Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 16 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#88586 - 30/11/2007 13:10 Familiestiftelse
Anonym
Anonym

Ja, det er måske lige tidligt nok at stille dette spørgsmål, da det første skridt jo er at finde en man vil tilbringe resten af livet med, men jeg har tænkt over dette længe, også selvom det lyder som et spørgsmål vantro kunne finde på at stille for at forsøge at miskreditere troen:

"Du må ikke lave dig noget gudebillede i form af noget som helst oppe i himlen eller nede på jorden eller i vandet under jorden. Du må ikke tilbede dem og dyrke dem, for jeg, Herren din Gud, er en lidenskabelig Gud. Jeg straffer fædres skyld på børn, børnebørn og oldebørn af dem, der hader mig; men dem, der elsker mig og holder mine befalinger, vil jeg vise godhed i tusind slægtled."
- 2. Mos, 20:5

Det er afdelingen om "jeg straffer fædres skyld på børn..." som jeg faldt over.
For det må vel betyde at, i og med at jeg er den eneste kristne i familien, at først mine evt. børnebørns børn vil være udenfor "rækkevidde" af den "forbandelse" min mor og far har nedkastet over både dem selv, mig, og mine børnebørn - deres oldebørn.

Jeg mener ikke nødvendigvis at det betyder fortabelse - for jeg er jo kommet til tro - men at situationen er sammenlignelig med det at Gud også straffer synd hos de der hører Ham til.

Kort sagt, men følte lige jeg var nødt til at undgå den misforståelse, er mit spørgsmål dette:

Bør jeg undlade at stifte familie? Dette vil medføre slægtens uddøen, i hvert fald på min fars side, da jeg er hans eneste søn, i kraft af den forbandelse der vil ligge over familien i endnu to slægtsled efter mig?

Mvh

mig

Til toppen 
#88646 - 03/12/2007 10:03 Re: Familiestiftelse [Re: Anonym]
Susanne_K
Brevkasseredaktør
Bruger

Reg.: 13/06/2007
Sted: Fyn

Kære Du!

Jeg synes det er fint du stiller spørgsmålet, det er langt bedre end at gå og gruble sig træt over det, eller hvad vi nu kan blive når der er noget vi ikke helt forstår. Og jeg vil gerne forsøge at svare på det.

Ud af det tekst afsnit du har med i dit spørgsmål, som stammer fra de 10 bud, kan vi lære at Gud tager synden alvorlig, at han mener det, når han siger, at vi ikke må have andre guder end ham, tilbede andet end ham. Han er den eneste sande Gud og ham tilhører al ære. Sådan var det dengang Israelitterne fik loven, sådan er det i dag og vil altid være det.
Men vi kan sige, at efter at Jesus kom til jorden og banede vej for at vi kan få tilgivelse for vores synd, ved at tro på ham. Har loven fået en anden funktion end den havde den gang.
Vi skal stadig gøre hvad vi kan for at holde budene, for de er Guds gode værn og hjælp om vores liv (også selvom vi kan synes de er besværlige at efterleve). Jeg gætter på, at du lige som jeg kommer til kort over for dem, at du ikke magter at holde dem fuldt ud. Så har vi brug for at bede om tilgivelse hos Jesus. Vi kan sige at loven tvinger os til at indse, at vi ikke kan frelse os se, hjælper os til at se, at vi har brug for Jesus, som frelser, for at vi kan have fællesskab med Gud.
Der har vi lovens funktion i dag.

Så når du spørger om du bør undlade at stifte familie, pga. ordene om slægtens forbandelse. Så er svaret nej. Det, det afhænger af er dit forhold til Gud og når en gang, dine evt. børn vokser op, så handler det om deres forhold til Gud, om de tror på Jesus. Og ikke andet.
Dine forældres valg igennem din opvækst har indflydelse på dit liv, for sådan er det, vore valg bærer altid konsekvenser med sig, for de mennesker vi omgiver os med, gode som dårlige, lette som tunge. Ligeså vel som dine valg kommer til at få konsekvenser for de mennesker du møder på din vej og når du evt. stifter familie.
Men vær ikke bange – Gud glæder sig over at du er hans barn, at I har fællesskab med hinanden. Ønsker at velsigne dig og hjælpe dig og styrke dig til at leve dit liv som lys og salt her i verden.

Guds Fred!!!
Susanne K

Til toppen 

Ordstyrer:  Bloch, Kefas, kristina 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær