Hej alle samme
Jeg vil meget gerne have jeres holdning til hvorvidt debatten i Danmark om kristendommen er forfejlet og om Folkekirken burde "nedlægges". Først vil jeg lige forsøge at forklare hvorfor jeg har mit spørgsmål.
Jeg hørte på et tidspunkt om bogen "Kvinder på Herrens Mark" som angiveligt er en samling essays der argumenterer imod kvindelige præster. Det er et spørgsmål som jeg da til tider har tænkt over, men aldrig rigtigt fundet et overbevisende svar på. Men jeg synes da at diskussionen er god og relevant. Jeg har læst lidt på internettet om forskellige holdninger til spørgsmålet og jeg er kommet over mange, for mig, underlige måder at argumentere på. Jeg erkender helt, at jeg ganske givet har misforstået en masse ting, så derfor spørger jeg her.
Et eksempel: jeg læste denne anmeldelse af bogen på politikkens hjemmeside:
http://politiken.dk/boger/article394656.eceFor eksempel skrives det:
"Men – stadig ifølge Luther – Bibelen ’taler’ også evangelium. ’Evangelium’ er alle de steder i Bibelen, hvor loven sættes ud af kraft, dvs. hvor det forkyndes, at overholdelse af loven ikke har en djævels fjært at gøre med menneskets forhold til Gud – eller Guds forhold til mennesket.
Loven binder, undertrykker og holder mennesket fanget; evangeliet befrier fra denne trældom og sætter mennesket fri til selv at lave de love, der passer ind i den konkrete sammenhæng, det nu engang befinder sig i. At kristendommen var blevet en tyrannisk forbandelse, skyldtes, mente altså Luther, at ’man’ ikke formåede at skelne ret mellem lov og evangelium. "Nej jeg er bestemt ikke ekspert i Luther og hvad han har sagt og gjort, men jeg synes umiddelbart, at dette citat indeholder en stor misforståelse af kristendommen. Det lyder i citatet som om, at evangeliet fuldstændigt har overflødiggjort loven. Og det er vel rigtigt nok når spørgsmålet er frelsen. Man er ikke frelst fordi man er god til at overholde loven!! Så på den måde er man sat fri fra loven. Men er det for det først ikke lige voldsomt nok at påstå, at loven ikke har
noget som helst at gøre med forholdet mellem mennesker og Gud? Loven er der jo stadigvæk. De ti bud er jo stadigvæk gyldige. Altså Jesus kom jo ikke for at nedbryde loven.
Det skrives i anmeldelsen at "...evangeliet befrier fra denne trældom og sætter mennesket fri til selv at lave de love". Det første del kan jeg vist godt være enig i, men mennesket er vel ikke sat fri til selv at finde på de love som man har
lyst til. Som syndere har vi altid lyst til at synde, så hvis man havde frihed til at opfinde sine egne love så begynder man da virkeligt at løbe mod synden.
Jeg tænker på Romerbravet kap. 3.27-31:
"Hvad bliver der så af vores stolthed? Den er udelukket! Ved hvilken lov? Ved gerningernes? Nej, ved troens lov! v28 For vi mener, at et menneske gøres retfærdigt ved tro, uden lovgerninger. v29 Eller er Gud måske kun jødernes Gud og ikke også hedningernes? Jo, også hedningernes, v30 så sandt som Gud er én og gør den omskårne retfærdig af tro og den uomskårne retfærdig ved den samme tro. v31 Sætter vi så loven ud af kraft ved troen? Aldeles ikke! Vi gør loven gældende."Nå, men mit spørgsmål til jer alle er om ikke debatten i Danmark er helt forfejlet?
Jeg kan godt forstå at Politikken ikke repræsentere debatten inden for kirken, men jeg synes alligevel, at når en veluddannet journalist kan være så galt på den, så siger det vel i det mindste et eller andet om debatten i Danmark. Og fra diverse diskussioner over årene virker det som om det ikke bare at journalisten på Politikken der ser disse argumenter.
Jeg har nok bevæget mig over årene fra at være stor tilhænger af folkekirken til at være modstander. Med modstander mener jeg, at jeg er uenig i for meget af den lære som forekommer i folkekirken. Der er bestemt mange gode ting ved folkekirken. Og vi er jo alle kristne selvom vi måske er uenige om nogle detaljer. Men når detaljerne ikke længere bare er små teologiske petitesser, så synes jeg folkekirken har et problem.
Jeg høre tit argumentet, at hvis man løser kirken fra staten så vil andelen af medlemmer af en kirke falde voldsomt. Men er det ikke bedre at færre mennesker er medlem af en kirke end at budskabet er helt vandet ud? Altså et falsk budskab er vel det samme som intet budskab?
Ret mig gerne hvor jeg tager fejl!!
Mvh.
iglo