2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg |
|
#88011 - 27/10/2007 19:44
NT vs GT
|
kimxxx
Anonym
|
hej alle
er det nye testamente den gældende " lov ", har det afløst det gamle helt og aldeles.- hvilken " lov " skal vi prøve at efterleve?
mvh kim
(og en lille hilsen til Kristina2...:)
Ændret af kimxxx (27/10/2007 19:45)
|
|
Til toppen
|
|
|
#88016 - 27/10/2007 21:13
Re: NT vs GT
[Re: ]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
hej alle
er det nye testamente den gældende " lov ", har det afløst det gamle helt og aldeles.- hvilken " lov " skal vi prøve at efterleve?
mvh kim
(og en lille hilsen til Kristina2...:) Hej Kim - ja, kristne lever i Guds nåde, den nye pagt, som er kærlighedens lov. Jfr. Jesu bjergprædiken, Matthæus-evangeliet kapitel 5-7. Vi er døde for loven!(Moseloven) Romerbrevet kap.7,4ff om frihed fra loven ..kristina (med hilsen tilbage ..)
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#88026 - 28/10/2007 22:23
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
|
Hej Kristina  Jeg synes bare det er vigtigt OGSÅ at sige som vor Herre, at ikke een tøddel af Loven skal forgå før Himlen og Jorden gør det. Rigtigt - Loven kan ikke dømme de der er under nåden - men Loven skal dømme de der ikke er det. Lovens funktion er at lede mennesker i til Jesus i desperation. Men man kan ikke sige at Loven ikke længere betyder noget. Hvis Loven var ophævet ville det jo betyde at man kunne synde i fred - fordi der ikke længere ville være noget til at definere hvad "synd" er. I det tilfælde ville Gud ikke være retfærdig. Men nu ER det sådan at vi har Loven. Udfordringen er at bruge den til det rigtige, og ikke sætte alle mulige og umulige mærkelige menneskeskabte regler op for at trællebinde mennesket så meget som muligt, i modstrid med Lovens hensigt, eks. forbud mod kød og mælk i samme måltid, ikke at måtte tænde lys, tv, osv på sabbatten, osv... Den slags fører til legalisme og dermed afgudsdyrkelse, men brugt rigtigt fører Loven til liv og salighed - fordi den fører til Jesus. Mvh JF
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#88027 - 28/10/2007 23:16
[Re: JesusFreakDK]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kristina  Jeg synes bare det er vigtigt OGSÅ at sige som vor Herre, at ikke een tøddel af Loven skal forgå før Himlen og Jorden gør det. Rigtigt - Loven kan ikke dømme de der er under nåden - men Loven skal dømme de der ikke er det. Lovens funktion er at lede mennesker i til Jesus i desperation. Men man kan ikke sige at Loven ikke længere betyder noget. Hvis Loven var ophævet ville det jo betyde at man kunne synde i fred - fordi der ikke længere ville være noget til at definere hvad "synd" er. I det tilfælde ville Gud ikke være retfærdig. Men nu ER det sådan at vi har Loven. Udfordringen er at bruge den til det rigtige, og ikke sætte alle mulige og umulige mærkelige menneskeskabte regler op for at trællebinde mennesket så meget som muligt, i modstrid med Lovens hensigt, eks. forbud mod kød og mælk i samme måltid, ikke at måtte tænde lys, tv, osv på sabbatten, osv... Den slags fører til legalisme og dermed afgudsdyrkelse, men brugt rigtigt fører Loven til liv og salighed - fordi den fører til Jesus. Mvh JF Ja! - vi er enige! Som Guds nådebørn, skal vi adlyde Jesus og gøre som han har befalet os. Ikke for at blive Guds børn, men fordi vi ér blevet det! Men vi falder i - hver eneste dag - i vores tanker, vores tale og vores handlinger, og vi må angre og bede om tilgivelse: "Forlad os vor skyld ... " 1.Joh. 1: Hvis vi bekender vore synder, er han trofast og retfærdig, så han tilgiver os vore synder og renser os for al uretfærdighed. Men hvis vi opgiver kampen mod synden, og indstiller os på at leve i den i misforstået tillid til, at Gud nok er tolerant og ser gennem fingre, så er vi virkelig i livsfare! Vi må ikke gøre Guds nåde betinget, men vi må hellerikke fire på loven og gøre dén betinget. Ingen synd er så stor, at den ikke slettes ud, når vi lægger den frem for Gud og beder om hans tilgivelse, og ingen synd er så lille, at den ikke fører til døden, hvis vi stifter fred med den .. Rom 6,23: For syndens løn er død, men Guds nådegave er evigt liv i Kristus Jesus, vor Herre.kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#88154 - 02/11/2007 18:20
[Re: Carrie]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Der er jo egentlig delte meninger. Jeg ser det sådan her:
GT KAN vi på INGEN måder undvære. Det fortæller os alt om hvordan Gud skabte med Ordet, om de første mennesker, Guds åbenbaring.
NT bringer os Jesus som menneske og Gud! Han er MIN vej til frelse. Det er ret vigtigt 
Ergo. Begge dele er vigtige.
Men NT er jo Jesu ord til os, og de fortæller mig hvordan jeg skal leve! Hej Carrie - ja! lige præcis!  Men jeg kan nu ikke se, at der er delte meninger, ikke her i denne tråd? Men ellers er der desværre. NT uden GT er nærmest en frit i luften svævende påstand, som ikke er særlig troværdig, og jeg synes, det er rigtig trist, at nogle - måske endda mange - ser bort fra skabelsesberetningen, kristendommens jødiske rødder og profetierne om Jesus. NT ligger sammmenfoldet i GT, og udfoldes først når vi når frem til Kristi fødsel, og hans virke i denne verden, hans død, opstandelse og himmelfart - I lyset af NT kan vi igen læse GT og tage det til os, og kun således får Bibelen sin fulde sammenhængskraft, fordi det så åbenbares, at Jesus er hovedpersonen i hele Bibelen. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#88265 - 11/11/2007 13:11
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
|
Kære Kristina. Jeg er helt enig. Og nej der er indtil videre ikke delte meningerne her i tråden, men jeg kender mange der ikke er enige med mig. Så jeg mente bare generelt. 
<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3
In Nomine Patris Et Filii Et Spiritus Sancti
|
|
Til toppen
|
|
|
|