2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg |
|
#88454 - 21/11/2007 19:44
Hvordan overbeviser man folk om Jesus?
|
Bruger
Reg.: 09/10/2006
|
Hej Jeg ville sådan ønske at jeg kunne få nogle til at tro på Jesus, ikke at jeg vil gå ud og stemme dørklokker som Jehovas Vidner, men blot prøve at få folk jeg møder og kender godt til at ’se lyset’. Problemet er at hvis man er alt for frembrusende, gider folk ikke lytte til en og jeg har heller ikke løst til at være kendt som den der evig og altid prædiker om Jesus. Personligt ville jeg iverfald blive godt træt af hvis nogle muslimer konstant sagde til mig at Islam var det rigtige. Men hvordan kan jeg diskuteret det med folk, og for dem til at tænke på at kristendommen er det rigtige at tro på – nogle fif? Personligt kan jeg nemlig ikke se nogle direkte fordele ved at være kristen, som så evt. kunne bruges som argumenter. Jeg er ikke blevet lykkeligere efter jeg er begyndt at tro iverfald – startede enlig blot med at tro fordi jeg følte at det var det rigtige at gøre. Jeg tror på at alle kommer i himmelen (hvilket nok ikke stemmer overens med jeres bibeltro holdninger), så det argument med at man er døbt til evig fortabelse vil jeg ikke bruge, og jeg mener heller ikke en ’skrammekampagne’ er vejen frem, der er noget jeg kunne forstille mig ville lægge endnu større afstand til troen på Gud. Så hvordan overbeviser jeg folk  (Det skal nok lige siges at jeg er 17 så jeg primært vil skulle overbevise folk på omtrent samme alder).
Ændret af Lennart Pedersen (21/11/2007 19:45)
Bed så skal der gives jer; søg, så skal i finde, bank på, så skal der lukkes op for jer.
|
|
Til toppen
|
|
|
#88457 - 21/11/2007 22:48
Re: Hvordan overbeviser man folk om Jesus?
[Re: Lennart Pedersen]
|
Chatvært
Bruger
Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
|
Hej Lennart Hvis du mener at alle kommer i himlen hvorfor så overbevise folk om Jesus? Det er da netop derfor, altså at ikke ale kommer i himlen, at det er vigtigt at folk hører om Jesus, for hvis folk alligevel frelses i enden, hvad skal man så med en frelser? Jeg er af den overbevisning at der kun er en vej til himlen, nemlig Jesus, uden ham er vi evigt fortabte. Du spørger hvordan man kan overbevise folk om Jesus. Dertil vil jeg sige, at jeg er enig med dig i, at man ikke skal være frembrusende og påtrængende, men naturligt bruge de anledninger som kommer til at tale om Jesus, og ydermere vil jeg sige, at vi mennesker kan ikke overbevise eller omvende nogensomhelst, det kan kun Helligånden, han alene kan overbevise folk om sandheden, vi er hans redskaber i form af samtaler med folk. Jeg tror også det er vigtigt at man beder for de mennesker som man gerne vil skal "se Lyset", så skal Gud også nok give dig anledningerne og mulighederne for at fortælle om Jesus. Håber du kan bruge det her til noget. Hilsen Maijannes 
Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!
|
|
Til toppen
|
|
|
#88470 - 22/11/2007 16:05
[Re: Maijannes]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Maijannes -
- enig - jeg har det på nøjagtig samme måde. Jeg kan godt huske hvordan jeg selv reagerede, inden jeg blev kristen, nemlig!
Ligesom du tror jeg ikke at vi mennesker kan omvende hinanden - det er Gud der skaber troen - selv om han kan bruge troende til sine redskaber efter sin vilje.
Men at forholde sig til sine medmennesker, som om de var missionsobjekter, det tror jeg er en rigtig dårlig ide .. De, der kender mig, véd at jeg er kristen, og at jeg går i kirke om søndagen og også ved mange andre lejligheder.
De der ikke gør, lægger muligvis mærke til, at jeg altid har mit lille sølvkors om halsen, og de, som besøger mig, ser vel, at der ligger Bibler og kristen litteratur fremme ...
Jeg kan også sagtens finde på at invitere nogle til at komme med mig til konkrete kirkelige arrangementer, koncerter osv. Andet og mere gør jeg ikke ..
Med mindre der er en naturlig anledning, taler jeg ikke om min tro på Jesus til ikke-troende, men respekterer dem som de er, og opfører mig over for dem på samme måde som over for mine trosfæller.
Jeg mener vi skal leve vores liv "i verden" og ikke sætte skel mellem "dem" og "os".
Så i stedet for at tale med "de andre" om Jesus - tror jeg det er bedre at tale med med Jesus om dém, og bede for dem.
Lever vi vores personlige liv i Kristus, kan vi håbe, at Hans kærlighed kan skinne igennem os!
Grundtvig skrev i "Morgenstund har guld i mund" vers 5:
Sol opstår, og sol nedgår, når den har gjort sin gerning; Gud give os at skinne så, som himmellys, skønt af de små! Da randt for os guldterning.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#88471 - 22/11/2007 17:20
|
Chatvært
Bruger
|
Hej Kristina! Jeg er også enig med dig i, at vi ikke skal se på andre mennesker som missionsobjekter, det håber jeg heller ikke at mit svar til Lennart gav indtryk af, det var ihvertfald ikke meningen! Jeg mener som du, at vi skal behandle ikke-troende som andre mennesker og respektere dem, og det med at tale med Jesus om dem i stedet for omvendt er ihvertfald første forudsætning for at tale med andre om Jesus hvis der er mulighed for det, og som regel kan det jo heller ikke skjules at man er kristen selvom man måske ikke siger så meget om det. Jeg oplevede også engang at en sagde til mig at hun godt vidste at jeg var kristen fordi jeg går med et kors om halsen, og da havde jeg ikke direkte sagt noget om at jeg var kristen, så folk vil alligevel lægge mærke til det på den ene eller anden måde, det kan forhåbentlig også ses og mærkes på den måde som vi ellers agerer i hverdagen. Hilsen Maijannes 
|
|
Til toppen
|
|
|
#88474 - 22/11/2007 19:14
|
Bruger
Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada
|
St francis of Assissi sagde vel nok bedst hvordan vi skal vidne for Jesus, men jeg tror ikke at "overbevise" er den rigtige maade. Tro kan ikke overbevises. Den maade man lever paa skulle vaere vidne for det man tror. St. FRancis sagde at vi skal altid vidne for Jesus, og hvis noedvendig, bruge ord. Han har skrevet gode raad i denne salme, jaa jeg er naesten helt sikker det var ham. Lord, make me an instrument of Thy peace. Where there is hatred, let me sow love; Where there is injury, pardon; Where there is doubt, faith; Where there is despair, hope; Where there is darkness, light; Where there is sadness, joy.
O Divine Master, Grant that I may not so much seek To be consoled as to console, To be understood as to understand, To be loved, as to love; For it is in giving that we receive; It is in pardoning that we are pardoned; It is in dying to self that we are born to Eternal Life. Amen. Bluerover1
|
|
Til toppen
|
|
|
#88477 - 22/11/2007 22:38
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
|
Hej Lennart.
Lad mig starte med at sige at jeg godt kan sætte mig ind i din situation. Jeg var kun 18 da jeg kom til tro, og kæmpede bl.a. med det du også kæmper med nu: Hvordan fortælle folk om Jesus.
Men jeg tror du ramte rigtigt da du skrev "Personligt kan jeg nemlig ikke se nogle direkte fordele ved at være kristen, som så evt. kunne bruges som argumenter." forudsat, naturligvis, at man har det ubibelske syn du også har - at alle bliver frelst uanset hvad. For er det tilfældet, så ER der ingen grund til at være kristen. Så er det bare en smagssag som egentlig er inderligt ligegyldig. Og så mister Jesu død på korset al mening - for hvorfor var Gud nødt til at blive menneske og dø på korset hvis ikke det var for at frelse os fra en endnu værre skæbne?
Som kristen er man nødt til at fastholde det der i fagsprog kaldes "den dobbelte udgang" - nemlig at der er to muligheder: Enten bliver du frelst, eller også går du fortabt. Og vores påstand som kristne, i modsætning til jødedommen og islam som har gerningerne - det vi siger og gør - som det altafgørende, er at hvor du ender afhænger af hvem du tror på. Tror du på Jesus (vel at mærke den Jesus der står omtalt i Biblen - ikke en eller anden selvopfundet hippie-Jesus) er du frelst. Gør du ikke er du ikke. Og længere er den sådan set ikke.
Så jo - helvede er overordenligt relevant. Det er en virkelighed, selvom ingen kan lide tanken derom, og det er vi nødt til at forholde os til - ja det er faktisk det der er vor drivkraft. For det er selve GRUNDEN til at man skal drive mission. Hvis alle bliver frelst er der absolut ingen grund til at drive mission - det er faktisk lidt halvarrogant.
Mvh
JF
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#88478 - 22/11/2007 22:44
Hvordan overbeviser man folk om Jesus?
|
Bruger
Reg.: 14/10/2006
Sted: Lystrup
|
Hejj jeg ved ikke helt hvordan at man lige pracis overbeviser folk om gud... men jeg tror at de fleste ikke tænker på hvad der sker efter døden... men jeg har en ide somjeg snartest muligt selv vil prøve... den går ganske simpelt ud på at når man køre i bus, tog eller bare går på gaden med en kristen ven så snak højligt om nogle af de vigtige spøgsmål men jeg er desværre lidt tom for ider hvad angår de der spørgsmål der så kom glæde ligt med ider... men jeg har dog et og der er: "hvorfor tror du?"...
Og han, der sidder på tronen, sagde: »Se, jeg gør alting nyt!«
|
|
Til toppen
|
|
|
#88487 - 23/11/2007 12:01
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Maijannes. Jeg er ikke principielt uenig med dig som sådan. Men der er alligevel nogle spørgsmål, der af og til har rejst sig i mit hoved, når jeg hører folk sige sådan. Jeg mener også, det skal kendes på os, at vi tilhører Jesus, på den måde vi agerer på. Jeg tænker bare, hvis det "bare" drejer sig om at være et næstekærligt, godt og rart menneske, hvem vidner de næstekærlige, gode og rare ateisters, muslimers, buddhisters mv. liv så om? Det er ikke sikkert, det er det du mener, og jeg tillægger dig ikke den mening, men jeg spørger bare for klarhedens skyld. Jeg har nemlig ofte oplevet, at hvis jeg har luftet nogle tanker om det, der kan være vanskeligt ved vidnesbyrdet i hverdagen, har jeg tit fået svaret: "det er ikke sikkert, du skal sige noget, det er ofte bare den måde du er og lever på"... Og så tænker jeg bare: Jo, men hvem i alverden har dog sagt, at min livsførelse er noget at råbe hurra for?? Og hvis jeg levede det samme liv som ateist eller andet, hvem og hvad ville det liv så fortælle om? Det kan godt være, jeg fuldstændigt misforstår. På den anden side skriver Peter jo i sit 1. brev, kap. 3,1-2, om at de ikkekristne ægtemænd kan blive vundet uden ord, når de ser deres hustruers rene, gudfrygtige liv. Men jeg tror, spørgsmålet er værd at tænke over. Og mht. at gå med et kors, det peger jo også hen på en helt bestemt person, tro og begivenhed.  Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#88492 - 23/11/2007 16:03
[Re: AnnePande]
|
Bruger
Reg.: 14/10/2006
Sted: Lystrup
|
Hej Anne
jeg tror at grunden til at vi siger at man siger at man bare skal være et næstekærligt, godt og rart menneske for at hvise at det man tror på hænger sammen med den måde man lever sit liv på. ps jeg syntes ikke rigtigt at et kors pejer hen mod jesus nær så meget som ¨åske for 10 år siden... idag går ikke kristende også rundt med kors...
Og han, der sidder på tronen, sagde: »Se, jeg gør alting nyt!«
|
|
Til toppen
|
|
|
#88493 - 23/11/2007 16:20
[Re: Alanso90]
|
Chatvært
Bruger
|
Jeg tror også det er vigtigt at ord og liv hænger sammen så godt som det lader sig gøre for syndere, men du har da ret i, Anne, at det nemt kan blive en byrde det med hvordan vi lever, det må det ikke være, men jeg tror alligevel at det kan ses og mærkes på folk hvis de er kristne, en by der ligger på et bjerg kan jo ikke skjules  Det er rigtigt nok at mange ikke-troende går med kors nu til dags, det er måske derfor at nogle kristne er gået over til at gå med fisken? Hilsen Maijannes 
|
|
Til toppen
|
|
|
#88508 - 24/11/2007 20:10
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Maijannes. Jeg mente ikke, at det kunne blive en byrde, hvordan vi levede, bare den pudsighed, at folk pr. definition mente, at min livsførelse skulle være noget at råbe hurra for... hvad hvis jeg selv ved at det er den ikke??  Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#88509 - 24/11/2007 20:35
|
Bruger
Sted: Randers
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#88512 - 25/11/2007 01:05
|
Chatvært
Bruger
|
Hej Anne Den tankegang kan jeg godt følge, for jeg synes bestemt heller ikke at min livsførelse er værd at råbe hurra for, men jeg må stole på at Gud lader andre se det igennem mig som han vil at de skal se. Iøvrigt er det også min erfaring når man snakker med mennesker om troen på Jesus, at det er vigtigt at gøre klart for dem (for så vidt også sig selv) at selvom jeg er et troende menneske, så er jeg ikke fejlfri, jeg har brug for den samme nåde som jeg mener at de ikke-troende har, på den måde er der ingen forskel på os, for der er vitterligt nogen som tror at de kristne mener om sig selv at de er bedre mennesker fordi de er troende, og når man nogle gange kommer til at fortælle mennesker, at de fleste kristne godt er klar over at de ikke er det, og så bliver folk forbavsede fordi de netop troede det, på den måde kan der jo også vendes op og ned på folks fordomme eller mangel på samme. Hilsen Maijannes 
|
|
Til toppen
|
|
|
#88533 - 26/11/2007 13:40
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Maijannes. Tak for svaret.  Jeg tror du har ret. Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#88535 - 26/11/2007 14:54
|
Bruger
Reg.: 26/11/2007
Sted: København
|
