Hej Angela
Hermed et sidste svar før tråden lukker. Først et par indledende bemærkninger:
For det første: Jeg har slået "foster" op, som du foreslog, dog ikke i nudansk ordbog, men i
Ordbog over det Danske Sprog. Der står ganske rigtigt, som én af flere definitioner på "foster", at det er et "ufødt barn" (dog er der en anden og mere præcis forklaring: "organisme paa det udviklingsstadium, da den befinder sig i moderlivet"). Men jeg kan stadig ikke se, hvad det beviser? Foster har også andre betydninger (som dog nok efterhånden er ved at være uddøde), og det kommer etymologisk af verbet "at (op)fostre". Men når alt kommer til alt er ord jo bare ord, og det interessante er, efter min mening i hvert fald, hvad-det-er, ikke hvad-vi-kalder-det.
For det andet: Jeg er ked af at høre, at du ikke mener, man kan bruge skabelsesberetningen som argument i denne slags sager. For mig er beretningen om skabelsen og syndefaldet en af de allervigtigste steder i Bibelen – kun beretningerne om Jesu fødsel, død og opstandelse kommer op på siden. I denne beretning etableres de mest fundamentale relationer: mellem Skaberen og skabningen, mellem Gud og menneske, mellem menneske og natur, mellem mennesker indbyrdes og mellem det gode og det onde; og vi ser den første spæde begyndelse på de to røde tråde gennem Bibelen: loven og evangeliet. Jeg betragter beretningen om skabelsen og syndefaldet som hele Bibelens kilde og udgangspunkt, som alt i sidste ende kan føres tilbage til. Derfor falder det mig helt naturligt at inddrage den beretning i mine reflektioner over et hvilket som helst spørgsmål.
Og så, til sagen:
Vi er helt enige om, at mennesket helt fra starten er kendt og villet af Gud – og dog. Jeremias skriver disse ord fra Gud: "Før jeg dannede dig i moders liv, kendte jeg dig" (Jer. 1,5). Læg mærke til, at der står "
før jeg dannede dig", og ikke blot "
da jeg dannede dig i moders liv, kendte jeg dig". Gud kendte og ville os altså, allerede før vi blev til – Gud er jo uden for tid og rum. Gud kender det kommende menneske før det bliver dannet, og han kender det mens det bliver fostret i moders liv – der er ingen forskel dér. Det er sandt, at Gud kender mennesket på forhånd og har store planer med det – men Gud ved jo også på forhånd, hvis et foster bliver aborteret, og derfor aldrig bliver til et menneske, som Gud kan have planer for.
Men hvorfor er abort så forkert, når fosteret ikke er et rigtigt menneske? Det er det, fordi at vel er fosteret ikke et menneske
endnu, men det er på vej til at blive det. Det er endda så godt på vej, at hvis man ikke gør noget for at stoppe det, vil det uvægerligt blive til et menneske. Man græmmes, når man hører nogle (f.eks. Lone Frank) sige, at fosteret bare er "en tilfældig celleklump". Vel er det da ej! En tilfældig celleklump vil under ingen omstændigheder udvikle sig til et menneske; et foster vil under alle normale omstændigheder udvikle sig til et menneske – ikke en kartoffel, en fisk eller en abe, men stensikkert et menneske.
Når man dræber det, der altså er på vej til at blive et menneske, så afbryder man, hvad dette menneske kunne blive til – mens hvis man dræber et menneske, så afbryder man, hvad dette menneske er her og nu. Jeg mener, det er en afgørende forskel.
Et andet argument mod abort er, at man ved abort fratager sig selv ansvaret for sine egne handlinger – og ansvarsløshed er bestemt ikke godt.
Derudover tror jeg, at jeg sikkert har de samme argumenter for at være imod abort, som du, men at vi blot kalder tingene for noget forskelligt. Jeg mener, at betegnelserne mord og manddrab skal bruges i en lidt mere snæver betydning end du, og det samme mener jeg, gælder for betegnelsen menneske.
Jeg mener ikke, at det i praksis giver mening at have en etik, hvor man sidestiller et befrugtet æg med et levende menneske. Hvis du stod på en fertilitetsklinik i brand og kun kunne redde enten et barn på to år eller en petriskål med fem befrugtede æg ud af flammerne, hvad ville du så vælge?
Og selv om jeg ville redde barnet og anse det for direkte grusomt at vælge det andet alternativ, så mener jeg altså stadig, at fosterdrab er forkert. Men manddrab er endnu mere forkert.
mvh
Nikolaj