2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg |
|
#88255 - 09/11/2007 18:12
Spørgsmål ang. Es. 45
|
Bruger
Reg.: 24/05/2006
|
(Es. 45, 1-8)
v1 Dette siger Herren til sin salvede, til Kyros hvis højre hånd jeg har grebet for at nedtrampe folk foran ham og løse kongernes bælter, så døre åbnes for ham, og porte ikke står lukket: v2 Jeg går foran dig og jævner forhindringerne; bronzedøre knuser jeg, jernslåer hugger jeg over. v3 Jeg giver dig mørkets skatte, de bortgemte rigdomme, for at du skal vide, at jeg er Herren, Israels Gud, som kalder dig ved navn. v4 For min tjener Jakobs skyld, for Israels, min udvalgtes, skyld, kaldte jeg dig ved navn; jeg gav dig hædersnavn, skønt du ikke kender mig.
v5 Jeg er Herren, der er ingen anden, der er ingen anden Gud end mig. Jeg væbner dig, skønt du ikke kender mig, v6 for at de skal vide i øst og i vest, at der ikke er nogen anden end mig, jeg er Herren, der er ingen anden! v7 Jeg danner lys og skaber mørke, jeg frembringer fred og skaber ulykke, jeg, Herren, frembringer alt dette v8 Lad det dryppe fra oven, himmel, lad retfærd strømme ned fra skyerne! Jorden skal åbne sig, frelsen gro frem, og retfærd skal spire. Jeg, Herren, skaber det.
Hvem er Kyros? Jeg ser det som Jesus (Herrens salvede), men måske tager jeg fejl?
Og hvad betyder vers 7? Nu har jeg hørt så mange gange at intet ondt kommer fra Gud, og hvis det er sandt, hvordan skal jeg så forstå vers 7???
Mvh. TKJ
|
|
Til toppen
|
|
|
#88256 - 09/11/2007 19:06
Re: Spørgsmål ang. Es. 45
[Re: bondepige]
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej TKJ
Kyros var en persisk konge. Det var ham, der lod jøderne vende tilbage fra det babyloniske fangenskab til deres eget land.
Dit andet spørgsmål er lidt mere kompliceret, men måske vil jeg vende tilbage til det.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#88259 - 09/11/2007 21:33
|
Jalokin
Anonym
|
Nu har jeg hørt så mange gange at intet ondt kommer fra Gud, og hvis det er sandt, hvordan skal jeg så forstå vers 7??? Det hjælper dig ikke her og nu, men jeg vil anbefale dig at læse kapitel 9 - En suveræn og personlig Gud - i bogen et kald til åndelig fornyelse af D.A. Carson. I kapitlet gennemgår forfatteren en række eksempler og forklarer, hvordan de skal ses om Guds almagt: 1 Mos 50: Jakobs brødre møder ham i Egypten 2 Sam 24: Gud (i 1 Krøn 21 er det Satan!) forleder David til en folketælling Es 10,5-19 Joh 6,37-40 Fil 2,12-13 ApG 18,9-10 ApG 4,23-40
|
|
Til toppen
|
|
|
#88401 - 18/11/2007 21:18
[Re: ]
|
Bruger
|
Hej Nikolaj og Jalokin.
Tak for svarene. Jeg vil prøve om jeg kan finde bogen, du snakker om Jalokin og så i øvrigt fordybe mig lidt i de skriftsteder du henviser til.
Mvh.Tina
|
|
Til toppen
|
|
|
#88408 - 19/11/2007 01:46
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
|
Hej  Dette bliver et kort svar - da jeg egentlig var på vej i seng  Ang. pkt. 7 bliver jeg dig svar skyldig, da jeg selv har overvejet dette spørgsmål meget. Måske handler det om hhv straffen for synd og velsignelsen ved at følge Gud. At Gud straffer synd er ikke ondt - tværtimod. Ang. pkt. 1 - så er det den historiske Kyros der er tale om - nemlig perserkongen Kyros som erobrede Babylonien, og forbedrede forholdene for jøderne, og på sin vis banede vej for den fulde hjemkomst efter eksilet og genopbyggelsen af Jerusalems bymur, og Templet. Mvh JF
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#89410 - 25/12/2007 23:38
|
Bruger
Reg.: 23/03/2007
Sted: Aakirkeby
|
Hej! Jeg vil blot gøre dig opmærksom på en bog af Leif Andersen: "Gud hvorfor sover du?"(udgivet på Lohses forlag) Den behandler bl.a. dit spørgsmål, og nævner så vidt jeg husker direkte verset fra Esajas´ bog. Nu er det at være interesseret i den kristne tro ikke enbetydende med at man skal læse tykke bøger om eksistentielle spørgsmål, men jeg har selv haft glæde af den bog.
de hjerteligste hilsener fra
Kure
Folkeskolelærer med interesse for kreativ forkyndelse, billedkunst, arkitektur, natur, samfundsforhold m.m.
|
|
Til toppen
|
|
|
#89412 - 26/12/2007 03:21
|
Bruger
Reg.: 13/11/2004
|
Hej bondepige,
Mht. Es. 45:7 - Udtalelsen om at Gud skaber ulykke kan misforstås, så man tror at Gud er ophavsmanden til det onde der sker uden at der har været nogen årsag til det. Det kan måske synes sådan når man betragter en straffedom med menneskelige øjne. Men hvis Gud straffer et folk så er der altid en alvorlig årsag til det, og det er altid noget der sker som en yderste konsekvens. Udtalelsen i Esajas 45:7 kan hentyde til at Herren lader ødelæggelse komme over et folk, som er "modent i ugudelighed." Ligesom i tilfældet med f.eks. Sodoma og Gomorra, kan menneskers ugudelighed blive så ekstrem at de som en konsekvens pådrager sig Guds straffedomme. Herren er ikke ophavsmand til noget ondt, men han er fuldt ud opmærksom på og vidende om alt ondt og på de konsekvenser som følger deraf. Han kan ikke fornægte retfærdigheden når den stiller sine krav, og set i forhold til hans bud er mange af de ting og handlinger der udøves af nogle mennesker på denne jord en vederstyggelighed. Da Sodoma og Gomorra f.eks. blev ødelagt var det en retfærdig straf fordi deres adfærd var blevet modbydelig i hans øjne. I et skriftsted fra vores skrifter står der: "og det er ved de ugudelige, at de ugudelige bliver straffet" (Morm. 4:5). Herren glæder sig ikke over menneskers ulykke men han tillader konsekvenser af brudte evige love at komme over dem hvis de ikke omvender sig. Ulykke har aldrig været hans hensigt for os, eller hans hensigt med at skabte jorden til os. Fred og lykke og håb om en bedre fremtid er hans tanker og ønske for hver enkelt af os. Men der er konsekvenser af den måde vi lever vort liv på, i både god og i dårlig retning. Dette gjaldt ikke kun i gamle dage, men også idag.
"Jeg ved, hvilke planer jeg har lagt for jer, siger Herren, planer om lykke, ikke om ulykke, om at give jer en fremtid og et håb." (Jer. 29:11)
Mvh John
|
|
Til toppen
|
|
|
#89642 - 03/01/2008 19:46
|
Bruger
Reg.: 01/06/2006
Sted: Norge
|
Ditt første spørgsmål er enkelt å svare på. Les Jesaja 44:28 så blir det klart at det som skrives i det følgende handler om Messias. Men samtidig må vi være klar over at disse versene har en dobbel betydning fordi det faktisk levde en konge ved navn Kyros i den tiden Israel skulle vende tilbake fra fangenskapet i Babylon for å gjenoppbygge byen, det fysiske Jerusalem, mens Messias (Jesus Kristus) var den som i åndelig betydning gjennoppbygget Jerusalem i åndelig betydning. "Jerusalem" er betegnelsen for der mennesket kan finne fred (gjenforenes) med Gud. I åndelig mening finner vi fred med Gud i Jesu fullbrakte verk, hans soning for våre synder, og at han i seg selv forlikte oss med Gud.
Og fra alt det som dere ikke kunne rettferdiggjøres fra ved Mose lov, rettferdiggjøres i ham enhver som tror. Apg 13:39
|
|
Til toppen
|
|
|
#89645 - 03/01/2008 21:22
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej TKJ, du citerer Esajas 45,7: Jeg danner lys og skaber mørke, jeg frembringer fred og skaber ulykke, jeg, Herren, frembringer alt dette.. og skriver: Nu har jeg hørt så mange gange at intet ondt kommer fra Gud, og hvis det er sandt, hvordan skal jeg så forstå vers 7 ??? Nu kan jeg ikke lige huske, om det har været nævnt, i så fald undskyld gentagelsen her, men også jeg er sikker på, at intet ondt kommer fra Gud! Det står der jo sådan set heller ikke i verset. Der står ganske vist, at Herren skaber både lys og mørke og fred og ulykke - men der står ikke, at det ér ondt! Ulykke kan gøre forfærdelig ondt, men intet som Herren frembringer være ondt. Jeg er vis på, at hans tugt og straffedomme i lige så høj grad er udtryk for hans kærlige omsorg som de af hans gaver som vi glæder os over, fordi vi får hvad vi ønsker os! Somme tider kan vi i vores livs bakspejl se, at de meget smertefulde ting, vi kom ud for, var nødvendige for at redde os selv eller andre af Guds elskede fra at blive borte fra ham - den ultimative katastrofe. Men meget tit kan vi ikke fatte meningen med lidelserne, og komme måske heller ikke til det her i verden, men må søge trøst i, at vi i både medgang og modgang er i Herrens hænder http://www.dendanskesalmebogonline.dk/salme/51- og huske os selv og hinanden på, at Gud ved Kristus for vor skyld har grebet ind, og har overvundet alt ondt, både synd og død og djævel ... kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#89701 - 05/01/2008 15:05
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej alle. Tak for alle jeres svar. Jeg har først set dem nu, da jeg af en eller anden grund ikke har fået mail om svar. I mellemtiden har jeg selv fundet svaret, men jeg siger tusind tak alligevel  Det er jo altid rart, at høre andres mening osse, så man enten kan blive rettet ind, eller blive bekræftet i éns egen forståelse af det... Kærlig hilsen Tina.
|
|
Til toppen
|
|
|
#89702 - 05/01/2008 15:31
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej alle.
Tak for alle jeres svar. Jeg har først set dem nu, da jeg af en eller anden grund ikke har fået mail om svar.
[.........]
Kærlig hilsen Tina. Kære Tina - ja det med mail-besked virker heller ikke her hos mig - teknikken driller af og til. Så jeg har vænnet mig til mindst en gang i døgnet at klikke ind foroven i "aktive tråde" > aktive indlæg > sidste 24 timer - så går jeg ikke glip af noget, men får indlæggene ind på skærmen i fin kronologisk rækkefølge! kh kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#89709 - 05/01/2008 16:59
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Kære Kristina.
Det vil jeg prøve om jeg kan huske at gøre. Det er først nu, jeg er ved at finde ud af, hvordan det her forum helt fungerer... Og det er skønt, for så kan det være jeg vil bruge det lidt oftere!!
Kærlig hilsen Tina.
|
|
Til toppen
|
|
|
|