Menu
Hvem er online
3 registrerede (Finn, Kristenliv, Maijannes) og 12 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#88176 - 03/11/2007 10:42 Naser Khader vil have folkevalgte biskopper
Lord Dean
Bruger

Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors
Jeg har lige læst følgende artikel på JP:

Ny Alliance vil have folkevalgte biskopper

Hvad kan man sige dertil?

1) Som muslim skal Hr. Khader bare lukke munden og blande sig udenom hvordan den kristne kirke organiserer sig.

2) Før Hr. Khader blander sig i kristne kirkers ornasinsering, så burde han måske tage en snak med sine egne muslimsk brødre, og indføre demokrati i muslimske forsamlinger.

3) Det ville da være komplet tåbeligt, at lade almenvældet vælge biskopperne. Det almene folkekirkemedlem bruger jo ikke kirken og aner ikke hvad kristendom er. Hvordan kan man så forvente ordentlige bispevalg? Det vil blot ende i populisme fremfor kristentro.

4) Åremåls-ansættelse af biskopper kan have visse fordele, men det gør også biskopperne mere sårebare overfor populitisk pression.

Gud være os nådige og give os fred!
Michael Hedegaard

www.hedegaard.nu / www.naturister.eu

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#88185 - 03/11/2007 19:59 Re: Naser Khader vil have folkevalgte biskopper [Re: Lord Dean]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej Michael,
 Oprindeligt skrevet af: Lord Dean
J1) Som muslim skal Hr. Khader bare lukke munden og blande sig udenom hvordan den kristne kirke organiserer sig.

Naser Khader er MF'er (altså Medlem Folketing) og eftersom FK hører under staten skal Khader i høj grad blande sig i dens organisering! Det kan man synes om eller ikke, men sådan er det. Personligt så jeg gerne en skilsmisse mellem kirke og kirkeministerium snarest muligt.

NA er for resten ikke identisk med Naser Khader.

Citat:
2) Før Hr. Khader blander sig i kristne kirkers ornasinsering, så burde han måske tage en snak med sine egne muslimsk brødre, og indføre demokrati i muslimske forsamlinger.

Disse er ikke underordnet staten og Khader kan ikke lovligt blande sig i hvordan de skal opbygges. Desuden er "muslimske brødre" nok et lovlig bredt begreb...

Citat:
3) Det ville da være komplet tåbeligt, at lade almenvældet vælge biskopperne. Det almene folkekirkemedlem bruger jo ikke kirken og aner ikke hvad kristendom er. Hvordan kan man så forvente ordentlige bispevalg? Det vil blot ende i populisme fremfor kristentro.

Nej, så er det meget bedre som det ser ud i dag... eller? :s

Sandsynligvis vil det almene folkekirkemedlem ikke interessere sig for bispevalget alligevel.

Jeg stiller mig ret neutral i spørgsmålet, da jeg ikke synes den biskoppelige situation i dag er hensigtsmæssigt. Som jeg netop skrev i en anden tråd, så er der for få kætterjægere ;\)

Mvh. Steffen

Til toppen 
#88190 - 03/11/2007 23:10 Re: Naser Khader vil have folkevalgte biskopper [Re: steffenlaursen]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Fuldstændig enig i at der er alt for få kætterjægere blandt biskopperne. Og lige præcis DERFOR er det så vigtigt at skyde det her forslag ned så grundigt som muligt. Lord Dean rammer hovedet lige på sømmet i det han skriver. Som muslim bør Khader holde sine beskidte fingre fra kirken (disclaimer: Hans fingre er IKKE beskidte kun fordi han er muslim. Vantro MFere bør også holde DERES beskidte fingre fra kirken) - og så ellers arbejde for adskillelse ASAP. Det er jeg i øvrigt også enig i vi skal have.

Situationen i bispekollegiet vil da under ingen som helst omstændigheder blive bedre af at bispevalgene blev sendt ud til vulgus indoctum (den ulærde hob)! Tværtimod ville vi få en situation ikke helt ulig folketinget, hvor det handler om hvem der kan profilere sig bedst i medierne, og, i dette tilfælde, hvem der er mest "tolerant".
Det vil sige at sand kristendom vil komme endnu længere væk fra kirken end den er i dag - fordi for at opnå genvalg vil der blive lagt pres på biskopperne for at fyre præster der ikke har de rigtige holdninger.....og biskopperne må gøre det - fordi de gerne vil genvælges.

Dette forslag er altså endnu et stykke ud ad glidebanen - og det vil komme til at gå i ekspresfart hvis det gennemføres.

Så for mig at se kan jeg ikke forstå HVORDAN (disclaimer: Dermed har jeg IKKE sagt at kristne ikke KAN, kun at jeg ikke kan forstå hvordan) kristne kan tage andet end eet standpunkt her - nemlig et rungende nej!

JF

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#88211 - 05/11/2007 13:20 Re: Naser Khader vil have folkevalgte biskopper [Re: JesusFreakDK]
kongstad
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
Sikke noget vrøvl. Folkekirken er underlagt staten, NK er lovligt valg medlem af folkekirken, og han er derfor en af dem der er med til at forme kirken.

Hvis ikke man bryder sig om en sammenblanding af kirke og stat, så må man adskille de to, men man kan ikke tillade sig at kræve at man skal have en bestemt tro for at kunne udøve sit virke som folkevalgt.

Privatiser kirken, og lad kirken styre sig selv for sine egne penge.

For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt

Til toppen 
#88212 - 05/11/2007 16:35 Re: Naser Khader vil have folkevalgte biskopper [Re: Lord Dean]
antichris
Bruger

Reg.: 23/11/2005
Sted: Aalborg
NA har bestemt noget at sige i den forstand. Og ideen om folkevalgte Biskopper er da interessant, men tror bare at folk er p**** ligeglade med det for at være ærlige. Det bedste ville i min verden være at man adskilte kirken og staten og lod medlemmerne af folkekirken bestemme det.

jeg er ikke enig i det du siger, men jeg vil til min død forsvare din ret til at have din mening Voltair

Til toppen 
#88215 - 05/11/2007 18:44 Re: Naser Khader vil have folkevalgte biskopper [Re: kongstad]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Mener du så også at Venstres medlemmer skal have lov at diktere Enhedslistens politik?
Enhedslisten er jo også, som et parti der virker i staten, underlagt denne, og Venstrefolkene er lovligt valgte medlemmer af Folketinget.

I øvrigt er det lodret forkert at NK er "lovligt valgt medlem af folkekirken". For det første vælges man ikke til medlem af folkekirken, og for det andet har han som muslim intet at gøre der.

Jeg er enig i at man skal adskille kirke og stat - men det betyder IKKE at alle mulige vantro indtil det sker skal kunne have indflydelse på kirken. Det ville være som hvis den blinde skulle bestemme udseendet af farvepaletten - fuldstændig absurd.

Så ja - NK og andre vantro skal holde deres beskidte fingre langt væk fra kirkens ærinder.

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær