Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 14 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#88925 - 15/12/2007 11:37 Tendenser i menigheden?
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Nogle mener at trosbevægelsen ikke er mere, at herlighedsteologien ikke er i nogle menigheder mere, jeg har svært ved at forholde mig til det, er der nogen af jer der ved noget om dette? og hvad sker der rundt omkring?

Ole

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#89247 - 20/12/2007 10:26 Re: Tendenser i menigheden? [Re: Ole Madsen]
Laugesen
Bruger

Reg.: 21/11/2006
Sted: Ødsted
Hej Ole

Jeg ved ikke hvem der har fortalt dig at trosbevægelsen er på tilbagegang. Men jeg er ikke enig i den påstand. Tværtimod faktisk.

Selvfølgelig er der flere og flere mennesker som får viden omkring trosbevægelsen og derved også tager stilling til den. Så det er vel retfærdigt at sige at der er færre som potentielt kunne få et tilhørs forhold til trosbevægelsen.

Men selvom "markedet" er blevet mindsket synes jeg alligevel at der er mange menigheder med trosbevægelsen som baggrund der vokser hastigt. Et eksempel kunne være evangelist, som har klare forbindelser til trosbevægelsen/fremgangsteologien.

Men det betyder ikke at denne form for teologi er fremherskende overalt, tværtimod mener jeg som allerede skrevet at den dør nogle steder mens den blomstrer nogle andre.

Du spørger om der er nogen der ved noget om hvordan trosbevægelsen har effekt i menighederne rundt omkring i landet i dag. Det vil jeg undlade at udtale mig generelt om da jeg ikke ved hvordan tingenes tilstand er. Men jeg kan tage udgangspunkt i det sted jeg er nu (holstebro).
- Her hvor jeg kommer fra har Torben Søndergaard ,som har en ret stærk forbindelse med trosbevægelsen, en menighed. Der er også et kristent center som har lidt af den samme teologi i byen. Så JA, her lever trosbevægelsen i bedste velgående! Men vi gør alt for at dæmme op for den hos os.

Her til sidst vil jeg gerne spørge dig om hvad det er "du har svært ved at forholde dig til" - er det trosbevægelsen generelt eller deres betydning for vores menigheder i dag. For evt. at kunne uddybe et svar.

Må Gud velsigne dig!
Broderlig hilsen fra Laugesen

Overgiv din vej til Herren, stol på ham, så griber han ind. SL 37,5

Til toppen 
#89284 - 20/12/2007 21:34 Re: Tendenser i menigheden? [Re: Laugesen]
Ole Madsen
Bruger

Hej Laugesen

undskyld det sene svar

jeg har svært ved at få et overblik over kirken i danmark, da jeg ikke kender ret mange der kan fortælle mig noget.

KH

Ole

Til toppen 
#89285 - 20/12/2007 23:12 Re: Tendenser i menigheden? [Re: Ole Madsen]
Amby
Bruger

Reg.: 16/12/2007
Sted: Starup/Tofterup
Hej Ole

Mit kald er føret og fremmest at været evangelist og dermed kommer jeg en del rundt i landet der møder jeg en del mennesker der er kommet i klemme i trosbevægelsen derudover er der fem fra vores IMU der er gået over til Torben Søndergaard og så hjælper jeg på kritisk.dk og der hjælper jeg nogle der er kommet i klemme

Der er først og fremmest Københavns bibeltrænings center med pastor Jens Gaenfeldt og Ålborg menigheds center med pastor David Hansen

Så er der de kendte Evengalisteren og Faderhuser udover dette er der en række Husmenigheder osv.

Vis du vil vide mere så prøv at gå ind på http://www.kretisk.dk

Hilsen Preben Amby

Til toppen 
#89286 - 20/12/2007 23:24 Re: Tendenser i menigheden? [Re: Ole Madsen]
Laugesen
Bruger

Reg.: 21/11/2006
Sted: Ødsted
Hej Ole

Det er helt i orden, jeg synes personligt det er svært at kortlægge det danske kirkelandskab - da jeg mener (Ligesom jeg mener bibelen ser på det) at kirken er de mennesker der tror på Gud. Så egentligt er der kun 2 dele - de kristne og de ikke kristne. Hvordan den fordeling er vil jeg lade op til Gud.

Men hvis vi skal snakke traditionel opdeling af kirkeretninger i Danmark så vil jeg oplyste nogle af de tal jeg har fundet på nettet.

Folkekirken:
"Den 1. januar 2005 var 4.498.703 af Danmarks 5.411.405 indbyggere medlemmer af folkekirken"
kilde: http://www.stift.dk/index.php?mod=stift&func=kstatdk

Pinsekirken:
5100 personer.
Kilde: http://www.kristendom.dk/artikler/2005/kvartal4/pinse-kirken

Apostolsk kirke
2.359 medlemmer (døbte), 823 børn og unge.
Kilde: http://da.wikipedia.org/wiki/Apostolsk_Kirke

Baptistkirken
De danske baptister talte i slutningen af 2005 ca. 5.260 medlemmer fordelt på 50 menigheder.
Kilde: http://www.baptistkirke.dk/information/i_danmark.html

Og så evangelist som jeg omtalte før:
150-250 Kilde - kilde: Chatten på evangelist hjemmeside.
Men fra en anden kilde:
Evangelist har cirka 1000 medlemmer, kaldet partnere.
http://www.kristendom.dk/artikler/2007/kvartal1/bag_om_evangelist

Og en optælling af DR.
Apostolsk Kirke 2.973
Evangelist *) ca. 110 (medarb.)
FrikirkeNET *) ca. 10.000
Pinsekirkerne 5.273
Aalborg Menighedscenter 255
Kilde: http://www.dr.dk/Tro/Temaer/Himlen+over+DK/20060926151320.htm

Håber det kan skabe lidt klarhed over billedet!
Men ellers vil jeg anbefale google og wikipedia som gode steder at finde sådanne oplysninger.

Guds velsignelse
Med broderlig hilsen Laugesen

Overgiv din vej til Herren, stol på ham, så griber han ind. SL 37,5

Til toppen 
#89309 - 21/12/2007 18:39 Re: Tendenser i menigheden? [Re: Amby]
Ole Madsen
Bruger

Hej Preben, hvad så lære mæssigt udover trosbevægelsen, der har jo været de der 40 dage forkyndelse, og nu emergent church, men hvor langt fremme er den sidste i danmark?

Ole

Til toppen 
#89318 - 21/12/2007 23:43 Re: Tendenser i menigheden? [Re: Ole Madsen]
Amby
Bruger

Hej Ole

Der bliver jeg dig svar skyldig jeg ved det ikke
Men lad os prøve at ikke den ud de kan være at der er andre der ved

Hilsen Preben Amby

Til toppen 
#103029 - 06/04/2009 01:02 Re: Tendenser i menigheden? [Re: Amby]
muggi
Bruger

Reg.: 29/08/2007
Amby du siger du hjælper nogle der har været i klemme inde fra trosbevægelsen?.. Vil bare lige sige der kommer lige så mange der har brug for hjælp, som er kommet i klemme i IMU.. Synes man skal passe på med sådan nogle udtalser!!.. Og synes virkelig den hjemmeside der hedder kritisk.dk er en farlig hjemmeside, som forrænger billedet af andre kristne!!... Og synes også at det lyder, som om at IMU og folkekirken er det eneste rigtige!!..

Bless Michael

Frelst af Guds store nåde!!!

Til toppen 
#103046 - 06/04/2009 12:32 Re: Tendenser i menigheden? [Re: muggi]
Amby
Bruger

Hej Michael

Du må gerne uddybe nærmer om dem der er hummet i klemme i IMU for er det tilfældet så vi have det frem i lyset så vi kan få gjort noget ved det.

Jeg vil ikke passe på med sådan nogle udtagelser fordi at jeg har en del mennesker der ringer til mig fordi at de er ødelagt af trosbevægelsen og de drejer sig både økonomisk, socialt og psykisk, jeg har desværre nok at lave (vil du vide mere kan du komme til Aulum missionshus torsdag den. 16 april 2009 kl.19:30 Østergaardsvej 11 Aulum )

Nu har kritisk.dk desværre sin berettelse da den fortæller om den moderne farisæeres lovlrældom der forgår i trosbevægelsen som binder folk istædet for at sete dem fri.
Derudover er kritisk en tværkirkleg hjemmeside og har ikke nogen speciel tilknytning til folkekirken så jeg ved ikke hvor du har fået den opfattelse at vi skulle tro at IMU skulle været det eneste rigtig

Hilsen Preben Amby

Til toppen 
#103050 - 06/04/2009 13:06 Re: Tendenser i menigheden? [Re: Amby]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
 Oprindeligt skrevet af: Amby
Du må gerne uddybe nærmer om dem der er hummet i klemme i IMU

Arh, Nu er du da vist rykket for langt til venstre, hva'? Mener du ikke "jimmet i klemme"?

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#103055 - 06/04/2009 16:05 Re: Tendenser i menigheden? [Re: LarsBj]
Amby
Bruger

hej lars

Nu er det sådan at jeg er ordblind men de må man måske ikke værer når man debater her

Hilsen Preben

Til toppen 
#103057 - 06/04/2009 17:29 Re: Tendenser i menigheden? [Re: Amby]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Nu er det sådan at jeg er ordblind ....

Beklager!
Det vidste jeg ikke, og jeg plejer heller ikke at kommentere stavefejl, men det, der morede mig, var ikke fejlen i sig selv, men det, at der er 3 par taster med samme indbyrdes afstand: h u, j i, og k o, der, sat foran -mmer, alle giver "danske" konstruktioner: hummer, jimmer og kommer, hvoraf hummer er det mest "venstreorienterede".

Den faldt til jorden. Det kan jeg godt se.

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#103059 - 06/04/2009 19:16 Re: Tendenser i menigheden? [Re: LarsBj]
muggi
Bruger

Jeg synes bare det er tit at i har så travlt med trosbevægelsen og hvem der høre til den også videre.. Opfatter virkelig det som om i skulle ha det rigtige og at i ikke også laver nogle fejl.. Synes man skal passe på med at være alt for kritiske over for andre hvis man ikke har kigget ind imod sig selv!!!.. Vil du også sige at jeg er i trosbevægelsen fordi jeg taler i tunger, helbreder de syge, kaster dæmoner ud (selvfølgelig i Jesu navn) også videre.. Det er f.eks mig, som der er en tråd med hvor folk kalder mig mirakelmager fordi jeg beder for en syg der bliver helbredt på gågaden i Holstebro!!!..

Til toppen 
#103060 - 06/04/2009 19:55 Re: Tendenser i menigheden? [Re: muggi]
Amby
Bruger

Hej Michael
Du har rat i
at man skal kikke ind ad i Gal 6,1 står der at vi skal hjælpe en bror hvis han træder forkert men vi skal også passe på at vi ikke selv falder

Om du er en del af trosbevægelsen ved jeg ikke det er ikke afgøre om du taler i tunger, helbreder og kaster dæmoner ud, men vis det er de der er det afgøre er du på et galt spor, så er det pluslig dine gerninger der er afgørende og ikke nåden alene

Hilsen Preben

Til toppen 
#103061 - 06/04/2009 20:02 Re: Tendenser i menigheden? [Re: Amby]
muggi
Bruger

ved godt vi ikke er frelst af gerninger, men vi har frelst til gode gerninger i Jesus Kristus.. Siger Jakob ikke nu skal jeg vise dig min tro med gerninger..

Til toppen 
#103063 - 06/04/2009 20:26 Re: Tendenser i menigheden? [Re: muggi]
Amby
Bruger

Når Jakob bruger oret troens gerninger er der de samme ord som Paulus bruger om åndens frugt Gal 6,22 der er tale om åndens frugt og ikke nådegaver Åndens frugt har alle fået nådegaver får den enkle alt efter hvad menigheden har brug for

Hilsen Preben

Til toppen 
#103064 - 06/04/2009 20:39 Re: Tendenser i menigheden? [Re: Amby]
muggi
Bruger

Hvordan forklare du mark. 16 vers 17-18: v17 Og disse tegn skal følge dem, der tror: I mit navn skal de uddrive dæmoner, de skal tale med nye tunger, v18 og de skal tage på slanger med deres hænder, og drikker de dødbringende gift, skal det ikke skade dem; de skal lægge hænderne på syge, så de bliver raske.«

For jeg vil mene at det er os der tror!!

Til toppen 
#103066 - 06/04/2009 20:52 Re: Tendenser i menigheden? [Re: muggi]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
 Oprindeligt skrevet af: muggi
Jeg synes bare det er tit at i har så travlt med trosbevægelsen og hvem der høre til den også videre.. Opfatter virkelig det som om i skulle ha det rigtige og at i ikke også laver nogle fejl.. Synes man skal passe på med at være alt for kritiske over for andre hvis man ikke har kigget ind imod sig selv!!!.. Vil du også sige at jeg er i trosbevægelsen fordi jeg taler i tunger, helbreder de syge, kaster dæmoner ud (selvfølgelig i Jesu navn) også videre.. Det er f.eks mig, som der er en tråd med hvor folk kalder mig mirakelmager fordi jeg beder for en syg der bliver helbredt på gågaden i Holstebro!!!..

Hej Muggi

Der er skam ikke noget i vejen med at bede for syge.
Det gør vi også i min kirke.

Der er heller ikke noget i vejen med at tale i tunger.

Men der er efter min mening noget alvorligt i vejen med trosbevægelsen!

Har du læst artiklerne her?
http://www.kritisk.dk/index.php?id=artikler

De er ikke skrevet af mennesker, som lyver, men som har været udsat for livsødelæggende religiøst magtmisbrug og bruger tid og kræfter på at støtte hinanden og på at advare andre mod at falde for trosbevægelsens fristelser.

Det tværkristne Dialogcenteret har også en del artikler om Trosbevægelsen, som jeg synes er værd at læse og tænke over.
F.eks.:

http://www.dci.dk/index.php?option=com_c...atid=169:dnd108

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#103067 - 06/04/2009 20:57 Re: Tendenser i menigheden? [Re: kristina]
muggi
Bruger

Jeg synes man skal passe på med at læse sådan noget kritisk og måske også se det fra de andres side... Der mange der siger at de er sådan og sådan uden de selv har tjekket hvordan de er...

Til toppen 
#103068 - 06/04/2009 20:59 Re: Tendenser i menigheden? [Re: muggi]
Amby
Bruger

I mark 16 er der tale om flertal de vil sige at der er taler om menigheden og ikke den enkle på den måde passer de også med rasten af biblen

Hilsen Preben

Til toppen 
#103077 - 07/04/2009 10:08 Re: Tendenser i menigheden? [Re: muggi]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hvordan forklare du mark. 16 vers 17-18: v17 Og disse tegn skal følge dem, der tror: I mit navn skal de uddrive dæmoner, de skal tale med nye tunger, v18 og de skal tage på slanger med deres hænder, og drikker de dødbringende gift, skal det ikke skade dem; de skal lægge hænderne på syge, så de bliver raske.«

Hej muggi

Når der står skal tage på slanger, skal drikke gift, skal lægge hænderne på syge osv., så er det ikke et påbud, men en profeti. Altså fremtid!

På samme måde, som når man siger f.eks. der skal komme tider hvor ...

Jeg er enig med Amby her, det er ikke noget alle kristne kommer til at opleve, og jeg vil tilføje, at vi ikke må ikke udæske Gud og bestemt ikke skal tage på slanger med vilje!

Det tror jeg da heller ikke du gør?

Men også i vor tid forekommer det faktisk, at f.eks. missionærer, som ved et uheld er blevet bidt, mirakuløst bliver helbredt.
For undrende afrikanere kan det være tegn til tro på Kristus ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#103078 - 07/04/2009 10:55 Re: Tendenser i menigheden? [Re: kristina]
muggi
Bruger

Amby skriver i en tråd at der er 5 fra IMU der er gået over til Torben Søndergaard.. Og nu skal det så lige siges at det ikke passer da jeg er en del af Holstebro husmenighed.. Også vidt jeg ved er der ikke 5 fra IMU der er der... Og kunne godt tænke mig at vide hvem det er??.. Skriver det her bare for at man kan se at nogle gange kommer der rygter ud, som ikke holder stik!!.. Og jeg kender også sønnen af Kira fra kritisk.dk.. Og har hørt i historien fra hans side af?? Og vil lige sige at der er altid 2 sider i samme sag, så jeg synes man skal passe på med at få rygter ud inden man har undersøgt det fra begge sider!!..

Til toppen 
#103079 - 07/04/2009 12:07 Re: Tendenser i menigheden? [Re: muggi]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej muggi

Jeg har ikke nærkendskab til din husmenighed i Holstebro, som jeg derfor ikke skal udtale mig om.

Mht. Evangelist-bevægelsen er artiklerne på http://www.kritisk.dk desværre ikke baseret på rygter - gid det var så vel! - men om menneskelige tragedier. Beretninger om religiøst magtmisbrug og udnyttelse. Smertelige kendsgerninger, som vi kender til bunds fra både den ene side og den anden side.

Bortset fra det synes jeg ikke, at vi her skal debattere enkeltpersoner, som ikke er med her i Café Thomas.

Hvis du har indvendinger mod noget af det, der er skrevet i kritisk.dk's artikler eller debatforum, vil jeg foreslå dig at tage kontakt til hjemmesidens initiativtagere på mail@kritisk.dk eller deltage i debatten dér for ikke at risikere at komme til at sprede løse rygter ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#103080 - 07/04/2009 13:31 Re: Tendenser i menigheden? [Re: muggi]
Amby
Bruger

Hej Mikael

Der da du rat de to har forladt menigheden igen men dem jeg kinder er de tre piger fra skovlund (du må hilse dem de ved godt hvem jeg er) og den midterst af pigen skriver på Torbens hjemmeside at hun ikke var kristen før hun fik tungetalen. De er en af de løgne som Torben har bildt dem ind at der skal mere end troen til før man kan kalde sig kristen, den samme pige har fået forbud mod at komme i imu fordi at hun regnede med at hun skulle omvende dem der kommer der. de viser hvor sygt det er det som Torben forkynder

Og sedføldig har Kira log til at skrive hinders version af historien vil hindes søn skrive hans version kan han barer gør det det er et åben forum

Hilsen Preben

Til toppen 
#103081 - 07/04/2009 15:14 Re: Tendenser i menigheden? [Re: Amby]
muggi
Bruger

Hvordan kan du sige at de har forladt IMU når de 3 piger ikke har kommet i Holstebro IMU??.. Og vil også gerne vide hvor fra du har det der med det du skriver om Torben?.. For jeg er en del af Holstebro husmenighed og kommer hos Torben og kan slet ikke genkende det du siger?..

Til toppen 
#103082 - 07/04/2009 15:38 Re: Tendenser i menigheden? [Re: muggi]
Amby
Bruger

de tre piger er kommer i ansager inu og de jeg har om Torben her jeg fra hans egen hjemmeside

Til toppen 
#103083 - 07/04/2009 15:42 Re: Tendenser i menigheden? [Re: Amby]
muggi
Bruger

Hvad er det du har set ud af den?..

Til toppen 
#103084 - 07/04/2009 16:33 Re: Tendenser i menigheden? [Re: muggi]
Amby
Bruger

Her er et link hvor Andrea selv fortæller om hindes oplevelser http://oplevjesus.dk/index.php?page=jeg-troede-at-jeg-var-kristen her skriver hun at hun troede at hun var kristen men da de var først da hun fik tungetalen at hun fik et personlig møde med Gud efterfølgende kom hun hjem til Ansager imu og sagde at de ikke var kristne fordi de ikke havde tungetalen
Nu har jeg kendt Andrea og hindes store søster i mange år og de har altid tilhørt Jesus hvis ikke at de er Torben der har bildt dem ind at di ikke vat kristen før så ved jeg ikke hvem de er
Det er netop disse ting som Paulus advarer om i Galater brevet når der er nogen der tror at der skal mere til

Til toppen 
#103086 - 07/04/2009 17:11 Re: Tendenser i menigheden? [Re: Amby]
muggi
Bruger

Det skal lige siges at det var ikke ignnem Torben hun fik tungetalen, men en hun var til møde med!!.. Synes virkelig at du istedet for at tale så kritisk om Torben skrive en mail eller noget til ham og hør hvad han enlig står for.. For han var en af de eneste i Danmark der på den tid hvor ham Todd Bentley var fremme advarede om ham.. Og jeg vil sige at du skal passe på med alt det kritik og fokusere på Jesus i stedet for!!!.. Andrea oplevede bare et mere levende forhold til Gud efter hun blev døbt med Helligåden og begyndte at få tungetale.. Du skal jo også prøve at læse hendes vidnesbyrd rigtigt..

Til toppen 
#103090 - 07/04/2009 18:57 Re: Tendenser i menigheden? [Re: muggi]
Amby
Bruger

Nu kan jeg fortælle dig at allerede første gang at Todd Bentley var i Danmark blev Torben advaret af Lars Kristensen ham på der tidspunkt var Torben begejstret for ham og mærmest beskylde Lars for at han hindret heligåmden og her anden gang havde vi advaret om ham lang inden Torben advaret
Derudover har det intet at gør med at have fokus på Jesus men at have fokus på gerningerne som du og andre har og hvorfor skulle jeg tale med Torben de er der så mange der har gjort uden at der er kommet noget godt ud af de
Andreas har altid haft Helligånden så det er noget ubiblesk sludder at sige at tungetale har noget med ånsdåb at gøre
Så når alt kommer til alt så er de fordi at jeg har fokus på Kristus at jeg kritiser Gal 1,6-7

Til toppen 
#103094 - 07/04/2009 20:02 Re: Tendenser i menigheden? [Re: Amby]
muggi
Bruger

Men skulle du ikke se hvad han mener nu og ikke hvad han mente den gang hvis det er? Du har aldrig selv begået fejl eller?

Til toppen 
#103096 - 07/04/2009 20:43 Re: Tendenser i menigheden? [Re: muggi]
Amby
Bruger

Rodney Howard Browne kommer til Danmark hvor er Torbens agvarsel om ham

Til toppen 
#103105 - 08/04/2009 13:40 Re: Tendenser i menigheden? [Re: muggi]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Muggi.

Andrea skriver ikke, at hun "bare" fik et mere levende forhold til Gud, men at hun før havde troet hun var en kristen (hvilket hun så mener, hun ikke havde været før, fordi hun ikke havde haft lignende oplevelser af Helligånden, ren samvittighed mv. før.) Overskriften siger det endda. (Det kan selvfølgelig være, hun ikke selv har lavet den, men det passer nu med det, hun selv skriver.)
Hvad ligger der egentlig i, at man skal "passe på" med kritik?

Mvh. Anne.

Ændret af AnnePande (08/04/2009 13:40)

Til toppen 
#103111 - 08/04/2009 15:56 Re: Tendenser i menigheden? [Re: muggi]
KirstenS
Bruger

Reg.: 18/07/2008
Muggi du skriver først:

Citat:
"Jeg synes bare det er tit at i har så travlt med trosbevægelsen og hvem der høre til den også videre.. Opfatter virkelig det som om i skulle ha det rigtige og at i ikke også laver nogle fejl.. Synes man skal passe på med at være alt for kritiske over for andre hvis man ikke har kigget ind imod sig selv!!!.. Vil du også sige at jeg er i trosbevægelsen fordi jeg taler i tunger, helbreder de syge, kaster dæmoner ud (selvfølgelig i Jesu navn) også videre.. Det er f.eks mig, som der er en tråd med hvor folk kalder mig mirakelmager fordi jeg beder for en syg der bliver helbredt på gågaden i Holstebro!!!.. "

Derefter skriver du i et senere indlæg:

Citat:
"Hvordan forklare du mark. 16 vers 17-18: v17 Og disse tegn skal følge dem, der tror: I mit navn skal de uddrive dæmoner, de skal tale med nye tunger, v18 og de skal tage på slanger med deres hænder, og drikker de dødbringende gift, skal det ikke skade dem; de skal lægge hænderne på syge, så de bliver raske.«

For jeg vil mene at det er os der tror!! "

Jeg kan ikke se sammenhængen i dine to indlæg.

Synes du ikke, at det er at være kritisk overfor andre, når du mener, at det kun er Jer, der tror?

Eller er kritik kun forkert, når den er rettet mod Jer; men berettiget når I kritiserer andre?

venlig hilsen

Kirsten

Til toppen 
#103112 - 08/04/2009 16:00 Re: Tendenser i menigheden? [Re: AnnePande]
muggi
Bruger

nu skal jeg vise dig et skriftsted!!!

v1 Døm ikke, for at I ikke selv skal dømmes. v2 For den dom, I dømmer med, skal I selv dømmes med, og det mål, I måler med, skal I selv få tilmålt med. v3 Hvorfor ser du splinten i din broders øje, men lægger ikke mærke til bjælken i dit eget øje? v4 Eller hvordan kan du sige til din broder: Lad mig tage splinten ud af dit øje! og så er der en bjælke i dit eget øje? v5 Hykler, tag først bjælken ud af dit eget øje; så kan du se klart nok til at tage splinten ud af din broders øje

Synes i skal meditere lidt over det her skriftsted... Og søg lidt ind mod jer selv og se!!

Til toppen 
#103113 - 08/04/2009 16:11 Re: Tendenser i menigheden? [Re: muggi]
KirstenS
Bruger

nu skal jeg vise dig et skriftsted!!!

v1 Døm ikke, for at I ikke selv skal dømmes. v2 For den dom, I dømmer med, skal I selv dømmes med, og det mål, I måler med, skal I selv få tilmålt med. v3 Hvorfor ser du splinten i din broders øje, men lægger ikke mærke til bjælken i dit eget øje? v4 Eller hvordan kan du sige til din broder: Lad mig tage splinten ud af dit øje! og så er der en bjælke i dit eget øje? v5 Hykler, tag først bjælken ud af dit eget øje; så kan du se klart nok til at tage splinten ud af din broders øje

Synes i skal meditere lidt over det her skriftsted... Og søg lidt ind mod jer selv og se!!

Det er et glimrende skriftsted og ganske velplaceret på dette sted i debatten, eftersom det er et skriftsted, der taler til alle, der læser og/eller citerer det!

venlig hilsen

Kirsten

Til toppen 
#103114 - 08/04/2009 16:26 Re: Tendenser i menigheden? [Re: KirstenS]
muggi
Bruger

Kristen jeg forstår ikke helt det første indlæg du skriver?.. Kan du ikke lige uddybe det noget mere?

Til toppen 
#103116 - 08/04/2009 16:29 Ordstyrerbemærkning [Re: muggi]
Kefas

Administrator
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Århus
Hej Muggi

Med al respekt for Ordets sandhed, så bevæger du dig med denne form for bibelbrug over i noget, der ikke er forenelig med retningslinierne for debatten på Café Thomas.

Selv om Bibelen selvfølgelig er en ganske naturlig del af vores dialog på debatten, så skal den bruges med omtanke og ikke som kasteskyts!

Citat:
Vi må bruge Bibelen med omtanke
Jeg må respektere at andre mennesker ikke nødvendigvis deler min tillid til Bibelens autoritet eller min tolkning af dens indhold. Derfor skal jeg henvise til Bibelen med omtanke, så den ikke bygger mur imellem os men istedet bygger bro. Bibelvers må ikke blive kasteskyts.

(Netiketten, pkt. 9)

Med venlig hilsen

Peter Guldager Dahl
Netmissionær
peter@jesusnet.dk

Til toppen 
#103117 - 08/04/2009 16:34 Re: Ordstyrerbemærkning [Re: Kefas]
muggi
Bruger

Kefas med alt respekt for hvad du siger bruger jeg det også med omtanke..

Til toppen 
#103118 - 08/04/2009 16:44 Re: Tendenser i menigheden? [Re: muggi]
KirstenS
Bruger

Kristen jeg forstår ikke helt det første indlæg du skriver?.. Kan du ikke lige uddybe det noget mere?

Jeg synes næsten ikke, at jeg kan udtrykke mig tydeligere; men jeg kan da forenkle det lidt:

Synes du ikke, at det er at være kritisk overfor andre, når du mener, at det kun er Jer, der tror?

Eller er kritik kun forkert, når den er rettet mod Jer; men berettiget når I kritiserer andre?

venlig hilsen

Kirsten S

Til toppen 
#103120 - 08/04/2009 17:09 Re: Tendenser i menigheden? [Re: KirstenS]
muggi
Bruger

forstår dig ikke

Til toppen 
#103121 - 08/04/2009 17:17 Re: Tendenser i menigheden? [Re: muggi]
muggi
Bruger

mener du jeg kritisere?

Til toppen 
#103122 - 08/04/2009 17:25 Re: Tendenser i menigheden? [Re: muggi]
KirstenS
Bruger

Hvad synes du selv?

Til toppen 
#103123 - 08/04/2009 17:30 Re: Tendenser i menigheden? [Re: KirstenS]
muggi
Bruger

jeg synes ikke det er at kritisere... det er bibelen

Til toppen 
#103124 - 08/04/2009 17:36 Re: Tendenser i menigheden? [Re: muggi]
KirstenS
Bruger

jeg synes ikke det er at kritisere... det er bibelen

Bibelen indeholder Guds Ord til opbyggelse for den, der læser ordet.
Hvis man vil udlægge Guds Ord for andre, så bør det gøres i samme ånd - til støtte, trøst og opbyggelse.

Selvom Bibelen er en tung bog, så er det ikke meningen, at man skal bruge den som et våben - og da slet ikke overfor andre troende.

Til toppen 
#103125 - 08/04/2009 17:49 Re: Tendenser i menigheden? [Re: KirstenS]
muggi
Bruger

jeg bruger den, som opmuntring.. Jeg kan godt se at du har misforstået mig fodi jeg skiver det, som om det er kun os der tror, men jeg mente at det var alle de troende...

Til toppen 
#103126 - 08/04/2009 17:52 Re: Tendenser i menigheden? [Re: muggi]
KirstenS
Bruger

jeg bruger den, som opmuntring.. Jeg kan godt se at du har misforstået mig fodi jeg skiver det, som om det er kun os der tror, men jeg mente at det var alle de troende...

..og alle de troende, er det så kun dem, der har tungetalen?

Til toppen 
#103127 - 08/04/2009 18:10 Re: Tendenser i menigheden? [Re: muggi]
kristina
Ordstyrer
Bruger

mener du jeg kritisere?

Der er ikke noget i vejen med at kritisere!
Men at kritisere, at andre kritiserer, det mener jeg er kritisabelt .. !

Hvis jeg mener, at et andet menneske, kristen eller ej, er på vildspor, så må det være både min ret og min pligt at forsøge at advare.

Mener du, at kun mennesker, der ikke selv er syndere med fejl og mangler, må advare andre?

Tænk på, at der slet ikke findes nogen syndfri mennesker!

Der findes kun benådede syndere, og ikke benådede syndere, og det er ikke vores opgave at skille får fra bukke.
Det er vor Herre, der er dommer, ikke os!

Men vi må - og skal! - i al respekt og så godt vi kan - bedømme hvad anderledes troende og ikke-troende holder for sandt.
Det er det, vi har vores debatforum til!

Så jeg vil gerne hermed kritisere din kritik af kritikken! \:\)

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#103128 - 08/04/2009 18:26 Re: Tendenser i menigheden? [Re: muggi]
Randi
Bruger

Reg.: 19/09/2008
Sted: københavn

Hej Muggi

Det er vel vigtig at holde sig for øje, at man ikke er en bedre kristen ved at have fået gaven til helbrede eller at have et talent for at udbrede Guds budskab, den ældre dame på 80 der beder i stilhed i sit hjem, glæder Jesus sig over på samme måde.
Hvis man har fået en bestemt gave der kan bruges til at fortælle om det glædens budskab troen på Jesus er, så følger der altid en forpligtelse til at gøre det med respekt og i omsorg for det enkelte menneske. Man skal være der for dem hele vejen. At bede for et andet menneske om helbredelse er en ting, men det er vigtigt også at være der for det menneske hvor ens bøn ikke medføre en helbredelse. Jeg vil tro at det er en glæde og på nogle måder en let ting at være der for de mennesker der bliver helbredt eller kommer til at tro.
Men der vil også være dem der er døende og skal sige farvel til deres familie, dem hvis barn ikke kom til troen, for dem er det vigtigt at man også er der. I mit arbejde som sygeplejerske kan jeg kun sige at det er dejligt at kunne sige farvel til moren på 32 der er helbredt og kan komme hjem til sin familie, det er mere svært at rumme patienten på 28 der er døende. De har begge brug for min bøn og de er begge i Guds hånd og min bøn for dem er i tillid til at Guds nåde er stor, men at jeg ikke altid kan se helheden. Det kan kun Gud.
Vores vej til troen på Jesus kan være mange, det er en gave at få en speciel betydning for et andet menneske i troen, men det giver også en forpligtelse til at forvalte dette med omtanke.
Jeg håber du får en dejlig påske og sammen med os andre kan glæde os over at Jesus har betalt for vores synd.

KH Randi

"Fra hans indre skal der rinde strømme af levende vand" (Joh.7.38)

Til toppen 
#103131 - 08/04/2009 19:11 Re: Tendenser i menigheden? [Re: Randi]
muggi
Bruger

Det siger jeg jo heller ikke at man er bedre kristen fordi man har fået gaven til det ene og det andet.. Men siger bare når Mark 16 vers 17-18 siger at disse tegn skal følge dem der tror.. Siger jeg at, så må det jo passe for Jesus lyver ikke.. Og når Jesus siger gå ud og gør alle mine folkeslag til mine disiple, så er det vel også noget vi er kaldet til at gøre?... Jeg ved godt der er forskellige måder at forkynde evangeliet på.. Men jeg har bare besluttet mig at tro Guds ord.. Også kan i mene at jeg læser Guds ord forkert..

Til toppen 
#103134 - 08/04/2009 20:24 Re: Tendenser i menigheden? [Re: muggi]
Amby
Bruger

Hej Michael lad os så se hvad der står i Mark 16

Jeg vil starte med tungetalen der står med nye tunger(giossais latesousin kainais)
Nu er det jo sådan at forskeren er enig om at Mark 16,9-20 ikke er skrevet af Markus men er tilføjet sener, ser vi så på parallel strædet Mat 28,19 gøre alle folkeslag til mine decibel = at tale i nye tunger
Det er mest sandsynligt at der ikke er tale om tungetale i almindelighed men om missionsbefalingen Oret (giossais latesousin kainais) som højst sandsynlig betyder missionsforkyndelse på stadig nye sprog

Apg 2 er en frelses historisk engangsbegivenhed og opfyldelse af Guds løfter Joel 3,1ff og Apg 2,16 og vi skal ikke vendte en ny pinse

Apg 2,4 Da blev de fyldt af Helligånden, og de begyndte at tale på andre tungemål
Her er der tale om at decibelene forstår hvad de siger og dem der lytter forstår hvad der bliver sagt i 1 Mos 11,7 Lad os stige derned og forvirre deres sprog, så de ikke forstår hinanden. I Apg er det en midlertidig ophævelse af denne forvitring så budskabet om den opstandende kunde komme ud bland folk
Der er ikke tale om at alle her får tyngetalen i vers 38 får vi at vide at de 3000 bliver døbt og får Helligånden men der står intet om tungetale
Oret (lalein heterais glossas) som heller mere til at både den der taler og den der lyder forstår hvad der bliver sagt selv om de er hver deres sprog der bliver talt

ApG 10 Her er der tale om en enestående begivenhed. Peter havde aldrig gjort noget der var urent og han havde det virkelig svært med denne begivenhed, tre gange måtte Gud senge en dug ned med mad der er uren for at Peter kunde fatte at han skulle gå ind i en hedningers hus aligevælder må Gud give dem Helligånden før at de er omvendt og døbt før at Peter fatter at det er i orden
Om det er en tyngetale de får for hele livet eller om det er en her og nu oplevelser for at Decibelen kan blive klar over at frelsen også er for hedninger ved vi ikke noget om
Her og i ApG 19,6 og i 1kor 14,18 er der tale om tungetale i flertal, her er der tale om et forståeligt sprog i modsætning til 1 Kor 13,1 engles tunger som er et uforståeligt sprog
Oret her og Apg 19 er (lalein glossais) som er at tale flertallet tunger de må nærmest betyde at de har talt hver deres jordiske sprog

Apg 19,1-7 Her er der igen tale om en enestående begivenhed som ikke er en betegnelse for en almindelig menighedsliv, vi har med at gør, Her er der tale om forskellen mellem Johannes-dåben og Den kristne dåb Paulus forklarer at Johannes-båden er en omvendelsedåb for at de skal tro på ham der kommer efter dvs. Jesus. De modtager da troen på Jesus og bliver døbt i Jesus navn og Paulus lægger hænderer på dem så de får Helligånden hvilket Johannes-dåben ikke kunde give den. De begyndte da at tale i tunger og profeter V6 De blev ikke ved i det uforståelig tungetale men gik over i de forståelige profetiske forkyndelser hvilket var det meste normal nar der kom nyde menigheder 1 kor 14,6
Ud over disse steder er tyngetale ikke nævnt i biblen fordi at de ikke var særlig udbred i Pauluses menigheder, det er kun nævnt i korintermenigheden fordi at de havde fået denne opfattelse at de skulle være en garanti for Guds indgriben 1 kor 12,3

Hvad er tungetale så? Tungetale er først og fremmest et bønnes sprog 1Kor 14,14 bøn kan forgå på mange måder, men når man står i den sitvasjon at ens ordforråd er sluppet op og man ikke ved hvad man skal sige så er der nogle der kan bede uden at sige noget, Det kan jeg ikke for mit eget vedkommende ikke fordi at mine tanker flyve rundt, der kan de være en velsignelse at kunde tale i tynger det er i denne forbindelse at Paulus ville ønske at alle kunde tale i tunger 1 Kor 14,5 andre vil hellere bruge biblens salmer som bønder osv.
Der er ingen belæg i biblen for at alle skal have tyngetalen og der er der også flere og flere frikirker der indser fordi den ikke holder i pragts men der er ikke noget at være nevøs for fordi Gud giver dig lige nøjagtig der du har brug for
Så er der helbredelse
Når der er tale og helderdelse han de også betyde at der er nogen der i menigheden har fået et specild kald til at tage sig af de syge det er det samme her som de er med de andre ting Markus at de er en gave til menigheden
Jamen vil Gud ikke at alle hans børn skal være rask? Nej! Paulus var en menneskelig skrøbelighed Gal 4,13. Paulus kunde ikke sender sin tjener Epafroditus til fillipperne fordi han var dødendes syg Fil 2,26-27. Timothus måtte drikke lidt vin som et lægemiddel fordi han var syg Tim 5,23.
Så er der uddrivelse
En af de steder hvor vi får mest undervisning om uddrivelse er (Mak 9;14-29)
En af disse ting jeg syndes der er stort er at Jesus siger at han er skuffet over deciplens tro aligevender er det på tros af farens manglende tro (v24 jeg tror hjælp min vantro)
Mange af de kendetegn drengen har, er svær at skelne fra sydom, Det der kendertegner en besættelse er den had og fjendskab der kommer i mødet med et vidnesbyrd om Jesus fordi mødet med ham tvinger til afsløring. Er disse kendetegn der ikke er det ikke en besættelse da er det en sydom og skal behandles som en sydom

Dette sted viser at der ikke barer skal en gave til men også undervisning som der for øvrigt skal til en del gaver i v 29 står der Den slags kan kun drives ud ved bøn
Der findes altså flere slags dæmoner; Nogle kan uddrives, når den troende befaler den at fare ud, andre uddrives først efter en åndskamp. Dæmonen i dette tilfælde var af den sidste type og deciplen havde opgivet da den ikke reageret på deres befaling Da den fuldmagt (6;7) de havde fået af Jesus over onde ånder ikke virket, viste de ikke hvad de skyller gøre, de blev grebet af tvivl og usikkerhed, da de mødte modstand. de skulle have mødt dæmonens modstand med bøn
Så hvis man ikke har fået fuldmagt af Jesus og at man har studeret hvad biblen siger, skal man holde sig fra det

Det er ikke mange steder i biblen Hvor almindelige mennesker uddriver i evangelirern er der to steder (Udsendelsen af de tolv Mat 10;1 Mark 6;7 Luk 9;1)( Udsendelse af de tooghalfjers Luk 10;17) plus Mak 16;18
I Ap, G er der 4 steder 5;16. 8;7. 16;18. 19;12.
I Ap, G 5;16 Her er det apostelen der uddriver
I Ap, G 8;7 Her er det evangelisten Filip som er en af de syv diakoner fra 6;5
I Ap, G 16;18 Her er det Paulus efter han er blevet provokeret af en spåkone
I Ap, G 19;12 Her er det en hel usædvanlig sitvasion står der

I næste genration har vi slet ikke nogen beretninger

Der er ingen almindelige mennesker der uddriver beretninger i evangelierne står der Matt 10;1 at Jesus gav den magt til ad at uddrive. Det var et spicield kald til en bestemt opgave og ikke noget alle kan
Til sidst taler han om tage på slanger og drikke dødbringende gift
Jeg kan ikke tro at du eller anden kunde finde på at gøre disse ting for at demonstrer at de er rattet kristen og disse ting har sælføldig både en overføre og en direkte betydning
Der var en gammel missionsmand der sager at der står godt nok at vi skal drikke dødbringende gift men der står ikke at vi skal gør det hver søndag i kirken

Konklusion disse gaver Markus snakker om her er gaver til menigheden hvis du vil have at de skulle være til alle er du nød til at gør vold på skriften som helhed

Hilsen Preben

Ændret af Amby (08/04/2009 20:24)

Til toppen 
#103137 - 08/04/2009 21:39 Re: Ordstyrerbemærkning [Re: muggi]
Kefas

Administrator
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Århus
Hej Muggi

Når jeg skriver, som jeg gør, så var det ikke for at gå i dialog med dig omkring, hvad der er god bibelbrug på debatten. Det var en henstilling til, at du ikke igen skal fare frem på den måde og klaske os i hovedet med bibelvers.

En ordstyrerbemærkning, uanset om den kommer fra mig eller en af de andre ordstyrer, skal tages til efterretning. Hvis du er uenig eller har kommentarer, så er du velkommen til at rette henvendelse til ordstyrer eller mig personligt.

Jeg vil opfordre dig til at læse både Debatvejledningen og Netiketten igen.

Peter Guldager Dahl
Netmissionær
peter@jesusnet.dk

Til toppen 
#103147 - 09/04/2009 12:29 Re: Ordstyrerbemærkning [Re: Kefas]
muggi
Bruger

Jeg tror bare vi stopper her gider ikke bruge min tid på at diskutere det her fordi der er mange mennesker der har brug for frelse.. Og vi kommer ikke nogen vejne kan jeg se ud af det her... Jeg vil helere fokusere på at se mennesker blive frelst og komme til tro på Jesus!! Og udenset hvad så er det nogle ting jeg har oplevet og ingen kan tage det fra mig... Og når Gud siger nogle ting, så tror jeg på det fordi jeg ved Gud ikke er en løgner!!.. Men husk at se på sit eget liv og se om man ikke selv har fejl.. Vi kommer nemlig ikke til at stå til regnskab for andres liv, men sit eget!!..

Må Gud være med jer!!

Til toppen 
#103154 - 09/04/2009 19:20 Re: Ordstyrerbemærkning [Re: muggi]
Amby
Bruger

Kærer Michael

Du ved ikke noget om hvor meget vi går ud og fortæller om Jesus og der er ikke nogle der hunde finde på at ville tage disse oplevelser du har haft

Du har rat Gud lyver ikke men når i påstår at Gud vil at alle skal blive helbredt og de ikke sker så er det ikke Gud der lyver men jer fordi at de har Gud aldrig lovet

De er ikke rigtige at man kun skal stå til regnskab for ens andre fejl hvis at Gud har sagt at vi skal advarer og ikke gør det vil Gud kræve hans blod af min hånd Ez33,8

Hilsen Preben

Til toppen 
#103160 - 10/04/2009 04:21 Re: Ordstyrerbemærkning [Re: Amby]
muggi
Bruger

Den vil jeg gerne lige kommentere!!! Jeg ved at det er Gud vilje at helbrede folk, men jeg siger aldrig til dem at det er fordi de ikke tror nok de ikke bliver helbredt.. Man læser hele vejen igennem bibelen at det er Guds vilje at helbrede de syge.. Hvorfor står der ellers at Jesus tog al vor sygdom og al vor lidelse?.. Og du ser ikke når de beder for folk igennem bibelen at de beder hvis det er din vilje.. Jeg er ikke i tvivl om at det er Guds vilje at helbrede..

Til toppen 
#103166 - 10/04/2009 09:35 Re: Ordstyrerbemærkning [Re: muggi]
Amby
Bruger

Hej Michael

Dette her er netop en af de største ferisærisk lovtrældom som trobevægelsen har men lad os barer se på det sted Es 53 4-5 Men han tog vores sygdomme, han tog, det var vores lidelser han bar; og vi regnet ham for en, der var ramt, slået og plaget af Gud. Men han blev gennemboret for vores overtrædelse og knust for vores synder Han blev straffet, for at vi kunne få fred, ved hans sår blev vi helbredt

Ud fra disse være siger i at det er Guds vilje at på samme måde som Gud vil at alle skal frelses vil Gud også at vi alle skal helbredelse
Der står at han bar vores sydom det må betyder at vi ikke skal være syge
Der står at han tog vores overtrædelser og bar vores synd det må betyde at vi er syndfri
Han døde for vores skyld de må betyde at vi ikke skal dø
Sådan må det hænge sammen eller var. Lad os prøve at se på korset 1kor 1,18-31
Hvor han taler om Guds dårskab og Guds svaghed. Når Paulus rejste rundt og forkyndte korset var det den største dårskab de nogen sinde havde hørt fordi de forbandt der son noget forfærdig for dem var de et henratterse instrument af den værste slask, det ville normal tage 3-4 dage at dø under usigelig pine, Korset var forbunden med den versten skam, var der nogle i ens slægt som var korsfestet var det så stor en skam at personen aldrig mere ville blive nævnt
Her dør den levende Gud, den som ser Korset ser ikke nogen sejer men han ser kun nederlag. På korset ser du ingen guddommelig herlighed her ser du barer skam det er at se Gud bagfra 2 Mos 33,18-23
Gud har i denne verden ikke åbenbaret sin herlighed da han åbenbaret sig gjorde han de på korset og de som gæller for Jesus de gæller også for hans deciple 2 kor 4,7-12
Hvad er de der er dårskab for verden, Jo det er svaghed, sydom, nederlag os men der står der at selv Guds svaghed/dårskap er stærkere end mennesket
Og den, der ikke tager sit kors op og følger mig, er mig ikke værd Mat 10,38

Hvor er jeg glad for at min Gud ikke er så lille en Gud som deres Gud, At han er så afhæng af hvad jeg gør. Så ville jeg aldrig få hele den Himmelske Åndelig velsignelsen

Jeg har allerede hele den himmelske velsignelsen ikke på grund af mit helbred men på tros af, Går jeg i
Mørkets bal frygter jeg intet ondt Sl 23,4 selv om alt er kold sort omkring mig er Gud der.
Jamen vil Gud ikke at alle hans børn skal være rask? Nej! Paulus var en menneskelig skrøbelighed Gal 4,13. Paulus kunde ikke sender sin tjener Epafroditus til fillipperne fordi han var dødendes syg Fil 2,26-27. Timothus måtte drikke lidt vin som et lægemiddel fordi han var syg Tim 5,23.

Jamen Gud vil da ikke at nogle af hane børn der skal rammes af ulykke? Jo, der er intet der kan ramme en Kristen uden at det er fra Gud, Es 54,7. 1Sam 2,6. 2Mos 4,11. Job 1,21,22,10. Amo 3,6
Heb 12,6
Hvis der er noget der ikke er fra Gud skal det først have Guds tilladelse Job 1,6-12, 2,1-7

Sagt med andre ord Vi ved at alt virker sammen til gode for dem, der elsker Gud Rom 8,28 Alting sydom, sorg, glæde alting Når vi tilhører Gud kan den onde ikke pa nogle måder få log at rører os
(det er frihed) Guds kærlighed omslutter mig forfra og bagfra

Hvad så med Satan;
I verden har Satan stadig meget magt men over for Guds børn har satan simpel hen ikke mere magt end Gud tillader. Han er stik-i-rand-dreng
Da Saul faldt fra var det en ond ånd fra herren 1 Sam 16,14
Gud lokket david til folketælling 2 Sam 24,1. I 1 Krø 21,1 ser vi at de er satan
Det er en satans engel der slår Paulus 1 Kro 12,7
I Ap, g 16,6f er det Gud der forender Paulus i at drage til Asien, i 1 Tes 2,18 ser vi at det er satan
I Job 1-2 ser vi hvordan så satan må op og tikke og plage Gud for at få lov til at pine Job, da han så enlig får lov bliver der stukne præcise grænser for hvor langt han må gå bagefter må han se i øjnene at kun har udført Guds gerning og Job er kommet nærmer til Gud

Hvad så med andres synd mod mig;
Hvis der er Noget der skal ramme en af Guds børn skal det først forbi Guds tilladelse før at de kan få lov at ramme Rom 8,31,
I 1 Mos 45 v 4 Josef sagde til sine brødre Kom herhen Og da de kom hen til han, sagde han. Jeg er jeres bror Josef, som i solgte til Egypten V8 Det er ikke jer, der har sendt mig hertil, men Gud
I Heb 2,14 Ser vi at djævlen er gjort Magtesløs

Der er intet der kan ramme Guds børn uden at det kommer fra Gud og det tjener hans Kærlige vilje

Der er et sted hvor vi for alvor er i farer og det er at djævlen har en allieret inde i os selv nemlig synden men det vil være for meget at komme ind om det her

Jak 5;13-16 Lider nogen af jer ondt, skal han bede;
Er nogen glade skal han synge lovsang! Er
Nogen blandt jer syge skal han tilkalde menighedens
Ældste og de skal salve ham med olie i
Herrens navn og bede for ham! Og Herren vil gøre ham rask;
og hvis han har syndet, vil han få
tilgivelse for dem! Bekend derfor jeres synder
for hinanden, og bed for hinanden om at i må
Blive helbredt. En retfærdiges bøn formår meget

Jamen er det virkelig så enkelt; hvorfor bliver jeg ikke rask, i Jak 4;3 I beder og får alligevel intet fordi i beder dårligt; aha er det de det drægger sig om jeg skal barer bede og så tro så får jeg de Matt 18;19, Matt 21;22, Matt 7;7, Luk 18;1 Mak 11;24

NEJ; årsagen får vi i Jak 4;13-17, (v15 Hvis Herren vil.) Det er ganske enkelt fordi at det ikke er herrens gode vilje 1 Joh 13-15. Så skal de der efter Guds vilje må lide 1 Pet 4;19

Hvordan kan det være guds vilje?! Fordi der er noget Gud han Ikke kan 2 Tim 2;13 fornægte sig selv kan han ikke Guds svaghed er hans kan kærlighed

Men er det ikke ukærlig ikke at ville helbrede os? Hvis der betyder at vi vil skade os selv får vi ganske enkel ikke det vi beder om, Det er beder at komme halt i himlen end slet ikke at komme der ind. Og så han det faktisk betyde at vi får det vi beder om barer ikke på den måde vi har regnet med Heb 5;7 Medens han levede på jorden, opsendte han, under høje råb og tårer, bønner og anråbelser til ham som kunde frelse ham fra døden og han blev bønhørt… Men hvordan kan det gå til døde han ikke? Jo! Og bønhørelsen bestod i at han fik slurke til at klarer det. De samme kan det betyde for os

I Dan 4;17 står der Han kan redde os ud af ovnen… Og selv om han ikke gør det… Det afgørende for Daniel er ikke om de bliver redet men om af de er i Herrens hænde

Da de nu er Gud der har skulden for at ikke alle der tror, bliver heldet har vi log til at sætte Gud på anklagebænken Jer 12;1 De gør Job også flere steder Det er ikke mig der er uretfærdigt, det er Gud (16;7-17) Gud er kortsynet (10;4) og lunefuldhed der får ham til at handle så uretfærdig (9;21)

Det der gør bøn så stor er at jeg har log til at komme med alt til Gud min Vrede, sorg, sydom, alt og Gud vil altid give mig det bedste han kan
Dette der gør den tangegang så farlig at tro at det er Guds vilje at alle skal helbredes er os der er syge så skulle være uden for guds vilje også selv om jeg har bet i årevis vil Gud mig ikke. Enhver kan se at de ikke kan passe

Hilsen Preben

Til toppen 
#103170 - 10/04/2009 16:33 Re: Tendenser i menigheden? [Re: muggi]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Muggi.

Det er rigtigt, at vi alle har brug for at se, hvad vi har i vort eget øje. Men du kan vel heller ikke være sikker på, at de, der har fremført kritik her, ikke selv har taget deres bjælke ud først - eller?
Der er vist heller ikke nogen, der vil mene, at de ikke har fejl selv.

Jesu ord om ikke at dømme betyder ikke, at man ikke må påtale noget, som man mener er i strid med Guds ord. Selv Paulus kritiserede Peter. (Gal. 2,11-15.)
Vi skal ikke fordømme, men bedømme. De to ting er ikke det samme.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#103171 - 10/04/2009 16:42 Re: Ordstyrerbemærkning [Re: Amby]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Ud fra disse være siger i at det er Guds vilje at på samme måde som Gud vil at alle skal frelses vil Gud også at vi alle skal helbredelse
Der står at han bar vores sydom det må betyder at vi ikke skal være syge
Der står at han tog vores overtrædelser og bar vores synd det må betyde at vi er syndfri
Han døde for vores skyld de må betyde at vi ikke skal dø

Hej Amby.

Lige en lille opklaring af en misforståelse:

Man har i Trosbevægelsen aldrig sagt, at Jesu død betyder, at vi er syndfri og ikke skal dø. (Nogle siger dog, at menneskets ånd er syndfri, men ikke sjælen og kroppen).
Selv om vi er uenige med nogen, er det vigtigt, at vi ikke siger noget om dem, vi er uenige med, som ikke er rigtigt.

Mvh. Anne.

Ændret af AnnePande (10/04/2009 16:43)

Til toppen 
#103172 - 10/04/2009 16:59 Re: Ordstyrerbemærkning [Re: AnnePande]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej igen Amby (og Muggi).

Lige en ting til spørgsmålet, om Guds vilje altid er helbredelse eller ej.
Amby, du siger, at Guds vilje ikke altid er helbredelse.
Jeg vil sige, at jo, Guds vilje er altid helbredelse.
Det er bare et spørgsmål om, hvornår: om det er på denne jord, eller på den nye.
Jeg tror egentlig, det er en misforståelse, hvis vi siger, at hvis Gud ikke helbreder på denne jord, er det det samme som, at han ikke vil helbrede. (Selv om vi vel alle tror, at ingen skal være syge i herligheden). Hvis han venter til fuldendelsen, skal vi ikke betragte det som noget ringere, end hvis han gør det i dette liv. Det har vi måske nogen gange en tendens til?
Nej, det må vel tværtimod være den ultimative helbredelse så. Bliver man helbredt her på jorden, kan man jo blive syg igen, men det kan man ikke i herligheden. \:\)
Sygdommen kan evt. i nogle tilfælde være med til at gøre mennesket klar til evigheden (fx ved at det får øje for Gud på en ny måde, eller sygdommen er en trængsel, der virker udholdenhed og håb, jf. Rom. 5,5). Eller det kan være en måde, Gud bruger til at kalde et menneske til sig på, der er på vej væk fra ham.
Jeg siger ikke, at dette er et skræddersyet svar i ethvert sygdomstilfælde. Men der er nogle, der har oplevet deres sygdom som sådan.

Til Muggi, mht. at bede "ske din vilje": Det kan godt være, der ikke står, at nogen sagde det, når de bad for syge mennesker, men der er ikke så mange, om nogen, eksempler på, hvordan man har formuleret sig i det hele taget. Men det er noget grundlæggende, at når vi beder om noget efter Guds vilje, hører han os. 1.Joh. 5,14. Og det kan være, at Guds vilje ikke er at helbrede her på jorden, men først i herligheden. Men at sygdommen evt. kan være et kors, man skal bære. Ikke nødvendigvis livet ud, selv om det kan være, men evt. lader helbredelsen vente på sig, men kommer før døden.

Men vi har måske også af og til brug for at høre, at Guds vilje ikke altid er at vente med helbredelsen. Det kan også være Guds vilje at helbrede her og nu. Nogle gange kan vi måske komme til at forstå bønnen "ske din vilje" som altid modstridende med helbredelse i dette liv. Det mener jeg også er en fejl. Bliver vi helbredt i dette liv, skal vi ikke et øjeblik være i tvivl om, at det er Guds gave ud af hans gode vilje!

Mvh. Anne.

Ændret af AnnePande (10/04/2009 17:01)

Til toppen 
#103174 - 10/04/2009 17:24 Guds vilje? [Re: muggi]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Den vil jeg gerne lige kommentere!!! Jeg ved at det er Gud vilje at helbrede folk, men jeg siger aldrig til dem at det er fordi de ikke tror nok de ikke bliver helbredt.. Man læser hele vejen igennem bibelen at det er Guds vilje at helbrede de syge.. Hvorfor står der ellers at Jesus tog al vor sygdom og al vor lidelse?.. Og du ser ikke når de beder for folk igennem bibelen at de beder hvis det er din vilje.. Jeg er ikke i tvivl om at det er Guds vilje at helbrede..

Hej muggi

- her må jeg sige dig imod!
Det er sandt, at det nogle gange er Guds vilje at helbrede, men jo ikke altid!
Hvis han vil, så gør han det!

Jesus helbredte heller ikke alle, da han vandrede omkring og underviste, kun nogle ..

I vor tid ser vi det samme: nogle bliver helbredt, nogle spontant, nogle på egen eller andres forbøn, mange slet ikke - i hvert fald ikke her i denne verden.

Generelt må vi konstatere, at kristentroende mennesker er lige så syge og lidende som alle andre.

Hvis det var Guds vilje at alle syge skulle blive helbredt,
hvorfor tror du så ikke, at han gør det?

Du vil måske svare at det skyldes den onde djævel?

Ham skriver jeg med lille d!
For han blev overvundet på Golgata - den første påske, hvor Jesus døde og opstod.
Da fik den onde sit afgørende nederlag.

Sit endeligt får han på dommens dag.
I mellemtiden har han ikke mere magt, end vi mennesker selv giver ham ved at se bort fra Jesu fuldbragte gerning og alliere os med / slutte fred med / fokusere på den/det onde.

Djævelen og hans dæmoner skal vi ikke slås med, for ham har Jesus besejret for os, nej, djævelen og alle hans gerninger og alt hans væsen skal vi forsage!
Forsage betyder se bort fra !

Hvis vi holder os til Jesus og tror på ham, så er vi i Guds gode hænder og kan roligt vende den onde ryggen, for så er han magtesløs!

Lad os bede vores Fadervor, som er den bøn, som Jesus har lært os. og huske
"Ske din vilje som i himlen således også på jorden!"

Glædelig påske!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#103175 - 10/04/2009 20:26 Re: Ordstyrerbemærkning [Re: AnnePande]
Amby
Bruger

Hej Anne

Jeg tror at du misforstår mig de jeg mener er at hvis man ud fra es 53 siger at de er guds vilje at vi skal varer rask så må de betyde at vi ikke skal være syndfri og ikke dø. når man har sagt a må man også sige b

Det er barer for at påtegne at man ikke kan bruge dette sted til at sige at vi skal være rask og hvis vi skulle være rask er der igen grund til at sige om herligheds riget at der ikke skal være sorg ,skrig, pine o.s.v. Joh.å 21.4

Hilsen Preben

Til toppen 
#103212 - 14/04/2009 15:29 Re: Ordstyrerbemærkning [Re: Amby]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Amby.

Ja det er rigtigt, at det må blive den logiske konsekvens. Det, jeg mener, er bare, at det ikke er en konsekvens, de selv drager. Derfor skal vi heller ikke sige, at de gør det.

Mht. det sidste du skrev, så er der jo flere konsekvenser af syndefaldet end bare sygdom.
Og det med at "skulle være rask" - nej, vi har ingen lovning på at skulle være raske hele tiden, men omvendt skal man vel heller ikke glemme, at der også findes helbredelser - med eller uden lægers medvirkning.
Selv om det godt kan være, at vi ikke "skal være raske", "skal" vi jo heller ikke (nødvendigvis) være syge. ;\)

Mvh. Anne.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær