Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 16 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#88393 - 18/11/2007 11:08 Lovene
maria
Bruger

Reg.: 04/09/2007
Sted: Kreta
Hejsa og god soendag!

Jeg har et spoergsmaal:Naar der staar i Bibelen,Det Gamle Testamentet,at det for eksempel er en vederstyggelighed at spise gris,gaelder det ogsaa i det Nye Testamente?
Taler Jesus om det?

Paa forhaand tak,og en god dag til alle.

Venligst fra Maria

Veni vidi vici

Til toppen 
#88394 - 18/11/2007 13:40 Re: Lovene [Re: maria]
Jalokin
Anonym

Hej maria!

Så vidt jeg husker, står der at sivn er urene dyr. Står det ordret, at det er en vederstyggelighed at spise svinekød?

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#88399 - 18/11/2007 21:07 Re: Lovene [Re: maria]
Sammy
Bruger

Reg.: 24/09/2007
Sted: København

Hej Maria:o)

Når du læser de bud der bliver givet i 'Gt', så er de givet til Israels folk, hvilket vil sige at er du ikke jøde, er du heller ikke underlagt dem..

Derimod er de bud der bliver givet Noach mere universelle.. Det er budene om ikke at spise lemmer fra levende dyr (hvem der så ellers kan få sig selv til det), ikke at blasfemere Herrens Navn, ikke at slå ihjel, ikke at begå utugt (inkluderet homoseksualitet og sex med dyr), ikke at tilbede afguder, ikke at stjæle og at lave domstole..

Så spis du bare gris alt det du har lyst til;o)..

Mvh

Til toppen 
#88412 - 19/11/2007 14:18 Re: Lovene [Re: maria]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
 Oprindeligt skrevet af: maria
Hejsa og god soendag!

Jeg har et spoergsmaal:Naar der staar i Bibelen,Det Gamle Testamentet,at det for eksempel er en vederstyggelighed at spise gris,gaelder det ogsaa i det Nye Testamente?
Taler Jesus om det?

Paa forhaand tak,og en god dag til alle.

Venligst fra Maria

Hej Maria - - her kan vi også kigge på det skriftsted,
som handler om Apostlens Peters syn (ApG 11,1-10:

Apostlene og brødrene rundt om i Judæa hørte, at også hedningerne havde taget imod Guds ord.
Og da Peter kom op til Jerusalem, gik jøderne i rette med ham og sagde: »Du har besøgt ikke-jøder og spist sammen med dem.«
Men Peter gav sig til at forklare dem i rækkefølge, hvad der var sket, og sagde:
»Jeg opholdt mig i Joppe; og mens jeg bad, faldt jeg i henrykkelse og havde et syn, noget, der kom ned fra himlen og lignede en stor dug, blev sænket ned ved de fire hjørner, og den kom helt ned til mig.
Jeg stirrede på den og blev ved med at se, og jeg så jordens firbenede dyr, vilde dyr og krybdyr og himlens fugle.
Og jeg hørte en røst sige til mig: Rejs dig, Peter, slagt og spis!
Men jeg svarede: Ikke tale om, Herre, for jeg har aldrig taget noget som helst vanhelligt eller urent i min mund. For anden gang talte røsten fra himlen:
Hvad Gud har erklæret for rent, må du ikke kalde vanhelligt.
Dette skete tre gange, og det hele blev igen taget op til himlen.

Også Paulus kommer ind på dette emne i Kol 2,20-23:

Når I med Kristus er døde fra verdens magter, hvorfor underkaster I jer så påbud, som om I levede i verden:
Tag ikke, smag ikke, rør ikke!
– alt sammen noget, der skal bruges og forgå – det er kun menneskers påbud og lære.
Det går for at være visdom med selvvalgt gudsdyrkelse, falsk ydmyghed og skånselsløshed mod legemet, men det har ikke nogen værdi, det tjener kun til kødelig tilfredsstillelse.

Som døbte, troende kristne, der følger Jesus og holder os til ham, er vi købt fri fra de gamle lovbestemmelser (døde for loven). Rom 7,4:

Så er også I, mine brødre, gjort døde for loven ved Kristi legeme, for at I skal tilhøre en anden, ham der er opstået fra de døde, og vi bære frugt for Gud.

Kristi lov er kærlighedens lov.
Når vi har Ham til Herre, skal vi - og vil vi! - følge vi den lov!
Det er en konsekvens af vores frelse, og ikke en forudsætning for den!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#91641 - 17/02/2008 13:16 Re: Lovene [Re: kristina]
maria
Bruger

Reg.: 04/09/2007
Sted: Kreta
Undskyld mit sene svar.
Jeg vil bare takke jer for jeres svar.

venligst fra Maria

Veni vidi vici

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær