Hej Montago..
Jeg føler lidt at du rammer lidt forkert her.. Nu kan jeg selvfølgelig ikke udtale mig som kristen, eftersom jeg er jøde:oP, men mener dog stadig at jeg også falder lidt inden for de rammer der er omdrejningspunkt her alligevel..
Du skriver:
Hvordan kan du på nogen måde udtale dig om hvad og hvem gud er ?... hvem siger at du har mere ret end dem med 'vrangforestillinger' ???
Nu bliver man jo nødvendigvis nødt til at udtale sig om begrebsforestillinger, ud fra det ordvalg man nødvendigvis har.. Og jo, man kan godt udtale sig om hvordan ens forestilling om den gud man nu tror på, er, samtidigt med at man også kan mene, at man har mere ret end folk med 'vrangforestillinger' (for nu at holde fast i det udtryk)..
Umiddelbart mener jeg dog at kunne spore en hvis ydmyghed over for netop dette, når jeg læser Nikolajs svar til dig.. Han virker, for mig at se, ikke som en person der partout vil afgøre hvem, hvor, hvordan G-D nødvendigvis er.. Han giver udtryk for sin forestilling og det bør han vel ikke skældes ud for? Han siger intet sted at han har mere ret end muslimen, men at han nødvendigvis mener det, bør vel ikke overraske? Du mener vel også at du har mere ret end Nikolaj, uden nødvendigvis at ville udpensle det?
Det er det naturlige, at hvis vi mener at vi tager fejl i noget, så korigerer vi det jo netop til det vi mener er rigtigt..
Hvad hvis nu Gud ikke er som du tror ? - at han faktisk er Odin, Zeus, Satan eller noget helt andet...
Ja, hvad så? Skal Nikolaj stå til ansvar for at følge sin overbevisning i forhold til hvad der virker mest indlysende for ham? Skal jeg? Mener du at det vil være retfærdigt at kræve, at man skal stå ved noget, som man ikke kan acceptere som sandt/rigtigt?
DU kan på ingen måde tillade dig at give Gud attributter !
INGEN kan bevise at gud er god
INGEN kan bevise at gud er almægtig
INGEN kan bevise at gud er evig
Nej, men man kan tillade sig at udtale sig om de attributter, man nødvendigvis mener kommer til udtryk.. At der så ikke altid er sammenhæng mellem ting, er en anden ting.. F.eks. har jeg svært ved at se det alkærlige ved den kristne gud, hvis folk der ikke kan acceptere (erkende) at Jesus skulle være den kristendommen lærer at han er, ryger i helvede uanset hvor godt og selvopofrende menneske man så end er..
I jødedommen tager vi en anden indgang.. Vi prøver sædvanligvis at sige hvad G-D ikke er, men dette i erkendelse af, at vi ikke kan beskrive Ham.. Vi kan f.eks. ikke sige at G-D er en gud, men at Han ikke er et menneske.. Vi kan reelt heller ikke sige, at Han lever, for hvad vil det sige at leve? Normalt udtrykker vi Hans eksistens ved at sige "Hu Chay v'Qayam!", Han Lever og Er! Eller, Han er Liv og Eksistens!
Som troende må man acceptere at man, som menneske, er utilstrækkelig i forsøget på at beskrive G-D og derfor må beskrive det i et sprog som mennesker forstår.. Mere kan vi ikke gøre..
Mvh