Hej Lennart, Det er super dejligt at høre du har lyst at dele din tro. Jeg kan godt se problematikken ved at man ikke vil være for frembrusende og irriterende på folk. Det at du ikke kan se nogle fordele ved at være kristen er en ærlig mening, men jeg tror også det er en farlig holdning. Det at være kristen bør ikke nødvendigvis give en fordele sådan at man får et mere behagelig og lykkeligere liv end ateister, men den største grund må være at man ved at vælge Jesus er blevet tilgivet/genforenet med Gud/reddet/frelst fra døden. Alligevel vil jeg dog påstå at kristenlivet faktisk giver fordele! Og nogle ret vilde endda! Hvis jeg sammenligner mit liv som "hedning" og som kristen, kan jeg se at ved at følge Bibelen sparer jeg mig selv fra mange ting. Jeg har langtsom erfareret at mange ting som jeg egentlig ikke så noget forkert ved har ville skadet mig i det længere løb og det var ikke det bedste for mig. Bibelen viser mig hvad der er det bedste for mit liv, ligesom ens forældre opdrager og guider en til det bedste, så man ikke kommer på afveje. Desuden er der den utrolig vigtige ting at som kristen får man MENING. Jeg vil påstå at ikke-troende ikke har nogen overordnet mening med deres liv. De har godtnok små-meninger, fx få uddannelse, få job, få familie, få råd til bil, få råd til hus, rejse rundt i verden, gøre karriere osv. men det er bare små del-meninger. De mangler en overordnet mening med deres liv, en reel grund til at stå op hver morgen. Det er også derfor jeg tror mange godt kan blive desillusioneret og blive deprimeret. Nogle vil måske sige at det er kedeligt at være kristen. Tja, så har de bare ikke prøvet det eller levet det ud. Der er massere at muligheder når man tjener Gud. Det er en sej kamp med utrolig mange muligheder og oplevelser. Tænk bare at vidne foran kriminelle, hjælpe prostituerede, lede en husgruppe, på mission i ødemarken i Afrika, storbyslum i Rusland eller bibelsmugler i Mellemøsten. Tænk det at give folk håb... At hjælpe fattige, svage og ensomme... at gøre en forskel. Jeg vil anbefale dig at du læser nogle teologiske skrifter. Teologi kan godt lyde kedeligt, men det handler om læren om Gud og der er virkelig nogle sandheder som er gyldige for alle kristne. Du kan jo starte med et par hurtiglæste bøger, måske til julegave?  Kan anbefale: Research om tro http://credo.dk/shop/product_info.php?products_id=199Breve fra en skeptiker http://credo.dk/shop/product_info.php?products_id=177&osCsid=ccc33a505d19873076e8a8673b1a34a9Med god grund. Om sandhed, tro, tvivl og fornuft http://credo.dk/shop/product_info.php?cPath=1_26&products_id=101Jeg vil ikke påstå at jeg kan give din den eneste rigtige måde at vidne for andre, men personligt forsøger jeg altid at fortælle hvad jeg står for og leve det ud og så kommer folk normalt og spørger. Ellers byder muligheden det nogle gange at man kan få flettet det ind i en samtale på en naturlig måde. Jeg synes også ret godt om de her gutters måde at vidne på, hvor man i stedet for bare at skulle fortælle folk at Jesus elsker dem? og de skal tage i mod Jesus, så gør man det klart HVORFOR de har brug for Jesus. http://www.kristendownload.dk/video/helvedes-bedst-bevaret-hemmelighed.htmlTil sidst vil jeg bare lige gøre klart. Du spørger hvordan overbeviser man folk om Jesus. Det er kun din opgave at gøre opmærksom på en persons situation i forhold til Gud og give ham/hende valget, men det er op til personen selv at tage beslutningen. Vi behøver ikke vinde diskussioner eller bruge tricks. Vi er redskabet, men det er Gud der giver kraften. Det er ikke i vores kraft, men i Guds. Derfor er bøn også utrolig vigtigt. Det blev til et langt svar. Håber det kunne hjælpe. Skriv endelig hvis jeg kan hjælpe med noget.
|
|
Til toppen
|
|
|
#88538 - 26/11/2007 17:10
|
Chatvært
Bruger
|
Selv tak Anne, skulle det være en anden gang, så sig bare til  Iøvrigt er det et interessant emne vi har på plakaten her  Hilsen Maijannes 
|
|
Til toppen
|
|
|
#88539 - 26/11/2007 17:20
[Re: En_til]
|
Bruger
Reg.: 26/11/2007
Sted: København
|
Jeg glemte lige at kommer nærmere ind på at du mener alle mennesker har krav på obligatorisk himmel. Da jeg selv blev kristen som 22årig, havde jeg svært ved at sluge den med at kun nogle kom i Himlen, for hvad så med alle de søde mennesker jeg kendte som IKKE var kristen? Det var virkelig et problem for mig, men dets mere jeg læste i Bibelen kunne jeg se at der ikke var nogle vej udenom. Det der hjalp mig var at læse om de mest stillede spørgsmål til troen. Bl.a. hjalp det mig at se hvordan Gud ser på mennesker, hvilken målestok der måles med, hvad er godt og hvad er dårligt og min definition af hvad Himlen er.
Jeg kan kun opfordre dig til at undersøge emnet. Men måske er det bedst at oprette en ny tråd, sådan at det ikke overlapper dit evangelisations spørgsmål.
Guds fred Jonas
|
|
Til toppen
|
|
|
#88568 - 29/11/2007 18:16
|
Bruger
Reg.: 28/03/2006
|
Hej.Carrie har fat i den i den lange ende.Først af alt så er det et godt emne at snakke med Gud om måske vi alle burde tage den samtale.Hvis du er i et selskab og ønsker at fortæle om Jesus og hvad han betyder for dem så afvent tiden når mennesker sider sammen vil deres samtale tit lande på det store spørgsmål døden og så videre.
Her er din chance så for at bekende kulør og ja så føles det ikke ligefrem som at det er en fordel at have tro på Gud for så bliver man formentlig gjort til grin.Men man har det med at det jo var dem der spurgte kan man sige.Så har du også været med til at så et frø i nogen af dem måske.Når du så siden hen kommer på to mands hånd med folk så skal dem der søger sandheden nok spørge dig om Gud og de fleste søger sandheden.
Ellers er det godt at prøve at handle som man mener Jesus ville have handlet i alle situationer man møder i livet.Jeg kæmper selv med dette.Men ord vejer mere hvis der er handling bag.Så er der hvis man brænder mulighed for at lave Gade Møde på et eller andet hjørne og igen dem der søger skal nok komme.
MVH PP
|
|
Til toppen
|
|
|
#88803 - 10/12/2007 20:12
|
Bruger
|
Hej Lennart
Hvis du mener at alle kommer i himlen hvorfor så overbevise folk om Jesus? Det er da netop derfor, altså at ikke ale kommer i himlen, at det er vigtigt at folk hører om Jesus, for hvis folk alligevel frelses i enden, hvad skal man så med en frelser?
Jeg er af den overbevisning at der kun er en vej til himlen, nemlig Jesus, uden ham er vi evigt fortabte.
Ja hvorfor så overbevise folk om Jesus, jeg ved det ikke rigtig selv, så kan ikke give dig et svar andet end at jeg føler at det er det 'rigtige'. Jeg forsår så udemærket dit argumnet, men det vil sige at ingen jeg kender kommer i Himmlen. Hverken min far eller mor, andet famillie eller nogle venner, for jeg kender ingen overhovedet der tror på Jesus. Og hvad med alle de mennesker der aldrig har hørt om Jesus? Her tænker jeg bl.a. på folk dybt inde i nogle af regnskovene - skulle de være dømt til fortabelse fordi de aldrig har hørt om Jesus, det kan jeg simpelthen ikke tror på.
Bed så skal der gives jer; søg, så skal i finde, bank på, så skal der lukkes op for jer.
|
|
Til toppen
|
|
|
#88805 - 10/12/2007 20:37
|
Bruger
|
Jeg siger rigtig mange tak for alle svarende, det har været en stor hjælp.  I dag i skolen fik jeg nydt godt at rådende ubevist. Mig om mine venner kom til at snakke om Jehovas Vider (selvom jeg ikke deler deres fortolkninger) og deres synspunkter specielt mht. dommedag. Snakken faldt lidt efter lidt på hvad der står i Biblen og en af mine venner sagde at det var rigtig spændende når jeg snakkede om hvad der stod i den. Jeg har selvfølgelig ikke fået ham til at blive kristen, men jeg havde på fornemmelsen at han tænkte videre over Biblen bagefter.
|
|
Til toppen
|
|
|
#88820 - 11/12/2007 22:51
|
Bruger
Reg.: 09/12/2007
|
Så spørger jeg lige dumt - men kan vi overhovedet overbevise mennesker om kristus? Er det ikke kun helligånden der kan det?
Der er vel ikke andet at gøre, end at vær et forbillede og stå ved sin tro, evt fortælle en beretning om kristus og så håbe det bedste?
Marlene
|
|
Til toppen
|
|
|
#88824 - 12/12/2007 12:49
[Re: Jensen578]
|
Bruger
Reg.: 29/11/2007
|
Lige det med jordens alder, så har biskoppen James Usher vurderet/kalkuleret at skabelsen skulle have fundet sted ved skumringstid den 23. okt. 4004 år før kristus  Så vidt jeg ved, så arbejder kreationister (ikke at forveksle med ID folk) med tusinder år fremfor mio. af år. Anyways, jo man kan da sagtens overbevise folk om Jesus, det kræver bare de rette talegaver - ikke kun retorisk. Du kan jo groft sagt betragte det som, at du skal sælge denne religion til andre (absolut ikke negativt ment). Bare det at biblen virker interessant på nogle, så har du måske gjort nogle interesserede i at købe den (religionen). Så længe du ikke presser på med det, så kan du sagtens få nogle til at tro på Jesus. Kristendommen er bare et svært produkt at sælge i disse tider.
|
|
Til toppen
|
|
|
#88826 - 12/12/2007 20:44
Havde Jesus de rette talegaver?
[Re: Lafiit]
|
Jalokin
Anonym
|
Anyways, jo man kan da sagtens overbevise folk om Jesus, det kræver bare de rette talegaver - ikke kun retorisk. Så når folk, der mødte Jesus, ikke ville tro han, er det fordi Jesus ikke havde de rette talegaver?
|
|
Til toppen
|
|
|
#88853 - 13/12/2007 16:31
Re: Havde Jesus de rette talegaver?
[Re: ]
|
Bruger
|
#Jalokin
Det jeg skrev nu, var henvendt til nutiden, og ikke til dengang Jesus levede.
Hvis jeg skal kommentere på om hvorfor folk muligvis ikke troede på at Jesus var guds søn, så mit umiddelbare svar dette:
Ud fra skrifterne vi har om ham fra den tid var han absolut en mand med talegaver i allerhøjeste grad, men taget i betragtning af sund fornuft, selvom folk generelt var dybt religiøse, så at påstå at man er guds søn en ret absurd tanke. Der har været en del folk, der har påstået at de var en profet eller messias dengang, hvorfor det naturligvis også har haft en betydning.
Men jeg finder ikke din sammenligning passende alligevel.
|
|
Til toppen
|
|
|
#88867 - 13/12/2007 21:21
|
Jalokin
Anonym
|
Hvad med Judas? Han må da have forstået at Jesus var Guds søn? Eller gjorde reklamemanden bare ikke arbejdet godt nok?
|
|
Til toppen
|
|
|
#88869 - 13/12/2007 22:12
|
Bruger
|
Hvad med Judas? Han må da have forstået at Jesus var Guds søn? Eller gjorde reklamemanden bare ikke arbejdet godt nok? Nu ved jeg ikke hvilken overbevisning du er af, når vi snakker om Judas. Af hvad jeg ved af, ser de fleste ham en forræder, mens jeg på nuværende tidspunkt er af den overbevisning, at det ikke var forræderi. Jeg ved ikke hvilket svar du søger med dit spørgsmål, men jeg kan ikke svare dig på, om Judas virkelig troede på at Jesus var guds søn eller ej, hvilket jeg finder irrelevant i denne sammenhæng da både troen for og imod kan argumenteres for. Jeg ved ikke hvem du referer til som 'reklamemand', men både Jesus og Judas har da gjort et fantastisk stykke arbejde i at fremhæve Jesus. Hvis Jesus ikke var blevet korsfæstet ville kristendommen sandsynligvis ikke have været særlig dominerende og Judas får stadig fagfilosofer til at rive grå hår af hovedbunden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#88873 - 13/12/2007 23:36
[Re: Carrie]
|
Bruger
|
Jeg forstår ikke udtrykket "Brænde for Jesus" menes der at man er ivrig på grund af kristus, eller?
Hvis du IKKE belære folk ud af det blå, hvad belærer du dem så ud af? Jeg var ikke klar over at vi som kristne skulle belære andre, men istedet være forbilleder
Marlene
|
|
Til toppen
|
|
|
#88892 - 14/12/2007 17:08
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
|
Hej Lafiit Ud fra skrifterne vi har om ham fra den tid var han absolut en mand med talegaver i allerhøjeste grad, men taget i betragtning af sund fornuft, selvom folk generelt var dybt religiøse, så at påstå at man er guds søn en ret absurd tanke. Jeg vil da ellers påstå, at det i sig selv er rigtig dårlig retorik at kalde sig selv for Gud søn – både her i jantelovens land og andre steder. I dag lukker vi folk, der siger den slags, inde på psykiatriske institutioner som megalomaner. I det hele taget tror jeg, at ingen, hverken i dag eller for 2.000 år siden, er i stand til at tro, at et konkret, sanseligt andet menneske af kød og blod er Guds søn – med mindre han rent faktisk er det. mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#88894 - 14/12/2007 17:16
|
Jalokin
Anonym
|
At Jesus skulle dø på kortset fratager ikke Judas ansvaret for at have forrådt ham. Hvad vi har brug for at vide om Judas står i evangelierne.
Men hvad med den rige unge mand, der gik skuffet bort? Var Jesus heller ikke i stand til her at gøre tilstrækkelig reklame for sig selv? De 9 ud af 10 spedalske, som ikke vendte tilbage for at takke Jesus for helbredelsen?
Mvh. Jalokin
|
|
Til toppen
|
|
|
#88915 - 15/12/2007 02:04
|
Bruger
|
Fratager det ham intet? Heller ikke hvis Jesus/Gud ønskede det? Du er af en rimelig stærk overbevisning.
Uanset om Judas forrådte ham eller ej, kan det argumenteres for begge dele at han troede på Jesus som Guds søn.
Hvad angår dit andet spørgsmål. Den rige unge mand troede på Jesus og biblens love, men søgte evigt liv (og lykke formoder jeg). Selvom Jesus sælger sin kristendommen fremragende, var det ikke godt nok i dette tilfælde. Jesus kunne have grebet det anderledes an, og gjort valget for ham nemmere, bl.a. ved at give ham mere tid.
Men nu bliver jeg lidt nysgerrig og forvirret. Hvad mener du med "heller ikke i stand til her at gøre tilstrækkelig reklame for sig selv?". Har jeg nogensinde påstået at Jesus var den perfekte sælger? Jeg har sagt at han er dygtig, men ikke perfekt. Har jeg sagt noget der har generet dig?
|
|
Til toppen
|
|
|
#88916 - 15/12/2007 02:11
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
|
Jeg vil da ellers påstå, at det i sig selv er rigtig dårlig retorik at kalde sig selv for Gud søn – både her i jantelovens land og andre steder. I dag lukker vi folk, der siger den slags, inde på psykiatriske institutioner som megalomaner. I det hele taget tror jeg, at ingen, hverken i dag eller for 2.000 år siden, er i stand til at tro, at et konkret, sanseligt andet menneske af kød og blod er Guds søn – med mindre han rent faktisk er det. Hmm, ja vi er enige om at det er dårlig retorik? Jeg har da også tilføjet et fint 'men', der efterfølgende beskriver hvad du påstår. Men bortset fra det, har det fungeret ganske fint for ham. Er der en pointe ud over at vi er enige?
|
|
Til toppen
|
|
|
#88919 - 15/12/2007 06:10
|
Jalokin
Anonym
|
Hvis ikke Jesus kunne 'sælge' sig selv godt nok, hvordan skulle vi arme syndere overhovedet kunne det?
|
|
Til toppen
|
|
|
#88921 - 15/12/2007 10:48
[Re: Jensen578]
|
Bruger
Sted: Randers
|
Jeg forstår ikke udtrykket "Brænde for Jesus" menes der at man er ivrig på grund af kristus, eller?
Hvis du IKKE belære folk ud af det blå, hvad belærer du dem så ud af? Jeg var ikke klar over at vi som kristne skulle belære andre, men istedet være forbilleder
Marlene Og allerede dér har du svaret dig selv. Carrie
<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3
In Nomine Patris Et Filii Et Spiritus Sancti
|
|
Til toppen
|
|
|
#88930 - 15/12/2007 12:37
|
Bruger
|
#Jalokin
Man kunne selvfølgelig også bare lade vær med at gøre noget, og håbe på at folk af egen initiativ tager kristendommen til sig?
Bare fordi man ikke er lige så dygtig som Jesus kan man da stadig gøre noget. Det er jo næsten en vanvittig tanke at skulle kunne skabe flere tilhænger af sig selv, end hvad Jesus gjorde. Hvis bare nogle få stykker ser lyset i den kristne tro, ud fra hvad man fortæller folk, så har man vel gjort noget godt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#88931 - 15/12/2007 12:43
|
Bruger
|
Hej Lafiit
Nej, jeg tror ikke helt, vi er enige. Det, jeg prøvede at sige, var, at det er dårlig retorik at kalde sig selv for Guds søn, hvis man ikke er det. Men jeg mener jo, at Jesus rent faktisk var og er Guds søn, så der var jo ikke noget underligt i, at han også sagde, at han var det.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#88938 - 15/12/2007 18:32
|
Bruger
|
#Nikolaj
Retorik handler bl.a. om at overbevise andre, hvilket Jesus da har gjort godt, uanset om han er Guds søn eller ej. Det er et dårlig retorisk middel at sige at man er guds søn, men han har faktisk været i stand til at overbevise folk om dette, selvom det da er yderst tvivlsomt (efter min overbevisning selvfølgelig), hvorfor det i sidste ende har vist sig at være et ganske glimrende mdiddel, fordi han har kunne beherske sin retorik.
|
|
Til toppen
|
|
|
#88959 - 16/12/2007 02:06
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Hej Lafiit, En lille nørdet kommentar : Jeg er så heldig at læse retorik på 3. semester, og jeg vil bare lige påpege at det i dit eksempel "Det er et dårlig retorisk middel at sige at man er guds søn" ikke giver mening at tale om "god" eller "dårlig" retorik.
Hvis og såfremt Jesus var Guds søn, har det ikke en hujende fis med retorik at gøre om han siger det - det er måden han gør det på, der er retorisk interessant.
Var han derimod ikke Guds søn, var han en for det første en løgnhals og sansynligvis også demagog, og så er det nogle andre analyseværktøjer vi skal have op af kassen...
Og som en sidste fodnote, er det generelt problematisk at stemple en retorisk tilgangsvinkel som god eller dårlig, før man har set på motiverne bag.
Hvad tror du var Jesu motiv for at kalde sig selv for Guds søn?
Mvh Annie
Ændret af Schjelde (16/12/2007 02:14)
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#88983 - 16/12/2007 13:57
|
Bruger
|
Hej igen Lafiit
Vi går ud fra forskellige præmisser. Jeg mener, at Jesus er Guds søn, det mener du ikke. Derfor er det klart, at vi ikke vurderer hans udsagn om at være Guds søn på samme måde. Jeg tror ikke, at selv den dygtigste retor ville kunne overbevise andre mennesker om, at han er selveste Gud den almægtiges søn med alt, hvad det indebærer.
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#88988 - 16/12/2007 15:40
|
Andre
Anonym
|
Hej Lennart Pedersen  Som der står i salmerne 7,12: Gud er en retfærdig dommerSå tænk ikke på folkene i regnskovene, men på folk du selv kan nå. I romerne siger Paulus: For når hedningerne, der ikke har loven, af naturen gør, hvad loven siger, så er de, uden at have en lov, deres egen lov. De viser, at de har den gerning, som loven kræver, skrevet i deres hjerte, og deres samvittighed optræder som vidne, og deres tanker anklager eller forsvarer hinanden – v16 på den dag, da Gud dømmer det, som skjuler sig i mennesker, efter mit evangelium ved Kristus Jesus. Jeg forsår så udemærket dit argumnet, men det vil sige at ingen jeg kender kommer i Himmlen. Hverken min far eller mor, andet famillie eller nogle venner, for jeg kender ingen overhovedet der tror på Jesus. Jesus sagde selv: "Og enhver, som lever og tror på mig, skal aldrig i evighed dø." og "min faders vilje er, at enhver, som ser Sønnen og tror på ham, skal have evigt liv, og jeg skal oprejse ham på den yderste dag."men han siger også: "Den, der tror og bliver døbt, skal frelses; men den, der ikke tror, skal dømmes" og "for hvis I ikke tror, at jeg er den, jeg er, skal I dø i jeres synder." Så derfor er det så vigtigt at du beder for din familie og venner, og vidner om Jesus. For hvor meget vi end ønsker at de kommer i himlen, har de brug for Jesus for at blive frelst fra deres synder. Du spørger selv: Så hvordan overbeviser jeg folk? Igen, Jesus siger: "Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig" og "sandheden skal gøre jer frie". FORTÆL DEM SANDHEDEN! Så gør Helligånden resten. Paulus vidner om dette: Jeg optrådte hos jer i svaghed og med megen frygt og bæven, v4 og min tale og min prædiken blev ikke fremført med overtalende visdomsord, men med Ånd og kraft som bevis, v5 for at jeres tro ikke skulle afhænge af menneskers visdom, men af Guds kraft.Og igen: Om jeg så taler med menneskers og engles tunger, men ikke har kærlighed, er jeg et rungende malm og en klingende bjælde. v2 Og om jeg så har profetisk gave og kender alle hemmeligheder og ejer al kundskab og har al tro, så jeg kan flytte bjerge, men ikke har kærlighed, er jeg intet. v3 Og om jeg så uddeler alt, hvad jeg ejer, og giver mit legeme hen til at brændes, men ikke har kærlighed, gavner det mig intet.Så Kærlighed og sandhedog IKKE: retorik, talegaver, etc. Vh André 
Ændret af Andre (16/12/2007 15:41)
|
|
Til toppen
|
|
|
#89119 - 18/12/2007 02:54
[Re: anniesr]
|
Bruger
|
#Schelde Hvis det er tilfælde, så har jeg vel været forkert på den, lige på det punkt i hvertfald, og må bøje mig i støvet  Men hvad jeg selv tror at hans motiv var? Eftersom at jeg ikke er kristen - dog vil jeg gerne støtte folkekirken og bevare kirkerne og betaler gerne kirkeskat, hvilket er et helt andet emne - Så uden at være helt sikker, da jeg ikke har studeret Jesus fokuseret og grundigt, kunne jeg forestille mig at det handlede om at markere sig i historien. Det vil naturligvis være ret utroligt hvis det er tilfældet, at han har levet på løgnen som Guds søn. Jeg har naturligvis ikke forfærdelig meget belæg for mine påstande. Dog kunne jeg godt tænke mig at studere religion på uni, eller høre lidt mere om det igennem brevkurser, foredrag, religion på B og A niveau osv. Om ik andet får jeg svar engang når jeg sover ind. PS: Nørdede kommentar er mere end velkommen  Hvis jeg nu skulle prøve at være en lille smule nørdet, så kan jeg fortælle dig at ordet 'nørd' kommer af ordet 'nerd' som var et lille dyr i bogen "If I ran the Zoo".
|
|
Til toppen
|
|
|
#89120 - 18/12/2007 02:57
|
Bruger
|
#Nikolaj
Sandt sandt, vi har forskellige indgangsvinker, og vi bliver næppe overbevist af hinandens holdninger igennem en enkel tråd. Så er der vel ikke så meget mere at diskutere om det emne på nuværende tidspunkt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#89148 - 18/12/2007 16:08
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Er det virkelig? Cool, det anede jeg ikke! Jeg synes Jesu motiv er en ret spændende ting at kigge på - i hvert fald hvis man vil blive klogere på både ham og kristendommen (som temmelig meget starter der  ) Hvis du gerne vil lære noget om religion, er der jo masser af gode bøger at springe ombord i, men den mest spændende måde er jo nok at tele med nogen der tror - og det er du jo godt i gang med! Der er i hvert fald mange kloge mennesker herinde man kan lære af, har jeg erfaret...
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#89312 - 21/12/2007 19:52
[Re: Carrie]
|
Bruger
|
Du kommer sandeligt nemt om med svarene her på debatten, uden egentlig at svare
Marlene
|
|
Til toppen
|
|
|
#89580 - 01/01/2008 14:25
|
Bruger
Reg.: 04/04/2007
Sted: Jylland
|
Hej Lennart.
Ved ikke om du overhovedet stadig kigger med, men da du kun er 17, synes jeg måske at du skal bruge nogle aktuelle argumenter for at vælge troen. Vi har netop oplevet muhammedkrisen - sikkert noget som du og vennerne har talt meget om. Muslimerne har en styrke som vi slet ikke kender, men er vildt bange for - de har deres fælles tro på profeten Muhammed. Havde vi som danskere det fællesskab i troen på Kristus, som muslimerne har i deres profet, ville vi være i stand til at bakke hinanden op og stå sammen når nogen vil ha os ned med nakken - vi ville være langt stærkere end vi er. Hvis jeg elles skal råde dig, vil jeg sige; Vær et godt eksempel, lad dine venner vide at du er et menneske man kan stole på og kere sig om dem og at du er sådan fordi du tror på Jesus som vores alles forbillede.
Held og lykke
Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
|