Kære anonym!
Det er ikke vanskeligt at mærke på dit spørgsmål, at det gør ondt i dit liv, men desværre også, at du har megen vrede. Når jeg siger, at jeg desværre hører megen vrede, er det fordi, at vrede ofte gør det svært for os at høre.
Jeg vil som det første henvise dig til en artikkel på AdamogEva.dk, der omhandler
kærestesorg.
Gud kan helbrede, men gør det ikke altid. Han kan hjælpe os med vores økonomiske vanskeligheder, men gør os langt fra altid rige. Han kan redde os fra livsfare og alligevel dør mennesker der tror fast på Jesus i ulykker eller af sygdom.
Gud kan hjælpe os, når kærligheden gør ondt i vort liv og alligevel er der få af os, der slipper for kærlighedens smerte.
I alt dette er der noget der står urokkeligt fast, Gud er aldrig ligeglad med os, og om nogen, kender han kærlighedens smerte. Hør blot, hvad Gud siger om den han elsker:
Israel glemte sin skaber og byggede paladser (Hoseas 8,14)
Eller:
Hvorfor bliver dette folk så i sit frafald? Hvorfor er Jerusalem evigt utro?
De holder fast ved svig og nægter at vende om. (Jeremias 8,5)
Nu kan kærestesorg være flere ting. Du kan have mistet den du elsker ved en ulykke eller sygdom. Det er en forfærdelig smerte at stå tilbage efter at have mistet. Hvor ubarmhjertigt, det kan lyde, må vi alligevel sige til hinanden, at det er dette livs vilkår. En dag, når vi skal være sammen med Jesus på den nye jord, skal vi aldrig miste mere. Men her på jorden mister vi.
Jeg har dog en formodning om, at den kærestesorg du taler om, er den sorg der opstår, nå vi ikke føler kærligheden gengældt. Også det er en vanskelig situation. Måske mest fordi, vi ikke i denne situation tænker klart. Ofte må vi mennesker erkende, at det vi tænker på her, er vore egne ønsker og længsler.
I 1. Korintherbrev kap. 13 taler Paulus om kærligheden. Kapitlet kaldes også kærlighedens højsang. Det er den fuldkomne og uplettede kærlighed Paulus taler om, den kærlighed, som vi ikke kan yde fuldt ud, så længe synden bor i os, men i Jesus, er vi kaldet til at stræbe efter den.
Når du siger, at Gud ikke svarer, er det så fordi han ikke svarer det, som du ønsker. Hans svar kunne jo også være et nej eller et vent.
Med bøn om, at du må erfare dig elsket både af Gud og mennesker.
Jørgen Bloch