Hej Grev Lindgren.
Mange tak for din forklaring.

Jeg er helt enig med dig i det, du skriver.
Jeg tænkte bare på, at jeg ofte har hørt folk fra mit eget (nuværende) lutherske bagland være meget hurtige til, når andre (særlig fra andre sammenhænge) taler om helliggørelse, tjeneste mv., så at skynde sig at sige, at det jo ikke kommer an på, hvad vi gør, men hvad Jesus har gjort. Også selv om ens modpart slet ikke har ønsket - endsige udtrykt ønsket - om at erstatte det vi gør, med det, Jesus har gjort. (Pudsigt nok taler de samme lutheranere ofte om at man ikke skal sammenblande retfærdiggørelse og helliggørelse, men det ser (for mig i hvert fald) næsten ud som om det er det der sker i nævnte tilfælde.

)
Der er bare nogle følgeslutninger, der tit hurtigt kommer op, og som jeg ikke altid synes er logiske og ofte har (haft) svært ved at begribe. Om det så skyldes at jeg ikke er født og opvokset i et "højrefløjs"hjem, eller om det skyldes at jeg evt. tænker "anderledes" end "de fleste" på nogle områder, eller begge dele, det ved jeg ikke. Men det er da heldigvis tilladt at spørge og blive klogere.

Og som sagt er jeg enig med dig i det, du skrev.
Mvh. Anne.