Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#90297 - 17/01/2008 11:08 Israel/Palæstina?
Lene
Bruger

Reg.: 05/04/2007
Er der nogen, der kan fortælle mig lidt om, hvad det i grunden er, der foregår dernede?

Jeg ved der er kamp om landegrænserne, men hvorfor og hvem ejede hvad oprindeligt?

Jeg ved godt, at mit spørgsmål ikke er særlig specifikt, men det bunder ganske enkelt i uvidenhed om sagen.
Jeg håber I kan sætte mig ind i sagen.

Til toppen 
#90301 - 17/01/2008 13:19 Re: Israel/Palæstina? [Re: Lene]
Sismo
Bruger

Reg.: 17/01/2008
Se præsentationen her:
Conceptwizard.com

Til toppen 
#90304 - 17/01/2008 14:26 Re: Israel/Palæstina? [Re: Sismo]
Hylle
Bruger

Reg.: 29/11/2007
Sted: Nakskov
Der er også en anden side af historien og den kan du læse her, Leksikon.org der er altid to sider i en sag, og jeg mener ikke at man kan vise den ene side uden at vise den anden.
Jeg mener på ingen måde at Israel ikke har sin berigtigelse, men Palæstinenserne er også mennesker.

Til toppen 
#90306 - 17/01/2008 15:00 Re: Israel/Palæstina? [Re: Hylle]
André
Anonym

Nu har 130 mio. krakkemutter* prøvet at udrydde 4 mio. jøder i Israel de sidste 400 år...

... er det ikke åbenlyst Gud beskytter dem.

vh André

/*aner ikke hvad det hedder, arabere/palæstinensere/mellemøstbefolkningsgrupperminusisrael?)

Ændret af André (17/01/2008 15:01)

Til toppen 
#90307 - 17/01/2008 15:09 Oprindeligt [Re: Lene]
Jalokin
Anonym

Oprindeligt skrevet af: Lene
Jeg ved der er kamp om landegrænserne, men hvorfor og hvem ejede hvad oprindeligt?

Definér venligst 'oprindeligt' ;\)

Til toppen 
#90308 - 17/01/2008 15:10 Re: Israel/Palæstina? [Re: Hylle]
Lene
Bruger

Mange tak!

Hvor lå og hvor stort var det land Israel, som tales om i Bibelen?

Til toppen 
#90309 - 17/01/2008 15:14 Re: Oprindeligt [Re: ]
Lene
Bruger

Oprindeligt skrevet af: Jalokin

Ja, godt spørgsmål..

Men jeg tænker nok på det Israel, som var under Bibelens tid.. Men det ændrede sig måske allerede dengang..

Til toppen 
#90321 - 17/01/2008 21:15 Re: Israel/Palæstina? [Re: ]
Sammy
Bruger

Reg.: 24/09/2007
Sted: København

Godaften André..

Nu har jeg godt nok ikke fantastisk meget tid til debatter, men lige dette emne ligger mig lidt for tæt på hjertet til at ignorere..

Først vil jeg, simpelthen fordi jeg ikke kan lade, kommentere din brug af ordet 'krakkemutter'.. Det er da det mest arrogante og nedladende udtryk at bruge om folk.. Og du vil, som kristen (?) være et forbillede for os andre?

Arabere er et udemærket ord at bruge om, ja, arabere..

En anden ting er din påstand om at arabere har prøvet at udrydde 4 millioner jøder de sidste 400 år.. Der har aldrig været så stor en gruppe jøder samlet på én gang i det område der udgør Israel inden for de sidste 400 år (sikkert heller ikke før).. Ikke før i moderne tid kommer vi op på det tal..

Det er muligt at du ikke bryder dig om arabere, men der er ikke meget realisme over dit indlæg..

Mvh

Til toppen 
#90323 - 17/01/2008 21:17 Re: Israel/Palæstina? [Re: Hylle]
Sammy
Bruger

Hej Hylle..

Selvfølgelig er der to sider af historien, men Leksikon.org er ikke en neutral kilde (hvilket de selv indrømmer)..

Jeg vil hellere holde fast i at der er tre sider; de to parters og den sande version..

Jeg kan, i øvrigt, anbefale Husseins bog "My 'War' with Israel", hvis man vil have indblik i den arabiske sides (eller ihvertfald jordanske) version af krigen i '67..

Mvh

Til toppen 
#90324 - 17/01/2008 21:23 Re: Oprindeligt [Re: Lene]
Sammy
Bruger

Hej Lene..

Når du taler Israel i bibelsk tid, så taler vi om et andet Israel end det moderne Israel.. På den tid var Israel 'Eretz Yisrael' (eretz - land, altså 'landet Israel'), i dag taler vi om 'Medinat Yisrael' (medinah - nation, altså 'nationen Israel')..

Forskellen ligger blandt i forholdet til det religiøse.. Eretz Yisrael er/var - om ikke i praksis, så bestemt til at være - et teokrati baseret på Torah (både den Skrevne og den Mundtlige), hvorimod Medinat Yisrael er en sekulær jødisk stat..

Eretz Yisraels grænser er baseret på to forskelligt definerede grænser, et for det gamle Eretz Yisrael og et for det Eretz Yisrael der vil opstå, når Moshiach vil komme (må det være endnu i dag, b''H).. Begge finder du i bibelen..

Medinat Yisraels grænser stemmer ikke overens med Eretz Yisrael.. F.eks. så vil grænsen ligge lidt syd for Be'er Sheva, hvilket vil sige at det meste af Negev reelt ikke bør være en del af Israel.. Tilgengæld så er halvdelen af 'Aza (Gaza), hele Yehuda v'Shom'ron (Vestbredden), noget af Jordan, det sydlige Syrien og Libanon, en del af Eretz Yisrael..

Håber det gav lidt mening:o)

Mvh

Til toppen 
#90325 - 17/01/2008 21:24 Re: Oprindeligt [Re: Lene]
Jalokin
Anonym

Men jeg tænker nok på det Israel, som var under Bibelens tid.. Men det ændrede sig måske allerede dengang..

Du har ret. Det ændrede sig stort set hele tiden. Abraham kom til et land der allerede var befolket. Nogle generationer senere drog hans efterkommere til Egypten, hvor de blev i små 400 år. Så kom de tilbage og erobrede landet lidt efter lidt, men senere blev nogle forvist til Babylon. Først efter år 70 blev der langsomt 'tyndet ud' i antallet af jøder i det nuværende Israel/Palæstina, men de har hele tiden været der. De fleste jøder i Israel er efterkommere efter immigranter, men en del palæstinensere kom også til landet fra Egypten i moderne tid.

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#90327 - 17/01/2008 21:38 Re: Israel/Palæstina? [Re: Lene]
Jalokin
Anonym

Her er et kort over Israel under Kong David.

Til toppen 
#90330 - 17/01/2008 21:46 Re: Israel/Palæstina? [Re: ]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
Har før hørt begrebet antisemitter anvendt om de der ønsker Israels endeligt, dog er det et ord som frembringer negative associationer hos mange, så ville være rart med et andet begreb, kunne dog frygte at termen "Krakkemutter" ligeledes vil blive taget ilde op.

- When your Karma's gone, my Dogma still stands -

Til toppen 
#90331 - 17/01/2008 21:52 Re: Oprindeligt [Re: ]
Sammy
Bruger

Hej Jalokin..

Du bør retfærdigvis sige, at mange af Israels jøder er efterkommere af immigranter eller jødiske flytninge.. Størstedelen af Israels jøder er sfardiske, hvilket vil sige, at de enten er efterkommere af flytninge eller af jøder der kan spore sin familie tilbage i århundreder (hvis ikke årtusinder)..

Mvh

Til toppen 
#90342 - 18/01/2008 00:48 Re: Oprindeligt [Re: ]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus

Præcis.

Engang var det amalekitternes, så var det jødernes, så var det babylonernes, egypternes, makedonernes, romernes, lidt jødernes men stadig mest romernes, romernes igen (blev her omdøbt til Palæstina-Syrien), Byzans', forskellige europæiske magters, Saladins [...] og endelig gør britterne krav på landet som koloni, og lader senere jøderne få det gennem FN.

Så hvis vi bare kunne finde de der amalekitter og spørge dem hvem der boede i landet før dem, så skulle den være hjemme ;\)

Mvh. Steffen

Til toppen 
#90344 - 18/01/2008 01:18 Re: Israel/Palæstina? [Re: Hylle]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Leksikon.org er notorisk venstredrejet og kan ikke betragtes som pålidelig kilde.

At araberne "også er mennesker" er så selvfølgeligt at det ikke burde siges.
Terroristerne, derimod, kan man komme i tvivl om, selvom de i hvert fald ser ud som tilhørende Homo Sapiens Sapiens.....et for disse aldeles upassende navn...

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#90345 - 18/01/2008 01:24 Re: Israel/Palæstina? [Re: Grev Lindgren]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Anti-semit er det rigtige begreb i situationen!

Den ENESTE garanti der er for at Holocausts mareridt ikke gentager sig er en stærk, levedygtig jødisk stat. Derfor er det at ønske Israel som stat død og borte det samme som at ønske det jødiske folk død og borte.
At der så også er visse ortodokse jøder som er anti-zionister siger mere om hvor langt ude og puste grise op disse er end om selve spørgsmålet.
Araberne sidder på hele Mellemøsten, minus det lillebitte stykke land ved Middelhavskysten.
I øvrigt er store dele af det såkaldte "flygtningeproblem" et selvskabt arabisk problem - havde nabolandene gjort som Israel gjorde med de jøder der blev fordrevet fra de arabiske lande (og HER var virkelig tale om fordrivelse i modsætning til arabernes propaganda!), nemlig assimileret dem, så ville der i hvert fald have været ét problem mindre, og sandsynligvis endda en egentlig fred.

Det er araberne der har skabt problemet - det er araberne der må løse det.

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#90346 - 18/01/2008 01:33 Israels endeligt? [Re: Grev Lindgren]
Jalokin
Anonym

Oprindeligt skrevet af: Greven
Har før hørt begrebet antisemitter anvendt om de der ønsker Israels endeligt, dog er det et ord som frembringer negative associationer hos mange

Det frembringer forhåbentligt også negative associationer at høre om folk, der ønsker Israels endeligt?

Til toppen 
#90347 - 18/01/2008 01:39 Amalekitterne [Re: steffenlaursen]
Jalokin
Anonym

Oprindeligt skrevet af: steffenlaursen
Så hvis vi bare kunne finde de der amalekitter og spørge dem hvem der boede i landet før dem, så skulle den være hjemme ;\)

Det bliver nok lidt svært:

Herren sagde til Moses: »Skriv dette i bogen til erindring, og indprent Josva, at jeg vil udslette mindet om amalekitterne under himlen.« | Moses byggede et alter og kaldte det: »Herren er mit banner.« | Han sagde: »Hånd på Herrens banner! Herren fører krig mod Amalek slægt efter slægt!« (2 Mos 17,14-16)

Da han så Amalek, fremsagde han dette spådomsord:
»Først blandt folkene er Amalek,
dets fremtid er viet til undergang.«
(4 Mos 24,20)

Til toppen 
#90361 - 18/01/2008 10:12 Re: Israel/Palæstina? [Re: Sammy]
Hylle
Bruger

Reg.: 29/11/2007
Sted: Nakskov
 Oprindeligt skrevet af: Sammy

Hej Hylle..

Selvfølgelig er der to sider af historien, men Leksikon.org er ikke en neutral kilde (hvilket de selv indrømmer)..

Jeg vil hellere holde fast i at der er tre sider; de to parters og den sande version..

Jeg kan, i øvrigt, anbefale Husseins bog "My 'War' with Israel", hvis man vil have indblik i den arabiske sides (eller ihvertfald jordanske) version af krigen i '67..

Mvh

Det er rigtigt at leksikon.org ikke er neutral men det er Conceptwizard.com da godt nok heller ikke. Så hvis man har tid og lyst kan man så sammenligne og se at der er sammenfald og modstridende oplysninger og der må man så tænke selv. Men at lade den ene side stå uimodsagt er ikke objektivt, og derfor den modsatte.
Jeg skal være ærlig og sige at jeg heller ikke aner hvem der er de gode, for i mine øjne er der rådne æg på begge sider. Derfor holder jeg ikke med Israel eller Palæstina men med jøderne og palæstinenserne som er de store tabere i denne vanvittige krig.

Til toppen 
#90362 - 18/01/2008 10:17 Re: Israel/Palæstina? [Re: Hylle]
Sammy
Bruger

Hej Hylle..

Jeg kan godt følge din tanke, men mener dog at det er forkert at rette en forkert ting med en anden forkert ting.. Det ville være bedre at lade objektive kilder tale (på trods af at der sikkert ikke er nogen objektive kilder), istedet for at 'neutralisere' en partisk kilde med en anden..

Vi er enige om at der er idioter på begge sider..

Mvh

Til toppen 
#90368 - 18/01/2008 11:26 Re: Amalekitterne [Re: ]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
 Oprindeligt skrevet af: steffenlaursen

Det bliver nok lidt svært:

Herren sagde til Moses: »Skriv dette i bogen til erindring, og indprent Josva, at jeg vil udslette mindet om amalekitterne under himlen.« | Moses byggede et alter og kaldte det: »Herren er mit banner.« | Han sagde: »Hånd på Herrens banner! Herren fører krig mod Amalek slægt efter slægt!« (2 Mos 17,14-16)

Da han så Amalek, fremsagde han dette spådomsord:
»Først blandt folkene er Amalek,
dets fremtid er viet til undergang.«
(4 Mos 24,20)

Nederen.

Så bliver der nok aldrig fred i Mellemøsten \:\(

Mvh. Steffen

Til toppen 
#90369 - 18/01/2008 11:33 Re: Amalekitterne [Re: steffenlaursen]
Sammy
Bruger

Hvorfor så pessimistisk Steffen? Ved vi overhovedet hvem Amalek er i dag?

Mvh

Til toppen 
#90918 - 28/01/2008 15:44 Re: Israel/Palæstina? [Re: Sammy]
André
Anonym

Oprindeligt skrevet af: Sammy

Godaften André..

Nu har jeg godt nok ikke fantastisk meget tid til debatter, men lige dette emne ligger mig lidt for tæt på hjertet til at ignorere..

Først vil jeg, simpelthen fordi jeg ikke kan lade, kommentere din brug af ordet 'krakkemutter'.. Det er da det mest arrogante og nedladende udtryk at bruge om folk.. Og du vil, som kristen (?) være et forbillede for os andre?

Arabere er et udemærket ord at bruge om, ja, arabere..

En anden ting er din påstand om at arabere har prøvet at udrydde 4 millioner jøder de sidste 400 år.. Der har aldrig været så stor en gruppe jøder samlet på én gang i det område der udgør Israel inden for de sidste 400 år (sikkert heller ikke før).. Ikke før i moderne tid kommer vi op på det tal..

Det er muligt at du ikke bryder dig om arabere, men der er ikke meget realisme over dit indlæg..

Mvh

Godaften selv \:\)
Krakkemut var det nærmeste jeg kunne komme, så det må du leve med, og dø med. Og hvem siger jeg har noget mod arabere? Kan ikke se hvad den slags racisme skal gøre godt for herinde.

Anyway, det som betyder noget:
Tallene er fra seksdageskrigen.
Og i dag er der en kvart milliard arabere og kun 6 mio. jøder.

Min fejl jeg glemte at sætte datoer på tallene, men heldigvis taller det jo bare til mit indlægs fordel at jeg har fået det gjort \:\)

Mange tak for hjælpen.

vh André

Til toppen 
#90926 - 28/01/2008 20:23 En lille opfordring fra den lokale Salomon [Re: ]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
Og efter denne lille hyggelige meningsudveksling om hvilket begreb man kan sætte på de forskellige bosiddende parter i den mellemøstlige region, vil jeg opfordrer til at den fortsatte debat har fokus et andet sted.

- When your Karma's gone, my Dogma still stands -

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær