Kære, kære fortvivlede pige!
Hvor det gør mig ondt at læse det du skriver. Det er virkelig svære og smertefulde ting du oplever i dit liv. En smerte som jeg ikke til bunds kan forstå dybden af, men jeg er ikke i tvivl om at det gør ondt at være dig og i din situation lige nu.
Jeg vil gerne prøve at hjælpe dig, selvom det måske er ret begrænset hvad et svar i en brevkasse kan gøre.
Du skal vide, at Gud IKKE har forladt dig! Og det at du ikke føler hans nærvær er IKKE et udtryk for at han synes du skal begå selvmord. Han ønsker at du skal leve!
Jeg kan forestille mig, at det kan være nemt at tænke sådan i din situation, men det er IKKE sandheden om ham, heller ikke at han er skuffet over dig!
Tværtimod lider han med dig og græder med dig. Og som den eneste kan han sætte sig helt og fuldt ind i din situation. OG han er dig helt nær i alt det svære du er inde i nu. Han ønsker at hjælpe dig og styrke dig til at sige fra over for det du bliver tvungen til at gøre. Ønsker at du kommer fri af det, så du kan leve det liv, han har skabt dig til.
Hvorfor gør han så ikke noget ved det, hvorfor kan du ikke mærke hans nærvær, kan du så spørge. Hvilket er fuldt forståelige spørgsmål, og du har lov til at stille dem til ham, han kan godt rumme dem, lige som han kan rumme alle dine følelser og fortvivlelse, når du lukker ham ind i det og beder om hans hjælp.
Jeg kan ikke svare dig på, hvorfor han ikke giver dig følelsen af hans nærvær som jeg tænker, kunne være en stor hjælp og trøst for dig. Men det ændre ikke på at han er der, helt tæt på dig, for hans nærvær er ikke bestemt af dine følelser, men af hvad han har lovet dig og mig i sit ord. De løfter, der står i bibelen, holder han og du kan holde ham fast på dem, bruge dem som en bøn til ham. F.eks. salme 70, hvis du selv har svært ved at formulere en bøn til Gud, sådan som du har det lige nu
Der er mange løfter om Guds nærvær, men et af dem, som jeg gerne vil trække frem her er fra Esajas 41;10 ”Frygt ikke, for jeg er med dig, fortvivl ikke, for jeg er din Gud. Jeg styrker dig og hjælper dig, min sejrrige hånd holder dig fast.”
Det er et ord som jeg tænker, kan være godt for dig at holde fast i, i alt det som er så fortvivlet for dig. Guds hånd holder dig fast, du er ikke alene i kampen mod det som bliver begået imod dig. Klyng dig til hans sejrrige hånd og giv ikke op. Gud er på din side i alt det her.
Jeg ved godt at alt det er lettere sagt end gjort, så derfor tænker jeg også at du har brug for et menneske som du kan tale med om det du bliver udsat for. Har du en voksen, som du har tillid til, i din nærhed, som du kan snakke med?
Ellers er du velkommen til at skrive til mig på susanne@jesusnet.dk
Det er ikke det samme som at sidde over for et andet menneske ansigt til ansigt, det ved jeg godt. Men jeg vil gerne lytte og støtte dig, så godt jeg kan. Hvis jeg ikke svarer lige med det samme er det fordi, det sker jeg ikke er hjemme et par dage ad gangen, men jeg skal nok svare så hurtigt som jeg kan. Og uanset om du skriver eller ej, vil jeg bede for dig.
Kære du, jeg håber at dette har været til bare lidt hjælp.
Kærlig hilsen
Susanne K
Ændret af Susanne_K (13/11/2007 20:57)