Kære Anne, du skriver {til Jaric og Jón}:
"Derfor siger jeg jer: Guds rige skal tages fra jer og gives til et folk, som bærer dets frugter". / Matt. 21,33-46. /Det vil sige, at vingården er Guds rige (det giver også bedre mening end Israel som sådan, synes jeg.)
Det er vel klart, løftet om Guds rige vækker en trang hos dem, der opfatter sig som udvalgte, til at viderebringe budskabet - ja, så at sige gøre sig tjenlige henad vejen. Men problemet er i denne sammenhæng en tendens hos
nogen til fremdeles at bringe deres 'kollegiale' vrangforestillinger i fokus og således danne skole for egen regning - jfr eksemplet her: "
og jeg ved, at du spottes af dem, der påstår at være jøder og ikke er det, men er Satans synagoge." JohsÅb.2,9.
Spørgsmålet et for mig at se, hvorledes man definerer begrebet
jøde: Om ikke, det ved Gud og i Jesu Kristi navn skulle være godtgjort at der bør skelnes imellem det at være 'jøde' i etnisk & i etisk forstand... Lad os kigge lidt på symboliken: JK omtaler i JohsEv.15,1 sig selv son
det sande vintræ - hvilket jeg opfatter som en hentydning til Ham som den uforlignelige rollemodel. Således må de frugter, det handler om, skulle vurderes efter samme målestok - og diverse religiøse partiers velegnethed ligeledes.
Sin fader betegner han som 'vingårdsmanden'. Men arbejdet i vingården, hvor finder det sted? Grene, der afskæres fra livets træ & retten til evigt liv i Guds rige..? Jeg tror, vi behøver en konsekvent skelnen imellem virkelighedens verden og den overordnede hensigt: Sandhedens ånd giver den rette beskrivelse af verden og renser dermed alt i modstrid med Guds billede bort fra virkelighedsopfattelsen - hvorved bønnen om 'således også på Jorden' bevarer sin relevans. Der bliver med andre ord stillet krav til vingårdsmændene om at
indordne sig efter hensigten.