Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 16 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#88387 - 17/11/2007 19:37 Fri vilje i himmelen og djævelen.
hca4
Bruger

Reg.: 23/08/2003
Sted: Ikast
I emne teksten skulle der have stået "Fri vilje i himmelen og djævelen/ondskab som Gud har skabt".

Jeg har i et stykke tid gået og spekuleret på følgende ting.

- Findes der i himmelen egen fri vilje?
Tanker omkring dette spørgsmål ligger i, at jeg har gået og tænkt på hvordan en engel som djævelen kunne blive ond? Medmindre der i himmelen eksistere egen fri vilje og ondskab?
I så fald har Gud skabt ondskaben.

- Hvordan kunne djævelen komme i Edens have når han er ond og står for alt ondskab?

- Er det barmhjertigt, at ødelægge en hel by som Sodoma og Gomorra?

- Hvad med syndfloden?

Blot en masse tanker som jeg har haft og som jeg godt kunne tænke mig, at få nogle svar på, hvis det er muligt.

Det skal siges, at jeg er kristen og at jeg er en meget tænkende person.

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#88396 - 18/11/2007 18:14 Re: Fri vilje i himmelen og djævelen. [Re: hca4]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej hca,

Meget vigtige spørgsmål du tager fat i. Det er også meget stort, men jeg tror også at der findes gode svar.

Der er grundlæggende tre former for ondt, nemlig synd, død og lidelse. Dit spørgsmål går på synden, altså det moralsk onde.

Citat:
- Findes der i himmelen egen fri vilje?

Spørgsmålet her har to sider.

1) Havde (har?) Satan fri vilje? Ja, ellers ville Gud - som du skriver - være det ondes skaber. Synden kommer fra skabte væseners fri vilje, ikke fra Gud selv.

Hvad bestod Satans synd så i? Engle er rent åndelige væsner og deres virkelighed er dermed ret forskellig fra vores (vi er på én gang åndelige og biologiske/materielle væsner), men jeg tror at synden hovedsageligt bestod i hovmod. Den skabte engel, Lucifer, lod den tak og ære som tilkommer Gud alene være forbeholdt ham selv. Satan tilbad sig selv, det var hans grundsynd.

2) Har vi fri vilje i Himlen? Ja og nej. Principielt kunne vi godt vælge at kaste det hele væk igen, men jeg tror at de hellige hos Gud er "kommet ud over det dér stadie" \:\)

Vi har prøvet den brede vej, og ved godt at det er ret nederen. Vi har overgivet os helt til Gud og af fri vilje givet alt til ham, og mærket den nåde og herlighed der følger med. Og der er ingen djævel eller syndig natur til at friste os.

Jeg tror ærlig talt vi er blevet klogere til den tid ;\)

Citat:
- Hvordan kunne djævelen komme i Edens have når han er ond og står for alt ondskab?

Gud ønskede at også mennesket skulle have et frit valg, og til det har Satan åbenbart været nødvendig. Måske fordi mennesket er den underlige blanding af ånd og materie, som det er? Jeg ved ikke hvorfor, men det var nok nødvendigt \:\)

Citat:
- Er det barmhjertigt, at ødelægge en hel by som Sodoma og Gomorra?

Nej, det er barmhjertigt at ville skåne en hel by blot for ti retfærdiges skyld ;\)

De fandtes ikke og da byens synder blev for store og der ikke var noget håb om redning og omvendelse lod Gud straffen ramme. Men reddede vel at mærke først de uskyldige (Lot + fam.) ud af byen.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#88407 - 19/11/2007 01:43 Re: Fri vilje i himmelen og djævelen. [Re: steffenlaursen]
tros
Bruger

Reg.: 23/05/2002
 Citat:
Hvordan kunne djævelen komme i Edens have når han er ond og står for alt ondskab?
Gud ønskede at også mennesket skulle have et frit valg, og til det har Satan åbenbart været nødvendig. Måske fordi mennesket er den underlige blanding af ånd og materie, som det er? Jeg ved ikke hvorfor, men det var nok nødvendigt
Gør du ikke en dyd af nødvendigheden? Det er ikke, fordi det støder mig, men spørgeren, som du svarer, får jo ikke noget brugbart svar.
Det er da en noget ufuldkommen gud, der skulle have skabt det hele, alt indbefattet, og som altså ikke kunne sørge for, at det onde i mennesket udeblev.
Jeg tror ikke rigtig på, at en almægtig gud ikke skulle have kunnet gøre det!
Når han så ikke har gjort det, kan det nok alene skyldes, at han ville skabe et menneske, som ikke var en robot, men et menneske som skulle kunne træde i karakter, og som skulle kunne kende sig som et levende væsen med valgmulighed.
Et menneskeliv, som i enhver henseende var forudsigeligt, ville være drøn kedeligt. Du og jeg har fået nogle muligheder – heriblandt også muligheden/evnen for/til at kende forskel på rigtig og forkert. Vil vi ikke bruge disse muligheder, er vi levende døde.

Til toppen 
#88411 - 19/11/2007 13:45 Re: Fri vilje i himmelen og djævelen. [Re: steffenlaursen]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
Hej Steffen!

Du skriver: Havde (har?) Satan fri vilje? Ja, ellers ville Gud - som du skriver - være det ondes skaber. Synden kommer fra skabte væseners fri vilje, ikke fra Gud selv.

Fortsættes denne tankegang må konklusionen være, at Gud har afgivet en (lille) del af sin almagt til en engel (Satan) og til menneskene. Men er det så ensbetydende med, at Gud allerede på forhånd vidste, at syndefaldet ville finde sted..? Hvorfor har Gud så ikke forhindret at alt dette onde kunne/ville ske..?
Det nævner jeg for at illustrere, at vores menneskelige tankegang og forestillingsevne ikke rækker ret langt. Alle vores spekulationer ender ud i det absurde.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#88572 - 29/11/2007 22:54 Re: Fri vilje i himmelen og djævelen. [Re: steffenlaursen]
hca4
Bruger

Reg.: 23/08/2003
Sted: Ikast
Hej Steffen

Tak for dit svar \:\)

Jeg tror på, hvad du siger men jeg kunne godt tænke mig at læse nogle steder i bibelen omkring disse spørgsmål. Hvor skal jeg læse henne?

De bedste hilsner
H.C

Til toppen 
#88602 - 01/12/2007 11:22 Re: Fri vilje i himmelen og djævelen. [Re: tros]
steffenlaursen
Bruger

Hej tros,
 Oprindeligt skrevet af: tros
Det er da en noget ufuldkommen gud, der skulle have skabt det hele, alt indbefattet, og som altså ikke kunne sørge for, at det onde i mennesket udeblev. Jeg tror ikke rigtig på, at en almægtig gud ikke skulle have kunnet gøre det!

Så en almægtig Gud kan skabe frie væsner, uden at give dem mindst to alternative valgmuligheder?

Gud kan ikke alt, men han kan alting. Firkantede cirkler og frie væsner der ikke kan gøre oprør er ikke ting, men meningsløse begreber som kun kan eksistere sprogligt.

Citat:
Når han så ikke har gjort det, kan det nok alene skyldes, at han ville skabe et menneske, som ikke var en robot, men et menneske som skulle kunne træde i karakter, og som skulle kunne kende sig som et levende væsen med valgmulighed.

Exactly \:\)

Citat:
Et menneskeliv, som i enhver henseende var forudsigeligt, ville være drøn kedeligt. Du og jeg har fået nogle muligheder – heriblandt også muligheden/evnen for/til at kende forskel på rigtig og forkert. Vil vi ikke bruge disse muligheder, er vi levende døde.

Og et stort rungende AMEN nede fra salen ;\)

Mvh. Steffen

Til toppen 
#88603 - 01/12/2007 11:31 Re: Fri vilje i himmelen og djævelen. [Re: hoeg]
steffenlaursen
Bruger

Hej hoeg,
 Oprindeligt skrevet af: hoeg
Fortsættes denne tankegang må konklusionen være, at Gud har afgivet en (lille) del af sin almagt til en engel (Satan) og til menneskene.

Ja, Gud skabte mennesker og engle hvis forhold til Hans vilje var som vores forhold til færdselsloven og ikke som vores bilers forhold til tyngdeloven.

Citat:
Men er det så ensbetydende med, at Gud allerede på forhånd vidste, at syndefaldet ville finde sted..? Hvorfor har Gud så ikke forhindret at alt dette onde kunne/ville ske..?

Ja, Gud har fra evighed set alt hvad der skulle ske, både træet i Eden og træet på Golgatha. Hvorfor så ikke stoppe det? Tja, han må vel have syntes vi var det værd (Can I get a witness?) \:\)

Gud laver nemlig ikke hovsa-løsninger ;\)

Citat:
Det nævner jeg for at illustrere, at vores menneskelige tankegang og forestillingsevne ikke rækker ret langt. Alle vores spekulationer ender ud i det absurde.

Jeg vil mene at der er en ret grundlæggende forskel på en absurditet og et mysterium. Gud er mysterium men ikke absurd.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#88605 - 01/12/2007 11:38 Re: Fri vilje i himmelen og djævelen. [Re: hca4]
steffenlaursen
Bruger

Hej hca,

Det er ikke noget der står vildt meget om i Skriften, men der er et par steder her:

Esajas 14,12ff
Åbenbaringen 12,7ff
Lukas 10,18

Der er sikkert flere, men det var lige hvad jeg kunne finde på bibelselskabet.dk ;\)

Mvh. Steffen

Til toppen 
#88606 - 01/12/2007 12:06 Re: Fri vilje i himmelen og djævelen. [Re: hca4]
Lafiit
Bruger

Reg.: 29/11/2007
Findes der i himmelen egen fri vilje?

Dit spørgsmål er ret besværligt at svare på, da emnet aldrig rigtigt bliver gennemgået i biblen. Det der derimod bliver gennemgået i biblen, som du sandsynligvis tænker på er emnet tillid.

Hvis Gud ønskede at ondskab ikke skulle eksistere, ville han forhindre det, og slangen (djævelen) kan være i edens have, hvorfor at ondskab kan finde sted i Paradis/Himmelen.
Vi mennesker tænker tit i vilje som fri eller deterministisk, men personligt tror jeg ikke, at det er sådan biblen ser på det, men derimod en fri vilje der kan manipuleres. Vi ser at i Edens have spiser Eva først af træet og derefter Adam, selvom Gud har fortalt dem, at det må de ikke og de vil dø hvis de gør det. Hvorfor gør de det så? Jo, Slangen formår at skabe mistillid til Gud, og de betvivler hans ord, hvorfor de så gør det. Jeg går ud fra at du kender fortællingen rimelig godt, så du er selv er i stand til at finde sammenhængen.
Adam og Eva står dog ikke ved deres handlinger, de gemmer sig fra Gud og ved at de har gjort noget forkert. Adam smider endda skylden på Eva og slangen - hvilket også indirekte betyder at han beskylder Gud - for at have spist af træet. Der er en splittelsen mellem Adam og Eva til Gud, de mistede tilliden til ham, pga. slangen manipulerede med dem rent retorisk og tillidsmæssigt. Derfor fik de deres straf. Ikke pga. det frie valg, men pga. deres tillidsbrud til Gud.

Håber du kan bruge det til noget \:\)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær