#89889 - 09/01/200814:58Re: Har vidnesbyrdet en plads i dansk menighedsliv
[Re: bondepige]
Andre
Anonym
Oprindeligt skrevet af: bondepige
Hej André.
Jeg er sikker på du mener mig det godt, men nu kender jeg lidt til de mennesker du omtaler.... Og ja, det er opbyggende for mig, det de skriver.
Jeg har i flere år været en del af trosbevægelsen, hvor jeg hele tiden fik de ting af vide, som du skriver... Alligevel skete der ikke noget (selv om jeg tror, og ved, at for Gud er alt muligt). Det blev efterhånden nedbrydende for mig, og jeg syntes jeg levede på en løgn ved bl.a. at gå og sige, at jeg var rask, når jeg ikke var det.
De mennesker, du her taler negativt om, har faktisk været meget opbyggende for min tro, som var ved at sive ud mellem hænderne på mig. De har hjulpet mig til at holde fast i Gud, hvor trosbevægelsen var ved at gøre det modsatte... Nogle kan måske få noget ud af trosbevægelsen, hvad ved jeg...men jeg kunne i hvert fald ikke.
Da jeg hele tiden fik af vide, at jeg kunne/skulle have tungetalen og ikke fik den, kom jeg til at føle mig meget forkert og ikke god nok for Gud. (Og jeg ved godt at ingen er gode nok, vi er alle syndere, men du ved hvad jeg mener).
Jeg var ved at opgive Gud, fordi Han elskede mig jo nok ikke, når jeg ikke fik tungetalen, som de sagde jeg skulle. Hvorfor så i det hele taget tro???
De mennesker du omtaler negativt hjalp mig til ikke at slippe Gud!!! Jeg vil tage imod de gaver Gud har til mig... Men jeg vil ikke længere føle mig mindre værd, fordi jeg ikke lige får noget som andre har...
Det som er godt for dig er ikke nødvendigvis godt for mig...og omvendt
Kærlig hilsen Tina.
Puha, at fordømmelse er en grim ting Hvis du ikke mener du kan få tungetalen, og de tanker du skriver her, kan det meget nemt være det som står i vejen? Jeg kender løfter om tungtale, og jeg tror på det - og jeg har det. Men jeg kan ikke tilføje mere, det er (som sagt et par gange nu) ikke min sag hvem der har hvilket del i Ånden og ikke.
#89892 - 09/01/200815:58Re: Har vidnesbyrdet en plads i dansk menighedsliv
[Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
André, nu skriver du til Tina:
Citat:
Puha, at fordømmelse er en grim ting Hvis du ikke mener du kan få tungetalen, og de tanker du skriver her, kan det meget nemt være det som står i vejen?
Jeg sidder med en fornemmelse af, at du mener at der er noget galt, når vi kristne er uenige, når vi frimodigt skriver hvad vi mener, diskuterer med hinanden, modsiger hinanden og kritiserer hinandens udsagn?
Jamen det er jo det vi er her for! At lytte til hinanden, at fordybe os i Guds ord for at blive klogere på hinanden - og især på Gud!
Vi er ikke af Sandheden, hvis vi lægger låg på uenighederne, eller primært kommer for at vinde diskussionerne. Hellere med "læs-og-forstå"-holdningen!
Og hvis nogle af vores samtaler med hinanden alligevel ender med, at vi må opgive at komme til fælles opfattelse af, hvordan Gud er, og hvad Gud vil os, ja så er det helt i orden, i al gensidig respekt, at være enige om at være uenige!
At være uenig er ikke det samme som at fordømme! Men vi må - og skal! - BEdømme og udveksle tanker om vores tro! Det er det, vi er her for!
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Serner
Citat:
Oprindeligt skrevet af: kristina "Hej Serner - det Paulus siger er for mig at se lige så godt som hvis det var Jesus der havde sagt det - for Paulus er jo Jesu apostel." Super lækkert!
Oprindeligt skrevet af: kristina "Men - når det er sagt - jeg synes nok du lægger mere i 1.Kor. 14,5 end teksten kan holde til."
Er det fordi jeg kommer til en anden konklussion end dig? For jeg synes nu ikke jeg lægger noget i teksten, som teksten ikke siger...
Oprindeligt skrevet af: kristina "Dels taler han til en specifik menighed, nemlig dem i Korinth, og dels synes jeg at "Jeg ser gerne ... " ikke er det samme som at nu skal de altså allesammen tage sig sammen og gøre det."
1. Hvis kapitel 14 skal forstås lokalt, skal kapitel 12 og 13 så også? Eller hænger disse tre kapitler ikke sammen?
Nu er hele brevet skrevet til menigheden i Korinth og bærer præg deraf. Det er tydeligvis ikke skrevet til os danskere! I så fald ville der jo ikke stå f.eks. Her kommer det ikke an på at være jøde eller græker .. ...
Men vi må ud af sammenhængen bestræbe os på at finde ud af, hvad der har almengyldighed, og hvad der ikke har.
At de første hedningekristne behøvede helt specielle instruktioner om, hvordan netop de skulle forholde sig for at grave og gøde og værne om den nye sarte spire, så den hurtigt kunne danne et omfattende rodnet og ikke blive trampet ned, synes jeg ikke der er tvivl om, og her er netop hedningeapostlen udset til at kickstarte denne store opgave!
Vi har grund til at takke for Paulus - jeg tror at uden ham havde kristendommen i dag bare været en lille jødisk sekt, som sad og gemte sig et sted i udkanten af Jerusalem ..
Se Esajas 53,1f: Hvem troede på det, vi hørte? For hvem blev Herrens arm åbenbaret? Han skød op foran Herren som en spire, som et rodskud af den tørre jord. Hans skikkelse havde ingen skønhed, vi så ham, men vi brød os ikke om synet. Foragtet og opgivet af mennesker, en lidelsernes mand, kendt med sygdom, én man skjuler ansigtet for, foragtet, vi regnede ham ikke for noget.
Nej, de regnede ham naturligvis ikke for noget, det er da meget forståeligt. .. En fattig, ulærd prædikant som fulgt af en lille forvirret flok tilhængere gik og prædikede i ca. 3 år og derefter blev henrettet for Gudsbespottelse - - der er sket en del på bare 2000 år. Så meget, at det faktisk er helt u-troligt!
Og nye undersøgelser viser, at kristendommen stadig breder sig, især i Afrika og Asien. Faktisk er den aldrig vokset så meget som netop nu. Frem til år 2050 forventes antallet af kristne at vokse fra to til tre milliarder.
Ikke til at fatte. Her er kun én forklaring mulig: At den er Sandheden!
Nikolaj
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Denne tråd er nu nået op på over 100 indlæg og lukkes derfor. I er selvfølgelig som altid velkommen til at fortsætte snakken i nye eller allerede eksisterende tråde, både om vidnesbyrd, tungetale og alt muligt andet – men forhåbentlig med et lidt bedre greb om kammertonen og respekten for meddebattører, end det har været vist fra nogle sider af i denne tråd.
mvh Nikolaj, ordstyrer
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)