Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 14 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#89320 - 21/12/2007 23:57 Frygt eller frelse?
Anne Mette
Bruger

Reg.: 03/01/2007
Sted: Århus
Jeg går og funderer på Romerbrevet vers 8, hvor Paulus skriver, hvor stolt han er over, at de kristne romeres tro omtales i hele verden (det var vel romerriget?).

Det fik mig til at tænke på, hvilken tro, der omtales i hele verden her 2000 år efter...

Mit eget svar til mig selv (og jeg vil da GERNE modsiges!) er, at medierne beskæftiger sig mest med Islam og mon ikke osse der snakkes mest om Islam rundt om ved verdens middagsborde?

En ven sagde: "Jamen vi kan da osse bare fyre et par selvmordsbomber af..."
Nej, det kan vi ikke, for vores budskab handler om kærlighed og frelse, så det hænger lissom ikke sammen.

Men hvorfor er det sådan, at pressen og vi selv mest beskæftiger os med det, der gør os bange?

OG - Har du nogen idéer til, hvordan vi får kærlighedsbudskabet ud til debat ved skærmene og middagsbordene?

KH
Anne Mette

"Ask not what Jesus can do for you
Ask what you can do for Jesus - TO DAY"
- frit efter John F. Kennedy

Til toppen 
#89326 - 22/12/2007 02:23 Re: Frygt eller frelse? [Re: Anne Mette]
Andre
Anonym

Oprindeligt skrevet af: Anne Mette

Men hvorfor er det sådan, at pressen og vi selv mest beskæftiger os med det, der gør os bange?

Fordi at hyggehistorier ikke sælger. Det gør vold, sex og andre folks ulykker. Og ja, det er en skam at, uvidende såvel som vidende, folk lader sog fylde af den slags snavns. Men der er penge i det, og derfor sælger man det.

Citat:

OG - Har du nogen idéer til, hvordan vi får kærlighedsbudskabet ud til debat ved skærmene og middagsbordene?

KH
Anne Mette

Jeps. Forkynd evangeliet for dine venner. Jo flere frelste, jo flere vil snakke om det.

Til toppen 
#89331 - 22/12/2007 16:39 Re: Frygt eller frelse? [Re: ]
angela
Bruger

Reg.: 04/04/2007
Sted: Jylland
Jeg tror nok at John F. Kennedy skrev;

Ask not what your country can do for you, but what you can do for your country. ;-))

Jeg er enig med Andre i at død og ulykke sælger beder end lykke og succes og det er hammer ærgeligt at det er sådan.

jeg ville ønske at Hans Bernsen var på tv i den bedste sendetid hver aften, at seerne slet ikke kunne blive fri for at se de mirakler som Gud udfører igennem ham - det ville i sandhed få folk op af stolene.

Hilsen fra Angela

Til toppen 
#89345 - 22/12/2007 22:56 Re: Frygt eller frelse? [Re: angela]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
 Oprindeligt skrevet af: angela
Jeg tror nok at John F. Kennedy skrev;

Ask not what your country can do for you, but what you can do for your country. ;-))

Jeg er enig med Andre i at død og ulykke sælger beder end lykke og succes og det er hammer ærgeligt at det er sådan.

jeg ville ønske at Hans Bernsen var på tv i den bedste sendetid hver aften, at seerne slet ikke kunne blive fri for at se de mirakler som Gud udfører igennem ham - det ville i sandhed få folk op af stolene.

Hilsen fra Angela

Hej Angela

Jeg tror faktisk ikke, at mirakler får folk op af stolene, og hvis de endelig rejser sig, så kunne de lige så godt løbe et helt forkert sted hen!

Jeg tænker her på udsendelserne om "Åndernes magt", som også handlede om mirakuløse hændelser, og som i hvert fald næppe førte en eneste sjæl til kristen tro.

Det står der også om i Bibelen, Luk. 16,27-31:

Da sagde han [den rige mand som pintes i dødsriget]:
Så beder jeg dig, fader, at du vil sende ham til min fars hus, for jeg har fem brødre, for at han kan advare dem, så ikke også de kommer til dette pinested.

Men Abraham svarede: De har Moses og profeterne, dem kan de høre.
Nej, fader Abraham! sagde han, men kommer der en til dem fra de døde, vil de omvende sig.

Abraham svarede: Hvis de ikke hører Moses og profeterne, vil de heller ikke lade sig overbevise, selv om en står op fra de døde.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#89348 - 23/12/2007 01:16 Re: Frygt eller frelse? [Re: ]
Anne Mette
Bruger

Tak Andre, ja hvor svært kan det være? Du har så ret! Det handler om at jeg er mere kristen lige dér, hvor jeg er og måske bruger knapt så mange kræfter på "hele verden" :-)

Vi er enige om, at hyggehistorier ikke sælger. Men HVORFOR gør de ikke det? Hvad er det for psykiske eller andre mekanismer? Jeg tager mig selv i at åbne for de mest modbydelige overskrifter på TekstTv f.eks.

Hvordan kan det være, at Glæden ikke er lige så kraftfuld som Angsten????

Er der nogen, der har et bud på det?

AM

Til toppen 
#89349 - 23/12/2007 01:17 Re: Frygt eller frelse? [Re: angela]
Anne Mette
Bruger

Hej Angela,

Ja jeg ved godt, hvad JFK sagde. Derfor skriver jeg osse "frit efter"... eller misser jeg din pointe ????

AM

Til toppen 
#89350 - 23/12/2007 01:23 Re: Frygt eller frelse? [Re: kristina]
Anne Mette
Bruger

Hej Kristina og lad mig lige ønske dig en glædelig jul med tak for gode "samtaler" i det her år. Hedder det mon "samskriverier", det ord, jeg lige manglede??? :-)

Hvis der findes en fænomen som, at man kan blive mere og mere kristen, så tror jeg at jeg må sige, at det er jeg blevet i år.

Den allerstærkeste faktor tror jeg faktisk er, at det irriterede min blindtarm, at i det kristne fællesskab, som jeg er kommet ind i for 5 år siden i medfør af den herre som nu er min mand, der oplevede jeg en understrøm af glæde som jeg ikke kunne finde ud af at blive en del af.

Det fik mig til at søge.
At være søgende gør åben.
Åbningen var Jesus ikke sen til at benyte sig af :-).

Måske kan du spinde en ende over, hvad sådanne erfaringer kan bruges til?
Kan jeg lære af min egen proces?
Kan jeg bruge den overfor andre?

KH
Anne Mette

Til toppen 
#89352 - 23/12/2007 06:28 Re: Frygt eller frelse? [Re: kristina]
berta
Anonym

Du tager meget fejl, du bør sætte dig ind i det skrevne inden du udtaler dig.
Åndernes magt viste jo tydeligt, at når en præst først kom til stedet, så forblev ånderne væk.
Og dernæst handlede åndernes magt jo ikke om at blive helbredt.
Jeg vil give Angela ret, mange er nemlig allerede blevet helbredt og mødt Jesus, ved at se Hans Bertsen på skærmen, men det er på de lokale stationer.

http://www.missiondanmark.dk/vidnesbyrd/13480/

Glædelig jul

Til toppen 
#89360 - 23/12/2007 12:48 Re: Frygt eller frelse? [Re: Anne Mette]
angela
Bruger

Hej Anne-Mette

Når man citere nogen, men ikke kan huske den præcise ordlyd - skriver man ganske rigtigt "Frit efter"
Men siden du udemærket godt ved hvad Kennedy sagde, burde du måske skrive "omskrevet af Anne Mette!

Hilsen Angela

Til toppen 
#89361 - 23/12/2007 12:55 Re: Frygt eller frelse? [Re: kristina]
angela
Bruger

Hej Kristina.

I åndernes magt så vi faktisk mennesker som blev helbredt i Jesu navn - det var så vidt jeg ved i en af de allerførste udsendelser.
Jeg har personligt oplevet større interesse for den slags møder siden udsendelsen og jeg tror også at Bernsen vil skrive under på, at hans møder er mere besøgte i dag end for 10 år siden.
Søgende mennesker vil aldrig finde vej hen til folkekirken, hvor det samme gentages søndag efter søndag, de vil have oplevelser der rykker. De vil se med deres egne øjne hvad Gud kan. "Salig er den der tror uden at have set" - det er desværre bare ikke lige nemt for alle.

Hilsen Angela

Til toppen 
#89362 - 23/12/2007 13:01 Re: Frygt eller frelse? [Re: Anne Mette]
angela
Bruger

Hej Anne-Mette.

Uanset om vi altid har haft troen på Jesus og følt Ham virke i vores liv, eller om det er noget der først er sket senere, så kan andre bruge vore oplevelser med Herren.

Gud har udført mirakler i vores liv, Gud virker, Gud lever.
Og Han glæder sig til at virke i deres liv også.

Glædelig jul.

Angela

Til toppen 
#89363 - 23/12/2007 14:02 Re: Frygt eller frelse? [Re: angela]
berta
Anonym

Du har ret Angela, der var manden med dobbeltsyn, som blev helbredt i Jesus navn, og han blev senere fulgt op i flere andre udsendelser.
Og selv journalisten som stod bag programmerne, Thomas Breinholt blev jo kristen.

Glædelig jul

Til toppen 
#89365 - 23/12/2007 15:51 Re: Frygt eller frelse? [Re: ]
Amby
Bruger

Reg.: 16/12/2007
Sted: Starup/Tofterup
Hej

Mit kald er først og fremmest at vædrer evangelist og de kald har jeg haft i 25 år. i den tid har jeg været ude at forkynde evangeliet stort set alle steder jeg har kunde komme astæd med de og jeg kan ikke nikke gentagende til de i skriver og det er ikke fordi at jeg tager afstande til storker under og mægtige gerninger jeg har selv helbredelsens nådegave som i kan læse om i en anden tråd

Den måde jeg oplever at menisker kommer til tro er ved at forkynde oret og det er også det biblen lærer mig i Rom 19;17 står der, Troen kommer altså af det der høres, og det der høres kommer i kraft af Kristi ord, eller Rom 1;16

Troen kommer ikke af gerninger Ef 2;8-9 For af nåde er i frelst ved tro. Og det skylles ikke jer selv, gaven er Guds. Det skyldes ikke gerninger,

Helbredelse er om jeg så må sige en ekser gave til hane elsket børn, men det har intet med frelsen at gør og det har det ikke fordi at der er en stor fare for at vi får blikket væk fra korset og over på gerninger og er dermed på vej væk tre troen Det var det Jesus oplevet i forbindelse med bespisnings ondere at de ville tvinge Jesus til at været deres konge Joh 6;15

Et andet sted hvor Jesus underviser os om gerninger er Mat 12; 38-37, 16;1-4, Luk11;29-32 En ond og utro slægt kræver tegn, men den skal ikke få andet tegn end profetens Jonas`tegn. For som Jonas var i bugen på havdyret i tre dage og netter, sådan skal Menneskesønnen værger i jordens skød i ter dage og ter nætter.
De eneste tegn di skal have er nemlig Jesus død og opstandelsen, fordi at de er nemlig der eneste der kan frelse

Glædelig jul hilsen Preben Amby

PS. Undskyld stavefejl jeg er ordblind

Til toppen 
#89368 - 23/12/2007 16:29 Re: Frygt eller frelse? [Re: Amby]
berta
Anonym

Du har et kald, andre har et andet, jeg ved ikke hvad du ikke kan nikke genkendende til, har du deltaget på møder med Benny Hinn ?
Eller Hans Berntsen ?
Du kan skrive om vranglære, uden at nævne navne på personer, det er jo bolden og ikke manden det kommer an på, ikke ?
Vi har ingen ret til at sætte stempel på nogen.
Du oplever noget, andre oplever noget andet, du skal passe på med at se dig selv som perfekt i din mission, for ingen er perfekte.
Gud bruger dig og han bruger Benny Hinn og Hans Berntsen.

Du kender godt dette skriftsted ikke ?
v19 Da Herren Jesus havde talt til dem, blev han taget op til himlen, og han satte sig ved Guds højre hånd. v20 Men de drog ud og prædikede alle vegne, og Herren virkede med og stadfæstede ordet ved de tegn, som fulgte med.

Den omsorg du har nævnt, som er så vigtig, den kan de tilstedeværende på de møder få, ved at henvende sig til de kirker som står for møderne, det er jo umuligt for en prædikant at følge op på flere tusinde helbredte som ikke helbredte på et par dage.
Og jeg forstår slet ikke, at du kan skrive, at nogen får blikket væk fra korset og troen, de fleste havde jo ingen tro da de kom, og først da de oplever Guds indgriben i deres liv, vender de sig i taknemlighed mod korset, og tager imod Jesus, jeg har aldrig oplevet andet.

Glædelig jul

Til toppen 
#89370 - 23/12/2007 17:31 Re: Frygt eller frelse? [Re: ]
Amby
Bruger

Hej Berta

De åndelige forførende magter er de samme idag. Derfor må Guds folk indse, at selvom vi er soldater i Guds hær, så er betingelsen for sejren over mørkets magter den, at vi ved, at 'kampen ikke vores, men Guds'. Overfor djævelen vil vi være magtesløse, hvis vi ikke konstant beder til Gud om, at Han vil guide os i kampen og give os den åndelige sejr. Den vigtigste åndelige kamp, som vi deltager i, er den stadige kamp mod bedrag og falsk lære i menigheden. Vi forstår ikke, hvorfor djævelen igennem alle tider har haft held til, og fået lov til, at forføre mange fra Guds menighed (jfr. 1.Kong. 18:21, Ap.g 20:30). Pga. dette forhold er det, at Paulus igen advarer Korintermenigheden - og derigennem os:
"Jeg er bange for, at som slangen bedrog Eva.. skal også jeres sind fordærves og drages bort fra den oprigtige troskab mod Kristus. Hvis der nemlig kommer nogen og prædiker en anden Jesus end ham, vi prædikede, eller i får en anden ånd end den, i fik, eller et andet evangelium end det, I tog imod, så finder I jer kønt deri.." (2. Kor. 11:3-4,).
Det er egentligt underligt, at en falsk lære kan få et så stærkt greb i en menighed, at det var nødvendigt for Paulus at advare den samme menighed igen, og igen, uden at det tilsyneladende hjalp. På samme måde forstår man heller ikke, at djævelen stadig kan bruge samme fremgangsmåde og lokke så mange brændende kristne til at acceptere den samme falske lære, som fører til fortabelse, hvis de ikke rives ud af vildfarelsen. Derfor må vi blive ved med at advare igen og igen, selvom man så beskylder os for at være imod en sand vækkelse.
Som tidligere nævnt måtte Paulus gang på gang kæmpe mod alle mulige forførende lærdomme, som under dække af kristendommen spredte sig i menighederne. En af de tydeligste var gnosticismen, , hvor 'kristne' gnostikere gjorde krav på at forkynde den rette kristedom . Det er denne lære, som op gennem kirkens historie har forårsaget frafald fra den sunde lære, og blev ved forskellige kirkemøder betragtet som kættersk og udstødt . Men i de sidste 100 år er der sket en kraftig opblomstring af de gnostiske tanker, bl.a gennem Essek W. Kenyon. Og da det er et faktum, at trosbevægelsens lære er inspireret af ham, så må trosbevægelsen også betegnes som en gnostisk bevægelse, og er derfor en fjende af den ægte bibelske kristendom .

Hilsen Preben Amby

Til toppen 
#89372 - 23/12/2007 19:17 Re: Frygt eller frelse? [Re: Amby]
berta
Anonym

#Derfor må Guds folk indse, at selvom vi er soldater i Guds hær, så er betingelsen for sejren over mørkets magter den, at vi ved, at 'kampen ikke vores, men Guds'.#

Heri er jeg enig, men du leder efter mørkets magter de forkerte steder.
Alt hvad der leder mennesker til frelse kommer fra Gud, alt hvad der leder mennesker væk fra Jesus kommer fra Djævelen.

Helligånden virker i de menigheder du skyder efter, og det kan jeg sige med god samvittighed.

Gud leder sit folk som tror på ham, som beder og lytter til hans Ord.

Den som tror skal frelses.

Jeg så en folkekirkepræst på TV den anden dag, han troede ikke, og han fortalte, at når det blev for svært at stå på prædikestolen, så var der nogle høje birketræer han kunne se ud på, det hjalp ham gennem Gudstjenesten.

Glædelig jul

Til toppen 
#89380 - 23/12/2007 23:26 Re: Frygt eller frelse? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Oprindeligt skrevet af: berta
#Derfor må Guds folk indse, at selvom vi er soldater i Guds hær, så er betingelsen for sejren over mørkets magter den, at vi ved, at 'kampen ikke vores, men Guds'.#

Heri er jeg enig, men du leder efter mørkets magter de forkerte steder.
Alt hvad der leder mennesker til frelse kommer fra Gud, alt hvad der leder mennesker væk fra Jesus kommer fra Djævelen.

Helligånden virker i de menigheder du skyder efter, og det kan jeg sige med god samvittighed.

Gud leder sit folk som tror på ham, som beder og lytter til hans Ord.

Jeg så en folkekirkepræst på TV den anden dag, han troede ikke, og han fortalte, at når det blev for svært at stå på prædikestolen, så var der nogle høje birketræer han kunne se ud på, det hjalp ham gennem Gudstjenesten.

Glædelig jul

Hej Berta - jeg synes det er svært at debattere når du ikke er åben for at lytte til og overveje andre synspunkter end dit eget.

Når du skriver at alt hvad der leder mennesker til frelse kommer fra Gud, alt hvad der leder mennesker væk fra Jesus kommer fra Djævelen, så er der helt sikkert ingen kristen sjæl der har noget at indvende.

Men når du skriver (til Amby)
 Citat:
du leder efter mørkets magter de forkerte steder.

og

Citat:
"Helligånden virker i de menigheder du skyder efter, og det kan jeg sige med god samvittighed."

- så er det ikke noget, du kan vide, men noget du kan tro.
Vi debatterer vores overbevisning, og jeg synes vi skal vise respekt for hinandens tro.

Jeg er uenig med dig, men vil gerne høre, hvad du bygger din overbevisning på? Måske vil du også gerne vide hvad Amby og/eller jeg bygger vores overbevisning på, og så kan vi måske alle have glæde af at udveksle tros-tanker.
 Citat:

Øh - nå!
En anfægtet folkekirkepræst, åbenbart.
Dem skal der nok være flere af.
Men hvad vil du egentlig sige med dit udsagn?

Glædelig jul i Jesu navn!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#89382 - 23/12/2007 23:49 Re: Frygt eller frelse? [Re: kristina]
berta
Anonym

#Vi debatterer vores overbevisning, og jeg synes vi skal vise respekt for hinandens tro.#

Kunne ikke have sagt det bedre selv, måske det kunne blive jesusnets nytårsfortsæt...?

#Øh - nå!
En anfægtet folkekirkepræst, åbenbart.
Dem skal der nok være flere af.
Men hvad vil du egentlig sige med dit udsagn? #

Jeg ville sige hvad jeg skrev : Gud leder sit folk som tror på ham, som beder og lytter til hans Ord.

Det blev mit absolut sidste svar på denne side af jul, med ønsket om julefred på jesusnet - og en velsignet jul til alle.

Til toppen 
#89384 - 24/12/2007 00:07 Re: Frygt eller frelse? [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
#Vi debatterer vores overbevisning, og jeg synes vi skal vise respekt for hinandens tro.#

Kunne ikke have sagt det bedre selv, måske det kunne blive jesusnets nytårsfortsæt...?

Ja, det har vi bestemt tænkt os at fortsætte med også efter nytår – og vi håber da, du vil være med. \:\)

Glædelig jul
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#89385 - 24/12/2007 00:07 Re: Frygt eller frelse? [Re: ]
Amby
Bruger

Hej berta

Jeg både beder og lutter til Guds ord og jeg fortæller hvad han siger.Alt hvad jeg har sagt har jeg begrundet i Guds ord.

Hilsen Preben Amby

Til toppen 
#89393 - 24/12/2007 17:08 Re: Frygt eller frelse? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Du har et kald, andre har et andet, jeg ved ikke hvad du ikke kan nikke genkendende til, har du deltaget på møder med Benny Hinn ?
Eller Hans Berntsen ?
Du kan skrive om vranglære, uden at nævne navne på personer, det er jo bolden og ikke manden det kommer an på, ikke ?
Vi har ingen ret til at sætte stempel på nogen.

Du oplever noget, andre oplever noget andet, du skal passe på med at se dig selv som perfekt i din mission, for ingen er perfekte.

Du kender godt dette skriftsted ikke ?
v19 Da Herren Jesus havde talt til dem, blev han taget op til himlen, og han satte sig ved Guds højre hånd. v20 Men de drog ud og prædikede alle vegne, og Herren virkede med og stadfæstede ordet ved de tegn, som fulgte med.

Den omsorg du har nævnt, som er så vigtig, den kan de tilstedeværende på de møder få, ved at henvende sig til de kirker som står for møderne, det er jo umuligt for en prædikant at følge op på flere tusinde helbredte som ikke helbredte på et par dage.
Og jeg forstår slet ikke, at du kan skrive, at nogen får blikket væk fra korset og troen, de fleste havde jo ingen tro da de kom, og først da de oplever Guds indgriben i deres liv, vender de sig i taknemlighed mod korset, og tager imod Jesus, jeg har aldrig oplevet andet.

Glædelig jul

Hej Berta, du skriver (til Amby)
 Citat:

- - men ved du hvad, det er faktisk ikke afgørende, hvad vi oplever!
Det er ikke vores oplevelser eller følelser eller noget som helst i os selv, der frelser os!
Det er Jesus Kristus, som på sit kors har sonet vores synder og ved sin opstandelse har åbnet døren til gudsriget på vid gab for enhver som vil følge ham.

Og vi kristne har ret og pligt til at advare både mod det, som vi ud fra Guds ord mener er vranglære, og mod dem, som vi mener fører vranglæren til torvs.

Enhver kan så selv undersøge kritikpunkterne og ud fra Guds ord vurdere, om han er enig med de pågældende prædikanter eller ej.

Hvis nogen undersøger sagen ved at læse kritikernes kommentarer, og derefter sammenligner Skriften med, hvad de forskellige prædikanter prædiker, så har kritikerne løst deres opgave!

Vi må ikke sætte skel mellem Guds børn og ikke-Guds-børn, så vi skal ikke gøre os tanker om, hvem, og hvem ikke, der er frelst.
Den dom tilhører Gud alene!

Men det er livsvigtigt for os alle, at vi ikke bliver ført vild. Det er det evige liv i Guds Paradis det drejer sig om, så det er ikke en sag, der hører til i småtingsafdelingen!

Den lære, som nogle af os er utrygge ved, eller endda er sikre på kan føre bort fra Kristus og hen til en af de mange falske kristus'er, som der står om i Bibelen,
den må ikke fejes ind under gulvtæppet, men bør bringes frem til offentlig overvejelse og debat.

Jeg er enig med dig i, at den Almægtige kan bruge alle - selv Satan! - i sin frelsesiplan.
Det kan vi f.eks. se i Job bog og i den gode kommentar dertil, som jeg tidligere har nævnt, nemlig Christoffer Ash's nye bog "Storm og stilhed, nærkamp med Gud."

Gud er suveræn og bruger hvem som helst (nogle så vidt jeg kan se som advarsler!) for at redde sine skabninger ud af mørkets magt og ind i sit evige rige.

Så det er helt i overensstemmelse med Guds Ord at fremkomme med kritik og advarsler, når vi mener, at der er noget galt med forkyndelsen!

Forkyndelse af falske evangelier er livsfarlige, og jo mere de ligner det sande, jo farligere er de.
Det er derfor vi skal være på vagt! ApG 20,30-31:

Ja, blandt jer selv vil der stå mænd frem og tale falsk for at få disciplene med sig.
Derfor skal I være på vagt. Og husk på, at jeg gennem tre år uophørligt, nat og dag, har vejledt hver enkelt under tårer.

Sande lærere/prædikanter kan ikke kendes på om de udfører mirakler eller ej!" Mirakler, også helbredelser, kan mange andre end Guds børn udføre! - se fx. Mos. 7,10-11.
Djævelen giver gerne ved dørene, hvis han derved kan finde nogle at sluge!

Så gik Moses og Aron til Farao og gjorde, sådan som Herren havde befalet; Aron kastede sin stav foran Farao og hans hoffolk, og den blev til en slange. v11 Men Farao tilkaldte vismændene og troldmændene, og Egyptens mirakelmagere gjorde det samme med deres hemmelige kunster -

og Matt. 7,22, hvor Jesus taler om dommens dag:

Mange vil den dag sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige gerninger i dit navn?
Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer.

Og Berta - til slut en lille bemærkning herfra:
Der er ingen her, der har givet udtryk for at se sig selv som perfekt, så din bemærkning til Amby er både grundløs og uvenlig!

Men lad os nu lade julefreden sænke sig!
I anledning af julen får du alligevel amnesti, så du havner ikke i papirkurven denne gang! ;\)

Men læs lige Netiketten en gang til - - og hav en velsignet jul!
For Solopgangen fra det høje har besøgt os! \:\)

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#89394 - 25/12/2007 07:25 Re: Frygt eller frelse? [Re: kristina]
berta
Anonym

Glædelig jul.
Hvis det ikke betyder noget hvad Preben oplever, så har jeg svært ved at se hvordan han så kan udtale sig om de personer.
Men du har da ret, oplevelser frelser ikke nogen.
Gud kan møde os alle, både kristne og ikke kristne, og Guds nærvær kan rykke os nærmere Gud, troen bliver styrket og det er troen der frelser.
Du skriver du har ret og pligt til at advare imod vranglærer, gælder det begge veje her på jesusnet ?
Hvordan kan du være sikker på at du har den rette forståelse, der giver dig ret til, at hænge andre ud ved navn ?
Regler om injurier og chikane
Ytringsfrihed betyder bl.a., at du ikke må tale med ringeagt eller lægge bestemte grupper for had.

Du må ikke ”krænke en andens ære” ved fx at sige noget, som kan få andre til at se ned på en person (straffelovens §§ 267, 269-271). Dette gælder også på hjemmesider og i e-mails.

Rent juridisk skelner man mellem ”ringeagtsytringer” og ”sigtelser”.

Sigtelse
En sigtelse er en konkret beskyldning om, at en person fx er en ”tyveknægt”, ”narkoman” eller ”morder”. Hvis nogen skriver på deres hjemmeside, at du fx er en tyveknægt, så skal de kunne bevise dette. Ellers kan du få rettens ord for, at det ikke er korrekt.

Ringeagt
Almindelige ringeagtsytringer er vanskeligere at forsvare sig imod, da det kan være vanskeligt at afgøre, om en person er en ”nar”. Derfor er det ikke tilladt at offentliggøre den slags nedsættende betegnelser blot med det formål at nedgøre andre.

Racisme eller lægge for had
Tilsvarende er det forbudt fx at lægge bestemte grupper for had. Dette fremgår af straffelovens ”racismeparagraf” (§ 266 b).

http://www.it-borger.dk/lov-og-ret/ytringsfrihed/ytringsfrihed-og-injurier-og-chikane

Du har ret til at skrive hvor du finder en lærer er forkert, men du har ingen ret til, at stemple personer ved navn.
Du skriver det er livsvigtigt..jo men hvad nu hvis det er dig der har vranglærer, og du leder mennesker væk fra Jesus ?

Papirkurven..gør som du lyster, hvis du mener IM tilhører de menigheder, der ikke tåler at blive sagt imod.

Jeg tror ærlig talt, at de indlæg der ligger der, bliver læst af lige så mange, som hvis de blev i tråden.

Jeg har skam læst Netiketten, og der står højt og tydeligt, at man ikke må bagtale personer der ikke selv er tilstede, den bliver langt fra overholdt herinde.

Fortsat god jul.

Til toppen 
#89395 - 25/12/2007 09:03 Re: Frygt eller frelse? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Kære Berta - halleluja ! \:\) - endnu en julemorgen \:\) - hele huset her genlyder af jubelsang - jeg er på vej i kirke, men du får lige en af mine yndlingssalmer:

Hjerte, løft din glædes vinger!
Over muld
underfuld
englesangen klinger;
hør og mærk de toner søde,
Himlen lydt
melder nyt:
Kristus lod sig føde!

Gud, vor Fader, gav i nåde
julenat
os en skat,
herlig overmåde;
for at frelse os af nøden
steg herned
kærlighed,
stærkere end døden.

I, som tunge stier træde,
stands og hør:
Her er dør
til den sande glæde;
og i huset inden døre
trøstes ved
slig en fred,
ingen sorg tør røre!

Er I fattige og arme,
ind kun stig,
han er rig
og har hjertevarme!
Fyldt af forråd er hans lade,
og han huld
skifter guld,
som gør hjerter glade.

Nu, så lad til ham os fare,
mange, få,
store, små
i en samlet skare!
Ingen tør ved rejsen gyse,
Jesu navn
som en bavn
vil på vejen lyse.

Priser, brødre! hvor I bygge,
det Guds Ord,
som til jord
kom med liv og lykke!
Genlyd, jul, af toner søde,
som med klang
engle sang:
Kristus lod sig føde!

Paul Gerhardt 1653.
C.J. Brandt 1878.

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#89417 - 26/12/2007 11:44 Re: Frygt eller frelse? [Re: kristina]
berta
Anonym

Jeg ser gerne et svar på dette http://www.it-borger.dk/lov-og-ret/ytringsfrihed/ytringsfrihed-og-injurier-og-chikane

Ytringsfrihed betyder bl.a., at du ikke må tale med ringeagt eller lægge bestemte grupper for had.

Du må ikke ”krænke en andens ære” ved fx at sige noget, som kan få andre til at se ned på en person (straffelovens §§ 267, 269-271). Dette gælder også på hjemmesider og i e-mails.

Sigtelse
En sigtelse er en konkret beskyldning om, at en person fx er en ”tyveknægt”, ”narkoman” eller ”morder”. Hvis nogen skriver på deres hjemmeside, at du fx er en tyveknægt, så skal de kunne bevise dette. Ellers kan du få rettens ord for, at det ikke er korrekt.

Ringeagt
Almindelige ringeagtsytringer er vanskeligere at forsvare sig imod, da det kan være vanskeligt at afgøre, om en person er en ”nar”. Derfor er det ikke tilladt at offentliggøre den slags nedsættende betegnelser blot med det formål at nedgøre andre.

Tilsvarende er det forbudt fx at lægge bestemte grupper for had. Dette fremgår af straffelovens ”racismeparagraf” (§ 266 b).

Flere oplysninger
Straffeloven (se § 265, 266b og 267, 269-271, 273 stk. 1) hos Retsinformation

Til toppen 
#89427 - 26/12/2007 17:36 Re: Frygt eller frelse? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Jeg ser gerne et svar på dette http://www.it-borger.dk/lov-og-ret/ytringsfrihed/ytringsfrihed-og-injurier-og-chikane

Sigtelse

Ringeagt

Flere oplysninger
Straffeloven (se § 265, 266b og 267, 269-271, 273 stk. 1) hos Retsinformation

Hej Berta -

Jeg er ikke jurist og vil fortsat hellere studere Bibelen end Karnovs lovsamling, så hvis du mener, at jeg med mine indlæg i debatten er i konflikt med straffeloven, synes jeg du bør tale med en jurist om sagen.

Det kunne være interessant med en prøvesag.
I givet fald vil jeg søge fri proces.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#89429 - 26/12/2007 18:36 Re: Frygt eller frelse? [Re: kristina]
berta
Anonym

Det er muligt at du hellere vil studere Bibelen, men den frikender dig nu ikke.

Jakobsbrevet 4

Advarsel mod bagtalelse og praleri
v11 Bagtal ikke hinanden, brødre. Den, der bagtaler sin broder eller dømmer sin broder, bagtaler loven og dømmer den; men dømmer du loven, er du ikke lovens gører, men dens dommer. v12 Der er kun én, der er lovgiver og dommer, det er ham, som kan frelse og lade gå fortabt; men du, hvem er du, som dømmer din næste?

Det rigtige vil være, at når talen kommer på vranglærer, og der bliver trukket personer frem med navns nævnelse i debatterne, så bør du/I i stedet gå direkte til den person, tage en snak med personen, en dialog om det I ser som vranglærer.
Det er altid muligt at kontakte de hjemmesider på en email.

Til toppen 
#89438 - 27/12/2007 08:17 Re: Frygt eller frelse? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Citat:
Det er muligt at du hellere vil studere Bibelen, men den frikender dig nu ikke.

Dér tager du i hvert fald helt fejl ! \:\)

Guds lov dømmer mig, men Evangeliet frikender både dig og mig og alle andre syndere! Dét er det glædelige budskab!

Af Guds nåde er vi frelst ved troen på ham, som har betalt for alle vores synder! \:\)

Joh. 3,16-17:
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#89446 - 27/12/2007 11:58 Re: Frygt eller frelse? [Re: kristina]
angela
Bruger

Hej Kristina.

Undskyld at jeg bryder ind, for jeg har ikke rigtigt fulgt debatten. Kunne godt tænke mig at spørge om du tror på at mennesket der tror på kristus, allerede kan se sig frelst, eller om troen er vores mulighed for at opnå frelse såfremt den er ægte og vore handlinger også er derefter?
Et sted står der jo noget om, at ikke enhver der siger at han tror, skal lukkes ind i Guds rige.

Hilsen Angela

Til toppen 
#89448 - 27/12/2007 13:07 Re: Frygt eller frelse? [Re: kristina]
berta
Anonym

#Guds lov dømmer mig, men Evangeliet frikender både dig og mig og alle andre syndere! Dét er det glædelige budskab!#

Fint..så drop alt om vranglære, intet er livsfarligt, vi kan gøre som det passer os...eller....?

Til toppen 
#89452 - 27/12/2007 13:47 Re: Frygt eller frelse? [Re: angela]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kristina.

Undskyld at jeg bryder ind, for jeg har ikke rigtigt fulgt debatten. Kunne godt tænke mig at spørge om du tror på at mennesket der tror på kristus, allerede kan se sig frelst, eller om troen er vores mulighed for at opnå frelse såfremt den er ægte og vore handlinger også er derefter?
Et sted står der jo noget om, at ikke enhver der siger at han tror, skal lukkes ind i Guds rige.

Hej Angela - du må meget gerne spørge, det er ikke at "bryde ind". Alle er velkomne i debatten! \:\)

Mit svar er som følger:
Jeg tror at enhver som er døbt i Faderens Sønnens og Helligåndens navn, og som tror på Jesus som sin Herre og Frelser, af Guds nåde er frelst ved troen. De har Helligånden iboende, uanset hvor lille og usikker og vaklende troen er!

Det har Gud givet os sit ord på, og jeg tror ikke, at Gud lyver.

Du har ret i, at ikke alle, som siger "Herre, Herre ..", som profeterer i Jesu navn, som uddriver dæmoner i Jesu navn, og som gør mange mægtige gerninger i Jesu navn, kommer med ind i Guds Paradis på den nye jord.

Det er nemlig ikke et spørgsmål om hvad man siger -heller ikke hvad men gør - men altså alene på hvem og på hvad man tror!

Sådan lyder evangeliet!

Jesus retfærdiggjorde hele verden på korset, han købte os fri til al god gerning. Derved fik vi, som tror, Gud til far. Jesus blev vores bror, og vi er, sammen med ham arvinger til Guds rige. Kongebørn i frelsens bryllupsklæder!

Men de, som afviser ham, som ikke vil tilhøre ham, som ikke vil have med ham at gøre, eller som vil bidrage til deres frelse ved egne gode gerninger, de har ingen glæde af, at han således har betalt deres alderes gæld og sonet alles skyld. For dem er han død forgæves. (Læs mere herom i Galaterbrevet!)

Jesus, Guds søn og verdens frelser, har med sit dyrebare blod købt fribilletter til alle, som vil følges med ham ind i Gudsriget ... uanset hvem de er, og hvordan de er ..
Gud vil, at alle skal frelses, men han véd, at ikke alle bliver frelst.

Jesus er Guds fremstrakte frelsende hånd, som er vores redningsbåd. Han alene er Vejen, Sandheden og Livet - der er ikke andre veje.

Nogle vinker redningsbåden bort og foretrækker at klare sig ved egen kraft og egne gode gerninger.
De bliver om bord på den synkende skude, de vil, trods alle de paradis-forsikringer de eventuelt har tegnet, gå ned med skuden.

Joh. 3,16-17 kaldes også "den lille Bibel" fordi det skriftsted indeholder essensen af Guds ord til sine elskede skabninger.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#89457 - 27/12/2007 15:41 Re: Frygt eller frelse? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

#Guds lov dømmer mig, men Evangeliet frikender både dig og mig og alle andre syndere! Dét er det glædelige budskab!#

Fint..så drop alt om vranglære, intet er livsfarligt, vi kan gøre som det passer os...eller....?

Én - og kun én! - ting er livsfarlig: at vende ryggen til Jesus Kristus, vor Herre og Frelser.

2. Kor 3,17:
»Herren« er Ånden, og hvor Herrens ånd er, dér er der frihed.

Vi som lever i Syndsforladelsens rige er Guds frie børn!

Vi kan, som du skriver, gøre hvad der passer os. Det er frivilligt om vi vil blive i Kristus. Vi kan forlade ham!

Men hvis vi gør det, så mister vi derved den frihed som han i sin grænseløse kærlighed har vundet til os, og så er vi tilbage i den faldne verden, vi blev født ind i. Den verden, hvor Djævelen er fyrste, og hvor vi således igen er underlagt mørkets magt.

Og dét er livsfarligt!

Jeg kan godt lade være med at modsige og advare imod vranglære.
Men så længe Gud lægger mig på sinde at gøre det ... ja så vil jeg gøre det - jeg vil bestræbe mig på at lade Guds ord være en lygte for min fod, et lys på min sti.

Læs også, hvis du vil, Jesu ord i Joh. 12:
"Den, der vandrer i mørket, ved ikke, hvor han går.
Tro på lyset, mens I har lyset, så I kan blive lysets børn."

Jesus er selv verdens lys! \:\) Lad os følge ham!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#89460 - 27/12/2007 16:54 Re: Frygt eller frelse? [Re: kristina]
berta
Anonym

Een ting jeg er fuldstændig sikker på, det er at de personer du rager ud efter, de har ikke vendt Jesus Kristus ryggen.
Gud viser mig noget andet end han viser dig, en af os må være vildledt.
Men jeg er sikker på, at Helligånden lytter ikke til sladder, og sladderen trives fint her på jesusnet.

Sikraks Bog
v1 Den, som selv tager hævn, rammes af Herrens hævn;
han holder strengt rede på hans synder.
v2 Tilgiv din næste den uret, han begår,
så vil også dine synder blive forladt, når du beder om det.
v3 Kan et menneske, der gemmer på vrede mod et andet menneske,
bede Herren om helbredelse?
v4 Kan den, der ikke viser barmhjertighed mod et medmenneske,
bede om tilgivelse for sine egne synder?
v5 Når den, der er dødelig, bærer nag,
hvem kan da tilgive hans synder?
v6 Tænk på dine sidste dage, og hold inde med fjendskab,
tænk på din forgængelighed og død, og hold fast ved budene.
v7 Tænk på budene, og bær ikke nag til din næste,
tænk på den Højestes pagt, og vær overbærende med forseelser.

Stridbarhed
v8 Hold dig væk fra strid, og du vil begå færre synder;
for et hidsigt menneske får striden til at blusse op,
v9 og en synder vækker splid blandt vennerne
og kiv blandt dem, der lever fredeligt sammen.
v10 Jo mere brænde, desto mere blusser ilden op,
jo mere stædighed, desto mere vokser striden,
jo mere magt hos et menneske, desto voldsommere bliver dets ophidselse,
jo mere rigdom, desto større højder når dets vrede!
v11 En hidsig strid får ilden til at blusse op,
et hidsigt slagsmål får blodet til at flyde.
v12 Puster du til en glød, blusser den op,
spytter du på den, går den ud
– og begge dele kommer fra din mund!

Bagtalelse
v13 Forband bagtaleren og den tvetungede;
mange, der levede i fred, har han bragt i fordærv.
v14 Bagtalelse har fået mange til at vakle
og fordrevet dem fra det ene folk til det andet;
befæstede byer har den bragt til fald,
magthaveres huse har den omstyrtet.
v15 Bagtalelse har drevet dygtige kvinder ud af hjemmet
og berøvet dem lønnen for deres slid.
v16 Den, som tager sig bagtalelse nær, får aldrig fred,
han kan ikke slå sig til ro.
v17 Et slag af en pisk efterlader et sår,
men et slag af tungen knuser knoglerne.
v18 Mange er blevet offer for sværdet,
men endnu flere er blevet offer for tungen.
v19 Lykkelig den, som er beskyttet mod den
og ikke kommer ud for dens rasen,
og som ikke må slæbe på dens åg
og ikke er bundet med dens lænker.
v20 For dens åg er et jernåg,
og dens lænker er kobberlænker.
v21 Den død, den bringer, er en ond død,
hellere dødsriget end den!
v22 Men den får ikke magt over de gudfrygtige,
de skal ikke brænde op i dens flamme.
v23 De, som svigter Herren, vil komme i dens magt,
blandt dem skal den flamme op, uden at slukkes,
den skal slippes løs mod dem som en løve
og sønderrive dem som en panter.
v24 Som du omgærder din ejendom med tjørnekrat
og gemmer dit sølv og guld godt,
v25 skal du veje dine ord på en guldvægt
og sætte lås og slå for din mund.
v26 Pas på, at du ikke forløber dig med din tunge,
så du bliver offer for den, der lurer på dig.

Til toppen 
#89466 - 27/12/2007 18:41 Re: Frygt eller frelse? [Re: kristina]
angela
Bruger

Tak for dit svar Kristina.

Det forkommer mig dog noget svært at tro på, at et menneske kan vide sig sikker på sin egen frelse. Bibelen er vist heller ikke så entydig på det punkt og i moderkirken tror man stadig at også gerninger har betydning for frelsen.

Hvis det at være døbt også betyder at man stræber efter at gøre godt mod sin næste, kan jeg forstå det. Men jeg tror ikke på at dåben i sig selv er en billet til himmeriget og at man livet igennem ellers kan te sig som man vil.

Da Jesus døde på korset tog han alle vore synder på sig, sådan at vi ikke skulle fortabes, men have evigt liv. Han åbnede døren, strakte hånden frem og enhver der tager imod ham, vil også han tage imod - sådan tror jeg det hænger sammen - men reelt er dette jo blot et af mange forskellige bud/syn på sagen.

Hilsen Angela

Til toppen 
#89467 - 27/12/2007 19:12 Re: Frygt eller frelse? [Re: angela]
Amby
Bruger

Hej angle

Luther har nogle at spænde fortolkninger af dette
Lovens første brug; Togtmester til Kristus. Hvis du vil frelses ved loven så skal du opfylde hele loven, da der ikke er nogle der kan det kan det skal de gerne ende ved korset,

Lovens anden brug; Vejleding i Kristus, der er loven ligesom nogle vejpræster der viser vejen når vi går med lyset på vores fod lyset på vores sti (det er ikke længer en frelses betingelse men en vejledning)

Hilsen Preben Amby

Til toppen 
#89468 - 27/12/2007 19:24 Re: Frygt eller frelse? [Re: Amby]
angela
Bruger

Hej Amby.

Et er ihvertfald sikkert - spændende bliver det. Ivirkeligheden ved vi jo ikke så meget om det hinsides, hverken om himmel eller helved.
Har du læst beretninger om nærdødsoplevelser?
Kirsten Mørk Nielsen, har i bogen; Lys bag døden, beskrevet hvad hun oplevede mens hun var død.

Jeg håber jeg bliver frelst, men føler ikke altid at jeg fortjener at blive det - Gud må i sidste ende være den der dømmer mig.

Hilsen Angela

Til toppen 
#89470 - 27/12/2007 20:04 Re: Frygt eller frelse? [Re: angela]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Tak for dit svar Kristina.

Det forkommer mig dog noget svært at tro på, at et menneske kan vide sig sikker på sin egen frelse. Bibelen er vist heller ikke så entydig på det punkt og i moderkirken tror man stadig at også gerninger har betydning for frelsen.

Hvis det at være døbt også betyder at man stræber efter at gøre godt mod sin næste, kan jeg forstå det. Men jeg tror ikke på at dåben i sig selv er en billet til himmeriget og at man livet igennem ellers kan te sig som man vil.

Da Jesus døde på korset tog han alle vore synder på sig, sådan at vi ikke skulle fortabes, men have evigt liv. Han åbnede døren, strakte hånden frem og enhver der tager imod ham, vil også han tage imod - sådan tror jeg det hænger sammen - men reelt er dette jo blot et af mange forskellige bud/syn på sagen.

Hilsen Angela

Hej Angela - jamen vi er da, så vidt jeg kan se, enige så?
Dåben uden tro er ganske rigtigt uden betydning. Vi skal tro på Jesus, og vi skal døbes.
Rækkefølgen er uden betydning.

Du skriver, at enhver som tager imod Jesus, vil han også tage imod - ja, lige netop! Men vi kan ikke tage imod Jesus, hvis han ikke først har skabt troen i vores hjerte, og det kan kun ske ved at Helligånden fører os til ham. Ingen kan selv beslutte sig for at ville tro - troen er ikke vores egen præstation, men en gave.

Og hvis vi afviser ham, når han har åbenbaret sig for os ved sit ord, løber han ikke efter os og lægger os i håndjern og slæber os hjem.
Hans væsen er kærlighed, som ikke kan forenes med tvang.

Og mht. gerningerne:
Du skriver om moderkirken - jeg tænker, at du dermed mener den katolske kirke? Det er korrekt, at reformatorerne netop protesterede mod Romerkirkens forkyndelse af at mennesker kun ved gode gerninger - og investeringer! - kunne gøre sig fortjent til Guds nåde. Men så vidt jeg kan forstå det, forkynder Romerkirken nu også frelse ved tro og dåb alene.

Jesus siger nogle meget vigtige ord i Joh. 15,3-5:

I er allerede rene på grund af det ord, jeg har talt til jer. Bliv i mig, og jeg bliver i jer.
Ligesom en gren ikke kan bære frugt af sig selv, men kun når den bliver på vintræet, sådan kan I det heller ikke, hvis I ikke bliver i mig.
Jeg er vintræet, I er grenene. Den, der bliver i mig, og jeg i ham, han bærer megen frugt; for skilt fra mig kan I slet intet gøre.

Her ser vi, vi bærer frugt (= handler efter Guds vilje!)
når vi bliver i Jesus!

Således kommer alt godt, vi kan gøre, ikke fra os selv, men fra Ham, som er "vintræet". De gode gerninger er således en følge - en konsekvens! - af, at vi lever som grene på det sande vintræ, ikke en forudsætning for at komme til det! Vi kan ikke selv pode os ind på træet, og vi bærer ikke frugt af os selv!

Det er derfor Jakob kan skrive: For en tro uden gerninger er lige så død som et legeme uden åndedræt.

Så vi skal ikke kæmpe for at gøre gode gerninger - intet vi selv kan gøre holder mål for Gud! - men for at bekæmpe vores egen medfødte selviskhed, så Ånden får plads og rum i vores liv.

Romerbrevet 7,4: Så er også I, mine brødre, gjort døde for loven ved Kristi legeme, for at I skal tilhøre en anden, ham der er opstået fra de døde, og vi bære frugt for Gud.

Guds lov er den blinde vej til Paradiset.
Evangeliet - troen på Guds nåde - er den åbne vej!

Vi skal altså ikke gøre gode gerninger for at blive frelst, men fordi vi ér blevet det! - og fordi det er godt at gøre gode gerninger - og fordi vor næste har brug for dem!

Hvis vi ikke har frelsesvished, må det jo skyldes, at vi ikke tør tro på Bibelens ord om Jesu fuldbragte værk for os?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#89471 - 27/12/2007 20:14 Re: Frygt eller frelse? [Re: angela]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Angela
 Citat:
Jeg håber jeg bliver frelst, men føler ikke altid at jeg fortjener at blive det - Gud må i sidste ende være den der dømmer mig.

Du føler rigtigt, du har ikke fortjent at blive frelst!
Ingen af os har. Hvis det skulle gå os efter fortjeneste, ville absolut alle gå fortabt.

Hvis vi skulle fortjene frelsen, skulle vi opfylde Guds lov til punkt og prikke, og det kan vi godt glemme alt om, for det kan intet menneske.

Det er derfor vi har brug for en frelser!

Jesus siger (Joh. 5,24):

Sandelig, sandelig siger jeg jer: Den, der hører mit ord og tror ham, som har sendt mig, har evigt liv og kommer ikke for dommen, men ér gået over fra døden til livet.

Og når Jesus siger sandelig, sandelig ... så er det noget vi skal lægge mærke til! \:\)

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#89485 - 28/12/2007 09:07 Re: Frygt eller frelse? [Re: kristina]
angela
Bruger

Godmorgen Kristina.

Man kan tro det meste af tiden, men intet menneske kan nok sige sig fri for også at tvivle nu og da.
Jeg tror at Herren kommer at dømme levende og døde den sidste dag.

Der er så mange skriftsteder i bibelen og ikke alle giver de samme svar.

Hilsen Angela

Til toppen 
#89487 - 28/12/2007 10:08 Re: Frygt eller frelse? [Re: angela]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Godmorgen Kristina.

Man kan tro det meste af tiden, men intet menneske kan nok sige sig fri for også at tvivle nu og da.
Jeg tror at Herren kommer at dømme levende og døde den sidste dag.

Hilsen Angela

Det er vi også enige om!
Herren kommer en dag - eller nat - og dømmer levende og døde.

Aldrig at tvivle på sin egen frelse (men måske nok på visse andres!) det er lige så forkert, tror jeg, som at være vantro, dvs. at afvise Gud.

Tvivl er nok en næsten nødvendig del af vores kristne tro.
I virkeligheden er det helt i modstrid med vores medfødte natur at tro på Guds kærlighed og nåde.
Vi vil selv gøre os fortjent.
"Du må yde før du kan nyde .." kan jeg huske min mor så tit sagde til mig, da jeg var barn ..

Og netop fordi det ligger os syndere så fjernt at lægge vores liv helt i Guds hånd og tro på hans nåde og syndernes forladelse, må vi have åndelig æring til vores tro, så den ikke skal visne og dø:

Vi må møde Gud - dér hvor han har sat os stævne.
Ikke nødvendigvis i guddommelige erfaringer og oplevelser, men i sit ord og i sakramenterne, dåben og nadveren.
Så holder han os fast! Han har købt og betalt os så dyrt, fordi han elsker os grænseløst og ubetinget.
Ubegribeligt og urimeligt!

" din højre holder mig fast " står der i salme 63 .. og det gør han også når vi tvivler, når vi sover, når vi tænker på alt muligt andet!
Han leder efter os og kalder os tilbage, hvis vi bliver væk - som den gode hyrde leder efter sit fortabte, bortkomne får ..

Og Bibelen - ja, du har ret i, at den siger så meget forskelligt. Og så alligevel har den en forunderlig sammenhængskraft - når man lader det ene skriftsted belyse det andet osv., så forsvinder de tilsyneladende modsigelser og skriftens sammenhængskraft kommer for en dag.

Paradokserne (de tilsyneladende modsætninger) står så tilbage ..
Men de er for mig at se nødvendige - de fortæller os om Guds grænseløse visdom og kærlighed - om alt det, som intet menneske kan sige os selv! \:\)

Hvis Gud ikke var uendelig meget større end vores fatteevne, så kunne han umuligt være den eneste sande Gud fra evighed til evighed, ham som vi ydmygt må bøje os for i glæde og taknemmelighed, og se frem til en gang at se ansigt til ansigt som han har lovet os.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#89497 - 28/12/2007 17:12 Re: Frygt eller frelse? [Re: angela]
Amby
Bruger

Hej Angela

Jeg vil først komme med et vidnesbyrd
Det var i år 2000 jeg havde ind imellem ondt i brystet men denne søndag var det meget slem de gjorde så undt at jeg verden kunde snakke eller bevæge mig, så vi valgte at kører til vagt lægen
Han sagde at det barer vat en næve der var i klemme
Om matten begyndte det igen og denne gang stoppede det ikke, da klokken var otte ringet jeg til min egen læge han sagde at jeg skulle på sygehuset og de skulle gå hurtig.
Da jeg kom ind på sygehuset fik jeg at vide at hvis jeg var kommet en halv time sener var jeg ikke overlevet (det var, er blodprop i hjertet)
Der gik to døgn og de havde endnu ikke fået den opløst og sidvationen var meget alvorlig de troede ikke at jeg ville overleve, der var en sygeplejer der ville snakke med mig fordi at hun ikke kunde forstå hvorfor jeg ikke var bange,
Da måtte jeg fortælle hinde at hvis Jesus kom for ar hente mig nu så var jeg parat
Der står i min bibel Vær ikke bekymmeret for noget men lad i alle ting jeres ønsker komme frem for Gud så skal Guds fred som overgår alt forstand bevarer jer, (DET HOLDER)

Du skriver; sitat

Det er ikke helt rigtig nu skal jeg prøve at forklar; Der står i Ef 2;8-9 for af nåde er i frelst ved tro, det skyldes ikke jer selv, gaven er Guds.! Det skuldes ikke gerninger, for at ingen skal have noget at være stolt af.
Jamen betyder det så at det er ligeneget hvordan jeg lever? NEJ i Rom 6 står der skal vi blive i synden for at nåden skal blive stører!? Aldeles ikke

Før jeg kom til tro var jeg ligeglad med synden så lærte jeg guds log at kende og synden vokser Rom 3,20 og dermed fik jeg mere brug for hans kærlighed og dermed kommer jeg tætter til Jesus og dermed får jeg mere lyst til at tjene ham

Skal jeg skærer det ud i pap vil jeg sige det på den made, frelsen kommer fra ham af nåde, troen kommer fra ham af nåde, Kærligheden kommer fra ham af nåde, (vi elsker han, fordi han har elsket os først) Lysten og nøden til at træne ham har vi fået af nåde, ja selv de gaver vi skar bruge for at træne har vi fået af nåde

Dermed hinker det sammen ned det der star i Jak 2;14-26 Så skal jeg med mine gerninger vise dig min tro (Det er det Lutter mener med lovens brug)

Hilsen Preben Amby

Ændret af Amby (28/12/2007 17:12)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær