steffenlaursen
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Min interesse for katolsk mystik og apologetik har et par gange betydet at jeg har mødt den såkaldte helgendyrkelse enten som meditationsform (fx rosenkransen) eller forsvaret apologetisk.
Jeg tror ikke at katolikker tilbeder Maria da de ikke anser hende for guddommelig! Der finder imidlertid en "beden til" sted, dvs. de taler til fx Maria. En praksis som er suspekt men ikke decideret afgudsdyrkelse (så ville det være afgudsdyrkelse at tale til sine venner eller bede dem om hjælp og forbøn). Man kan naturligvis hævde at der er for stort forkus på Maria i den katolske kirke.
Det fik mig til at overveje, hvad det egentlig er at tilbede? Og hvad er det der konstituerer en afgud?
Carrie
Bruger
Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
Kære Steffen.
Det er faktisk et utroligt væsentligt spørgsmål, og også vigtigt.
Naturligvis handler det om hvad katolicismen egentlig er, men det har også i høj grad at gøre med den enkelte katolik.
F.eks. kender jeg en katolik, der mener at Maria er en del den treenige Gud. Det giver i mit hoved ikke mening, da der jo så er 4. Gud Faderen, Menneskesønnen, Helligånden.. OG Maria? Men hun mener at Maria hører "ind under" Jesus, og derfor må/kan/skal tilbedes.
En anden katolik (som så er protestant nu, men som stadig respekterer katolicismen meget) mener at Maria IKKE tilbedes, men som du siger er en Helgen, som er vigtig, som de taler til, og takker for Jesus.
Det giver en smule mere mening for mig, selvom jeg nu ikke mener at Maria skal have takkenn, for som Jesus sagde til hende der sagde noget i stil med "æret være hende der har født dig og som du har diet ved" Jesus: "Giv Gud æren".. Ej det var ikke lige ordret, for jeg kan ikke lige huske det helt, men i hvert fald var Hans budskab, at GUD skal have æren. Og det giver mening hos mig.
Men spørgsmålet om afgudsdyrkelse, hænger jo så stadig lidt i luften, da de ikke mener hun er Gud, men en Helgen.
Det er som om, mange mener det er afgudsdyrkelse, fordi hun fylder "for meget" i katolicismen.
Kærligst Carrie
<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Steffen.
Bare lige et kort svar: Både at tilbede og at bede til er jo noget der er forbeholdt Gud, ikke? Jeg har aldrig kunnet begribe, at det kun var at tilbede og ikke at bede til, der skulle være forbeholdt Gud. Ingen siger jo, at de beder til nogen om forbøn. Man gør det heller ikke 53 gange i træk og kalder det meditation eller andagt.
Steffen skriver: Jeg tror ikke at katolikker tilbeder Maria da de ikke anser hende for guddommelig!
At bede til Maria eller bede om Marias forbøn og tilsvarende bøn og henvendelse til helgener er for mig at se en farlig praksis. Hvis det ikke er "rigtig" bøn, er det så en dyrkelse..? Hvor er grænsen for tilbedelse/bede til? Et godt råd: lad være med at praktisere den slags. Ja, skænk det ikke en tanke. Så vidt jeg ved er der ikke noget i evangelierne, der opfordrer til Maria- og helgendyrkelse.
steffenlaursen
Bruger
Eftersom min hensigt tilsyneladende er blevet misforstået, vil jeg lige stille spørgsmålet igen, på en anden måde:
Hvad er det at tilbede? Hvordan tilbeder vi Gud, hvad er det at tilbede Gud, og hvornår er vores forhold til et andet menneske (eller en planet, en krokodille etc) et udtryk for afgudsdyrkelse?
Det med katolikker og helgener var sådan set bare en forhistorie.
Steffen: Hvad er det at tilbede? Hvordan tilbeder vi Gud...
Hej Steffen!
Burde du ikke skrive bede og bøn..? Jeg bryder mig ikke om "tilbedelse". Det minder mig om hinduernes templer og gudebilleder. Jeg tror ikke, vi skal tilbede den kristne Gud. Vi skal i stedet frygte og ære Gud. Bøn er for mig at se troens åndedræt. Det er en tanke på Guds storhed, som kommer til udtryk i skaberværket.
#87968 - 23/10/200721:22Re: Tilbedelse er hedensk
[Re: hoeg]
steffenlaursen
Bruger
Hej hoeg,
Det står ret enkelt forklaret i Biblen, hvordan man beder, nemlig i form af en simpel bøn, som Gud selv har fundet på. Så der er ikke så meget at rafle om dér
Hvad angår tilbedelse, så prøv engang at læse Johannes Åbenbaring, der er masser af tilbedelse og ingen hindutempler!
Det jeg kalder tilbedelse er den kvalitet og form for ære vi bør give Gud. Den ære som tilkommer Gud alene. Er det klarere?
tau
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Steffen,
når jeg tænker på ordet "tilbede", så er det dét, jeg mener,at jeg/vi for eksempel gør i kirken søndag formiddag. Der kommer vi for at møde Gud både som enkeltpersoner og som menighed og fællesskab.
Der tilbeder vi Gud, når vi synger salmer til Hans ære, og der beder præsten og vi andre bønner til Gud.
Vi tilbeder Gud, når vi hører Bibelens beretninger og tror på det, som læses for os, og når vi går op til nadveren og knæler ned.
Der er mange måder at tilbede Gud på, men dette er én af de måder, jeg lige kom i tanker om ud fra dit spørgsmål.
Hvad mener du selv, hvad er tilbedelse?
mvh Tau
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.