Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 14 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#89185 - 18/12/2007 23:38 Helbredelse
Amby
Bruger

Reg.: 16/12/2007
Sted: Starup/Tofterup
Helbredelse

Efter at jeg har fået helbredelsens nådegave og da der er mange der er forvirret om helbredelse vil Jeg gerne fortælle hvad jeg er kommet frem til
Jeg hørte en tale fra den 2/5 07 af david Hansen fra Ålborg menigheds center hvor emnet var Hvorfor nogle folk ikke bliver helbred
Mage til vranglærer skal mand lede længe efter, han havde 16 punger hvorfor at folk ikke blev helbredt, her er pungerner

1. Uvished eller utilstræklig viden om Guds vilje
2. En skægget enhed i Kristi legeme ( der gør at kirken ikke er så stærk)
3. Kollektiv Vantro
4. Mange menneskelige tratiosioner (det er ikke hel sikker at det er Guds vilje at helbrede alle)
5. En ufornuftig levevis i dagligdagen
6. Fravær af troens bøn
7. Demonisk indflydelse
8. Skylbetyndet så det er svær at modtage bøndesvar
9. Åndig lunkenhed
10. Uvilje mod Guds tanker og planer
11. Stor utilgivelighed i hjertet eller forkerte holdninger over for sine medmensker
12. Mangelen ærefrygt for Gud
13. Forstå forskellen på helbredelse og mirakler
14. Udlader at handle på guds ord
15 Den manglende udholnehed
16. Undgår at blive fyldt af den Helligånd

Min første tanke var sikke en gang vrøvl. Og dernæst kan jeg godt forstå at der er mange der knækker på disse krav (tag jer sammen, klø på, bliv ved, de er jeres egen skyl osv.)

Min neste tanke er; Hvor er jeg glad for at min Gud ikke er så lille en Gud som deres Gud, At han er så afhæng af hvad jeg gør. Så ville jeg aldrig få hele den Himmelske Åndelig velsignelsen
( de er forøvrig den samme lille Gud der gør at C.H. ikke vil have at nyfrelste må have kontakt med de pårørren på grund af dårlig indflydelse ”Min Gud kan sagtens Bevarer uden de forholdsreler” )

Jeg har allerede hele den himmelske velsignelsen ikke på grund af mit helbred men på tros af, Går jeg i
Mørkets bal frygter jeg intet ondt Sl 23,4 selv om alt er kold sort omkring mig er Gud der.
Jamen vil Gud ikke at alle hans børn skal være rask? Nej! Paulus var en menneskelig skrøbelighed Gal 4,13. Paulus kunde ikke sender sin tjener Epafroditus til fillipperne fordi han var dødendes syg Fil 2,26-27. Timothus måtte drikke lidt vin som et lægemiddel fordi han var syg Tim 5,23.

Jamen Gud vil da ikke at nogle af hane børn der skal rammes af ulykke? Jo, der er intet der kan ramme en Kristen uden at det er fra Gud, Es 54,7. 1Sam 2,6. 2Mos 4,11. Job 1,21,22,10. Amo 3,6
Heb 12,6
Hvis der er noget der ikke er fra Gud skal det først have Guds tilladelse Job 1,6-12, 2,1-7

Sagt med andre ord Vi ved at alt virker sammen til gode for dem, der elsker Gud Rom 8,28 Alting sydom, sorg, glæde alting Når vi tilhører Gud kan den onde ikke pa nogle måder få log at rører os
(det er frihed) Guds kærlighed omslutter mig forfra og bagfra

Hvad så med Satan;
I verden har Satan stadig meget magt men over for Guds børn har satan simpel hen ikke mere magt end Gud tillader. Han er stik-i-rand-dreng
Da Saul faldt fra var det en ond ånd fra herren 1 Sam 16,14
Gud lokket david til folketælling 2 Sam 24,1. I 1 Krø 21,1 ser vi at de er satan
Det er en satans engel der slår Paulus 1 Kro 12,7
I Ap, g 16,6f er det Gud der forender Paulus i at drage til Asien, i 1 Tes 2,18 ser vi at det er satan
I Job 1-2 ser vi hvordan så satan må op og tikke og plage Gud for at få lov til at pine Job, da han så enlig får lov bliver der stukne præcise grænser for hvor langt han må gå bagefter må han se i øjnene at kun har udført Guds gerning og Job er kommet nærmer til Gud

Hvad så med andres synd mod mig;
Hvis der er Noget der skal ramme en af Guds børn skal det først forbi Guds tilladelse før at de kan få lov at ramme Rom 8,31,
I 1 Mos 45 v 4 Josef sagde til sine brødre Kom herhen Og da de kom hen til han, sagde han. Jeg er jeres bror Josef, som i solgte til Egypten V8 Det er ikke jer, der har sendt mig hertil, men Gud
I Heb 2,14 Ser vi at djævlen er gjort Magtesløs

Der er intet der kan ramme Guds børn uden at det kommer fra Gud og det tjener hans Kærlige vilje

Der er et sted hvor vi for alvor er i farer og det er at djævlen har en allieret inde i os selv nemlig synden men det vil være for meget at komme ind om det her

Jak 5;13-16 Lider nogen af jer ondt, skal han bede;
Er nogen glade skal han synge lovsang! Er
Nogen blandt jer syge skal han tilkalde menighedens
Ældste og de skal salve ham med olie i
Herrens navn og bede for ham! Og Herren vil gøre ham rask;
og hvis han har syndet, vil han få
tilgivelse for dem! Bekend derfor jeres synder
for hinanden, og bed for hinanden om at i må
Blive helbredt. En retfærdiges bøn formår meget

Jamen er det virkelig så enkelt; hvorfor bliver jeg ikke rask, i Jak 4;3 I beder og får alligevel intet fordi i beder dårligt; aha er det de det drægger sig om jeg skal barer bede og så tro så får jeg de Matt 18;19, Matt 21;22, Matt 7;7, Luk 18;1 Mak 11;24

NEJ; årsagen får vi i Jak 4;13-17, (v15 Hvis Herren vil.) Det er ganske enkelt fordi at det ikke er herrens gode vilje 1 Joh 13-15. Så skal de der efter Guds vilje må lide 1 Pet 4;19

Hvordan kand det værer guds vilje?! Fordi der er noget Gud han Ikke kan 2 Tim 2;13 fornægte sig selv kan han ikke Guds svaghed er hans kan kærlighed

Men er det ikke ukærlig ikke at ville helbrede os? Hvis der betyder at vi vil skade os selv får vi ganske enkel ikke det vi beder om, Det er beder at komme halt i himlen end slet ikke at komme der ind. Og så han det faktisk betyde at vi får det vi beder om barer ikke på den måde vi har regnet med Heb 5;7 Medens han levede på jorden, opsendte han, under høje råb og tårer, bønner og anråbelser til ham som kunde frelse ham fra døden og han blev bønhørt… Men hvordan kan det gå til døde han ikke? Jo! Og bønhørelsen bestod i at han fik slurke til at klarer det. De samme kan det betyde for os

I Dan 4;17 står der Han kan redde os ud af ovnen… Og selv om han ikke gør det… Det afgørende for Daniel er ikke om de bliver redet men om af de er i Herrens hænde

Da de nu er Gud der har skulden for at ikke alle der tror, bliver heldet har vi log til at sætte Gud på anklagebænken Jer 12;1 De gør Job også flere steder Det er ikke mig der er uretfærdigt, det er Gud (16;7-17) Gud er kortsynet (10;4) og lunefuldhed der får ham til at handle så uretfærdig (9;21)

Det der gør bøn så stor er at jeg har log til at komme med alt til Gud min Vrede, sorg, sydom, alt og Gud vil altid give mig det bedste han kan

Hilsen Preben Amby

Til toppen 
#89203 - 19/12/2007 12:58 Re: Helbredelse [Re: Amby]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Preben - det er provokerende ord du skriver her, men jeg er enig med dig!

Og jeg synes det er trygt, at det "kun" er Gud den Almægtige vi skal i nærkamp med, og at vi roligt kan forsage (= vende ryggen til!) Djævelen og alle hans gerninger og alt hans væsen.

Han blev overvundet på Golgatha. Det véd han selv alt om, og det er ca. totusind år siden! Men han raser i sin ondskab og farer stadig rundt og leder efter nogen at sluge. (1.Pet. 5,8)

På et enkelt punkt vil jeg være endnu mere radikal end du!
Du skriver:
 Citat:
Der er intet der kan ramme Guds børn uden at det kommer fra Gud og det tjener hans kærlige vilje

Det er vi enige om. Men jeg tror heller ikke der er noget, der kan ramme de af Guds elskede skabninger, som ikke (endnu ikke!) er hans børn uden at det tjener hans kærlige vilje, som er at redde os alle ud af mørkets magt og ind til evigt livsfællesskab med sig selv.

Satan er stærkere og mere intelligent end alle mennesker tilsammen, og han kender Guds ord bedre end nogen af os, men vor Herre er stærkere, og den Onde er på alle måder
Guds lænkehund, som Luther udtrykte det.

Jeg er så glad for Christoffer Ash's nye bog
"Storm og Stilhed - nærkamp med Gud", som lige er udkommet på Credos forlag.
Den handler om Jobs Bog og giver en dyb indsigt i Guds væsen ..

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#89207 - 19/12/2007 14:42 Re: Helbredelse [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej kristina,

jeg tror nok, at Leif Andersen i sin bog "Gud, hvorfor sover du?" skriver noget om, at når vi ikke er Guds børn (når vi ikke er døbte, må det betyde??..), så kan det onde godt ramme os. Han skelner mellem det onde, som kommer fra satan, og så det som GØR ondt, men som ikke er fra satan men (evt., - er ikke helt sikker på, om det er det, han mener) fra Gud.

Man kan også sige, hvorfor skulle Gud ikke beskytte os der er døbte og dermed Hans børn og ikke kun Hans skabninger, mod det onde fra satan? Og hvis satan ikke kunne ramme heller de der ikke er døbt, jamen så havde han jo slet ingen funktion og så havde vi ikke behøvet forsage ham, som vi gør ved dåben samt hver søndag i trosbekendelsen.
Kan du følge mig?

kh og Glædelig jul,
Tau \:\)

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#89214 - 19/12/2007 16:54 Re: Helbredelse [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Oprindeligt skrevet af: tau
Hej kristina,

jeg tror nok, at Leif Andersen i sin bog "Gud, hvorfor sover du?" skriver noget om, at når vi ikke er Guds børn (når vi ikke er døbte, må det betyde??..), så kan det onde godt ramme os. Han skelner mellem det onde, som kommer fra satan, og så det som GØR ondt, men som ikke er fra satan men (evt., - er ikke helt sikker på, om det er det, han mener) fra Gud.

Man kan også sige, hvorfor skulle Gud ikke beskytte os der er døbte og dermed Hans børn og ikke kun Hans skabninger, mod det onde fra satan? Og hvis satan ikke kunne ramme heller de der ikke er døbt, jamen så havde han jo slet ingen funktion og så havde vi ikke behøvet forsage ham, som vi gør ved dåben samt hver søndag i trosbekendelsen.
Kan du følge mig?

kh og Glædelig jul,
Tau \:\)

Jeg kan sagtens følge dig, og måske tænker jeg forkert, men jeg tænker sådan her:

Vi skal ganske rigtigt skelne mellem
1) det som gør, men ikke ér, ondt, og som er dels Guds tugt af sine børn, og dels Guds "brug" af sine børn til ved dem at virke vækkelse af nogle af dem, der er "udenfor" (jfr. tsunamien).

2) det som ér ondt, og som er Djævelens direkte, onde handlinger, og som Guds børn ikke kommer ud for, men som den Almægtige Gud tillader.

Også disse sidstnævnte lidelser kunne Gud have forhindret. Hvorfor han ikke vil, skal vi jeg ikke kaste mig ud i at prøve at forklare, men jeg er sikker på, at han har sine kærlige grunde til i endnu en begrænset tid at tillade ondskabens rasen .. ellers kunne den umuligt finde sted!

Luther skriver i "Vor Gud han er så fast en borg" vers 3:

Og myldred djævle frem på jord
og os opsluge ville,
vi frygter dog ej fare stor,
de deres trusler spilde;
lad rase mørkets drot
med løgn og mord og spot,
han har dog få't sin dom,
da Krist til jorden kom,
et ord ham nu kan fælde.

Hvad tror du om det?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#89229 - 19/12/2007 22:09 Re: Helbredelse [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej igen, kristina,

jeg ved ikke om vi er enige i, at det onde kan ramme de udøbte, men ikke os døbte? Det som ER ondt og ikke bare GØR ondt.

Vh
Tau

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#89231 - 19/12/2007 23:26 Re: Helbredelse [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Oprindeligt skrevet af: tau
Hej igen, kristina,

jeg ved ikke om vi er enige i, at det onde kan ramme de udøbte, men ikke os døbte? Det som ER ondt og ikke bare GØR ondt.

Vh
Tau

Jeg ved ikke rigtig, tau, jeg føler mig lidt usikker, for hvordan mener du "ramme"?

Onde åndsmagter kan formentlig chikanere hvem som helst her i denne verden, hvor Djævelen er boss ..

Men da Jesus Kristus helt overordent har suveræn magt over alt i himlen og på jorden (Matt. 28,18) og dermed naturligvis også over onde ånder, kan døbte, der lever i troen på Jesus og holder sig til Ham, hverken blive besat eller skadet af dæmoner .. Mon ikke vi er enige om det?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#89233 - 20/12/2007 00:17 Re: Helbredelse [Re: kristina]
Amby
Bruger

Hej Kristina og tau

Det er ikke noget let svar; Guds børns privilegium består ikke i sorgløshed! men i at alt hvad der rammer os skal forbi Gud
Med verdens børn er det anderledes der står i 1 Joh 5;19 hele verden ligger under for den Onde
De har djævlen til fader Joh 8;44, 14;30, 2 Kor 4;4, Ef 2;3
Betyder de så at de barer bliver ramt af de onde; Nej! Hvis satan ved at give dem i overflod kan få dem til at fornægte Gud gør han de,
Sl 73;3for jeg harmedes over de overmodige, jeg måtte se de ugudeliges lukke v 5 De har ingen del i menneskers nød, de bliver ikke ramt som andre menneskers nød. Eller i Sl 123,4 hvor de gudløse bliver kaldt sorgløse
Det satan helst vil er at fører anklage Zak 3 men det er netop her at alle har muligheden for at tage imod Jesus og dermed at blive frikendt

Der hvor jeg kan se at der er en forskel er at en der er døbt og tror ikke kan blive besat.

Hilsen Preben Amby

PS, hyglig også at møde dig her tau

Til toppen 
#89234 - 20/12/2007 00:26 Re: Helbredelse [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Kristina, jeg fik vist udtrykt mig lidt skævt, men det er fordi, jeg er usikker på, hvad jeg mener. Jeg havde bare det fra Leif Andersen i baghovedet og ville høre, hvad du sagde til det.

Nu skriver Preben så noget rigtig rammende, nemlig at det som rammer Guds børn, det skal forbi Gud først.
Dét er jeg fuldstændig enig i, godt skrevet Preben.

Fordi det betyder også, at vi kan tro om satan som Martin Luther skrev: Satan er Guds lænkehund. Dertil og ikke længere...

Man kan så sige, hvad skal Gud i det hele taget med sådan en lænkehund, men det er så en anden historie jo.

Preben, du gav mig virkelig klarhed over tingene.

Kristina, jeg er enig med dig i, at dæmoner kan ikke skade eller besætte os, der er kristne.

Men kan du så forklare mig, hvad med en, der er besat af en dæmon og som så bliver kristen? Og nej det er ikke et teoretisk spørgsmål, jeg vil virkelig gerne vide svaret.

Vil dæmonen så forsvinde ud af personen, når vedkommende bliver kristen? Jeg tænker ikke på dåben eller noget, men bare når personen bliver overbevist om, at Jesus Kristus er Messias. Når den tro kommer til personen, så vil dæmonen fare ud, fordi så kan den jo ikke bo der, når nu Helligånden tager pladsen? Og Helligånden er jo stærkere end dæmonen, så den kamp vil dæmonen altid tabe, - sådan ser jeg på det.

Det er ud fra, hvad du skriver om, at en kristen kan ikke være besat. Men kan en besat så ikke blive kristen, førend dæmonen er drevet ud ved forbøn og exorcisme?

Tau

Til toppen 
#89235 - 20/12/2007 00:29 Re: Helbredelse [Re: Amby]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Preben,

jeg er meget enig i det, som du skriver!! Hvor er det godt udtrykt:
 Citat:
Det er ikke noget let svar; Guds børns privilegium består ikke i sorgløshed! men i at alt hvad der rammer os skal forbi Gud.

Jeg synes, det siger det SÅ godt. Det er bare så rigtigt. Kort og præcist formuleret.

Også godt at se dig herinde \:\)

vh
Tau

Til toppen 
#89236 - 20/12/2007 01:02 Re: Helbredelse [Re: Amby]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej Preben Amby

Citat:
Efter at jeg har fået helbredelsens nådegave og da der er mange der er forvirret om helbredelse vil Jeg gerne fortælle hvad jeg er kommet frem til

Citat slut.

Svar:
Undskyld mig, men du påstår at du har fået helbredelsens nådegave og så følger der en række modsatrettede påstande om helbredelse.

Hvis du nu læser om de helbredelser Jesus gjorde og i Apostlenes Gerninger om de underfulde ting de oplevede, synes du så det ligner alle dine for og imod postulater?

De var alle lige ud af vejen, kraftfulde, enkle og uden en masse dikkedarer.

Fordi det ikke var i deres egen kraft, men ved Helligåndens kraft, som virkede gennem de åndelige nådegaver til lægedom for ånd, sjæl og legeme. \:\)

Paulus siger, at det ikke kun var med ord, men også med Åndens kraft, altså handling i tro, at han forkyndte evangeliet for hedningerne.

Det passer med det som Jesus sagde, at tegnene skal følge de som tror, de skal .....

Problemet er særlig udtalt i vor vestlige materialistiske verden, hvor vi som tror på Guds ord og kraft i funktion er blevet sløve og øjnene er blevet matte, så vi ikke kan se Guds herlighed, sådan som han længes efter at åbenbare den.

Desperationen efter Guds nærvær iblandt de kristne er ikke tilstede og den manglende tørst er ikke Guds skyld, men derimod vor egen.

Den pagt som Gud har gjort med hver eneste troende er en gensidig pagt, og Gud venter stadig på, at vi opfylder vor del, således at den samlede kirke, Kristi legeme, kan bringe lægedom ud til den enkelte og til samfundet.

Der er ingen andre til det, opgaven er vores, givet os af Gud.
\:\)
hilsen
carl

Til toppen 
#89237 - 20/12/2007 01:05 Re: Helbredelse [Re: carl]
Amby
Bruger

Hej tau

Jeg har prøvet uddrivelse en gang og to gange hvor der har været en ond ånd i huset
Her er mit vidensbyrt
En dag jeg var ude at snakke med en begyndte han at opfører sig mærkelig da jeg ikke viste hvad det var begyndte jeg at bede inde i mig selv med det samme begyndte han at truget mig med at han ville smadder mig
Jeg bad inde i mig selv at det måtte han snage med Jesus om
Så begyndte han at nævne mime meget personligere synder og sagde at når jeg kunde gør sådan ting skulle jeg ikke kommende ned den
Så viste jeg hvad det var og befalet den at forsvinde.Det hele var lagt sådan tilrette at der var andagt neste morgen om eftermiddagen havde vi åben bibel studie grubbe og de neste firer dage haver IMU missions uge

Et styk tid efter fortalte han mig at han havde været men i en kuldet hvor der var nogle orgier hvor de var fulde og havde røget has og de hørte hævig musik der kom han i nogle trangser og når han var der tegnet han, jeg har set nogle af disse tegninger og splatter film er det rene ingenting ved siden af.

Et styg tid efter ville han have mig med ud at besøge præsidenten for kulden (Jeg var rimelig nervøs) men der var ikke noget han tog barer imod Jesus, Det viste sig at hans forælder kom i pinsekirken
Og så slog det mig at årsagen til at han ikke var besat var at der var nogle der bad for ham så den unde ikke kunde få log
Det er vigtigt at der bliver fyldt på af guds ord ellers vil den onde vinde tilbage og finde huset rudet og så vil den tage ud og finde syv andre der er værger en den selv Mat 12;43-45

En af de gange hig var ude at uddrive en fra et hus valgte hun ikke at følge Jesus hun har sener måtte flytte fordi hun ikke kunde slippe

Hilsen Preben Amby

Ændret af Amby (20/12/2007 01:15)

Til toppen 
#89244 - 20/12/2007 09:49 Re: Helbredelse [Re: Amby]
Amby
Bruger

Hej Carl

Her er mit vidensbyrt på hvordan jeg fik gaven;
Jeg er leder i en junior klub der var der er af børnene der havde ondt i rykkene hun spurte om der var nogle der ville maser, det var der så nogen af de andre børn der gjorder, på et tidspunkt spurte hun om jeg også ville; de kunde jeg da godt, ad jeg så ryggen så ren en stor knude jeg lagde hænderne på og bad, kort tid efter kunde jeg så sige tit hinde at nu var der overstået Knuden var væk, hun underet sig og sagde at hun ikke længer gjord undt, en af de andre børn spurte om jeg kunde hille det måtte jeg sige nej til, jeg kan bede

Nogle dage efter kom der nogle andre børn hjem til mig og sagde at nu når jeg havde helbredt hinde om jeg så ikke nok ville bede for hindes Aller bedste kammerat han lå i koma og ville ikke vogne op igen Da blev jeg bange og kom med en lang forklaring om de forskellige måder Gud helbreder på. Da vi mødes i klubben næste gang sprang hun mig om halsen og sagde at han var rask

Da måtte jeg gå hjem i lønkammeret og finde ud af hvad der her var for nogle.
jeg læste i bibelen for at finde ud af hvad den fortalte, Jeg tog med på kristen voksen undervisning og der snakket jeg med læerener osv.

Jeg fandt stille og rolig ud fa hvad Gud ville med det her, at jeg ikke barer skulle ligge henderen på de syge men også at jeg skulle tage mig af de der er syge Besøge dem, med andre ord græde med de grædende sørge med de sørgende osv.
Der gik tre år inden jeg havde mod til at fortælle det offelig, indtil da havde jeg gjort det i det skjulte

Årsagen til at det tog så lang tid var fordi der var flere ting jeg ikke kunde finde ud af, for det første hvorfor mig jeg er indvalidepangsionist, og syndes selv at jeg har prøvet at fejle alt
Samme år var jeg til et foredrag med Anders Høj på frøstruphave efterskole, han fortalte hvordan han som ung mand kørte galt i bil og brækket ryggen og hvordan de er at vogne op og været lam fra armen og ned, han sagde selv at før var han handikappet nu var han rask (før kendte jeg ikke Gud det gør han nu) Elleveren var dybt faseneret og han havde samtaler hele natten di måtte aflyse undervisningen dagen efter fordi elleveren var, randt af Gud

Jeg var nød til at sætte mig ned for at finde ud af hvordan det hænger sammen og de jeg kom frem til er de jeg man skriver i starten af denne tråd Jeg var også forbi Mark 16;17 som du henviser til og de betyder nøjagtig hvad der står og ikke mere der står at disse tegn skar føje dem der tror, de står i firetal de betyder at det skal føje menigheden ikke den enkle så stemmer det igen med rasten af biblen 1 Kor 12

Enlig har du rat det er enkle der er tre måder Gud heldreder på

1. At man bliver rask enden ved en under eller ved et behandlingsforløb

2. At man får fred med Gud på tros af ens sydom

3. At man har en skulder at græde ved, at man bruger Gud som en boksebold

Har man ikke forstået disse tre måder har man ikke helbredelsens nådegave

Hilsen Preben Amby

PS. Jeg hørte en tale med Torben Søndergade at han underviste i at helbrede og der indrømmet han at han aldrig havde studeret emnet, da tinger jeg hvordan tør han hvis det han gør ikke stemmer overens med biblen er det ikke fra Gud

Til toppen 
#89252 - 20/12/2007 11:58 Re: Helbredelse [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau -

Det er gode spørgsmål, du stiller!

Det betyder noget i retning af:
"jeg kan ikke finde ud af at svare på dem!"

Så i stedet for at rode mig ud i noget spekulativt, vil jeg håbe, at Preben stadig er hos os og vil hjælpe os med et af sine gode svar!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#89253 - 20/12/2007 12:45 Re: Helbredelse [Re: Amby]
berta
Anonym

En lile hilsen til dig Preben Amby :

v9 Til nogle, som stolede på, at de selv var retfærdige, og som foragtede alle andre, fortalte Jesus denne lignelse: v10 »To mænd gik op til templet for at bede. Den ene var en farisæer, den anden en tolder. v11 Farisæeren stillede sig op og bad således for sig selv: Gud, jeg takker dig, fordi jeg ikke er som andre mennesker, røvere, uretfærdige, ægteskabsbrydere, eller som tolderen dér. v12 Jeg faster to gange om ugen, og jeg giver tiende af hele min indtægt. v13 Men tolderen stod afsides og ville ikke engang løfte sit blik mod himlen, men slog sig for brystet og sagde: Gud, vær mig synder nådig! v14 Jeg siger jer: Det var ham, der gik hjem som retfærdig, ikke den anden. For enhver, som ophøjer sig selv, skal ydmyges, og den, der ydmyger sig selv, skal ophøjes.«

Til toppen 
#89255 - 20/12/2007 13:06 Julefred! [Re: ]
anniesr
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
Berta, jeg vil lige gøre opmærksom på at bibelvers her på café Thomas ikke skal bruges til at kaste rundt med på den måde. Vi har også tradition for at gå efter bolden - ikke manden.

Hvis du er uenig i noget af det Preben skriver, så giv udtryk for det med dine egne argumenter og ord. Det er langt mere fair.

Mvh ordstyreren.

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 
#89256 - 20/12/2007 13:19 Re: Helbredelse [Re: ]
Laugesen
Bruger

Reg.: 21/11/2006
Sted: Ødsted
Hej Berta

Måske jeg overreager eller tolker for meget. Men synes dit indllæg virker som en beskyldning af Amby, at han er selvfed omkring hans tro. Som indlægget starter med:
 Citat:
En lile hilsen til dig Preben Amby :

v9 Til nogle, som stolede på, at de selv var retfærdige, og som foragtede alle andre, fortalte Jesus denne lignelse:

Men hvad galt har han gjort? Amby lyder ydmyg ligesom Jesus beder ham om i v.14
 Citat:
For enhver, som ophøjer sig selv, skal ydmyges, og den, der ydmyger sig selv, skal ophøjes.

Synes jeg personligt Amby gør meget godt ved at sige sådan:
 Citat:
Da måtte jeg gå hjem i lønkammeret og finde ud af hvad der her var for nogle.
jeg læste i bibelen for at finde ud af hvad den fortalte, Jeg tog med på kristen voksen undervisning og der snakket jeg med læerener osv.

I stedet kunne han jo have sagt noget lignenden med at: Nu kunne man virkeligt se at Gud holdt mere af ham (Amby) end af alle os andre, for man kunne jo bare se hvilke gaver Gud havde givet ham! Hvilken del er hovmod? og hvilken ydmyghed?

Men hvis du stadig ikke synes det er godt nok i forhold til at Amby mener han har helbredelsens nådegave. Jamen hvad i alverden mener Paulus så med at vi er et legeme, men mange lemmer? Hvis ikke lemmerne må fungere hver for sig (med de gaver de hver især er givet?)og fortælle hvad Gud vil bruge dem til - vil vi så ikke gøre alle ens? (alle til øje eller fod eller hånd?) Ved at undertrykke hinanden på dem måde ødelægger vi den kirke Gud vil opbygge på jord gennem os. Dermed ikke sagt at man ikke skal formane hinanden om at være ydmyge, for det er meget vigtigt vi gør det. Men vi skal kun bedømme i det omfang vi har noget at ha det i.

Men som sagt kan det bare være mig der overtolker dit indlæg. Men mener kommentaren er på sin plads alligevel.

Guds velsignelse over dig.
Med broderlig (formanende) hilsen Laugsen

Overgiv din vej til Herren, stol på ham, så griber han ind. SL 37,5

Til toppen 
#89258 - 20/12/2007 14:10 Re: Helbredelse [Re: carl]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Carl

Citat:
Desperationen efter Guds nærvær iblandt de kristne er ikke tilstede og den manglende tørst er ikke Guds skyld, men derimod vor egen.
Den pagt som Gud har gjort med hver eneste troende er en gensidig pagt, og Gud venter stadig på, at vi opfylder vor del, således at den samlede kirke, Kristi legeme, kan bringe lægedom ud til den enkelte og til samfundet.
Der er ingen andre til det, opgaven er vores, givet os af Gud.

Carl, jeg må tilstå, at jeg slet ikke kan finde mit eget kristenliv i det du skriver her.

Jeg tror ikke, at Gud venter på, at vi opfylder vores del, jeg er overbevist om, at han har gjort det hele, og at der ikke er noget vi skal præstere!

Han har betalt for alverdens synd, han har skabt troen i vores hjerter, og også vores vilje til at modtage hvad han har givet os, og vil give os, hver især.

Guds ords kraft skaber selv troen og uddeler syndernes forladelse og Helligånden!

Guds nådemidler, som er Ordet og sakramenterne, må ikke gøres til gerninger, som vi mennesker skal gøre for at tjene Gud!

Troen selv må aldrig blive en præstation, som mennesker har ansvaret for, for så bliver selv troen/tilliden en lovgerning, i stedet for, som den skal være, en tom hånd, som modtager syndernes forladelse i Kristus.

Retfærdiggørelsen - frelsen - er givet os af Guds nåde alene, ved troen alene, som også er os skænket som gave.

Troen er ikke en gerning, som sker af en delvis fri vilje, men et modtagelsesredskab for tilgivelsen, som er givet os, fordi Kristus har forsonet os med Gud ved selv at stille sig imellem os og Guds vrede.

Hvis ikke vi kan findes vores frelsesvished heri, i det ydre, som er gjort af Gud selv for, så bliver troen en usikker sag, fordi vi så må kigge indad i os selv og der lede efter tegn på Guds gerning i os - med deraf følgende mere eller mindre anstrengende og måske forgæves bestræbelser.

Når du skriver "Desperationen efter Guds nærvær iblandt de kristne er ikke tilstede og den manglende tørst er ikke Guds skyld, men derimod vor egen" så tror jeg bestemt, at den desparation netop skyldes en fortvivlet søgen efter at opleve Guds gerning i vores eget liv.

Den søgen mener jeg er udtryk for manglende tro, dvs. manglende tillid til, hvad Jesus i Ordet og sakramenterne har gjort for os alle, hvad enten vi mærker noget til det eller ej ..

Manglende tørst? Hvorfor skulle vi tørste? Der er ingen grund til at lide under tørst! - vi er her i vores del af verden så priviligerede at vi har rigelig adgang til åndelig føde ved at bede, ved at læse og lytte til Guds ord som skaber hvad det nævner, og ved at modtage den hellige nadver ..

Så vil Gud tage sig af os og lede os ad de veje, som han i forvejen har beredt for os at vandre i!

Så vil hans ord være en lygte for vor fod og et lys på vor sti (Sl. 105)

Og nu skal vi snart tænde det fjerde lys!
Glædelig advent - i tro og tillid ! \:\)

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#89261 - 20/12/2007 14:58 Re: Julefred! [Re: anniesr]
berta
Anonym

Nå..jeg oprettede profil herinde, alene af den grund, at jeg havde fået kontakt til en på nettet, som jeg ikke ville udlevere min mailadr. til, og da jeg havde set hvor mange tilmeldte der var herinde, sammenlignet med de få aktive, så måtte den mulighed jo også kunne benyttes.
Det var i kristen sammenhæng, og jeg havde det håb, at denne person måske ville læse med herinde.
Hun slettede sig dog omgående igen.
For mit eget vedkommende læste jeg lidt herinde, og et par gange har jeg ikke kunnet tie, f.eks. her
http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/ubbthreads.php/ubb/showflat/Main/4411/Number/76938#Post76938

Mit indtryk af siden her er, at alt kritik er tilladt medmindre kritikken er vendt imod IM og Folkekirken.
Og i det hele taget, bryder jeg mig ikke om, at bruge min kostbare tid til at rakke ned på kristne menigheder i det hele taget, så dette er ikke stedet for mig.
Jeg kom med en pæn hentydning den anden dag, da kritikken gik på Benny Hinn, pas på herinde siger jeg bare, og jeg syntes det skriftsted passede fint på Preben, da han lige ved hvor andre gør fejl, og ikke holder sig tilbage med kritik, dog uden at nogen har irettesat ham.

Hvis I ikke selv kan se hvad jeg mener, så luk jeres øjne op, se med samme briller, som I ser med, når kritikken er rettet imod jer selv.

Glædelig jul.

Til toppen 
#89262 - 20/12/2007 15:49 Re: Julefred! [Re: ]
anniesr
Bruger

Berta,
Du er velkommen til at kritisere kirker, IM og folkekirken alt det du vil. Men der er forskel på at kritisere en organisation og en meddebattør - og igen en forskel på at kritisere en meddebattørs holdninger og så hans/hendes person.

Det jeg irettesatte dig for (og en temmelig blid irettesættelse endda) var, at jeg synes du gik efter Ambys person og ikke hans holdninger.

Kan du følge mig i min skelnen mellem disse to ting?

Glædelig jul til dig også.
Mvh Annie

(Leonard Cohen)

Til toppen 
#89263 - 20/12/2007 15:59 Formaninger, generelt [Re: Laugesen]
anniesr
Bruger

Hej Laugesen,
Jeg er sikker på at du mener dit indlæg godt i forhold til både Amby og berta. Men på Café Thomas har vi nogle regler som siger, at hvis der skal irettesættes, er det bedst hvis ordstyrerne gør det - af flere grunde:

- Det udarter sig ikke til skænderier brugerne imellem
- Det er godt at få en (i princippet) neutral trediepart på sagen
- Vi er vant til at blive upopulære, og er med tiden blevet hærdet ...

Så selv om din formaning er givet i bedste mening, vil jeg en anden gang bede dig om at bruge den dertil indrettede "orienter ordstyreren om dette indlæg-knap" og skrive til mig, hvad du synes er problematisk ved indlægget.

Mvh ordstyreren

(Leonard Cohen)

Til toppen 
#89267 - 20/12/2007 16:52 Re: Helbredelse [Re: ]
Amby
Bruger

Hej berta

Hvis jeg rammere nogen af dem du holder af kan jeg godt forstå at du reager
Det første jeg gerne vil fortælle dig er at jeg har bed meget om at slippe for denne nådegave da de tilsydenladen var Guds mening at jeg skulle have den undersøgte jeg mange ting også hvordan frikirker ser på det
Der var meget jeg kunde bruge og der var meget jeg kunde se stemte overens med bibelen og mener du at jeg tager fejl må du gerne sige de til mig fordi jeg vil nødig gøre noget der er imod biblen

Men da jeg undersøgte trosbevægelesn var jeg nød til at tage afstand fordi at de kunder jeg barer ikke få til at stemme overens med biblen

Der er en ting jeg er nød til at takke teosbevægetsen for det er at de har tvunget folkekirken speciel IM til at få øjnene op for at vi har brug for en nådegave vækkelse og det er der mange der er begyndt at bebe for at vi får og derfor bilder der også flere og flere der får de forskellige nådegaver

Men desværre er der mange der ikke tør at stå frem måske er det derfor at jeg har validt at stå frem for at vise at det kan man godt selv om man kommer i IM

Hilsen Preben Amby

Til toppen 
#89270 - 20/12/2007 17:56 Re: Helbredelse [Re: Amby]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Amby.

Tak for dine indlæg herinde, dem er jeg glad for at læse, fordi de kommer fra en, der dels selv har helbredelsens nådegave og dels advarer mod den fremgangsteologiske forståelse af denne. En kombination, man ellers sjældent ser. \:\)

Jeg er enig med dig i, hvad du skriver.
Dog ville jeg ikke sige, at der er nogen gange, Gud ikke vil helbrede.
Det tror jeg, han altid vil!
Hvad mener jeg nu? Er jeg nu ikke selv blevet fremgangsteologisk?
Næh - jeg mener bare: Gud vil altid helbrede - spørgsmålet er bare hvornår!
Det er helt op til ham, om han vil helbrede os her på jorden, enten med lægers og medicins hjælp eller med forbøn eller begge dele eller som et under - eller om han vil helbrede os efter dette liv, på den nye jord, hvor alt skal være genoprettet!
For det er lige så meget en helbredelse, og endnu mere end nogen jordisk af slagsen, om den så er underfuld eller ikke!

Vi skal være forsigtige, tror jeg, med enten bevidst eller ubevidst at anse helbredelse i den kommende verden som noget "ringere" end i dette liv, hvad man af og til kan få fornemmelsen af, ofte sker hos os (ubevidst og uden at vi vil det, er jeg sikker på).
Så, måske kunne man endda forstå det på den måde, at hvis et menneske dør i stedet for at helbredes på den måde, at vdk. beholder livet her, kunne vi måske se det som den ultimative helbredelse (set fra den syges vinkel) - at vdk. fik lov at komme hjem til Gud, hvor al nød og smerte var ovre?
Forstå mig ret, jeg mener ikke det er noget man bare skal slynge i hovedet på sørgende på Jobs-venner-agtig vis!
Men det kunne måske et stykke hen ad vejen - med tiden - løse den oplevelse af uretfærdighed og "hvorfor" spørgsmål, vi får, hvis vi kun ser helbredelse som noget, der kan ske i dette liv for at være helbredelse, og en hjemkaldelse som pr. definition det modsatte heraf?

Mvh. Anne.

Til toppen 
#89271 - 20/12/2007 18:43 Re: Helbredelse [Re: kristina]
carl
Bruger

Kære Kristina

Citat: Jeg tror ikke, at Gud venter på, at vi opfylder vores del, jeg er overbevist om, at han har gjort det hele, og at der ikke er noget vi skal præstere!

Han har betalt for alverdens synd, han har skabt troen i vores hjerter, og også vores vilje til at modtage hvad han har givet os, og vil give os, hver især.

Guds ords kraft skaber selv troen og uddeler syndernes forladelse og Helligånden!

Citat slut.

Svar:
Hvor i mit indlæg har jeg skrevet noget om gerninger og præstation ???

Er din ovennævnte sidste linie hvad du læser ud af Apostlenes Gerninger ?

Citat:
Når du skriver "Desperationen efter Guds nærvær iblandt de kristne er ikke tilstede og den manglende tørst er ikke Guds skyld, men derimod vor egen" så tror jeg bestemt, at den desparation netop skyldes en fortvivlet søgen efter at opleve Guds gerning i vores eget liv.

Den søgen mener jeg er udtryk for manglende tro, dvs. manglende tillid til, hvad Jesus i Ordet og sakramenterne har gjort for os alle, hvad enten vi mærker noget til det eller ej ..

Citat slut.

Svar:
Desperationen er ikke tilstede Kristina, for så ville Guds rige blive manifesteret iblandt de forskellige kristne menigheder og så ville det sprede sig ud og Guds rige blive synlig i samfundets forskellige områder. Er det hvad vi som kristne oplever i denne senmoderne tid at troen fungerer med helbredelse til ånd, sjæl og legeme? NEJ, Kristina !

Og denne situation er netop udtryk for manglende tro og tillid til at Gud ønsker at være midt iblandt sine børn med alt hvad dertil hører og at vi er levende vidnesbyrd om en levende Gud.

Citat: Manglende tørst? Hvorfor skulle vi tørste? Der er ingen grund til at lide under tørst! - vi er her i vores del af verden så priviligerede at vi har rigelig adgang til åndelig føde ved at bede, ved at læse og lytte til Guds ord som skaber hvad det nævner, og ved at modtage den hellige nadver ..

Citat slut.

Svar:
Ved du at der er ca. 800-900 steder steder i verden, hvor hele byer og samfund bliver forvandlede fordi de kristne beder sammen, og at Guds nærvær er så stærkt tilstede, at Gud ved Helligånden bruger de kristne til at udbrede Guds rige, så der sker en synlig forandring i deres samfund og institutioner. \:\)

Eller at der de seneste 2 år og stadig i Kina kommer ca. 30.000 nye kristne til om dagen.?

Hvorfor mon ? Fordi almindelige nye kristne fører evangeliet til en anden landsby, hvor de tager imod troen på Gud og dise nye går så til en anden landsby, hvor det samme sker og så.......

Så kan du kalde det for gerninger og manglende tro, men for dem er det levende vandstrømme, som vælder ud fra deres indre,(som Jesus sagde) fordi de tørstede så længe og så hørte Gud deres råb og gav dem "vand at drikke".

hilsen
carl

Til toppen 
#89273 - 20/12/2007 18:57 Re: Helbredelse [Re: Amby]
carl
Bruger

Hej Amby

Citat:
Jeg var nød til at sætte mig ned for at finde ud af hvordan det hænger sammen og de jeg kom frem til er de jeg man skriver i starten af denne tråd Jeg var også forbi Mark 16;17 som du henviser til og de betyder nøjagtig hvad der står og ikke mere der står at disse tegn skar føje dem der tror, de står i firetal de betyder at det skal føje menigheden ikke den enkle så stemmer det igen med rasten af biblen 1 Kor 12

Enlig har du rat det er enkle der er tre måder Gud heldreder på

1. At man bliver rask enden ved en under eller ved et behandlingsforløb

2. At man får fred med Gud på tros af ens sydom

3. At man har en skulder at græde ved, at man bruger Gud som en boksebold

Har man ikke forstået disse tre måder har man ikke helbredelsens nådegave

Citat slut.

Svar:
Det er da dejligt at du har oplevet det du fortæller.
Og det er da klart at ting skal bedømmes det er også min lange erfaring og det gælder ikke kun een eller flere åndelige nådegaver.

Men nådegaver fungerer på mange forskellige måder indenfor den samme gave og bedømmelse er som Paulus anbefaler, at man lader sig bedømme (ikke fordømme) af andre som har indsigt og visdom og som kender Guds ord.

Min reaktion på dit indlæg var blot for at sige, at helbredelse eller anden troshandling ikke er noget kompliceret noget, fordi det ikke er os som helbreder, men derimod Helligåndens kraft.
Vi er blot redskaber, som stiller os til rådighed for Hellligånden.

hilsen
carl

Til toppen 
#89275 - 20/12/2007 19:10 Re: Helbredelse [Re: carl]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Carl, du spørger:

Citat:
Hvor i mit indlæg har jeg skrevet noget om gerninger og præstation ???

Det skrev du jo her:
 Citat:

Hermed skriver du, som jeg opfatter det, at Gud er afhængig af vores beslutninger og handlinger og ikke selv handler suverænt ..

Citat:
Desperationen er ikke tilstede Kristina, for så ville Guds rige blive manifesteret iblandt de forskellige kristne menigheder og så ville det sprede sig ud og Guds rige blive synlig i samfundets forskellige områder. Er det hvad vi som kristne oplever i denne senmoderne tid at troen fungerer med helbredelse til ånd, sjæl og legeme? NEJ, Kristina !

Det kan jeg slet ikke følge med til! Skulle Gud behøve sine skabningers desparation? Det tror jeg ikke på!

Du har ret i, at troen ikke altid "fungerer" her og nu med helbredelse til ånd, sjæl og legeme. Men skulle den det?
Det er Gud der handler! Ikke os!

Og Gud skaber vækkelse, når og hvis han vil skabe vækkelse!

For mit eget vedkommende er jeg ganske rigtigt ikke spor desparat! Jeg har lagt mit liv i Guds hænder og i tro og tillid bedt ham vejlede mig til at gøre hans vilje og gå på de veje, han har beredt for mig ... så det regner jeg med, at han gør!

Jeg kan ikke forestille mig, at Gud skulle sidde i sin himmel og vente på, at nogle af hans børn skulle oparbejde desparation!
Hvis Gud vil, at vi skal være desparate, så tror jeg helt bestemt han sørger for, at vi bliver det!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#89280 - 20/12/2007 20:20 Re: Helbredelse [Re: Amby]
berta
Anonym

Hej Preben Amby
Jeg havde håbet mit svar var rigeligt, men nu kommer jeg så til at gå i detaljer ser jeg.
Du skrev i en anden tråd
#Jeg har helbredelsens nådegave (i kan læse mit vidensbyrt i Hej fra mig) go desværre må jeg sige at de har Benny Hill ikke og hvis han har misbruger han den. Problemet er ikke alle dem der bliver helbredt (hvis der er nogle) men dem der ikke bliver det, og sige at de er deres egen skyld fordi de ikke samarbejder det er direkte usandt.

Jeg har en gang prøvet at uddrive en ånd ånd og med den erfaring og de jeg kan læse i biblen har Benny Hill aldrig prøvet det for så vil fan blive afsløret som den bedrager han er #

Nu går jeg ud fra, at du mener Benny Hinn og ikke Benny Hill, for jeg tror heller ikke, at Benny Hill har nådegaven til helbredelse.
Du har læst om noget herlighedsteologi fra først i halvfemserne, hvor der ganske rigtigt var nogen der kom lidt ud på et sidespor, men følger du op på det du har læst, så ville du være klar over, at de der gik foran den lære, de har forlængst erklæret deres fejltagelser, og bedt om tilgivelse for dem, deriblandt Benny Hinn.
Så var det ikke en ide, at du kom videre, og ikke fortsatte med at koge suppe på de hændelser?
Og som jeg har skrevet før, så ved jeg at det er usandhed hvad der ligger af fordømmelser herinde.
Nu fik jeg den besked, at vi ikke må gå efter manden, det har du måske overset, du nævner også David Hansen og hans efter din mening # magen til vranglærer skal man lede længe efter #

Til det sidste du skriver, kan jeg kun sige helt enig, det er på tide at IM og Folkekirken vågner op, og tager imod de nådegaver de endnu ikke har "pakket ud", men det kan gøres uden brug af de midler du stiller op med.
Jeg er sikker på, at Gud nok selv skal klare det med kritikken, uden hjælp fra jesusnets brugere.
Husk lige på splinten og bjælken.

Glædelig jul

Til toppen 
#89282 - 20/12/2007 20:53 Re: Helbredelse [Re: Amby]
sjamuel
Bruger

Enhver kristen, som er frelst, har myndighed og rettighed til at helbrede syge, og kaste ud onde ånder.....det er ikke kun nogle specialister.......DET ER FOR ENHVER KRISTEN

Til toppen 
#89287 - 20/12/2007 23:47 Re: Helbredelse [Re: sjamuel]
Amby
Bruger

Hej berta

Hvis du tinger på det der skete i august 1993 så er jeg fuldt ud klar over det, det jeg har at sige til de er at godt nok tog han afstand for helligheds teologien men han trak ikke signe bøger væk fra malket og disse kan stadig købe
Dernæst er han stadig forgangs mand for trosbevægelsen i Danmark

Når du taler om David Hansen er han en af de mest fremtrædende for trosbevægelsen og tilsynsføren for flere husmenigheder blandt andet Evengalisteren og de han siger om helbredelse kan jeg kan barer ikke få det til at passe med biblen derfor er jeg nød til at tage afstand

Derudover ser jeg mange mennesker der er gået ned på grund af de krav TB stiller dem

I føje Timotheus brev er det vores pligt at advarer om vranglære så derfor er vi nød til de men dermed er det også sagt at vi skal tage imod kritik et gør jeg også hvis den kommer fra biblen

Hilsen Preben Amby

Til toppen 
#89288 - 20/12/2007 23:59 Re: Helbredelse [Re: kristina]
carl
Bruger

Hej Kristina

Citat:
Du har ret i, at troen ikke altid "fungerer" her og nu med helbredelse til ånd, sjæl og legeme. Men skulle den det?

Citat slut.

Svar:
Hvad mener du så Paulus ville med Efeserbrevet kap. 6 vers 10-20 ?
Alle vers på nær vers 20 drejer sig om, at være stærke, at iføre sig,at holde stand, at tage Guds fulde rustning på, at iføre sig retfærdighed, at tage villige sko på fødderne til at gå med fredens evangelium, at løfte troens skjold overalt, at slukke fjendens brændende pile, at gribe frelsens hjelm og Åndens sværd.

Betyder det at vi som kristne blot skal sidde i vore forskellige menigheder og vente, medens Guds modstander går rundt som en brølende løve????

Hvad i alverden er troen til, hvis vi ikke er kaldet til at handle på troen.? Troens funktion er jo ikke blot et begreb, det er handling i tillid til Guds kraft.

Du mener at Gud skaber vækkelse når og hvis ??? han vil !

Så er det jo underligt, at vi i Danmark og i de vestlige lande ikke har set noget til dette i de sidste 120-140 år.
Så hvis vi skulle mene det du skriver, så har Gud ikke villet noget så længe. Er det i overensstemmelse med Guds ord.

I øvrigt så er vækkelse noget som sker i kirken, Kristi legeme. Fornyelse !( Romerbrevet kap. 12:2) Når det er sket så kan vi være et eksempel og forkynde Kristus for den sekulære verden, og så kan vi tale om forandring.

Citat:
Jeg kan ikke forestille mig, at Gud skulle sidde i sin himmel og vente på, at nogle af hans børn skulle oparbejde desparation!
Hvis Gud vil, at vi skal være desparate, så tror jeg helt bestemt han sørger for, at vi bliver det!

Citat slut.

Svar:
Du ser noget i min tekst som ikke er der Kristina !
Jeg tror på at Gud længes efter at vi (Kristi legeme) søger ham påny for fornyelse, men vor menneskelige natur er således, at vi først må erkende vor (Kristi legeme) sande tilstand, førend vi er villige til at opgive vore egne planer og strukturer og fastlåste paradigmer (tankemønstre) ( Romerbrevet 12:2).

Først der kan Gud bevæge os og udøve sin vilje og gerning igennem os.
Det er noget helt andet end den form for desperation du giver udtryk for.

hilsen
carl

Til toppen 
#89294 - 21/12/2007 10:54 Re: Helbredelse [Re: carl]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Carl - her kommer et par blå kommentarer:

Citat:
Citat slut.

Svar:
Hvad mener du så Paulus ville med Efeserbrevet kap. 6 vers 10-20 ?
Alle vers på nær vers 20 drejer sig om, at være stærke, at iføre sig,at holde stand, at tage Guds fulde rustning på, at iføre sig retfærdighed, at tage villige sko på fødderne til at gå med fredens evangelium, at løfte troens skjold overalt, at slukke fjendens brændende pile, at gribe frelsens hjelm og Åndens sværd.

Det læser jeg som opmuntrende ord fra Gud, talt ved apostlen Paulus!

Betyder det at vi som kristne blot skal sidde i vore forskellige menigheder og vente, medens Guds modstander går rundt som en brølende løve????

Det ved jeg ikke!
Nogle skal måske sidde og vente, hvis de kan, og andre skal ikke! Jeg selv skal f.eks. lige nu sidde her på min kontorstol og skrive indlæg! ;\)

Hvis vi tror på Jesus og lægger vores liv i Hans hænder og beder om Hans hjælp til at gå ad de veje, som i forvejen er beredt for hver enkelt af os, så vil han føre os ad rette veje for sit navns skyld!
Og så er Hans ord en lygte for vor fod og et lys på vor sti, så vi kan gå et skridt ad gangen som Han vil!

Hvad i alverden er troen til, hvis vi ikke er kaldet til at handle på troen.? Troens funktion er jo ikke blot et begreb, det er handling i tillid til Guds kraft.

Du spørger hvad troen er til.
Kristen tro er tillid til Gud.
Kristen tro er til syndernes forladelse!
Til vor frelse ud af mørket - ind i Guds rige!

"Befal du dine veje
og al din hjertesorg
til hans trofaste pleje,
som bor i Himlens borg!
Han, som kan stormen binde,
hvem bølgen lyde må,
han kan og vejen finde,
hvorpå din fod kan gå."

Du mener at Gud skaber vækkelse når og hvis ??? han vil !
Så er det jo underligt, at vi i Danmark og i de vestlige lande ikke har set noget til dette i de sidste 120-140 år.
Så hvis vi skulle mene det du skriver, så har Gud ikke villet noget så længe. Er det i overensstemmelse med Guds ord.
I øvrigt så er vækkelse noget som sker i kirken, Kristi legeme. Fornyelse !( Romerbrevet kap. 12:2) Når det er sket så kan vi være et eksempel og forkynde Kristus for den sekulære verden, og så kan vi tale om forandring.

Jeg tror ikke, at vækkelse er noget som sker i kirken, men udenfor kirken, hvis den altså sker.
Guds Kirke ér jo vakt!
Ellers ville den ikke være Kristi legeme!

Du henviser til Rom. 12,2:
"Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det gode, det som behager ham, det fuldkomne."

Ja! Og læg mærke til, at der står "lad jer forvandle ..." - altså ikke at vi skal forvandle os selv, men lade Gud komme til!
Vi skal ikke være et hestehoved foran Gud, vi skal ikke (i desparation!) rive scepteret ud af hans hænder!

For jeres planer er ikke mine planer,
og jeres veje er ikke mine veje,
siger Herren;
for så højt som himlen er over jorden,
er mine veje højt over jeres veje
og mine planer over jeres planer.(Es. 55,8-9)

Citat:
Citat slut.

Svar:
Du ser noget i min tekst som ikke er der Kristina !
Jeg tror på at Gud længes efter at vi (Kristi legeme) søger ham påny for fornyelse, men vor menneskelige natur er således, at vi først må erkende vor (Kristi legeme) sande tilstand, førend vi er villige til at opgive vore egne planer og strukturer og fastlåste paradigmer (tankemønstre) (Romerbrevet 12:2).

Jesu Kristi legeme ér jo Guds Kirke!
Det er ikke Jesu Kristi legeme, der har brug for fornyelse og forvandling! Det er dem, der er udenfor!

Men jeg er enig med dig i, at man først må erkende sin nød og hjælpeløshed, før man opgiver alt sit eget...

Først der kan Gud bevæge os og udøve sin vilje og gerning igennem os.

Jamen det er da Gud selv, der ved Helligånden fører sine skabninger til netop den erkendelse!
Måske - hvad ved jeg? - ved at give den sekulære verden gode levekår, så den materielle rigdoms tomhed efterhånden bliver åbenbar ...

Erkendelsen kan i hvert fald ikke være ikke en menneske-beslutningssag, men Guds udefra kommende indgriben!
Mener du ikke det?
Måske skyldes vores meningsforskelle, at du tror på at vi i vores Gudsforhold har en fri vilje, og at jeg ikke tror det .. ?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#89296 - 21/12/2007 11:23 Re: Helbredelse [Re: Amby]
berta
Anonym

Hej Preben Amby
Du har ret, Benny Hinns bøger er stadigvæk på markedet, men i en ny udgave, hvor fejltagelserne er taget fra, det er hvad jeg har fået fortalt, jeg har selv en af hans bøger, en rigtig god bog, der fortæller hele hans livshistorie, og om hvordan han havde et handicap som gjorde at han stammede, og det var jo et stort handicap, hvis han skulle ud og missionere, men Gud helbredte ham, og i dag stammer han ikke.
Jesus bryder sig ikke om sladder og bagtalelse, det må du også vide, da du kender din Bibel, så hvis du mener nogen er på "gale veje" så gå direkte til manden, hvad enten det er Benny Hinn eller David Hansen, eller en helt 3.
Du kan altid blive klogere, og måske vil det gå op for dig, at DU har taget fejl, og selv lyttet til sladder.
Du vil gerne tage imod kritik, hvis den kommer fra Bibelen..desværre er det ikke tilladt her på dette forum, jeg har lagt Bibel- citater til dig, men blev irettesat.

Mit indlæg har dog fået lov til at blive, så du har jo muligheden for at tænke lidt over det.

Glædelig jul

Til toppen 
#89299 - 21/12/2007 12:21 Re: Helbredelse [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Berta skriver:

Citat:
Jesus bryder sig ikke om sladder og bagtalelse, det må du også vide, da du kender din Bibel, så hvis du mener nogen er på "gale veje" så gå direkte til manden, hvad enten det er Benny Hinn eller David Hansen, eller en helt 3.

Når en i menigheden forsynder sig, er det ganske rigtigt, at man skal formane under fire - eller seks - øjne, men når det gælder vranglærere, og "profeter" er det alle kristnes både ret og pligt at advare i fuld offentlighed for menighedernes skyld.

Her ville det være syndig uansvarlighed at tie stille med sin viden om deres falske forkyndelse.

Jfr. Gal. 1,1f, hvor Paulus skrev til hele menigheden i Galatien:

Jeg undrer mig over, at I så hastigt lader jer vende bort fra ham, som kaldte jer ved Kristi nåde, til et andet evangelium, som slet ikke er et evangelium; der er bare nogle, som forvirrer jer og søger at forvrænge Kristi evangelium.
Men om så vi selv eller en engel fra himlen forkyndte jer et andet evangelium end det, vi har forkyndt jer, forbandet være han.
Som vi allerede har sagt, siger jeg nu igen:
Hvis nogen forkynder jer et andet evangelium end det, I tog imod, forbandet være han.

Det at kunne kende vranglære fra sand lære, og falske profeter fra Guds profeter er en nådegave, alle kristne bør bede om, for det er nok den allervigtigste.
Uden den vi lette ofre for vildledende forkyndelse.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#89301 - 21/12/2007 13:29 Re: Helbredelse [Re: kristina]
berta
Anonym

Hvis du oprigtigt beder længe nok, så får du måske nådegaven til bedømmelse, men det giver dig stadigvæk ikke ret til sladder og bagtalelse af enkelte personer, jeg ved der ligger masser af usandheder herinde.

http://www.it-borger.dk/lov-og-ret/ytringsfrihed/ytringsfrihed-og-injurier-og-chikane

Glædelig jul

Til toppen 
#89303 - 21/12/2007 15:15 Re: Helbredelse [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Oprindeligt skrevet af: berta
Hvis du oprigtigt beder længe nok, så får du måske nådegaven til bedømmelse, men det giver dig stadigvæk ikke ret til sladder og bagtalelse af enkelte personer, jeg ved der ligger masser af usandheder herinde.

http://www.it-borger.dk/lov-og-ret/ytringsfrihed/ytringsfrihed-og-injurier-og-chikane

Glædelig jul

Ja, Berta, det véd jeg også!
Men vi bliver nok ikke så let enige om, hvor de usandheder ligger! \:\(

Men glædelig jul til dig også! \:\)

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#89323 - 22/12/2007 00:49 Re: Helbredelse [Re: kristina]
Amby
Bruger

Hej Anne Pande

Vi er nød til at skildre det ad hvis vi skal forstå det

På den underste dag da skar alle syndens konsekvenser forsvinde Åb 21;4 ej heller sorg, ej heller pine skal været mere Thi det der var før, er forsvundet, vi kan se at det er blevet smidt i indsøen sammen med alt det andet fordærvet Åb, 18;8

Her på jorden er det anderledes der er sydom en del af Guds plan 2 Mos 4;11 Hvem gør stum eller døv, seende eller blind? Er det ikke Herren?,

Men vreden og gråden er forløblig, Nåden, fryden; bamhjerdigheden, kærligheden, osv., er vedvaret Sl 30:6 Es 54;7
Kla 3,33 det er ikke af hjertet, han mishandler og kure mennesker

Mat 21;22 Alt hvad i beder om det skal i få. Det betyder nøjagtig de der står. Men det er på Guds måde og hvis han kan

Heb 5;7 Mens han levede på jorden, opsendte han, under høje råb og tårer, bønner og anråbelse til ham, som kunde frelse ham fra døden, og han blev bønhørt.
Men han døde jo hvordan kunde hebræer forfatteren så sige at han blev bønhørt? Det kunde han ved at Jesus fik styrke til at kunde klarer der
Denne form for bønhørelse har jeg også fået lov at opleve

Hvad så med hvis han kan? Den overordnede plan kan vi ikke rokke ved, at han vil at vi skal frelses så hvis det betyder at han ikke kan helbrede os så gør han det ikke Mat 18;8 du er, beder tjent med at gå lemlæstet eller vanføre ind til livet med bække hænder eller fødder i behold at kastes i svige ild.

Gud vil altid give det der er det bedste til os

Hilsen Preben Amby

Til toppen 
#89332 - 22/12/2007 16:46 Re: Helbredelse [Re: sjamuel]
angela
Bruger

Reg.: 04/04/2007
Sted: Jylland
Øhhh, hvem kan sige sig frelst før dommens dag?

Angela.

Til toppen 
#89334 - 22/12/2007 17:55 Re: Helbredelse [Re: Amby]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Amby.

Jeg tror du har ret i hvad du skriver.
Jeg vil dog ikke bruge udtrykket "hvis Gud kan". Han kan, hvad han vil, for han er almægtig.
Det kan være at der er noget han ikke vil - endnu. Fordi han vil give os noget bedre end det vi beder om.
Jeg mener bare, at vi ofte kan komme til at få det til at lyde så resignationsagtigt, hvis man fx siger "nogen gange vil Gud bare ikke helbrede" - punktum. Så er det bedre, synes jeg, at sige: det er ikke sikkert han vil endnu, men vi ved helt sikkert, at om han ikke vil gøre det før, så bliver det på den nye jord!
Det perspektiv kan af og til mangle.
Og nogle gange er det jo også tilfældet, at man bliver helbredt her på jorden, selv om man evt. skal vente længe.
Selv har jeg oplevet ikke at blive rask med det samme, eller rettere, at få det bedre men så få det værre igen, men bagefter kunne jeg se, at det førte nogle gode ting med sig, som ikke ville være sket, hvis jeg ikke havde fået det værre. (I dag har jeg det godt. \:\) )
Dette er bare et eksempel, ikke noget man kan generalisere ud fra. Men sådan kan det altså også gå.
I øvrigt opfatter jeg det stadig som en helbredelse fra Gud og et svar på forbøn, selvom jeg blev rask pga. lægers behandling og over et stykke tid.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#89339 - 22/12/2007 19:54 Re: Helbredelse [Re: AnnePande]
Amby
Bruger

Hej Anne Pande

Du har så rat i at vis Gud vil Frelse om ikke før så når vi kommer hjem. Og tak for dit vidensbyre det er rigtig at Gud helbreder igennem læger alt visdom kommer fra Gud, og hvis du ser få IMs storhedstid fra 1860- 1920 der var der lige så mange barnegrave som der er børn i dag og en femte del af os ville have en hustru på kirkegården så Gud helbreder som aldrig før

Men det er ikke rigtig at Gud kan alt der er noget han ikke kan i føje Biblen Han kan ikke gør noget ukærligt det er og gå imod hans natur 2 Tim 2;13er vi utro forbliver han dog tro thi fornægte sig selv kan han ikke
Men selv i Guds svaghed er han stækker end mennesker 2 kor 1.25

Sagt på en anden måde hvis det betyder at jeg vil forkaste Jesus hvis jeg blev helbredt så kunde Gud ikke Rom 8;38-39

Men al det her giver mig også rat til at gå i rattet med Gud Jer 12;1 Herrer, du får ret, når jeg anklager dig, og dog må jeg gå i rette med dig, det er en af de største ved at været kristen at alting samvirker til gode for dem der elsker Gud Rom 8,28

Hilsen Preben Amby

Til toppen 
#89341 - 22/12/2007 20:06 Re: Helbredelse [Re: Amby]
Amby
Bruger

Hej Angela

Det kan alle der er, tror og bliver døbt Mak 16;16 eller den lille bibel Joh 3;16 enhver der tror skak blive frelst,
Jeg vil gerne hjælpe dig til at få frelsesvished men jeg syndes lige at du skal læse disse link her og har du så nogle spørgsmål skal du barer spørge

Hilsen Preben Amby

http://jesusnet.dk/index.php?special_id=14&artikel_id=474
http://jesusnet.dk/index.php?special_id=21&svar_id=16

Til toppen 
#89374 - 23/12/2007 22:14 Re: Helbredelse [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Husk lige på splinten og bjælken.

Jeg har så sandelig vanskeligt ved at forestille mig, at Jesus fortalte lignelsen om splinten og bjælken for at vi skulle dunke hinanden oven i hovedet med den. Det forekommer mig at være det stik modsatte af dens hensigt.

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#89381 - 23/12/2007 23:39 Re: Helbredelse [Re: Nikolaj]
berta
Anonym

Nikolej..nu gentager jeg så mig selv, med risiko for at ende i papirkurven igen : Det du skriver her, det var jo netop mit ærinde her på jesusnet, det var det der fik mig til tasterne, hvor mange sidder I ikke og "dunker oveni hovederne" selvom de slet ikke er tilstede på jesusnet, det er bagtalelse af personer ved navn, det der foregår.
I ser splinten i andre kristnes øjne, men ser I bjælken i jeres egne ?

Glædelig jul

Til toppen 
#89383 - 24/12/2007 00:05 Re: Helbredelse [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Hej igen Berta

Du kan godt skrue ned for martyriet! Jeg har slet ikke beføjelser til at smide indlæg på denne del af Café Thomas i papirkurven.

Problemet, som jeg ville påpege, er netop det, som du fortsætter med i dit seneste indlæg: Du kritiserer folk for at kritisere – det hænger jo ikke sammen! Selvfølgelig må man da være kritisk, det befaler både Jesus og Paulus os. Og det kan sagtens forenes med samtidig at være ydmyg og selvkritisk.

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#89399 - 25/12/2007 13:50 Re: Helbredelse [Re: Nikolaj]
berta
Anonym

Glædelig jul.
Jo det hænger udmærket sammen, for min kritik går ud på, at I herinde rakker kristne ned ved navns nævnelse, som ikke selv er tilstede.
Netitikettens sidste bud....

Jeg har kun rettet kritik imod det, og min kritik er rettet direkte til personer som kan svare på min kritik.

Tak fordi jeg må være kritisk,

og fortsat god jul.

Til toppen 
#89413 - 26/12/2007 09:02 Re: Helbredelse [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Glædelig jul.
Jo det hænger udmærket sammen, for min kritik går ud på, at I herinde rakker kristne ned ved navns nævnelse, som ikke selv er tilstede.
Netitikettens sidste bud....

Jeg har kun rettet kritik imod det, og min kritik er rettet direkte til personer som kan svare på min kritik.

Tak fordi jeg må være kritisk,

og fortsat god jul.

Hej Berta - ja - du kan tro, at du gerne må gerne være kritisk!
Du må også gerne være kritisk over for kritikere, men ikke fordi de - eller vi - er kritiske!
Det er der ikke noget galt med at være.

Der er ikke noget galt ved at erklære sig uenig med navngivne personer og at skrive, at man er overbevist om at de tager fejl, og at deres lære lære er vranglære.

Det er ikke det samme som at "rakke folk ned", som du kalder det.
Og om "folk" er kristne eller ikke synes jeg, at vi i debatten skal lade være med at tage stilling til.
Det véd kun Gud!

Kan vi ikke i al respekt skrive sammen om hvad det lige er, vi er uenige om, og meget gerne begrunde det ud fra Guds ord?

Det er jo det, vi har debatten til! \:\)

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#89416 - 26/12/2007 11:41 Re: Helbredelse [Re: kristina]
berta
Anonym

Jeg er ikke enig, jeg holder stadigvæk på, at man kan debattere en lærer, men ikke personer som ikke er tilstede.

Jeg lagde nogle regler til dig, men du valgte at besvare det indlæg med en julesalme...?
Der er nemlig regler for hvad man må og ikke må på nettet, og jesusnet har da også selv de regler.

#Vi skal være loyale
Jeg skal holde mig fra al form for bagtalelse og sladder. Istedet skal jeg forsvare og vise respekt for personer som ikke er med i den aktuelle dialog. At sprede eller give næring til rygter og negativ omtale skaber mistillid – også hos dem jeg deler sladderen med. #

Er du ikke enig i de regler ?

Til toppen 
#89428 - 26/12/2007 18:01 Re: Helbredelse [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Jeg er ikke enig, jeg holder stadigvæk på, at man kan debattere en lærer, men ikke personer som ikke er tilstede.

Jeg lagde nogle regler til dig, men du valgte at besvare det indlæg med en julesalme...?
Der er nemlig regler for hvad man må og ikke må på nettet, og jesusnet har da også selv de regler.

#Vi skal være loyale
Jeg skal holde mig fra al form for bagtalelse og sladder. Istedet skal jeg forsvare og vise respekt for personer som ikke er med i den aktuelle dialog. At sprede eller give næring til rygter og negativ omtale skaber mistillid – også hos dem jeg deler sladderen med. #

Er du ikke enig i de regler ?

Jo, Berta, jeg er enig i vores Netikette, men ikke i din tolkning af den, og nu er det jo faktisk ikke dig, men ordstyrerne, der har til opgave at forvalte reglerne.

Hvis du er utilfreds med mine indlæg, skal du derfor ikke skrive om det her i debatten, som ikke er beregnet til meta-debat, men i stedet klikke på "orienter ordstyrer".

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#89443 - 27/12/2007 11:10 Re: Helbredelse [Re: Amby]
Møller
Bruger

Reg.: 27/11/2006

Hej Berta!

Skal vi ikke lige droppe snak om regler, for dit egentlige problem er, at en fra folkekirken siger, at han har helbredelsens nådegave. Det har du aldrig hørt før, og så må det nok være forkert, for det har altid været frikirkerne, der havde nådegaverne. Nu er det jo altså vores Far, der uddeler nådegaver, så du må gå til Ham, hvis du syntes, der er noget, der er forkert. Er det ikke rimeligt?

Møller

Til toppen 
#89449 - 27/12/2007 13:17 Re: Helbredelse [Re: Møller]
berta
Anonym

Det er da helt utroligt, så meget du tror du ved om mig Møller.
Prøv om du kan samnle dig om det jeg skriver, i stedet for alle dine gætterier !
Men jeg vil da lige vende den en omgang : Jeg vil anbefale dig, at gå til din far i himlen, og tage en snak med ham om bagtalelse og sladder i det hele taget.

Til toppen 
#89455 - 27/12/2007 14:51 Re: Helbredelse [Re: ]
Møller
Bruger

Hej Berta!

Jo bagtalelse og sladder. Men det er vist sandhed og løjn vi står i. Men du syntes måske, at sandheden er for svær? Det er så godt, at Amby tør sige sandheden - det kræver nemlig mod. Og sjældent bliver man rost for det.

Møller

Til toppen 
#89475 - 27/12/2007 23:43 Re: Helbredelse [Re: Møller]
berta
Anonym

Nej Møller, jeg holder mig altid til det jeg ved er sandheden, så sandheden er ikke svær for mig, det ligger mig meget fjernt, at fortælle noget jeg kun har hørt fra sladreblade, ensidige hjemmesider m.m.
Der hvor jeg er sikker på Preben tager fejl, det er fordi jeg selv har erfaret noget andet.

Til toppen 
#89477 - 28/12/2007 00:11 Re: Helbredelse [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Hej Berta

I Bibelen kan du læse, hvordan Jesus, Paulus, Johannes og andre masser af gange kommer med advarsler mod navngivne personer og grupper – et førsteklasses eksempel er de første kapitler af Johannes' Åbenbaring. Og denne tradition med at advare mod vranglærere videreføres også af kirkefædrene. Disse folk skulle jo være vores forbilleder – ikke sandt? Så må vi jo også følge deres eksempel.
Og hvis Hedegaard og Søndergaard, og hvad de ellers hedder, ville, måtte de da hjertens gerne svare på den kritik, de modtager herinde. De er jo udmærket i stand til at skrive forståeligt dansk, og de kan sikkert også finde ud af at læse. Eller hvis de har for travlt, kan de jo sende nogle af deres disciple herind for at gøre det.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#89484 - 28/12/2007 07:58 Re: Helbredelse [Re: Nikolaj]
berta
Anonym

Problemet Nikolaj, er jo når noget går hen og bliver til sladder.
Man har hørt om en der...man har læst om noget der skete i 90 - erne..og så var der også lige hende der sagde ...og ham der gjorde sådan og sådan..
Jeg har også set skrevet herinde, at det er bolden og ikke manden vi skal gå efter, det vil sige læren er det iorden at diskutere, men ikke at nævne navne på personer.
Der har været nævnt personer som jeg ved, slet ikke har den lærer de får skyld for.
Om de selv kan svare..ja hvis de kommer herind skriver du, men det gælder vel for alle, og alle kommer ikke på jesusnet, det er vel derfor jeres sidste punkt i netitiketten er med ?
Men jeg ser der er åbnet en ny tråd om vranglære, og det glædede mig at se dit indlæg.

Oprindeligt skrevet af: Paulus, 1. Kor. 5,12-13
Er det da min sag at dømme dem, der står udenfor? Er det ikke dem, som er indenfor, I skal dømme? Dem udenfor skal Gud dømme. »I skal udrydde den onde af jeres midte.«

Det ville da også være det helt rigtige sted at begynde, som jeg skrev på et tidspunkt, se bjælken i egne rækker, så skal Gud nok selv fjerne splinten udenfor.

Til toppen 
#89488 - 28/12/2007 10:24 Re: Helbredelse [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Berta
 Citat:

Oprindeligt skrevet af: Paulus, 1. Kor. 5,12-13
Er det da min sag at dømme dem, der står udenfor? Er det ikke dem, som er indenfor, I skal dømme? Dem udenfor skal Gud dømme. »I skal udrydde den onde af jeres midte.«

Det ville da også være det helt rigtige sted at begynde, som jeg skrev på et tidspunkt, se bjælken i egne rækker, så skal Gud nok selv fjerne splinten udenfor.

Jamen det er da lige nøjagtig det vi forsøger: at rydde op i egne rækker.

Ydremission er nogle kaldet til, men JesusNet er jo Indremissions hjemmeside!

Så vi henvender os ikke på anderledes troendes hjemmesider og forsøger at overbevise dem om, at de er på afveje, men bestræber os på at forkynde evangeliet her, hvor vi ér.

Et lille off topic spørgsmål:
Det er da dig, Berta, der med brugernavnet Lise for år tilbage skrev en del indlæg her?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#89489 - 28/12/2007 10:33 Re: Helbredelse [Re: ]
Møller
Bruger

Når du mener om dig selv, at du kender sandheden, bedre end vi herinde, ja så kan jeg kun sige, at så må du gå lidt tættere på dem, der er tale om. Hvis du tør det, så tror jeg dog, du vil blive forskrækket også. Vi er måske nogle, der IKKE render med sladder, men med den uhyggelige sandhed. Berta så tror jeg også, du ville sige fra, men de ER dygtige til at skjule sandheden om dem selv, de peger bare på andre. Men prøv at gå tættere på, når du kun tror på dig selv.

Møller

Til toppen 
#89494 - 28/12/2007 16:18 Re: Helbredelse [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Nej Møller, jeg holder mig altid til det jeg ved er sandheden, så sandheden er ikke svær for mig, det ligger mig meget fjernt, at fortælle noget jeg kun har hørt fra sladreblade, ensidige hjemmesider m.m.
Der hvor jeg er sikker på Preben tager fejl, det er fordi jeg selv har erfaret noget andet.

Hej Berta,

Det er jo netop det, der er problemet:
Du støtter dig til dine egne personlige oplevelser og erfaringer og siger, at du véd det, som du har erfaret!
Du véd ganske rigtigt, at du har erfaret det, det betvivler jeg ikke, men du kan ikke vide, om det er Sandheden, du har erfaret!

Og det er lige netop det, der er fælden!

Du - og jeg - og alle - oplever og erfarer og sanser så meget forskelligt.

Og gang på gang må vi konstatere, at andre mennesker oplever og erfarer og sanser noget helt andet.
Noget der tit er i modstrid med det, som vi vi selv har oplevet og erfaret og sanset!

Derfor er ingen, hvis "viden" om Gud udspringer af personlige erfaringer, værd at stole på.

Vi må i stedet bygge på klippen, Guds uforanderlige, ufejlbarlige ord!

Hvis vi bygger på egne erfaringer, bygger vi på sandgrund.

Jesus siger i sin lignelse (Matt. 7) om huset på klippen og huset på sand:

Men enhver, som hører disse ord og ikke handler efter dem, skal ligne en tåbe, der har bygget sit hus på sand.
Og skybruddet kom, og floderne steg, og stormene suste og slog imod det hus. Og det faldt, og dets fald var stort.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#89502 - 28/12/2007 19:36 Re: Helbredelse [Re: kristina]
berta
Anonym

Kristina..jeg kan ikke bruge dine og Møllers gætterier til noget som helst, det er her sladderen udspringer.

Du ser noget du ikke aner noget om, du ved ikke hvad jeg har erfaret, du ved ikke om jeg holder mig til Guds Ord, og hvor får du det fra, at jeg ikke gør, men i stedet tror du jeg er røget i en fælde..

Jeg forstår godt at det går som det gør herinde, for I dømmer mennesker udfra jeres egne forestillinger, jeres fantasi er der ikke noget i vejen med.

Jeg har sagt hvad jeg havde på hjertet, og jeg mente hvad jeg sagde, også at jeg ville ryste støvet af mine fødder, og forlade dette forum.
Jeg har af almindelig høflighed til trods, stadigvæk besvaret indlæg til mig, men dette er og bliver det sidste.

Godt nytår til alle, jeg håber bare lidt af det jeg har skrevet, har givet jer lidt stof til eftertanke.

Til toppen 
#89508 - 28/12/2007 23:46 Re: Helbredelse [Re: ]
Møller
Bruger

Ok Berta, hvor tæt på det skete skal man være, før det IKKE er gætterier - 5 eller 10 meter. Forstår du ikke det er alvor og ikke noget, nogen har hørt eler drømt. Jo du giver sandelig stof til eftertanke. Tror du det er sjovt at have oplevet, og så kalder du det bare gætterier. Skulle du ikke prøve at tænke bare en enkelt gang - det ville være så dejligt.
Møller

Til toppen 
#89510 - 29/12/2007 02:52 Re: Helbredelse [Re: ]
Amby
Bruger

En ting skal du vide Berta jeg bærer ikke nag over for dig og du skal vide at den dag det er dig der kommer i klemme i TB så skal du barer komme så vil jeg gerne hjælpe

Når du siger at det er sladder tror jeg ikke at du ved hvad du gør. Jeg har selv en i familien der har været med i trosbevægetsen, jeg har arbejdet med at hjælpe nogle der har været med i TB, jeg ved at der er flere af dem der er her inde der har været med, JEG TAGER DESVÆRRER IKKE FEGL

Store dele at det der kommer der fra er vranglærer.

Når de siger at, hvis dit legeme tilhører Gud, så bliver det ikke og kan ikke tilhører nogen sygdom”.’ Så er det ikke bibelsk
Når de siger at man ikke må kritiser ledelsen så er det ikke bibelsk
Når ar de siger at mand skal tale i tunger for at have Helligånden så er det ikke bibelsk

Alt det her er det at biblen kalder for lovlrældom og det er disse krav der får menisker til at bryde sammen

Nogle af de symptomer vi støder på er de samme som dem der forlader Jehovas vidner at de ikke tør at gå ind i en anden menighed fordi de er bange for de krag der bliver stellet dem

I er kaldet til frihed. Brug blot ikke friheden til et påskud for kødet Gal 5;13

Hilsen Preben Amby

Til toppen 
#89521 - 29/12/2007 20:52 Re: Helbredelse [Re: Amby]
sjamuel
Bruger

Man kan ikke bare anklage trobevægelsen for fejl. Jeg kender rigtig mange, som har vendt sig totalt væk fra Jesus, og de som gjorde de i det tilfælde kom fra Indre Mission...det er forkert at anklage trosbevægelsen for at tale om lovtrældom, for det har IM godt nok også gjort....Det er ikke for at komme med nogen anklage mod IM, men det er simpelten for latterligt at høre jeres kritik mod trosbevægelsen når IM selv har gjordt fejl, som har medført at folk har valgt Jesus fra.

Ændret af sjamuel (29/12/2007 20:55)

Til toppen 
#89522 - 29/12/2007 22:39 Re: Helbredelse [Re: sjamuel]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Oprindeligt skrevet af: sjamuel
Man kan ikke bare anklage trobevægelsen for fejl. Jeg kender rigtig mange, som har vendt sig totalt væk fra Jesus, og de som gjorde de i det tilfælde kom fra Indre Mission...det er forkert at anklage trosbevægelsen for at tale om lovtrældom, for det har IM godt nok også gjort....Det er ikke for at komme med nogen anklage mod IM, men det er simpelten for latterligt at høre jeres kritik mod trosbevægelsen når IM selv har gjordt fejl, som har medført at folk har valgt Jesus fra.

Jo, Sjamuel, det er ikke forkert at være opmærksom på forkert lære, tværtimod opfordres vi i Bibelen til det.
Alle mennesker er syndere, og alle forsynder sig, det er ikke det der er problemet.

Det alvorlige problem er, at der er nogle, der i Jesu navn udbreder falsk lære.

Paulus skrev til sin menighed i Galatien, Gal.1,1f:
Jeg undrer mig over, at I så hastigt lader jer vende bort fra ham, som kaldte jer ved Kristi nåde, til et andet evangelium, som slet ikke er et evangelium; der er bare nogle, som forvirrer jer og søger at forvrænge Kristi evangelium.
Men om så vi selv eller en engel fra himlen forkyndte jer et andet evangelium end det, vi har forkyndt jer, forbandet være han.
Som vi allerede har sagt, siger jeg nu igen: Hvis nogen forkynder jer et andet evangelium end det, I tog imod, forbandet være han.

Rigtig/forkert lære afgøres ikke af, om nogle vender Kristus ryggen, eller ej, men af om læren er i overensstemmelse med Guds ord. Mange vil ikke høre sandheden - den er ofte ilde hørt:

Joh 6,60: Mange af hans [Jesu] disciple, som hørte det, sagde nu: »Det er hård tale; hvem kan holde ud at høre på det?«

Og 2.Tim 2,4:
For der vil komme en tid, da folk ikke vil finde sig i den sunde lære, men skaffe sig lærere i massevis efter deres eget hoved, fordi det kildrer deres ører.
De vil vende det døve øre til sandheden og slå sig på myter.

Så når der fremkommer kritik, mener jeg vi skal debattere kritikpunkterne i stedet for bare at svare noget i retning af "det kan du selv være!"

Jeg vil da meget gerne høre, hvilke kritikpunkter du har mod IM, så vi kan få en saglig debat om dem. Du kan sagtens have ret, for som du siger: vi begår alle fejl.

På samme måde mener jeg, at trosbevægelsens forkæmpere bør tage stilling til den konkrete kritik, der er fremsat imod den lære, der forkyndes og praktiseres, og enten tage den til efterretning eller argumentere imod den ud fra Skriften.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#89523 - 29/12/2007 23:06 Re: Helbredelse [Re: kristina]
sjamuel
Bruger

Nu kender jeg både til trosbevægelser og til IM, og jeg har set fejl fra begge sider, men at komme ind i én kirke, som bekender Jesus som Herre, og som tilbeder Jesus, skal man ikke bilde mig ind, at de i Jesu navn udbreder falsk lære.....både i trosbevægelsen, og i folkekirken og IM eller hvor det skulle være laver mennesker fejl. En ting er, at være af en anden opfattelse, og se anderledes på ting, men målet er i det mindste det samme, og det er få en tættere relation med Jesus.
I mit sidste indlæg ment, som at vise, hvor træt jeg er, at høre hvordan I anklager trosbevægelsen......jo, Det er rigtig at de har lavet fejl, men det har im altså også, så jeg synes at når i skriver hvor slemme de er, så tænk jer lige om, jeg kender folk, som er blevet såret ved at være i trosbevægelsen, men det har jeg også det med folk, som har været i im

Til toppen 
#89526 - 30/12/2007 02:37 Re: Helbredelse [Re: Amby]
julie
Bruger

Reg.: 29/12/2007
Hej Amby
Du skriver:

Citat:
de er forøvrig den samme lille Gud der gør at C.H. ikke vil have at nyfrelste må have kontakt med de pårørren på grund af dårlig indflydelse ”Min Gud kan sagtens Bevarer uden de forholdsreler” )

ja det kan Han (Gud) da, men er det ikke fornuftigt at bygge disse ofte nedbrudte mennesker op først, og lade deres tro vokse sig stærk inden de vender tilbage til det sted hvor skaderne er sket. . .

ps.det er muligt at jeg ikke har gjort det helt rigtig i forhold til hvordan man gør når man citere en anden men dette er mit første inlæg så skal lige lære siden at kende \:\)

Audiatur et altera pars

Til toppen 
#89527 - 30/12/2007 09:14 Re: Helbredelse [Re: julie]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Oprindeligt skrevet af: julie
Hej Amby
Du skriver:

Citat:
de er forøvrig den samme lille Gud der gør at C.H. ikke vil have at nyfrelste må have kontakt med de pårørren på grund af dårlig indflydelse ”Min Gud kan sagtens Bevarer uden de forholdsreler” )

ja det kan Han (Gud) da, men er det ikke fornuftigt at bygge disse ofte nedbrudte mennesker op først, og lade deres tro vokse sig stærk inden de vender tilbage til det sted hvor skaderne er sket. . .

ps.det er muligt at jeg ikke har gjort det helt rigtig i forhold til hvordan man gør når man citere en anden men dette er mit første inlæg så skal lige lære siden at kende \:\)

Velkommen til, Julie! \:\)

Du har ganske ret i, at nedbrudte og skadede mennesker gør klogt i at søge hjælp til at blive bygget op et andet sted, end der hvor de blev brudt ned.

Men det er ofte netop trosbevægelsens lære og praksis, som er årsag til alvorlige psykiske skader.

Det kan du læse mange vidnesbyrd om på http://www.kritisk.dk

Citationsfunktionen her skal man ganske rigtigt lige vænne sig til! \:\) - man skal bare indsætte det, man vil citere, ind mellem "quote" og "/quote" (som det kommmer frem når man klikker på citationstegnet ovenfor), så er det lille problem løst!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#89528 - 30/12/2007 11:22 Re: Helbredelse [Re: julie]
Amby
Bruger

Hej Julie Og velkommen her

Jeg vil godt uddybe hvad jeg mener
Når der er nogle der kommer til en af Christian Hedegaards behandlings sted så de ikke have kontakt med deres pårørren i ter måneder fordi at di pårørren kan have dårlig indflydelse og der bruger de skriftstedet fra Matt 10;37 Den der elsker far eller mor mere end mig er mig ikke værd og den der elsker søn eller dater mere end mig er mig ikke værd

Det er og misforstå biblen total; jeg er selv evangelist i IM og har i denne forbinderle fået lov til at hjerpe en del menisker til Jesus
Hvis du isoler dem får du den modsatte effekt nemlig at de pårørren tager afstand og dem vil jeg også gerne have med
Og det sted fra Matt skal forstået modsat, hvis der er en kristen der kommer hjem og får at vide at de ikke er velkommen før de ikke har noget med Jesus at gør så kan man blive nød til at sige at det kan man ikke

Hilsen Preben Amby

Ændret af Amby (30/12/2007 11:23)

Til toppen 
#89537 - 30/12/2007 16:21 Re: Helbredelse [Re: sjamuel]
Møller
Bruger

Hej sjamuel!

Der er meget rigtigt, i det du skriver. Det jeg mest har imod trosbevægelsen er, at menige medlemmer, skal overholde nogle skrappe regler - det er helt Ok. Hvis bare lederne var underlagt samme regler. Men det er faktisk lidt nogle grimme ting de gør. Det har jeg aldrig set i IM. Jo een gang, men så var det også ud omgående. Derfor kan jeg ikke acceptere dem.

KH Møller

Til toppen 
#89540 - 30/12/2007 17:10 Re: Helbredelse [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Hej Berta

Jeg kan ikke svare andet, end at hvis du mener, nogle personer herinde (herunder os ordstyrere) ikke opfører sig, som vi bør (dvs. i overensstemmelse med Netikettens vejledning), så må du rette en privat henvendelse til den relevante ordstyrer. Det gøres lettest ved at klikke på "Orienter ordstyrer" under indlægget. Og hvis du ikke er tilfreds med ordstyrerens afgørelse, må du rette henvendelse til ordstyrernes chef Peter.
Ind til videre er der ingen ordstyrer, der har grebet ind overfor denne tråd, og så vidt, jeg ved, er der heller ingen, der har modtaget sagsanlæg for injurier mod trosbevægelsen. Det må vel betyde, at der ikke er overtrådt nogen regel.

Godt nytår
Nikolaj

Til toppen 
#89573 - 01/01/2008 04:16 Re: Helbredelse [Re: sjamuel]
KajQrd
Bruger

Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
Hej Sjamuel
Jeg mener, du tager grundlæggende fejl i dit udgangspunkt af to årsager: 1) Ser vi fejl i menighederne, hjælper vi ingen ved at tie det ihjel. Fejl skal fremhæves, så de kan blive rettet. Det gælder uanset om de sker i trosbevægelsen eller i IM, og din anklage mod IM mener jeg (på trods af, at jeg kommer i IM) er fuldt berettiget. Så den skal vi selvfølgelig fortsætte med at gøre opmærksom på, indtil fejlen er væk.
2) Der er også forskel på om en fejl er indlejret i kulturen eller om den er en regulær del af forkyndelsen. Er den en del af kulturen, så kan det ændres, især hvis der bliver gjort nok opmærksom på det. Er det en del af forkyndelsen (som f.eks. fremgangsteologien er i dele af trosbevægelsen), så er det selvsagt ikke noget, der er erkendt som en fejl, men tværtimod noget, man sætter pris på, værner om og ligefrem tilskynder til, og det er livsfarligt. Her mener jeg også godt, at anklagen om en fejl forkyndelse kan rettes mod IM, hvis man ser på det historiskt. At man f.eks. i den grad, som man gjorde, gjorde kortspil, alkoholindtagelse og dans til forbudte ting, er fuldtstændig uden bibelsk begrundelse, og det flytter fokus, så man får et billede af, at kan man lade være med den slags, så er man en god kristen... Men at man i visse dele af trosbevægelsen spreder en lære om, at du må ikke bede for noget mere end én gang, for så viser du, at du ikke tror, du blev hørt første gang, er også med til at forkvakle gudsforholdet. At man gør bøn til en metode til at få sin vilje gennemført i stedet for at lade Gud bøje ens egen vilje, så vi beder efter hans, er også med til at forkvakle gudsbilledet. Og dette forkvaklede gudsbillede tilskyndes i høj grad. Så jo, både IM og Trosbevægelsen har da fejl, og det er fejl, der er rigtig alvorlige, men jeg synes, at der er meget stor forskel på, for det første, hvor villig man er til at anerkende sine fejl og for det andet, hvor stor betydning fejlene har.

Til toppen 
#89574 - 01/01/2008 04:40 Re: Helbredelse [Re: Amby]
julie
Bruger

Reg.: 29/12/2007
Hej Amby
Først vil sige at reglen om ingen kontakt til pårørende og venner bruges også i statslige behandlingstilbud fordi man ved kontakten kan have en negativ påvirkning.

Dernæst vil jeg sige at jeg synes det er vigtigt at have for øje at folk der kommer i desideret behandling hos evangelist (og ikke bare bliver medlem )og dermed er underlagt denne regl (er nu ikke sikker på at alle der kommer i behandling hos dem er det) ofte er meget psykisk dålige mennesker der har brug for en radikal forandring i deres liv.
Jesus siger vi må være villige til at opgive alt.
Det er vel også det evangelist gerne vil have folk til at forstå, at de må være villige til at lægge deres liv 100% om for at opleve en forandring i deres psykiske tilstand. Dette kan jo også indebære i en kortere eller længere periode at lægge afstand til familie og venner da disse ofte ikke vil forstå denne radikal anderledes måde at behandle psykisk dårlige mennesker på og vil forsøge at få dem til at ændre mening fordi de ikke tror på at Jesus kan gøre en forskel.

Til slut vil jeg gerne sige at jeg bestemt har mine forbehold ift evangelist, men jeg har også set nogle fantastiske vidnesbyrd fra folk der har fået hjælp gennem evangelist, og har også set mange pårørende komme til tro når de har set den positive forvandling der er sket med et familiemedlem der har været igennem et behandlingsforløb hos evangelist.

Audiatur et altera pars

Til toppen 
#89587 - 01/01/2008 17:19 Re: Helbredelse [Re: julie]
Amby
Bruger

Hej Julie

Ja du har rad det gør de offelig bahenlings steder men det er undtagelsen og ikke reglen

Deres behandlingsform er fulstendig forkastelig på alle måder, Ikke bare tager de alt kontakt fra de pårørende men de siger også at det er besat af onde ånder, hvis de vil forlade dem og så tager de også deres medicin fra dem
Det betyder at de ikke barer mister deres sociale netværk men de er også mere syg end da de kom
Og de tror at de er besatte
På Vilkildegår er det er kloak mester der er deres leder og ingen læge

Fortællingen om helbredelsen af de ti spedalske Luk 17;11-19 sender Jesus dem hen for at blive undersøgt af præsterne søm var datiden øvrighed, Os der har helbredelsens nådegave skal gør det samme i dag vi skal sende dem hen til lægen så han kan stille der rigtige direknose

Du skriver at (Jesus siger vi må være villige til at opgive alt.)
Det er rigtig så langt at Jesus skal værre herrer i vores liv i alle forhold men det behøver ikke at betyde at vi skan opgive alt
Og når Jesus siger at vi skal opgive alt er det noget han siger til en personlig og aldrig nogen vi skal sige til et andet menneske

Og det er Jesus vi skal give alt og ikke evangelisterne, det er troen på Jesus og ikke evangelisterne religion som desværre på mange måder ikke er bibelsk
Til de mande vidensbyrt må jeg desværre sætte store spørgsmåls tegn til en stor del af dem og de må jeg på grund af hvad pårørende fortæller og nogle der har forladt bevægelsen fortæller det stemmer ikke overens med de vidensbyrte

Til sit vil jeg sige at jeg vil glæde mig over dem der kommer til tro uanset hvor eller hvordan

Hilsen Preben Amby

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær