2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg |
|
#88050 - 29/10/2007 22:36
Re: Hvorfor kristendommen...
[Re: Caritas]
|
Chatvært
Bruger
Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
|
Hejsa  Mit bud på hvad der gør kristendommen så speciel er bla. at i andre religioner skal du selv gøre en masse for at kunne komme til Gud, hvorimod Gud selv kom ned til os mennesker i Jesus Kristus, han blev korsfæstet for at betale for alle vores synder, i de andre religioner skal du selv gøre dig fortjent til himlen, hos Jesus får du det gratis og frit ved tro på ham. Han elsker dig og ønsker fællesskab med dig. Hvad er det konkret du frygter ved at blive kristen? Det kunne jeg godt tænke mig at høre lidt om, måske vi kunne få en god snak om det? Hilsen Maijannes 
Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!
|
|
Til toppen
|
|
|
#88057 - 30/10/2007 10:52
|
Bruger
Reg.: 04/09/2007
Sted: Kreta
|
Hejsa!
Så vil jeg også lige ilføje at der findes intet smukkere budskab end det Jesus fortalte og fortæller os.Så defor føler jeg at det er sandheden.
Venligst fra Maria
Veni vidi vici
|
|
Til toppen
|
|
|
#88060 - 30/10/2007 12:48
[Re: Maijannes]
|
Bruger
Reg.: 29/10/2007
|
Hvad er det konkret du frygter ved at blive kristen? Det kunne jeg godt tænke mig at høre lidt om, måske vi kunne få en god snak om det? At jeg altid har kæmpet imod kristendommen og forholdt mig meget kritisk til Biblen. Jeg er stadig meget kritisk og derfor kan jeg heller ikke bare overgive mig betingelsesløst til "troen". Jeg mener faktisk at mange ting i Biblen falder fra hinanden, hvis man læser den historisk. Men til trods for dette, er der noget indeni mig, som drager mig - en følelse, der er stærkere end min kritiske fornuft - som siger at dette er sandt uanset de "usandheder" man måtte støde på i en historisk-kritisk gennemlæsning af biblen. Desuden kommer jeg fra et meget ateistisk miljø. Jeg kender ingen kristne, og jeg tror at jeg, hvis jeg omvendte mig til kristendommen, måtte ændre hele mit liv grundlæggende - dette er en skræmmende tanke!!! Jeg ved nemlig, at hvis jeg gør det, må det også have nogle praktiske konsekvenser. Jeg kunne ikke bare ligge og se fjernsyn lørdag aften, eller gå en tur i byen osv. ("den, der ikke tager sit kors op og følger mig, er mig ikke værd.") Mvh Caritas
|
|
Til toppen
|
|
|
#88061 - 30/10/2007 12:51
[Re: maria]
|
Bruger
Reg.: 29/10/2007
|
Hej Maria. der findes intet smukkere budskab end det Jesus fortalte og fortæller os.Så defor føler jeg at det er sandheden.
Hvad for et "budskab" tænker du på her??? Mvh Caritas.
|
|
Til toppen
|
|
|
#88062 - 30/10/2007 13:16
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
C skriver: Hvad for et "budskab" tænker du på her???
Det må for det første være budskabet om frelse ved troen. For det andet budet om næstekærlighed, der bevirker at kristendommen er den eneste religion, der kan forenes med moderne demokratisk levevis med retfærdighed for alle og uden mere eller mindre mærkelige leve- og påklædningsregler.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#88063 - 30/10/2007 13:29
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
|
Hej Caritas, I stedet for at skrive en masse, vil jeg anbefale dig nogle bøger... Kristendommen er nemlig ikke at tage hovedet under armen! CS Lewis har skrevet en bog som hedder "Det er kristendom", som - for mig at se - er et godt sted at starte hvis man vil undersøge det fornuftsmæssige grundlag for kristendommen. Han laver en indføring i, hvad der taler for en Gud, hvad kristendommen er, og hvorfor den giver mening. Og så gør han det på én gang letforståeligt og lærd... Den bedste bog om kristendom i dette århundrede  Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#88065 - 30/10/2007 15:13
|
Chatvært
Bruger
|
Hej Caritas Jeg kan godt følge dig i det med at være lidt bange for at springe ud som kristen, det var jeg også i sin tid, og jeg kommer også fra et ateistisk miljø hvor det med at tro ikke er så naturligt til trods for at min mor og stedfar begge er vokset op i kristne hjem, men har begge taget afstand fra det. Det er lidt ligeom om man ved hvad man har og ikke hvad man får når man står der og skal tage springet, sådan havde jeg det også selv i sin tid. Jeg har godt nok aldrig været specielt kritisk overfor Bibelen, men følte alligevel noget drage mig da jeg skulle træffe beslutningen, og i dag ved jeg godt at det var Gud der kaldte på mig, og da jeg først havde vovet springet oplevede jeg en glæde i mit liv som jeg aldrig havde mødt før, det var en stor oplevelse!! Og ja, der vil ganske givet få nogle konsekvenser, du kan risikere at din familie og venner ikke forstår dig og måske gør grin med dig,og endda vender sig imod dig, men min egen erfaring er, at den fred som Jesus giver virkelig overgår al forstand og som trodser den modstand vi kan møde når vore omgivelser opdager at vi er begyndt på en anden vej. Jeg vil ønske dig al Guds rige velsignelse, han glæder sig til du kommer hjem til ham fordi han elsker dig!!! Knus fra Maijannes 
|
|
Til toppen
|
|
|
#88066 - 30/10/2007 16:10
|
Bruger
Reg.: 17/10/2007
|
Hej
Det handler egentlig om, hvad det vil sige at være "kristen". Mange siger faktisk, at de er Kristen, uden at tænke over, hvad det betyder. Her vil jeg gerne henvise til 1. Pet. 2:21, som kommer ind på, at Kristus led og efterlod os et forbillede, så vi kunne gå i hans fodspor.
Derfor kan man spørge sig selv "gå i hans fodspor", hvad vil det så sige? Jo her kan man undersøge Bibelen, om hvordan Jesus Kristus var her på jorden. Hans gode egenskaber kan vi alle lære meget af.
Ændret af Anonym17 (30/10/2007 16:11)
|
|
Til toppen
|
|
|
#88067 - 30/10/2007 16:30
[Re: Anonym17]
|
Chatvært
Bruger
|
Hej Anonym Det er fuldstændig rigtigt at vi kan lære meget af hvordan Jesus var her på jorden, men nu er Jesus altså andet og mere end et forbillede, han er Gud, og hvis man ikke tror på ham så hjælper alle gode gerninger intet, vi frelses ikke ved gode gerninger, men ved tro på Jesus, og derfor frelses vi også alene af nåde ved tro på ham, tro på at hans død og opstandelse er nok til vores frelse, at Gud gennem Jesus har forsonet sig med mennesker. Hilsen Maijannes 
|
|
Til toppen
|
|
|
#88069 - 30/10/2007 16:52
|
Bruger
|
Hej Anonym Det er fuldstændig rigtigt at vi kan lære meget af hvordan Jesus var her på jorden, men nu er Jesus altså andet og mere end et forbillede, han er Gud, og hvis man ikke tror på ham så hjælper alle gode gerninger intet, vi frelses ikke ved gode gerninger, men ved tro på Jesus, og derfor frelses vi også alene af nåde ved tro på ham, tro på at hans død og opstandelse er nok til vores frelse, at Gud gennem Jesus har forsonet sig med mennesker. Hilsen Maijannes Det kan godt være, du synes det er nok, men for mig betyder f.eks. Jak. 2:26 meget, for der står, at "troen er død uden gerninger" Så det at være Kristen, må man også vise det...
|
|
Til toppen
|
|
|
#88071 - 30/10/2007 17:39
|
Chatvært
Bruger
|
Hej Anonym Ja, det er da rigtig nok at en tro uden gerninger er en død tro, men det er stadigvæk ikke gerningerne der frelser os, de gerninger som vi gør skulle jo gerne udspringe af troen som en naturlig ting, ved tro og fællesskab med Jesus vil det slet ikke kunne skjules at vi er kristne, gerningerne er altså en følge af troen og ikke frelsesgrundlag. Hilsen Maijannes 
|
|
Til toppen
|
|
|
#88076 - 30/10/2007 22:56
|
Bruger
|
Hej Anonym Ja, det er da rigtig nok at en tro uden gerninger er en død tro, men det er stadigvæk ikke gerningerne der frelser os, de gerninger som vi gør skulle jo gerne udspringe af troen som en naturlig ting, ved tro og fællesskab med Jesus vil det slet ikke kunne skjules at vi er kristne, gerningerne er altså en følge af troen og ikke frelsesgrundlag. Hilsen Maijannes Jo selvfølgelig har man lyst til at gøre nogen gerninger ud fra ens tro. Hvis man ser på Jak. 2:14, står der ellers et interessant spørgsmål: Hvis en siger, han har tro, men han ikke har gerninger? Den tro kan ikke frelse ham, vel?......... Vi mener vel begge to, at tro er lig med lyst til gerninger? Det om man er frelst er noget andet. Det kommer an på, hvordan det hele ender i fremtiden..... "Den der holder ud til enden bliver frelst"(Matt. 24:13)
|
|
Til toppen
|
|
|
#88085 - 31/10/2007 18:16
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Anonym Ja, det er da rigtig nok at en tro uden gerninger er en død tro, men det er stadigvæk ikke gerningerne der frelser os, de gerninger som vi gør skulle jo gerne udspringe af troen som en naturlig ting, ved tro og fællesskab med Jesus vil det slet ikke kunne skjules at vi er kristne, gerningerne er altså en følge af troen og ikke frelsesgrundlag. Hilsen Maijannes Jo selvfølgelig har man lyst til at gøre nogen gerninger ud fra ens tro. Hvis man ser på Jak. 2:14, står der ellers et interessant spørgsmål: Hvis en siger, han har tro, men han ikke har gerninger? Den tro kan ikke frelse ham, vel?......... Vi mener vel begge to, at tro er lig med lyst til gerninger? Det om man er frelst er noget andet. Det kommer an på, hvordan det hele ender i fremtiden..... "Den der holder ud til enden bliver frelst"(Matt. 24:13) Hej begge to! Ja, sådan tror jeg også! Jesus spørger (Luk 6,46:) Hvorfor siger I: Herre, Herre! til mig, når I ikke gør, hvad jeg siger? Ja, det må han nok spørge om ! - et rigtig godt spørgsmål! At sige: "Jeg tror skam på Jesus - men jeg tror ikke det er nødvendigt at gøre som han siger " - der må vist være noget galt ...  Kunne man tænke sig at nogen sagde: Jeg holder meget af min bankrådgiver, jeg har fuld tillid til ham, jeg tror på ham, - men jeg gør ikke som han siger, for jeg vil hellere gøre som jeg selv har mest lyst til - - Nej vel?  .. Det hænger slet ikke sammen .. Og hvad er det så han siger, at vi skal? Her kommer hvad han siger - mit yndlings-citat! Bliv i mig, og jeg bliver i jer.
Ligesom en gren ikke kan bære frugt af sig selv, men kun når den bliver på vintræet, sådan kan I det heller ikke, hvis I ikke bliver i mig.
Jeg er vintræet, I er grenene. Den, der bliver i mig, og jeg i ham, han bærer megen frugt; for skilt fra mig kan I slet intet gøre.kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#88088 - 31/10/2007 22:43
[Re: kristina]
|
Chatvært
Bruger
|
Hej Kristina! Jeg har kun ét at tilføje til det du skriver: AMEN!!! Du fik sagt det som jeg forsøgte at sige til Anonym, at uden fællesskab med Jesus vil vi aldrig bære frugt, og vore gode gerninger kan aldrig blive frelsesgrundlag, der kommer vi alle til kort, for hvem gør altid det rigtige? Ihvertfald ikke jeg, og derfor har jeg også så hårdt brug for Guds nåde i Kristus Jesus, og det har alle andre iøvrigt også. Hilsen Maijannes 
|
|
Til toppen
|
|
|
#88107 - 01/11/2007 13:21
|
Bruger
|
Til Maijannes: Øøøøh.... Jeg tror, du har misforstået noget, jeg har skrevet i indlæg/svar...  Jeg har bare tilføjet noget mere til og har slet ikke været uenig i dine svar.... Henviste til nogen skriftsteder, da jeg altid forklarer ud fra Bibelen og kender den ret godt. Underviser også folk i den....
|
|
Til toppen
|
|
|
#88110 - 01/11/2007 16:32
|
Chatvært
Bruger
|
Hej Anonym17 Hvad er det du mener jeg har misforstået? Hilsen Maijannes 
|
|
Til toppen
|
|
|
#88117 - 01/11/2007 18:30
|
Bruger
Reg.: 09/10/2006