2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg |
|
#89056 - 17/12/2007 15:02
Gys og tro!!!
|
Bruger
Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
|
Jeg har en svaghed for gysere! Så er det sagt. Jeg har set mange gyserfilm, og læst en del bøger i samme genre. Men hvordan skal man egentlig stille sig i forhold til gysergenren som kristen? Jeg har personligt det syn, at så længe det ikke fører mig bort fra troen, så er det fint (jf evt Rom 14). Men samtidig med at jeg holder utrolig meget af spøgelsesfilm, tager jeg afstand fra dødemanerier! Samtidig med at jeg er stærkt fascineret af Dracula-legenden, afskyr jeg dæmoni, mord og lign. Måske har jeg i praksis et aristotolisk katarsis-syn, hvor gyset renser mig for min egen indre ondskab?  Under alle omstændigheder er Bram Stoker's Dracula en af de bedste romaner jeg nogensinde har læst (filmen: Bram Stoker's Dracule, er derimod noget elendigt bras!). Eksoristen, er også en fantastisk bog, hvor man i modsætning til filmen, virkelig kommer ind på præsten, og mærker hans tvivl og anfægtelser! Nå tilbage til mit spørgsmål: Kan gys og tro gå hånd i hånd? Jeg mener bestemt ja! Se evt artikel på filmogtro.dk om gys.
|
|
Til toppen
|
|
|
#89062 - 17/12/2007 15:29
Re: Gys og tro!!!
[Re: Jón Poulsen]
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
|
Hej Jon  Jeg har også selv en svaghed for gysere. I mit tilfælde er det vist mest Stephen King det handler om - og igen gør filmene på ingen måde bøgerne retfærdighed :S Min indstilling er meget lig din - at så længe det ikke fører bort fra troen er det ikke skadeligt. Halvt i spøg siger jeg nogle gange at det er som at kigge fjenden over skulderen  Men ja - også kun HALVT alvorligt, for desværre er vores fjende som regel noget mere udspekuleret, det bæst... Summa summarum: Jeg kan godt lide en god gyser - og jeg læser, og ser, dem med god samvittighed. Mvh Mark
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#89065 - 17/12/2007 15:43
|
Andre
Anonym
|
Nå ti[/i]lbage til mit spørgsmål: Kan gys og tro gå hånd i hånd? Jeg mener bestemt ja!
[i]Alt er tilladt, men ikke alt gavner. Alt er tilladt, men ikke alt bygger op. Søg ikke det, som er til bedste for jer selv, men det, som er til bedste for andre. Alt er tilladt mig, men ikke alt gavner. Alt er tilladt mig, men jeg skal ikke lade noget få magt over mig. vh André 
|
|
Til toppen
|
|
|
#89066 - 17/12/2007 15:43
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
|
Som mangeårig fan af noget så obskurt som Dario Agentos værker, håber jeg det kan accepteres at man ser lidt gys hist og her :-)
- When your Karma's gone, my Dogma still stands -
|
|
Til toppen
|
|
|
#89128 - 18/12/2007 09:58
[Re: ]
|
Bruger
|
Hej André
Kan du komme med en uddybning på det? Altså jeg forstår godt skriftstedet, men ved ikke helt hvad du vil med det:)
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#89129 - 18/12/2007 10:36
|
Andre
Anonym
|
Alt er tilladt, men ikke alt gavner. Alt er tilladt, men ikke alt bygger op. Søg ikke det, som er til bedste for jer selv, men det, som er til bedste for andre.
Alt er tilladt mig, men ikke alt gavner. Alt er tilladt mig, men jeg skal ikke lade noget få magt over mig. Hej André
Kan du komme med en uddybning på det? Altså jeg forstår godt skriftstedet, men ved ikke helt hvad du vil med det:)
Jón Alt er tilladt mig men: - ikke alt gavner - ikke alt bygger op - det skal ikke lade få magt over dig Hvad enten vi vil være ved det eller ej, lukker vi op ind til det sjælelige/åndelige når vi er påvirket legemeligt, og så vil der altid være en åndelig dimension. Der er så meget i fjernsynet i dag, ehver form for vold og sex, mord, begær, utugt, alkohol, frygt, perverterede idealbilleder, osv. osv. osv.. Når vi sætter os ned og ser på disse ting, frivilligt, siger vi: værsgo, jeg åbner mit sind op for at lade mig påvirke. Hvad er det som gør gyserfilm til gyserfilm? Frygt. Du åbner derfor dig selv op for frygten. Og vi ved at denne type frygt ikke er fra Gud, så uden omsvøb åbner du dig op for åndsmagter, dæmoner og satans indflydelse og magter som tjener et andet formål end Gud. Frygt skal ikke nydes, men er til så vi kan se faren ved ting, og så holde os fra de forkerte ting. Frygten tager din fred, skaber nervøsitet, etc.. Dette er ikke planen for et menneske, men at vi skal have fred i og have ærefrygt for Gud. Et anden ting er at gyserfilm giver et adrenalin-kick, og mange bruger gysere til at føle sig levende, og en måde at fylde deres mangelfulde hverdag uden Gud, med et eller andet. Dette er jo åbenlyst også forkert. Så du kan jo spørge dig selv om gyserfilm bygger dig op, om det gavner dig i dit samvær med Gud. Om gysere får en smule magt over dig? Er det at du ser gysere til hjælp for andre, eller påvirker du andre med det du selv fylder dig med, eller opfordrer du direkte andre til at åbne op for noget skidt og snavs ved at invitere dem til gys, for at du kan blive underholdt selv? Man kan ikke sige noget kommer i helvede for at se gysere, men mon ikke man kan sætte et spørgsmålstegn ved om det er Guds plan for nogen som helst, at fylde sig med andet end HelligÅnden, og så endda frygt, blod, sex, osv. i stedet ?! Der er så meget mere i film, især det makabre, som er skadeligt og påvirker dig negativt, men du kan jo selv tænke videre over det. Nu kan du gøre et par ting Benægt det - argumenter til højre og venstre, imod. Sig til selv at det ikke skader dig, og at du saaagtens kan se det uden det påvirker dig. Men sandheden er - det vil påvirke dig uanset. Så jeg foreslår dig at du virkelig tænker igennem hvordan du bedst ærer Gud med dit liv og dine handlinger. Sådan virkelig. Tænk på hvad du åbner dig op for, og hvad du inviterer ind i dit liv ved det du frivilligt ser og hører. Læs i stedet din Bibel, syng lovsange, tal i tunger, bed med dine venner, lev livet så det ærer Gud! vh André 
|
|
Til toppen
|
|
|
#89131 - 18/12/2007 11:35
|
Bruger
|
Hej André Tak for dit svar. Jeg skal lige se om jeg forstår dig rigtigt. Siger du indirekte, at kristne skal leve så afsondret fra den verdslige verden som muligt? Siger du, at alt, som vi gør uden først at overveje om vi nu gør det for Gud eller for næsten, er forkert? Det er i hvert fald lidt sådan jeg opfatter det du siger! Du slutter af med at nævne nogle ting man kan gøre i stedet for at se gysere. Jeg synes generelt det er nogle gode ting du foreslår, men har 2 problemer med det. Først det åbenlyse: Du siger jeg skal tale i tunger - men hvad nu hvis jeg ikke har den nådegave? For det andet: i kraft af, at du opstiller det som du gør, at man i stedet for at beskæftige sig med gysere, skal bede, lovsynge osv. Så opstiller du det sådan, at gys er satanisk - er det det du mener? Så mere til selve temaet  Måden du argumenterer for motiverne bag at se og læse gys, kan jeg ikke rigtig helt forholde mig til - tror du ikke, at du projicerer din eventuelle måde at beskæftige dig med gys på over på mig? Når jeg sætter mig ned for at se gys, så gør jeg det ikke FOR at søge frygten (efterhånden er det også temmelig sjældent at jeg bliver chockeret af en gyser (bliver mere bange for fx prædikanter, som dikterer at jeg skal føle det på den ene eller anden måde)), og hvad med adrinalinrusen? Jo, ok - jeg sidder og bliver spændt til en god film eller bog, men det er fuldstændig ligemeget om det er en gyser, sci-fi eller drama - er der kvalitet i projektet, så bliver jeg gerne grebet af det! Jeg synes, at du har en noget ensporet (afsporet måske?) måde at skue tingene på! Du siger at man skal lade være med at se vold (altså skuespil), hvad så med en ny-nazist som fortæller sit vidnesbyrd, og det også inkluderer vold? Er det så forkert af mig at lytte til ham? Eller hvad med når der i bibelen står, at de piskede Jesus, skal jeg så undlade at læse de sætninger? Jeg håber du forstår hvad jeg mener. På den anden side, er jeg helt enig med dig i, at hvis jeg ser de film, og tænker: "Fedt mand, det skal jeg prøve" (mht magi, okkultisme osv.), så burde jeg lade være med at beskæftige mig med det (igen jf Rom 14) - men hvis det bare er for at sætte mig ned, og blive lidt opslugt af en fiktiv historie - så kan jeg ikke helt forholde mig til det du siger. Nu kan du gøre et par ting Benægt det - argumenter til højre og venstre, imod. Sig til selv at det ikke skader dig, og at du saaagtens kan se det uden det påvirker dig. Er det det jeg nu har gjort? Men sandheden er - det vil påvirke dig uanset. Igen, projicerer du ikke dine oplevelser over på mig? Hvordan kan du vide om det påvirker mig i en negativ retning eller ej? Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#89132 - 18/12/2007 11:58
|
Andre
Anonym
|
Hej André
Tak for dit svar. Jeg skal lige se om jeg forstår dig rigtigt. Siger du indirekte, at kristne skal leve så afsondret fra den verdslige verden som muligt? Siger du, at alt, som vi gør uden først at overveje om vi nu gør det for Gud eller for næsten, er forkert? Nej, og nej. Vi lever i verden, og det er ikke Guds plan vi skal være huleboerne uden kontakt til verden. Og at vi ikke søger Guds vilje først, kan diskuteres om er en synd eller ej - men det er ihvertfald ikke visdom at lade være  Du slutter af med at nævne nogle ting man kan gøre i stedet for at se gysere. Jeg synes generelt det er nogle gode ting du foreslår, men har 2 problemer med det. Først det åbenlyse: Du siger jeg skal tale i tunger - men
hvad nu hvis jeg ikke har den nådegave?? Så gør nogle af de andre ting. Og så kan du evt. bede om nådegaven hvis du gerne vil have den For det andet: i kraft af, at du opstiller det som du gør, at man i stedet for at beskæftige sig med gysere, skal bede, lovsynge osv. Så opstiller du det sådan, at gys er satanisk - er det det du mener?
Satanisk er et voldsomt udtryk. Jeg vil da slet ikke påstå at satan er i filmen, men man kan godt sige at det at fylde sig med gys m.m. er at åbne op for dårlig påvirkning, og dermed et skridt imod fortabelse. Jeps. Så mere til selve temaet  Måden du argumenterer for motiverne bag at se og læse gys, kan jeg ikke rigtig helt forholde mig til - tror du ikke, at du projicerer din eventuelle måde at beskæftige dig med gys på over på mig? Når jeg sætter mig ned for at se gys, så gør jeg det ikke FOR at søge frygten (efterhånden er det også temmelig sjældent at jeg bliver chockeret af en gyser (bliver mere bange for fx prædikanter, som dikterer at jeg skal føle det på den ene eller anden måde)), og hvad med adrinalinrusen? Jo, ok - jeg sidder og bliver spændt til en god film eller bog, men det er fuldstændig ligemeget om det er en gyser, sci-fi eller drama - er der kvalitet i projektet, så bliver jeg gerne grebet af det! Jeg har set masser af gysere. Jeg har endda samlet på dem med en ven, hvor vi bare skulle se så mange som muligt - og helt enig, de er bare ikke uhyggelige til sidst. Men det er fordi vi forventer hvornår ting vil ske fordi vi kender den type film og kan høre det på musikken, osv. Men selv om du så intet følte overhovedet, er der altid den åndelige dimension i det du foretager dig. At gentagende gange se en kvinde dræbt på den ene eller anden måde, dæmoniske manifestationer i folk, se folk i store smerter, blod, frygt, osv. og så blive underholdt og fascineret af det - det er at åbne op for åndsmagters påvirking. Jeg påstår ikke at der er dæmoner i filmen, men at du faktisk lader dig påvirke at dem, også når du så slukker for filmen. Jeg synes, at du har en noget ensporet (afsporet måske?) måde at skue tingene på! Du siger at man skal lade være med at se vold (altså skuespil), hvad så med en ny-nazist som fortæller sit vidnesbyrd, og det også inkluderer vold? Er det så forkert af mig at lytte til ham? Eller hvad med når der i bibelen står, at de piskede Jesus, skal jeg så undlade at læse de sætninger? Jeg håber du forstår hvad jeg mener.
Hvem peger nazistens vidnesbyrd på? Gud Hvem peger Jesu lidelser på? Gud Nazisten vidnesbyrd om udfrigelse og frelse fra vold er opmuntrende, et lys i mørket og er jo et vidnesbyrd om netop at bekæmpe disse ting. Jesu død på korset er jo altafgørende for vores frelse! Og vi skal have det dårligt med Jesu død. Det ville jo være direkte uhørt at finde fornøjelse og underholdning i at forestille sig Jesu smerter og lidelser i kærlighed for vores skyld! Dine eksempler har intet med gyserfim at gøre, men understreger blot min pointe. Gyserfilm er ikke til Guds ære. På den anden side, er jeg helt enig med dig i, at hvis jeg ser de film, og tænker: "Fedt mand, det skal jeg prøve" (mht magi, okkultisme osv.), så burde jeg lade være med at beskæftige mig med det (igen jf Rom 14) - men hvis det bare er for at sætte mig ned, og blive lidt opslugt af en fiktiv historie - så kan jeg ikke helt forholde mig til det du siger.
Nu kan du gøre et par ting Benægt det - argumenter til højre og venstre, imod. Sig til selv at det ikke skader dig, og at du saaagtens kan se det uden det påvirker dig. Er det det jeg nu har gjort?  Det er nøjagtigt hvad du lige har gjort, ja. En skam, men sandt. Men sandheden er - det vil påvirke dig uanset. Igen, projicerer du ikke dine oplevelser over på mig? Hvordan kan du vide om det påvirker mig i en negativ retning eller ej? Jón
Det gør jeg ikke nej. Mine oplevelser kender ud jo slet ikke, og jeg kender ikke dine. Men at ting påvirker dig er logik og dette er besvaret i samtlige sætninger jeg har skrevet tidligere 
|
|
Til toppen
|
|
|
#89134 - 18/12/2007 12:15
|
Bruger
|
Hej igen
Og endnu engang tak for dit svar - jeg tror jeg har lidt mere fornemmelse af hvad det er du siger nu. Du taler mest om påvirkning - ikke sandt? Jeg er helt enig med dig i, at sidestille vidnesbyrd og Jesu lidelse med gysere bestemt ikke er fair - men det var sådan jeg forstod det du sagde. Altså at du sagde, at det at se vold, ondskab osv. var ensbetydende med at det var forkert. Her er jeg blevet klogere på dig:) Tror jeg nok!
Men igen til temaet! Rigtigt, at jeg ikke kender dig og omvendt - men det var nu altså sådan jeg opfattede/opfatter dig. Altså, du argumenter for, at det logisk set vil påvirke mig sådan og sådan. Hvorfor er det logik? Jeg har ikke mere lyst til at slå ihjel efter at have set en gyserfilm! Jeg fik ikke lyst til at drikke blod, efter at have læst Dracula osv.
jeg er enig med dig i, at mange gysere ikke umiddelbart peger på Gud - men jeg er meget uening med dig i, at så peger de på det modsatte! Jeg er 100% enig med dig i, at vi først skal søge Guds rige! Spørgsmålet er bare, hvad det betyder! Betyder det, at vi ikke skal lave noget som helst, som ikke har en helt direkte og bevidst link til lovprisningen af Gud? Jeg tilfalder igen til brugen af absurde sammenligninger:) Er det forkert at passe sine blomster i haven, hvis man ikke hele tiden tænker på, at det skal være for Guds skyld! Er det forkert at kysse sin kone, uden at det er for at direkte lovprise Gud! Er det forkert at læse en gyser, uden først at have sat sig konkret for, at dette skal man gøre for at prise Gud?
Når du nu siger, at gyserne påvirker mig således - skal jeg dermed forstå det sådan, at jeg er mere fristet end dig? At jeg synder mere end dig? At jeg er længere væk fra Gud end dig? Osv.
Venligst Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#89135 - 18/12/2007 12:51
|
Andre
Anonym
|
Hej igen Og endnu engang tak for dit svar - jeg tror jeg har lidt mere fornemmelse af hvad det er du siger nu. Du taler mest om påvirkning - ikke sandt? Jeg er helt enig med dig i, at sidestille vidnesbyrd og Jesu lidelse med gysere bestemt ikke er fair - men det var sådan jeg forstod det du sagde. Altså at du sagde, at det at se vold, ondskab osv. var ensbetydende med at det var forkert. Her er jeg blevet klogere på dig:) Tror jeg nok! Korrekt  Men igen til temaet! Rigtigt, at jeg ikke kender dig og omvendt - men det var nu altså sådan jeg opfattede/opfatter dig. Altså, du argumenter for, at det logisk set vil påvirke mig sådan og sådan.
Hvorfor er det logik?
Der er en klar lære om at vores handlinger påvirker vores sjæl og ånd. Der er masser af eksempler og formaninger om at vi skal leve et helligt og rent liv, eksempelvis bliver vi styrket ved Ånden gennem: "tal til hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng og spil af hjertet for Herren,". Bare eksempelvis. Der står også i Biblen: "For hvad hjertet er fuldt af, løber munden over med" og at det er på vores ord vi blive dømt. Hvorfor ville disse ting være i Biblen, hvis vi kun kunne blive påvirket positivt ?  Der er altså også ting vi kan blive påvirket dårligt af. Derfor er det logik at når ikke må slå ihjel, og så sætter os ned og fylder os med mord i tankerne og inviterer det ind med åbne arme, fri salatbar og velkomstdrink, at vi så bliver påvirket af det. Jeg har ikke mere lyst til at slå ihjel efter at have set en gyserfilm! Jeg fik ikke lyst til at drikke blod, efter at have læst Dracula osv.
Det er jeg glad for. Men læser du så mere i din Bibel, beder mere på dine knæ, vidner for flere mennesker, er mildere i din ånd, mere tålmodig, Åndsfyldt og glad bagefter? Det ved du selv bedst og jeg ved intet om det. jeg er enig med dig i, at mange gysere ikke umiddelbart peger på Gud - men jeg er meget uening med dig i, at så peger de på det modsatte ! Jeg er 100% enig med dig i, at vi først skal søge Guds rige! Spørgsmålet er bare, hvad det betyder! Betyder det, at vi ikke skal lave noget som helst, som ikke har en helt direkte og bevidst link til lovprisningen af Gud? Jeg tilfalder igen til brugen af absurde sammenligninger:) Er det forkert at passe sine blomster i haven, hvis man ikke hele tiden tænker på, at det skal være for Guds skyld! Er det forkert at kysse sin kone, uden at det er for at direkte lovprise Gud! Er det forkert at læse en gyser, uden først at have sat sig konkret for, at dette skal man gøre for at prise Gud?
Nej, for Gud har skabt blomsterne og din kone for din skyld! Halleluja! Du skal nyde Guds gaver, og din kone og dine blomster er i overenstemmelse med Guds ord. Men som jeg har påpeget tidligere er gyserfilmene ikke en gave fra Gud, men fra mennesker, mennesker som bliver påvirket et andetsteds fra. Når du nu siger, at gyserne påvirker mig således - skal jeg dermed forstå det sådan, at jeg er mere fristet end dig? At jeg synder mere end dig? At jeg er længere væk fra Gud end dig? Osv.
Måske. Vi bliver alle fristet på forskellige områder. Jeg ser ikke gyserfilm længere og har ikke gjort det i flere år, og i det hele taget tænder jeg ikke fjernsynet hvis jeg ikke ved hvad jeg skal se, og om det er stuerent - for jeg ved jeg bliver påvirket af hvad jeg ser og hører Ilm – André
|
|
Til toppen
|
|
|
#89137 - 18/12/2007 13:33
|
Bruger
|
hej igen igen Der er en klar lære om at vores handlinger påvirker vores sjæl og ånd. Der er masser af eksempler og formaninger om at vi skal leve et helligt og rent liv, eksempelvis bliver vi styrket ved Ånden gennem: "tal til hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng og spil af hjertet for Herren,". Bare eksempelvis.
Der står også i Biblen: "For hvad hjertet er fuldt af, løber munden over med" og at det er på vores ord vi blive dømt. Hvorfor ville disse ting være i Biblen, hvis vi kun kunne blive påvirket positivt ? Dét er også nogle formaninger, som jeg søger at efterleve - og som jeg finder stor glæde i! Og jeg tror da klart, at mennesker er påvirkelige! Jeg tror at troen kommer af det, der høres osv. Men det betyder ikke, at jeg KUN skal synge lovsange hele tiden! Men at mit liv skal være en lovsang til Gud! Er hjertet automatisk fyldt af ondskab, hvis man ser gysere? Det tror jeg ikke, derfor forstår jeg ikke den formaning ind i sammenhængen. Der er altså også ting vi kan blive påvirket dårligt af. Derfor er det logik at når ikke må slå ihjel, og så sætter os ned og fylder os med mord i tankerne og inviterer det ind med åbne arme, fri salatbar og velkomstdrink, at vi så bliver påvirket af det. Når jeg ser gyserfilm, så fylder jeg ikke mig selv med mord, eller inviterer ondskab indenfor. Her lader du igen som om at du kender mine personlige motiver! Det er jeg glad for. Men læser du så mere i din Bibel, beder mere på dine knæ, vidner for flere mennesker, er mildere i din ånd, mere tålmodig, Åndsfyldt og glad bagefter? Det ved du selv bedst og jeg ved intet om det. Her taler du igen som om, at ALT vi gør skal gøres bevidst for at ære og lovprise Gud! Men fred være med det! Fx efter at jeg læste eksorcisten, lærte jeg meget af præsten i historien. Hans tvivl, hans anfægtelser, hans kampe... Og jo, det mindede mig om, at Gud er med mig hele tiden, selv om jeg var bevidst om, at det var en fiktiv bog jeg sad med. Jeg er overbevist om, at ikke alle ville få det samme ud af den, som jeg gjorde - at nogen endda vil blive fristet til at søge konkret fællesskab med dæmoner. Men min pointe er, at det gør jeg ikke! Én ting mere: jeg får ikke lyst til at læse i bibelen, når jeg studerer Guds skaberværk! Jeg får ikke først og fremmest lyst til at bede, når lovsangen drøner afsted! Når jeg derimod ser min synd, ser mit behov for Jesus - dér får jeg lyst til at søge ham! Dette har intet som helst med gyserfilm, eller ikke-gyserfilm at gøre - Det handler blot om, at jeg ikke læser/ser gysere FOR at finde Gud; men for at blive underholdt, psykologisk udfordret osv. Gud finder jeg kun de steder, hvor han lover at møde mig - i Ordet og sakramenterne! Men som jeg har påpeget tidligere er gyserfilmene ikke en gave fra Gud, men fra mennesker, mennesker som bliver påvirket et andetsteds fra. Dette kan du ikke argumentere for - lige så lidt som du kan argumentere for at fx medicin, biler, kaffemaskiner, el-guitarer osv. skulle være en gave eller ikke en gave fra Gud. Venligst Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#89139 - 18/12/2007 13:50
|
Andre
Anonym
|
hej igen igen
...jeg får ikke lyst til at læse i bibelen, når jeg studerer Guds skaberværk! Jeg får ikke først og fremmest lyst til at bede, når lovsangen drøner afsted! Når jeg derimod ser min synd, ser mit behov for Jesus - dér får jeg lyst til at søge ham!... Dette har intet som helst med gyserfilm, eller ikke-gyserfilm at gøre - Det handler blot om, at jeg ikke læser/ser gysere FOR at ...
....osv. skulle være en gave eller ikke en gave fra Gud.
Venligst Jón 1. Men det betyder ikke, at jeg KUN skal synge lovsange hele tiden! 2. Der taler du igen som om, at ALT vi gør skal gøres bevidst for at ære og lovprise Gud! 3. Men min pointe er, at det gør jeg ikke! Nu skal du lige klappe brødet og spise hest til! 1. Jeg har på intet tidspunkt sagt at du skal rende nøgen rundt i en skov, med en bibel og synge lovsange og bede i tunger til du dør! 2. Det skal det også. Men ingen siger at du lægge på dine knæ 24 timer i døgnet og bede til du falder om af udmattelse, for at vågne igen og bede videre, for at ære Gud. Stop dine overdrivelser, og tag mine ord til dig- ord som jeg kun skriver for at hjælpe dig. 3. Du kan forsvare dig selv ind i døden, og når du vågner efter du er sovet ind, har jeg ikke sagt at du er i helvede. Jeg har heller ikke ytret at du direkte går ind og søger dæmoner og tjener satan med hele dit liv ved at se en gyser 1½ time hver uge. OVERHOVEDET!! Jeg vil ikke gentage mig selv, men kun opfordre dig til at læse hvad jeg har skrevet igen, uden dine overdrivelses og forsvarsbriller. Hvad jeg har skrevet er kun skrevet i kærlighed til at du må vandre og være tættere sammen med Gud i dit liv - for jeg kender dig ikke, og som jeg direkte har skrevet vil keg heller ikke lade som om jeg gør. Her er et lille vidnesbyrd fra mig.For ½ år siden smed jeg alt ud af min musik. Jeg tømte mit værelse for bøger, dvd'er, skrivebord, stole, malerier, trommer, mv.. Det eneste jeg havde tilbage var min seng, bibel og en lampe. Så læste jeg min bibel, og stille og roligt tog jeg en reol ind, fyldte den med kristne bøger, fik fat i lovsangscd'er i stedet for mit gamle musik. Jeg satte stole, skrivebord, osv. ind igen, og kun ting jeg som jeg kunne bruge som redskaber til positivt at blive påvirket. Nu ligner mit værelse igen, et værelse, men jeg er personligt kommet tættere Gud, har vundet over mange ting i mit, er friere og gladere. Jeg siger ikke jeg ikke havde glæde, frihed og alle disse ting før, mens mit værelse var fyldt af mine gamle ting, men jeg kendte påvirkningen af dem, og derfor begyndte jeg at fjerne tingene og lade mig påvirke og fylde af EKSTRA GODE ting. Det handler ikke om hvorvidt du er kristen eller ej, men om vi vil ofre lidt af vores fornøjelse og tage et skridt mere med Gud. Tag alt hvad jeg siger som en hjælp, opmuntring og ikke som en diskussion hvor jeg bare slynger mine argumenter og holdninger ud, men at jeg faktisk skriver ting jeg ved virker  vh André
Ændret af Andre (18/12/2007 13:52)
|
|
Til toppen
|
|
|
#89142 - 18/12/2007 14:29
|
Bruger
|
Jeg bliver lidt ked af at læse dine indlæg - sådan lidt i hvert fald  Jeg føler det som om, at du ikke respekterer mine svar - og jeg føler at du taler til mig som om jeg var et barn (Fx: "men at jeg faktisk skriver ting jeg ved virker"). For mig ser det ud som om, at du har sat dig for, at fx gysergenren er skadelig (det er vel ikke en overdrivelse?) - det synes du er logisk (jeg forstår stadigvæk ikke hvorfor)! Du bruger ord til at beskrive mig med som: overdrivende, forsvarsbriller, diskuterende... Kan du selv høre hvor respektløst og uhøfligt det lyder? Jeg tror, at du mener det godt :). Derfor skrev jeg at jeg blev 'lidt' ked at at læse det du skriver. Jeg sidder ikke og græder, bliver sur el. lign. Fint nok at du deler ud af dine egne erfaringer - men brug det ikke til at diktere andre med! Selv om du har god erfaring med, at det gjorde godt at smide verdslige ting ud, så er det ikke ensbetydende med, at andre vil få det godt af det! Prøv og grib diskutionen lidt mere nuanceret an! Jeg siger ikke, at du skal skifte standpunkt, eller engang overveje, om du kunne tage fejl - men skriv som om, at det var et medmenneske, ligeværdigt med dig, som du talte til. I kærlighed Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#89143 - 18/12/2007 14:36
|
Andre
Anonym
|
Jeg bliver lidt ked af at læse dine indlæg - sådan lidt i hvert fald  Jeg føler det som om, at du ikke respekterer mine svar - og jeg føler at du taler til mig som om jeg var et barn (Fx: "men at jeg faktisk skriver ting jeg ved virker"). For mig ser det ud som om, at du har sat dig for, at fx gysergenren er skadelig (det er vel ikke en overdrivelse?) - det synes du er logisk (jeg forstår stadigvæk ikke hvorfor)! Du bruger ord til at beskrive mig med som: overdrivende, forsvarsbriller, diskuterende... Kan du selv høre hvor respektløst og uhøfligt det lyder? Jeg tror, at du mener det godt :). Derfor skrev jeg at jeg blev 'lidt' ked at at læse det du skriver. Jeg sidder ikke og græder, bliver sur el. lign. Fint nok at du deler ud af dine egne erfaringer - men brug det ikke til at diktere andre med! Selv om du har god erfaring med, at det gjorde godt at smide verdslige ting ud, så er det ikke ensbetydende med, at andre vil få det godt af det! Prøv og grib diskutionen lidt mere nuanceret an! Jeg siger ikke, at du skal skifte standpunkt, eller engang overveje, om du kunne tage fejl - men skriv som om, at det var et medmenneske, ligeværdigt med dig, som du talte til. I kærlighed Jón Du er overdrivende og i forsvarsposition. Det er jo åbenlyst.  Jeg kan tage fejl. Verden er ikke sort og hvid, og hvem kan vide sig sikre i gråzonen. Jeg håber det bedste for dig.  Guds fred vh André
|
|
Til toppen
|
|
|
#89144 - 18/12/2007 14:36
|
Bruger
|
Og så et mere tematisk svar: Mener du virkelig, at alt det jeg gør, skal gøres bevidst for at prise Gud? Så er jeg tilbage ved det tidligere kysse-kone-billede  Jeg er ikke konstans bevidst om, når jeg kysser min kone, at jeg gør det for at prise Gud! Så til noget, som jeg gætter på, at vi er enige omkring  Vi skal gøre op med synden i vores liv! Men vi skal også gøre op med det gamle kød! Lige præcis det her sidste kan være forskelligt fra person til person, så vidt jeg kan se! For én skal droppe sine gysere, da de fører ham væk fra gud! En anden skal droppe alkohol! En anden biler, computere, karriere osv. Vi har alle ting, som vi bør tage afstand fra, for ikke at falde fra troen! Men er disse ting ikke meget individuelt og subjektivt bestemte? Jeg har svært ved at læse det anderledes! Venligts Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#89145 - 18/12/2007 14:38
|
Bruger