Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 3 gæster online.

Statistik
2628 Brugere
23 Fora
7487 Tråde
119636 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#89375 - 23/12/2007 22:30 Hvordan komme tæt på Jesus?
marcellinus
Anonym

hej
hvordan kommer jeg tæt på Jesus.
jeg spørger fordi jeg har set et program i fjernsynet hvor
5 mand har boet i et kloster i sussex gb.
Det gjorde stort indtryk på mig…

mvh me

Ændret af Bloch (27/12/2007 11:08)

Til toppen 
#89419 - 26/12/2007 12:25 Re: Hvordan komme tæt på Jesus? [Re: Anonym]
Bloch
Brevkasseredaktør
Bruger

Reg.: 15/06/2007
Sted: Rønne
Hej ME!

Hvor er det glædeligt at høre, at du ønsker at være tæt på Jesus. Nu er det dog sådan, at du kan mene det på to måder. Du kan ønske at føle, at du er tæt på Jesus eller du kan ønske at eje vished om, at du lever tæt på ham.
Disse to er ikke nødvendigvis det samme, og du kan rent faktisk have en følelse af, at være tæt på ham uden alligevel at være det.

Jeg har kun set ganske lidt af den udsendelse du henviser til, og kan derfor ikke konkret udtale mig om, hvad du har set her.

Så vidt jeg dog har forstået det, så var noget af hensigten, at vise, at vi mennesker ved, at søge ind i stilheden kan gøre erfaringer af den åndelige verden. Dette er også rigtigt. Vi oplever ofte en verden hvor der er ”larm”, der konstant forstyrre os og kræver vores opmærksomhed. Alene det at søge ind i stilheden, er dog ikke nok, ja kan det kan endda komme til, at give os helt vrange forestillinger. Det er vigtigt at vi, når vi søger at komme tæt på Jesus, søger at følge ham. Det gør vi ved at holde os tæt til det ord, der lærer os om ham, nemlig bibelen. Det gør vi ved, at tale med ham i bønnen, ved at søge det fællesskab, hvor der er mennesker, der ønsker at leve sammen med ham, ved at deltage i nadveren og endelig ved at grunde over, hvad det betyder, at jeg er blevet døbt til at høre ham til.

Sagt med andre ord, du kommer tæt på Jesus, ved at lære hans vilje at kende, og lade den være rettesnor i dit liv. Du må altså spørge dig selv om, om du ønsker at følges med Jesus, og om du vil sætte ind på, at lære hans vilje at kende, og følge den.

Den svenske vækkelsesprædikant C. O. Rosenius kendte det spørgsmål du stiller, og havde ofte kæmpet med det. Han skriver i en af sine gode sange:
”Vel må jeg ofte lære, at sært det skifter om;
jeg varm og rig kan være og atter kold og tom.
Men ét jeg vil betragte:
Hos Gud det skifter ej!
Og lære at foragte
mit hjertes ja og nej.”

Det nytter altså ikke noget, om du leder inde i dig selv, for at finde ud af, om du er tæt på Jesus. Du må helt konkret holde dig til det han lærer os, bibelen. Tror du, at Jesus er din frelser og Herre, så er du tæt på ham. Det er, hvad Jesus selv lærer os. Jesus sagde nu til de jøder, som var kommet til tro på ham: »Hvis I bliver i mit ord, er I sandelig mine disciple, v32 og I skal lære sandheden at kende, og sandheden skal gøre jer frie.« Johannes evangeliet 8,31 – 33.

Gud kan så vælge, at give dig erfaringer og oplevelser af hans nærhed, og du kan selv søge disse erfaringer gennem stilhed i bøn, deltagelse i retræte m.m. Men husk, at denne erfaring ikke altid er et øjeblikkeligt resultat af din søgen og at den kan komme uventet. Husk også, at denne oplevelse kun er sand, hvis den stemmer sammen med Guds ords vidnesbyrd om, om du er en discipel af Jesus.

Med ønsket om, at Guds fred der overgår al forstand må fylde dig
Jørgen Bloch

Ændret af Bloch (27/12/2007 11:12)

Jørgen Bloch

Til toppen 

Ordstyrer:  Bloch, Kefas, kristina 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2013 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær