til toppen 
#90636 - 23/01/2008 00:00 Re: Evangelist [Re: julie]
Amby
Bruger

Hej Julie du læser det delvis rigtig jeg prøver at uddybe

Underordning er et kendt begreb i biblen
1. Kristus underordner sig faderen 1 Kor 15,28
2. Kirken skal underordne sig Kristus Ef 5,23
3. Kristne skal underordne sig hinanden Ef 5,25
4. Hustruer skal underordne sig deres mand Kol 3,13
5. Kristne skal underordne sig øvrigheden Rom 13,1ff
6. Tjenestefolk skal underordne sig sin herre 1 Pet 2,18
Det forekommer aldrig i NT som en tvangsbegreb eller som sin rat til at underlægge andre sin egen magt Det anvendes udelukket som en formaning til frivillig underordning

Der hvor jer ser faren og der hvor jeg ser styrken i 1 Tes 15, 12-13

Faren er at man misbruger stedet til at få magt over mennesker Mark 10,42 I ved, at de, der regnes for folkens fyrste, undertrygger dem og at deres stormænd misbruger deres magt over den sådan skal det ikke være blandt jer

Styrken er hvis man opmunder hinanden i disse gaver man har fået

Jeg vil gerne sige noget om ledelsen, der står i Jak 3,1 kun få skal været lærer, da de skal få en særlig hård dom
Ud over at de skal stå til regnskab på dommens dag (Luk 12,48. Mat 12,36) skal de også stå til regnskab offeligt for de fejl de gør som leder
den måtte Peter erfarer Gal 2,14 Sagde jeg til Kefas i alles påhør (kefas er den samme som Peter Joh 1,14)
det måtte David erfare 2 Sam 12,12 Du har handlet i det skjulte, men jeg vil handle i fuld åbenhed over hele Israel
det har kirkefader måtte erfarer
ja selv forhenværende generalsekretær I.M. Poul Langagergaard måtte erfarer

Hilsen Preben

Til toppen 
#90638 - 23/01/2008 00:14 Re: Evangelist [Re: Amby]
julie
Bruger

hej Amby
øhh jeg har lige lidt svært ved at forstå det skriftsted du henvier til
 Citat:
Der hvor jer ser faren og der hvor jeg ser styrken i 1 Tes 15, 12-13

må indrømme jeg ikke er super bilbelkyndig i nu men når du skriver 1 Tes går jeg ud fra du mener 1 tessalonikerbrev. Der er bare ikke mere end 5 kapitler i tessalonikerbrevet...?

Audiatur et altera pars

Til toppen 
#90639 - 23/01/2008 00:19 Re: Evangelist [Re: julie]
Amby
Bruger

Undskyld det er 1 thessaloniker 5, 12-13

Hilsen Perben

Til toppen 
#90641 - 23/01/2008 00:35 Re: Evangelist [Re: Amby]
julie
Bruger

ok tak.

Men forstår nu stadig ikke lige hvordan du mener at dette skrift sted (1 Tes 5;12-13) bruges for at lukke munden på nogen.
 Citat:
Citat

Da sunder jeg godt nok at det er en smart måde at lukke munden på kritiker på og det er den samme tange gang der er på evangelietres hjemmeside

Jeg er enig i at evangelist forventer at deres medarbejdere underordner sig totalt, men ser ikke lige hvordan du kan tolke at livets kilde i esbjerg forventer det samme?
At de skriver som de gør betyder jo ikke at det ikke er tilladt at stille spørgsmålstegn ved ledelsen, men at de forventer man respektere dem der ligger at stort arbejde i kirken, og dem som at sat til at lede kirken.

Det gælder vel for alle megningheder at vi må anderkende og respektere præster og lederskab og arbejde i samme retning som dem, ellers bliver det da en megninghed der modarbejder hinanden og prøver at trække i hver sin retning, og det kommer der vel næppe noget godt ud af...

Audiatur et altera pars

Til toppen 
#90647 - 23/01/2008 09:18 Re: Kritik af IM [Re: ]
Sammy
Bruger

Reg.: 24/09/2007
Sted: København

Hej Berta..

Om Amby er missioner for IM eller ej, kan og bør vel ikke forhindre ham i at have lov til at udtale sig som privatperson?

Udover det, så synes jeg, fra hvad jeg selv har læst, at du gør folk herinde uret.. Jeg har selv i tidernes løb været temmelig kontant overfor både IM og andre kristne retninger, men jeg har da fået lov til at give udtryk for mine holdninger..

Jeg synes nu også at du har fået lov til at give udtryk for dine holdninger, på trods af at der er blevet reageret på indlæg der er gået over stregen..

Jeg kan, som ikke-IM'er, ikke kende din kritik af stedet her..

Mvh

Til toppen 
#90679 - 23/01/2008 19:37 Re: Evangelist [Re: julie]
Kritisk
Bruger

Reg.: 23/01/2008
Hej Julie...

Jannes historie er jo umiddelbart ikke særlig rar. Men nu kender jeg hendes eksmand så jeg kender også den anden side af historien. Men vil undlade at kommentere på denne historie da jeg ikke betvivler at den historie hun har lagt på kritisk er hendes opfattelse af hændelserne og at hun er såret og jeg ønsker ikke at såre hende yderligere eller sætte spørgsmålstegn ved hendes opfattelse af forløbet.

Men for at sige det kort en uenighed har altid mindst to sider!

Jeg er lige her, hvis der er noget du gerne vil vide ??? så er en af de implicerede parter repræsenteret... Bare spørg løs, jeg har intet at skjule..... Også gerne i pb, hvis det gør det nemmere....og så lige til sidst.... Jeg er ikke såret, og det er ikke mulig for dig at såre mig, men takker mange gange for omsorgen, det var sødt..

Janne Kritisk.dk

Til toppen 
#90694 - 24/01/2008 03:05 Re: Evangelist [Re: Kritisk]
julie
Bruger

Hej Janne
Er lidt bange for at hvad jeg skrev er blevet opfattet som et angreb på dig og hvor vidt din historie er sand. Så vil gerne først og fremmest understrege at dette bestemt ikke var/er meningen! Men har måske formuleret mig dårligt.
Men jeg synes bare det er træls at folk på debaten dømmer så hårdt. Der er lige som en fobi, for alt hvad der har med frikirker at gøre, blandt IM og det synes jeg er en skam. Men hvad din historie angår og historien med strømpistolen ville jeg blot pointere at folk dømmer uden at kende begge sider af sagen, og det synes jeg generalt bare er farligt.
Mvh Julie

Audiatur et altera pars

Til toppen 
#90698 - 24/01/2008 07:50 Re: Evangelist [Re: julie]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Oprindeligt skrevet af: julie
Hej Janne
Er lidt bange for at hvad jeg skrev er blevet opfattet som et angreb på dig og hvor vidt din historie er sand. Så vil gerne først og fremmest understrege at dette bestemt ikke var/er meningen! Men har måske formuleret mig dårligt.
Men jeg synes bare det er træls at folk på debaten dømmer så hårdt. Der er lige som en fobi, for alt hvad der har med frikirker at gøre, blandt IM og det synes jeg er en skam. Men hvad din historie angår og historien med strømpistolen ville jeg blot pointere at folk dømmer uden at kende begge sider af sagen, og det synes jeg generalt bare er farligt.
Mvh Julie

Hej Julie -

Nu er Evangelist jo ikke en kirke, men en forening.

Men du har helt ret i, at vi ikke må dømme uden at kende til, hvad vi dømmer om. Vi må faktisk overhovedet ikke dømme nogen som helst! - men vi må - og vi skal - bedømme hvad vi hører, og alle har lov til at lægge frem til andres bedømmelse, hvad vi har oplevet.

Det kræver en del mod at stå frem med personlige vidnesbyrd, som ikke er ros men tværtimod ris, og det er ikke spor svært at forstå, hvorfor der er så mange, der ikke tør.

Opgaven er, for mig at se, at undersøge om kritikerne af Evangelist-bevægelsen lyver.

Det er efter min mening helt forkert at forsøge at lukke munden på kritikerne med den eneste begrundelse at "man må ikke kritisere" ...

Jeg er lidt forundret over, at IM så tit bliver nævnt i denne sammenhæng debat, som, så vidt jeg kan se, ikke har spor med IM at gøre.

IM er folkekirkelig og er som de øvrige missionsbevægelser placeret "til højre for midten",
det vil sige i den ikke-bibelkritiske (= ikke liberalteologiske) fløj.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#90699 - 24/01/2008 09:06 Re: Evangelist [Re: julie]
Amby
Bruger

Hej julie

Nu er det ikke frikirker jeg angriber min svigersøn kommer fra en pinse kirke og mine bedste vander kommer i missions forbund. det er den del af kirke der har med trosbevægetsen at gør der bekymrer mig

Men prøv lige at hører hvor svært du gør det for os hvis vi kritiser general så er det barer fordi at de har en anden holdning og arbejde måde at vi kritiser og hvis vi tager nogle personer frem så kommer vi for tæt på og må ikke komme frem med det fordi vi ikke kinder bække sider

Men når vi kommer frem med det og når jeg går til tasterne selv om jeg er ordblind så er det fordi at vi oplever mange menisker der er blevet ødelagt i TB og som ikke tør og stå frem jeg har selv en i min familie

Du havde et spørgsmål til mig angåne underordning
Når det bekymrer mig er det fordi at de kun har den ene halvdel med og det er i deres vedtægter
Det er rigtigt at vi skal underordne os den kirke vi kommer i men kun så længe at de gør hvad de skal, på det tidspunkt at de ikke gør det skal vi gå i redte med dem

Der står i verset lige efter 1 Thes 5,14 Vi formaner jer, brødre vejled dem der ikke lever ordentlige trøst de ængstelige, tag jer af dem der er svage, være langmodige med alle Se til at ingen gengælder noget ondt med ondt

Og vis vi læser vider i Mak 10,42 som jeg også nævnet står der i v 44 nem den der vil været stor iblandt jer skal været jeres tjener og den der vil været den første skal været alles træl

Hilsen Preben Amby

Til toppen 
#90733 - 24/01/2008 17:09 Re: Evangelist [Re: kristina]
julie
Bruger

Hej kristina
Nej du har helt ret i at evangelist ikke er en kirke, men i mit hoved høre de nu alligevel til under betegnelsen frikirker, men godt nok i den meget radikale ende. Du har også ret i at vi ikke skal dømme, men må og skal bedømme. Jeg synes bare jeg har oplevet en træls tendens til at Im bedømmer lidt ud fra frygt for alt hvad der høre frikirker til, og det synes jeg er en skam. Synes det lægger en kløft mellem frikirker og Im. I stedet for at vi kigger på forskelligheder ville jeg bare ønske vi kunne kigge lidt mere på hvad vi har tilfælles og stå sammen som et legeme. Måske er jeg helt galt på den i denne opfattelse, men det er nu sådan jeg har oplevet det.

Citat:
Opgaven er, for mig at se, at undersøge om kritikerne af Evangelist-bevægelsen lyver.

Tror bare ikke det er nok at undersøge om folk lyver. F.eks. tror jeg ikke nogen af os mener at Janne og Kira lyver ( håber det er ok at referere til dem når de nu har valgt at være så åbne omkring deres oplevelser) men jeg tror bare ikke at deres oplevelser omkring evangelist er fyldestgørende. Jeg mener der er masser af mennesker hvis liv evangelist har været med til at forvandle i en meget positiv retning. Jeg mener at de har åbnet vores øjne for at psykisk syge også kan blive helbredt lige som en fysisk sygdom kan. Mange tro at evangelist mener at al psykisk sygdom skyldes en besættelse, men det her de mig bekendt aldrig udtalt! Tvært imod faktisk!
Jeg synes evangelist er blevet fejltolket på mange område,r der er blevet lagt handlinger og ord i munden på dem. Jeg synes ikke alt hvad de gør er i orden, synes f.eks. det er forkert at deres medarbejdere slet ikke må stille spørgsmålstegn til ledelsen beslutninger. Men modsat mange andre så forstår jeg hvorfor de mener sådan, hvorfor de mener at det hos dem må være sådan, (de mener jo ikke det skal være sådan alle steder).
Synes der er en kedelig tendens til kun at lytte på kritikkerne og slet ikke se på hvad og hvem evangelist er, med vores egne øjne.
Jeg ved godt at evangelist har været medvirkende til at pårørende til medlemmer er blevet såret. Men omvendt så forstår jeg også dem der har valgt at blive en del af evangelist, og jeg forstår deres valg i forhold til familie og venner og jeg beundre end dog nogle af disse valg. Denne forståelse tro jeg mange mangler. Mange mener bare at CH har manipuleret med medlemmerne men dette er LANGT fra min oplevelse og jeg har været ret tæt på evangelist vil jeg godt tilføje.
Mvh Julie

Audiatur et altera pars

Til toppen 
#90734 - 24/01/2008 17:18 Re: Evangelist [Re: Amby]
julie
Bruger

Hej amby
til først del af hvad du skrier om at dømme/bedømme vil jeg henvise til mit svar til Kristina.

Hvad angår spørsmålet om at underordne sig så skriver du
 Citat:
Det er rigtigt at vi skal underordne os den kirke vi kommer i men kun så længe at de gør hvad de skal, på det tidspunkt at de ikke gør det skal vi gå i redte med dem

Det er vi helt enige i! Synes bare det er meget forkert at sige at man ikke gør/må dette i livets kilde i Esbjegrg. Kender du overhovedet denne menighed?

Audiatur et altera pars

Til toppen 
#90737 - 24/01/2008 17:41 Re: Evangelist [Re: julie]
Amby
Bruger

Hej Julie

Det er den kirke inden for TB jeg har kendt længst

Hilsen Preben

Til toppen 
#90738 - 24/01/2008 18:04 Re: Evangelist [Re: Amby]
julie
Bruger

Hej amby
Jeg kender også denne menighed og jeg kan ikke genkende at der skulle være et problem med hensyn til om man må gå i rette med lederne.
Men "frygten" for at gå i rette med ledelsen er desværre ret udbredt i frikirker, men jeg mener i de fleste tilfælde ikke folk har noget at have denne frygt i, jeg er selv gået i rette med ledelsen i nogle frikirker og min kritik er altid blevet modtaget godt.

Audiatur et altera pars

Til toppen 
#91400 - 10/02/2008 08:35 Re: Evangelist [Re: julie]
Amby
Bruger

Så er der igen årsag til at advarer mod evangelist

Inder missions Tidende

Fokus på evangelist

Bevægelsen Evangelist er jævnligt fremme i medierne IMT har en teolog vurdere Christian Hedegaard teologi og vi skildrer nogle unges møde med bevægelsen. Christian Hedegaard står for en tilsyneladende meget tiltalende og samtidig giftig teologi af Carsten (Sprindt) Korsholm Poulsen

Anna hoppede ud af evangelist

I dag er det godt to år siden, at den nu 18-årige Anne Løbner Vegger brød med bevægelsen Evangelist. Det skete efter at hun havde tilbragt det meste af sin barndom i bevægelsen som datter af Lena Løbner, der er med i lederteamet bag Evangelist sammen med Christian Hedegaard.
Af Anette Ingemansen

Vores søster kommer i Evangelis

Marianne og Helene har igen kontakt med deres søster i Evangelist, men forholdet er kompliceret
Af Anette Ingemansen

Artiklerne kan læses her
http://www.imt.dk/
Søg Evangelist i artikelarkivet

Så er der igen ballade hos evangelist denne gang på Hartegården,

Læs artiklen fra Hillerødposten

Læs fortsættelsen

http://www.hip.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080204/LOKALE_NYHEDER/252035274

http://www.faa.dk/article/3037

Hilsen Preben Amby

Til toppen 
#108693 - 23/12/2009 17:41 Re: Evangelist [Re: Amby]
Assyrianlion
Bruger

Reg.: 06/12/2009
Ligesom Troja blev udslettet indenfra, således prøver Evangelist at udslette kristendommen indenfra. Hold jer det for øje at Evangelist ikke er en kirke, men en forening, som kun er ude efter penge og mammon.

Evangelist, Scientology, Jehovas vidner samme måde at arbejde på, samme tankegang.

Pas på vranglære Pas på hvis man ikke har ordet i både hjertet og sindet, så kommer tyven og stjæler det, som det står så flot i bibelen.

Skatten i himlen
v19 Saml jer ikke skatte på jorden, hvor møl og rust fortærer, og hvor tyve bryder ind og stjæler. v20 Men saml jer skatte i himlen, hvor hverken møl eller rust fortærer, og hvor tyve ikke bryder ind og stjæler. v21 For hvor din skat er, dér vil også dit hjerte være.

Om falske profeter
v15 Tag jer i agt for de falske profeter, der kommer til jer i fåreklæder, men indeni er glubske ulve. v16 På deres frugter kan I kende dem. Plukker man druer af tjørn eller figner af tidsler? v17 Sådan bærer ethvert godt træ gode frugter, og det dårlige træ dårlige frugter. v18 Et godt træ kan ikke bære dårlige frugter, og et dårligt træ kan ikke bære gode frugter. v19 Ethvert træ, som ikke bærer god frugt, hugges om og kastes i ilden. v20 I kan altså kende dem på deres frugter.

v21 Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje. v22 Mange vil den dag sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige gerninger i dit navn? v23 Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!

Gud tilgiv mig hvis jeg i dine øjne har dømt, men gud jeg er bange, og er på vagt for enhver som spreder vranglære, så gud jeg vil bede for dem, og bede for at de ser sandheden i dig fader, og livet, og det sande ord AMEN

IRAK= ASSYRIAN. Landet mellem eufrat og tigris nævnt i bibelen. Vores folk bliver dræbt og fordrevet fra landsbyer, kristne misbrugt, kirker bombet.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær