2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg |
|
#91288 - 06/02/2008 21:59
Re: Forbandelser?
[Re: steffenlaursen]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
|
Beklageligvis bygger den romersk-katolske kirke videre på dette standpunkt, som retteligt ikke kan anfægtes ud fra skriften, med den antagelse at Maria ved helligåndens undfangelse blev friet fra arvesynden allerede fra sin egen fødsel, og derfor sidder hensidas uden at have smagt syndens løn, nemlig døden, og det er defor man mener at hun kan kommunikerer snart det ene snart det andet, og indtager en betydende rolle i det himmelske hiearaki, som en eller anden demi-gud, fordi hun ifølge Pave Pius var syndfri, li'som Jesus...????
Jeg kan til stadighed ikke forstår hvorfor vi overhovedet skal lytte til en brøkdel af hvad det hævdes at den Hellige Moder har åbenbaret?
- When your Karma's gone, my Dogma still stands -
|
|
Til toppen
|
|
|
#91289 - 06/02/2008 22:04
Alle dem med blå bånd skal op af vandet NU!
[Re: Anonym]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Vi har rundet de 100, og derfor vil debatten blive lukket snarligt for overblikkets skyld, men i er meget velkomne til at fortsætte debatterne andensteds. I får lige mulighed for et par sidste indlæg.
|
|
Til toppen
|
|
|
#91290 - 06/02/2008 22:12
[Re: Raven]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Jeg ved ikke helt hvor jeg står i denne debat.
Men en passage der tit har undret mig, er "forklarelsen på bjerget" hvor Peter, Jakob og Johannes ser Jesus tale med Elias og Moses. Hvad laver de der? ... er de ikke døde?
Måske det ikke er så sort/hvidt....
Mvh Raven Jeg tror, at de tre disciple helt ekstraordinært fik lov til at få et fremtidsglimt - et kvantespring ud af tid og rum og ind i Guds evige riges herlighed. Jesus havde jo netop inden forklarelsen sagt: "Sandelig siger jeg jer: Nogle af dem, der står her, skal ikke smage døden, før de ser, at Guds rige er kommet i magt og vælde." .. .. og det skete! kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#91291 - 06/02/2008 22:18
[Re: Grev Lindgren]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Beklageligvis bygger den romersk-katolske kirke videre på dette standpunkt, som retteligt ikke kan anfægtes ud fra skriften, med den antagelse at Maria ved helligåndens undfangelse blev friet fra arvesynden allerede fra sin egen fødsel, og derfor sidder hensidas uden at have smagt syndens løn, nemlig døden, og det er defor man mener at hun kan kommunikerer snart det ene snart det andet, og indtager en betydende rolle i det himmelske hiearaki, som en eller anden demi-gud, fordi hun ifølge Pave Pius var syndfri, li'som Jesus...????
Jeg kan til stadighed ikke forstå hvorfor vi overhovedet skal lytte til en brøkdel af hvad det hævdes at den Hellige Moder har åbenbaret? .. og hvis jeg ikke husker helt forkert, har RKK vist heller ikke selv godkendt Medjugorge-åbenbaringerne som ægte .. ? kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#91292 - 06/02/2008 22:24
[Re: kristina]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Må indrømme at jeg faktisk kommer i tvivl nu du siger det, de godkendte jo flere profetier og profeter en overgang, Vassula, Garabandal etc. mener også profetierne fra Medjugorge var iblandt men jeg bliver svar skyldig.
Og med godkendt mener jeg at den romersk-katolske kirke anlagde den pragmatiske holdning at man selv kunne bestemme om man ville lytte til dem, det var i hvert fald nogenlunde essensen af vurderingen af Vassula Rydens profetier.
|
|
Til toppen
|
|
|
#91293 - 06/02/2008 22:34
[Re: Grev Lindgren]
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
|
Hej Grev Lindgren, Beklageligvis bygger den romersk-katolske kirke videre på dette standpunkt, som retteligt ikke kan anfægtes ud fra skriften, med den antagelse at Maria ved helligåndens undfangelse blev friet fra arvesynden allerede fra sin egen fødsel, og derfor sidder hensidas uden at have smagt syndens løn, nemlig døden, og det er defor man mener at hun kan kommunikerer snart det ene snart det andet, og indtager en betydende rolle i det himmelske hiearaki, som en eller anden demi-gud, fordi hun ifølge Pave Pius var syndfri, li'som Jesus...???? Du gengiver ganske fint det romerske dogme, indtil du pludselig og ganske polemisk kalder Maria for "en demi-gud". Både Adam og Eva var uden arvesynd, og syndfri indtil det øjeblik de spiste af frugten. Det er luthersk teologi at sige, at mennesket af natur er en synder, men det betyder naturligvis ikke at synd er en del af den menneskelige natur, som den er skabt. At Gud skulle have kodet mennesket så det nødvendigvis måtte spise af træet... absolut ikke! Der er en verden til forskel på et fejlfrit menneske og et guddommeligt menneske. Det er stadig forskellen på Skaber og skabning... og det vil enhver ordentlig katolik være enig i  Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#91295 - 06/02/2008 22:36
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej kristina, Tanken om kroppen som en slags fængsel for kroppen mener jeg hidrører fra græsk filosofi, og ikke fra Bibelen. Nu kan man jo godt tro på en sjæl uden at det nødvendigvis gør kroppen til et fængsel. Gud har skabt den lineære tid til os at leve vores jordeliv i, men når vores livstid er udrundet, så er der ingen tid mere! Jamen så er der jo heller intet problem i at de afdøde ved Guds kraft overbringer os budskaber! Det er ikke mere logisk umuligt at de kigger forbi end at englene gør det - som jo også eksisterer hinsides tiden. Men så er vi oppe på et noget højere metafysisk plan end hvor vi startede ;-) Mvh. Steffen Når du, ud fra det jeg skrev, konkluderer, at "så er der jo heller intet problem i at de afdøde ved Guds kraft overbringer os budskaber!" - så har jeg udtrykt mig misforståeligt. Det jeg mener er, at de afdøde, set/hørt/følt/tænkt ud fra fra den tidsdimension, som vi her og nu befinder os i, er bevidstløse, hvilket umuliggør kommunikation. Jesu genkomst har stadig ikke fundet sted og de døde ligger stadig i deres grave. Jeg tror simpelthen ikke på nogen kropsløs sjæl! Men det fører nok for vidt at uddybe yderligere. (læs: jeg kan ikke finde ud af at uddybe det yderligere!) Derfor: I rest my case! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#91296 - 06/02/2008 22:41
|
Ordstyrer
Bruger
|
Jeg indrømmer blankt at jeg skipper et par mellemregninger, så de kommer her på falderebet, eksempelvis at Maria regnes som medforløser, fordi hun forløste Jesus ved smerte. At hun regnes som en slags "mellemmand" til hvem vi kan bede og samtale. etc. Hvad angår eksempelet med Adam og Eva, må vi fastholde at Maria blev undfanget EFTER syndefaldet.
Jeg mener faktisk ikke jeg er polemisk, jeg mener faktisk at den romersk-katolske lære ikke har sidestillet Maria med Den Treenige Gud, men indføjet hende som et handy mellemled, og hvorfor ikke? Hun er jo i romersk-katolsk optik lydefri som et lam?
|
|
Til toppen
|
|
|
|