Menu
Hvem er online
3 registrerede (Finn, Kristenliv, Maijannes) og 12 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#88293 - 11/11/2007 23:53 Markusevangeliet Kapitel 9
Malfoy
Bruger

Reg.: 11/11/2007
Hej!
Jeg har her til næste religionstime fået, som lektie at læse kapitel 9 i Markusevangeliet.
Jeg synes kapitlet er længere end de andre i Markusevangeliet og egentlig også en smule uforståelig. Jeg vil derfor bare høre om der er "steder" i Markusevangeliet (kapitel 9), som jeg særligt skal ligge mærke til? Er der generelt nogle ting, som jeg kan anse, som værende "tilføjet" senere hen?

På forhånd mange tak,
Malfoy

Til toppen 
#88302 - 12/11/2007 17:33 Re: Markusevangeliet Kapitel 9 [Re: Malfoy]
Jaric
Bruger

Reg.: 30/04/2004
Sted: Albertslund
Nu er kapitel-inddelingen ikke oprindelig, den blev først opfundet langt, langt senere end evangeliet blev skrevet, så du skal ikke lægge noget specielt i, at kapitlet er længere end de andre kapitler.
Jeg kan desværre ikke sige dig, hvad der er specielt centralt - mon din religionslærer tænkte på nogle specille temaer?
Og dit tredje spørgsmål, om noget er tilføjet senere, så er ikke 2 håndskrifter ens, såeh... hvad der måske/måske ikke er tilføjet er ikke lige sådan at svare på.

Håber du kunne bruge det til noget^^

(c)Jars of Clay: "I'm enough a cynic to believe."

Til toppen 
#88308 - 12/11/2007 19:32 Re: Markusevangeliet Kapitel 9 [Re: Malfoy]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Malfoy – velkommen til \:\)

Du kan stole trygt på, at der ikke er tilføjet noget til den tekst, som du kan læse i den almindelige danske bibeloversættelse (eller frataget noget, for den sags skyld). Den er på baggrund af de nyeste videnskabelige udgaver af bibelens grundtekst, og vi kender i dag til et så stort antal gamle bibelhåndskrifter, og den tekstkritiske videnskabs metoder er så forfinede, at vi kan være meget sikre på, at den tekst, som videnskaben når frem til ud fra håndskrifterne, og som man i dag oversætter bibelen ud fra, er næsten 100% identisk med originalteksten. Der er ikke nogen skjulte hemmeligheder dér.

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#88329 - 14/11/2007 11:01 Re: Markusevangeliet Kapitel 9 [Re: Malfoy]
Carrie
Bruger

Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
Hvis du skrev hvad du ikke forstår, så er det måske nemmere? \:\) Intet er tilføjet senere hen. Sproget har ændret sig, men ordets betydning er identisk.

Noget jeg synes er lidt "sjovt" er at kapitlet starter midt i en sætning i et vers ligesom også i Første Thessa 5. Det er lidt "sjovt".

Men rent Bibelsk, så ved jeg ikke lige?? Jesus forudsiger jo sin død her. Men hvad er det du skal skrive/fortælle om, og hvad er det du ikke forstår?

Hvis du er færdig, så skriv endelig hvordan det gik \:\)

<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3

In Nomine Patris Et Filii Et Spiritus Sancti

Til toppen 
#88373 - 17/11/2007 13:32 Tak for hjælpen allesammen [Re: Malfoy]
Malfoy
Bruger

Reg.: 11/11/2007
Hej!
Jeg vil bare lige sige tusind tak for hjælpen allesammen \:D Det har virkelig været en stor hjælp for mig.

Malfoy

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær