Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 4 gæster online.

Statistik
2619 Brugere
23 Fora
7464 Tråde
119492 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#88376 - 17/11/2007 15:18 Jesus = Dobbeltmoralsk (Markusevangeliet 10)
Malfoy
Bruger

Reg.: 11/11/2007
Hej allesammen!
Jeg har lige siddet og nærlæst Markusevangeliet 10. Mens jeg læste dette dukkede der nogle undrende spørgsmål oppe i hoved på mig, som jeg håber i kan hjælpe mig med.

1. Der bliver i Markusevangeliet nævnt situationen med den rige mand, som kommer hen til Jesus og spørger ham om, hvordan han kan "arve livet evigt". Jesus nævner (så vidt jeg forstod), at den velhavende mand skal følge de 10 bud. Den velhavende mand svarer så, at han gennem hele livet har holdt alt sammen. Jesus påpeger, at der er netop én ting han mangler: at sælge alt det han har og give det til de fattige.

Mit spørgsmål er så, hvordan det kan være, at Jesus lige netop vælger at nævne de 10 bud? Og hvordan kan det være at Jesus vælæger at se på det materialistiske i form af den velhavende mands ejedom og ikke eksempelvis nævner Bjergprædiken? For som Jesus jo siger i bjergprædiken/sletteprædiken, at det vigtige er TROEN og ikke gerningerne/overholdese af reglerne.
Er det så bare mig eller er Jesus "dobbeltmoralsk"? - Eller er det bare mig der har misforstået noget?

2. I Markusevangeliet 10 bliver Zebedæus' sønner Jakob og Johannes omtalt, men hvem er selveste Zebedæus?

3. Jakob og Johannes spørger Jesus om han ikke kan love dem, at de "må få sæde i Jesus herlighed". Hvad betyder det at "få sæde i en persons herlighed"?
Jeg forstår faktisk slet ikke situationen, hvad er egentlig meningen med den?

4. I Markusevangeliet 10 bliver Timæus og Bartimæus og nævnt - hvem er de?

5. Den blinde tigger ved Jeriko råber "Davids søn, Jesus, forbarm dig over mig!... ". Hvordan kan det være at tiggeren kalder Jesus for Davids søn? Er Jesus ikke Guds søn? - Hvem er David i det hele taget?

6. Den blinde tigger siger også "Rabbuni, at jeg må kunne se dig". Hvad mener han med Rabbuni? Hvad betyder det?

Jeps. Det var så alle mine undrende sprøgsmål for denne gange. Håber ikke de kommer til at skræmme jer væk - nu når det er så mange.
Jeg glæder mit i hvert fald til jeres svar allerede nu.

På forhånd mange tak,
Malfoy

Til toppen 
#88383 - 17/11/2007 19:18 Re: Jesus = Dobbeltmoralsk (Markusevangeliet 10) [Re: Malfoy]
Carrie
Bruger

Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
Hej med dig.

Jeg er hverken teolog eller noget der ligner, men dem skal der nok komme nogle af i tråden også \:\)

Oprindeligt skrevet af: Malfoy

1. Der bliver i Markusevangeliet nævnt situationen med den rige mand, som kommer hen til Jesus og spørger ham om, hvordan han kan "arve livet evigt". Jesus nævner (så vidt jeg forstod), at den velhavende mand skal følge de 10 bud. Den velhavende mand svarer så, at han gennem hele livet har holdt alt sammen. Jesus påpeger, at der er netop én ting han mangler: at sælge alt det han har og give det til de fattige.

Mit spørgsmål er så, hvordan det kan være, at Jesus lige netop vælger at nævne de 10 bud? Og hvordan kan det være at Jesus vælæger at se på det materialistiske i form af den velhavende mands ejedom og ikke eksempelvis nævner Bjergprædiken? For som Jesus jo siger i bjergprædiken/sletteprædiken, at det vigtige er TROEN og ikke gerningerne/overholdese af reglerne.
Er det så bare mig eller er Jesus "dobbeltmoralsk"? - Eller er det bare mig der har misforstået noget?

Det er jo NETOP det Jesus prøver at sige ham \:\) Manden tror selv han har gjort alt. Men det har han ikke! Han mangler det der burde være nemmere end at holde de 10 bud. Ydmyghed. Sæt andre over dig selv, eller i hvert fald ved siden af. Giv andre noget.

Han fortæller jo også at damen der gav én mønt havde gjort mere end manden der havde givet mange. For han var rig og mærkede intet til det, men hun havde intet. Så hun havde givet alt hun havde.

Citat:
2. I Markusevangeliet 10 bliver Zebedæus' sønner Jakob og Johannes omtalt, men hvem er selveste Zebedæus

Jeg ved kun at de er sønner af Zebedæus, som du også skriver. Har du tænkt over om det er vigtigt hvem han er og hvad han lavede? \:\)

Citat:
3. Jakob og Johannes spørger Jesus om han ikke kan love dem, at de "må få sæde i Jesus herlighed". Hvad betyder det at "få sæde i en persons herlighed"?
Jeg forstår faktisk slet ikke situationen, hvad er egentlig meningen med den?

Jeg tror de mener at få en plads i himlen? At de må blive husket, belønnet, tilgivet og elsket.

Citat:
4. I Markusevangeliet 10 bliver Timæus og Bartimæus og nævnt - hvem er de?

Timæus er Bartimæus' far. Men igen tror jeg ikke det er ultra vigtigt hvad han lavede, ved/tror heller ikke (om) det er beskrevet nogle steder. Det er klart ikke alle der er beskrevet detaljeret. Så ville Bibelen være endeløs.

Citat:
5. Den blinde tigger ved Jeriko råber "Davids søn, Jesus, forbarm dig over mig!... ". Hvordan kan det være at tiggeren kalder Jesus for Davids søn? Er Jesus ikke Guds søn? - Hvem er David i det hele taget?

Jo Jesus er ikke søn af David. Davids søn var en betegnelse for Messias dengang. Så de anerkendte Ham faktisk for at være den ventede Messias.

"slægtsbog for Jesus Kristus, Davids søn, Abrahams søn" Matt. 1,1

Altså den ventede Messias, som var slægt af David (og Abraham)

Men jeg har faktisk tit tænkt på, at når Jesus nu ikke er Josefs søn er Han så Messias pga det de råber, altså efterkommer efter David og i overført betydning Davids søn?

Nå nu skal jeg jo ikke også til at stille spørgsmål midt i din tråd \:p ;\)

Citat:
6. Den blinde tigger siger også "Rabbuni, at jeg må kunne se dig". Hvad mener han med Rabbuni? Hvad betyder det?

Det betyder mester. Mest brugt er nok rabbi \:\) Altså en jødisk rabbiner.

Kram Carrie

<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3

In Nomine Patris Et Filii Et Spiritus Sancti

Til toppen 
#88415 - 19/11/2007 19:34 Re: Jesus = Dobbeltmoralsk (Markusevangeliet 10) [Re: Carrie]
Jaric
Bruger

Reg.: 30/04/2004
Sted: Albertslund
Nu har Carrie jo svaret fint på de fleste spørgsmål her! Jeg har dog et 'tillægssvar' til det med Zebedæussønnerne. Det de ønsker er en slags hædersplads i guds rige, altså i det liv vi skal leve efter døden. Men Jesus irettesætter dem og siger at de ikke ved, hvad de spørger om.
Et godt råd hvis du har masser af spørgsmål, er en Markus-kommentar.
Jeg kender kun personligt til to på dansk, hvoraf jeg vil anbefale den ene. Den hedder 'Torben Kjær - Markusevangeliet' og jeg kan desværre ikke huske forlaget.
Men han kommenterer altså Markusevangeliet vers for vers, og giver nogle svar på rigtig, rigtig mange spørgsmål og jeg synes også, hans svar er nemme at forstå. Jeg købte bogen på tilbud for 100 kr, måske er du heldig at finde den til samme pris! ;-)
Håber svaret kunne hjælpe.

(c)Jars of Clay: "I'm enough a cynic to believe."

Til toppen 
#88424 - 20/11/2007 12:13 Re: Jesus = Dobbeltmoralsk (Markusevangeliet 10) [Re: Jaric]
MadsVJ
Bruger

Reg.: 28/02/2006
Sted: København
Hej

Citat:
Et godt råd hvis du har masser af spørgsmål, er en Markus-kommentar.
Jeg kender kun personligt til to på dansk, hvoraf jeg vil anbefale den ene. Den hedder 'Torben Kjær - Markusevangeliet' og jeg kan desværre ikke huske forlaget.

Kommentaren er en del af Credo Kommentaren (endemålet er en kommentar til alle Bibelens bøger), som udgives af Credo Forlag. Bogen kan ses og købes her: link

Mvh. Mads

Til toppen 
#88485 - 23/11/2007 10:05 Re: Jesus = Dobbeltmoralsk (Markusevangeliet 10) [Re: Malfoy]
Jón Poulsen
Bruger

Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
bibelselskabets boghandel
Bibelselskabet har også udgivet en kommentar til Markus, som jeg umiddelbart tror, er god og grundig, og samtidig meget let tilgængelig. Den er måske ikke voldsomt billig, men så kan den evt lånes på biblioteket.
Den hedder: Markusevangeliet, Kaj Kjær-Hansen
venligst Jón

Ændret af Jón Poulsen (23/11/2007 10:08)

Til toppen 
#88504 - 24/11/2007 14:03 Tak [Re: Malfoy]
Malfoy
Bruger

Reg.: 11/11/2007
Hej,
Jeg vil bare lige sige tusind tak for jeres svar allesammen! Jeg har bestilit bogen fra credo-forlaget. Og håber på den er brugbar \:D

Endnu engang mange tak,
Malfoy

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2013 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær