Menu
Hvem er online
3 registrerede (Finn, Kristenliv, Maijannes) og 12 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#88320 - 13/11/2007 15:47 Navder
sbt
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Vejle
<><
Jeg har en troen ven der ikke går til nadver, da hun ikke kan lide vinen el. brødet. Hvad kan jeg sige og hvad kan hun gøre? Jeg ved at hun ikke kommer i kirke da hun ikke kan komme op til det. Håber I har nogle gode råd
sbt.
><>

Jeres hjerter må ikke forfarts, tro på Gud og tro på mig(Jesus). Joh.14.1

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#88332 - 14/11/2007 11:19 Re: Navder [Re: sbt]
Carrie
Bruger

Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
Først vil jeg sige at det afhænger ikke af nadver om man kan være en god kristen \:\) Nadver er da en smuk ting i ihukkomelse af Jesus, men det er ikke afgørende. Jeg går i frikirke og vi har måske nadver 4-5 gange om året. Måske mindre.

Kristendommens tro opgøres ikke i gerninger \:\) Det må du huske, + huske hende på \:\)

Komme op?? Nu kan jeg se du bor i Odense, det er en stor by. I KBH er der gudstjenester helt frem til kl 17 ved jeg \:\) Jeg har nemlig tit taget 3 på en dag \:p

Nu går jeg også i SkyWalk ( http://www.skywalk.dk ) og det er fredag aften kl 20 - 22 (bagefter bliver vi og hygger i caféen hvis vi vil)

Gud har ALTID åbent \:\) Ikke kun søndag fra 10-12 \:\) Fællesskabet er vigtigt, helt sikkert! Men det kan gøres på flere måder \:\)

<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3

In Nomine Patris Et Filii Et Spiritus Sancti

Til toppen 
#88339 - 14/11/2007 19:25 Re: Navder [Re: Carrie]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Carrie,

Jeg er nu ikke enig med dig i, at nadveren kun er et smukt mindemåltid, som de (ubibelsk, mener jeg!) lærer i mange frikirker.

Brødet og viden ér Kristi legeme og blod, som Jesus sagde, da han skærtorsdag indstiftede den hellige nadver, og det er i nadveren, at han rent fysisk møder os. Vi indtager hans legeme og blod i os og det er en hellig handling.

Jesus sagde jo ikke : "Dette skal minde jer om ..."
og heller ikke "Dette forvandles til ... " (som katolikkerne tror), men derimod "dette ér ... "

Det er ikke noget, vi kan forstå med vores hjerner, men vi kan gribe det i tro og taknemmelighed.

Her er et svar, hvor du kan læse lidt mere om dette vigtige sakramente.

Indtagelse af nadveren er ikke opfyldelsen af et lovkrav, det har du helt ret i.
Det er modtagelsen af en gave, som Kristus selv har indbudt os til - han vil give os sig selv! - så jeg vil sige, at det er problematisk at regne det for at være det for noget ret ligegyldigt ...

I Ordet og i den hellige nadver møder Kristus os helt personligt - og vi får del i ham, og han i os - til fællesskab med ham, og til renselse fra synd og styrkelse i troen.

Alle døbte, som tror på at dette, er velkomne til Herrens bord.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#88341 - 14/11/2007 19:31 Re: Navder [Re: sbt]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
 Oprindeligt skrevet af: sbt
<><
Jeg har en troen ven der ikke går til nadver, da hun ikke kan lide vinen el. brødet. Hvad kan jeg sige og hvad kan hun gøre? Jeg ved at hun ikke kommer i kirke da hun ikke kan komme op til det. Håber I har nogle gode råd
sbt.
><>

Hej sbt

Jeg vil da foreslå, at du og din ven får en samtale med præsten om det. Brødet smager ikke af noget, og af vinen er det naturligvis nok med et par dråber - det er ikke mængden der er afgørende!

Din ven er ikke den eneste, som ikke har let ved at komme op og være med til højmessen kl. 10, - er det ikke sådan at nogle af Gudstjenesterne hos jer er om eftermiddagen?

Det kan være at jeres præst har et forslag til, hvordan dette problem kan løses.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#88344 - 14/11/2007 21:48 Re: Nadver [Re: kristina]
Raven
Bruger

Reg.: 08/07/2003
Sted: Brejning
Hej Kristina

Undskyld ..... men jeg kan altså ikke lade være at blande mig, når der bliver skrevet om dåb og nadver \:\)

Du skriver:
 Citat:
Jesus sagde jo ikke : "Dette skal minde jer om ..."

Men han sagde dog: "Gør dette til ihukommelse af mig!"

En klarere formålsbeskrivelse fåes vel ikke. \:\)

Mvh
Raven

Til toppen 
#88346 - 14/11/2007 22:52 Re: Navder [Re: kristina]
Carrie
Bruger

Hej Kristina \:\)

Jeg citerer jo Jesus \:\) For jo, han sagde rent faktisk at vi skulle gøre det til ihukommelse af Ham.

Men nu skrev jeg jo faktisk heller ikke at det KUN var det \:\) Men at det var det (også i hvert fald).

Men jeg mener bestemt ikke at ens frelse er afhængig af nadver. Derfor skriver jeg det ikke er afgørende.

Kærligst Carrie

Til toppen 
#88348 - 14/11/2007 22:57 Re: Nadver [Re: Raven]
Carrie
Bruger

Oprindeligt skrevet af: Raven
Hej Kristina

Undskyld ..... men jeg kan altså ikke lade være at blande mig, når der bliver skrevet om dåb og nadver \:\)

Og hvorfor skulle du ikke måtte det ? \:\)

Citat:
Men han sagde dog: "Gør dette til ihukommelse af mig!"

Lige netop \:D

Carrie

Til toppen 
#88371 - 17/11/2007 12:39 Re: Navder [Re: Carrie]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Carrie
 Oprindeligt skrevet af: Carrie
Jeg citerer jo Jesus \:\) For jo, han sagde rent faktisk at vi skulle gøre det til ihukommelse af Ham.

Vi citerer jo også Jesus, når vi siger, at dette er hans legeme og blod. Og i øvrigt er der ingen, der påstår, at vi ikke skal "gøre det til ihukommelse af ham". Selvfølgelig handler nadver da også om ihukommelse. Men der er bare også mere i det.
Jesus siger: "Dette bæger er den nye pagt ved mit blod". For mig at se er det helt tydeligt, at Jesus her indstifter noget nyt – ikke bare et minde om noget andet, men et mysterium, en helt særlig gave til sine disciple.

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær