2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg |
|
#8792 - 14/02/2003 13:35
Re: Udstillingen "Bibelen og Navnet"
[Re: Neversaynever]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Kære Jeanette,
det er jeg ked af at læse, jeg håber sandelig at der er kristne på banen, både i de lokale medier og på anden måde, der kan forklare, at Jehovas Vidner er de eneste, som mener at deres egen bibeloversættelse holder sig til "det faktuelle".
Det er en ganske alvorlig sag at rette i Guds ord. Mener altså jeg.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#8793 - 14/02/2003 15:28
|
Bruger
Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
|
Kære Jeanette
Jeg har ikke været inde og se udstillingen, men hvis udgangspunktet er, at det er for at vise at den kun holder sig til det faktuelle, så er der nogle tror problemmer, for så er det ikke længere tro. Gud siger at troen på Jesus som Guds Søn skal frelse dig.
Der er flere elementer i dette.
1. Hvis det kun er fakta, så er der ingen tro. 2. Hvis vi ikke tror, så kan Jesus ikke værer Gud 3. Hvis Jesus ikke er Gud, så er der ingen nåde og Guds kærlighed til os er ikke givet. 4. Hvis vi ikke her fået Guds nåde og kærlighed, er vi alle fortabte.
Det er så op til den enkelte om man vil vælge den ene vej (som nævnt her der er JV's) eller den anden vej. Jeg er ikke i tvivl, for jeg vil vælge den anden, hvor Gud rækker ud efter en, for at være sammen med mig selv om jeg kvejer mig gang på gang.
K.h. Kim
P.s. kvajer i dette tilfælde betyder at jeg ikke klare de krav Gud er.
CIA - Christian In Action coz Jesus loves u
|
|
Til toppen
|
|
|
#8794 - 14/02/2003 15:32
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
|
Jeg må indrømme at det ærgede mig noget, da jeg så det var JV der stod bag udstillingen. Jeg syntes det er en meget flot og anderledes initiativ JV viser her.
At de så samtidig benytter lejligheden til at "sælge" deres budskab og bibel, er vel i grunden meget naturligt. Faktisk vil jeg sige det var temmelig dumt hvis de ikke gjorde. Så det eneste jeg reelt kan være irriteret over, er at kristne menigheder ikke kan tage sig sammen til at stable noget lignende på benene.
Men herfra og så at rende ud og prøve at "forpurre" JV'erens udstilling, syntes jeg dog ikke man skal (som svar til kristinas indlæg).
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#8796 - 14/02/2003 16:58
[Re: Machine_A]
|
Anonym
Anonym
|
Guds fred.
Så det eneste jeg reelt kan være irriteret over, er at kristne menigheder ikke kan tage sig sammen til at stable noget lignende på benene.
AMEN. Lad os selv komme op af stolen og lave noget tilsvarende. Søster B.
|
|
Til toppen
|
|
|
#8797 - 14/02/2003 18:32
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Machine A, du skriver: " .. Men herfra og så at rende ud og prøve at "forpurre" JV'erens udstilling, syntes jeg dog ikke man skal (som svar til kristinas indlæg). " Synes du virkelig, at det at tage til genmæle er det samme som at "forpurre" ? Jeg havde bestemt ikke forestillet mig, at nogen skulle møde op med præstekrave og spraydåse og et vognlæs bibler, men helt enkelt at JV'ernes forkyndelse ikke skulle stå alene, men kunne modsiges i den offentlige debat. Selvfølgelig har du ret i, at det er helt naturligt, at de forsøger at sælge deres "bibel" og budskab, og selvfølgelig er det ikke forbudt. Men der må da være nogle kristne i Århus som kunne benytte lejligheden til at arrangere debatmøder f.ex. på biblioteket, om hvad kristendom er.. .Eller møder i sognegårde etc. Helst med kaffe og hjemmebag.  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#8801 - 16/02/2003 20:44
Hvad er kristendommen.
[Re: ærten]
|
Anonym
Anonym
|
Kære Ært, jeg er helt enig med dig i din definition af kristendommen!  Men Joppe tænker nok på, at der er mennesker der fx. kun tror på 1 udgang fra livet, dvs. Himlen og intet Helvede, som OGSÅ kalder sig kristne. Jehovas Vidner, som tråden jo handler om, kalder sig LIGELEDES kristne. Mormornerne med.., samt mennesker som måske slet ikke har erkendt hvem Jesus Kristus er. Alle disse vil kalde sig kristne, og derfor har han vel ret i at kristendommen i praksis (?) er en subjektiv ting. Det betyder dog ikke, at kristendommen rent faktisk ER en subjektiv ting. Kristendommen er hvad den er, og det kan alverdens meninger ikke ændre på, ved at påberåbe sig titlen. Forvirrer jeg debatten ??  Guds fred, Søster B.
|
|
Til toppen
|
|
|
#8802 - 16/02/2003 21:02
Re: Hvad er kristendommen.
|
Ordstyrer
Bruger
|
Næh, kære Søster B, det er skam ikke dig der forvirrer debatten, det er alle dem, der kalde sig kristne uden at være det. Jeg kender også antroposoffer (Rud. Steiner-folk, og mange spirituelle nyreligiøse reinkarnationstroende, som kalder sig kristne. (Muslimerne gør det dog ikke, selv om de elsker Jesus!) Men jeg tænker så tit på, at når så mange anderledes troende ønsker at smykke sig med kristennavnet, så må de vel på en måde anse det som en ærestitel, og det må vi så prøve at glæde os over - det er da altid en begyndelse!! Så mangler de jo bare lige at finde ud af hvad det handler om, sådan rent objektivt  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#8804 - 17/02/2003 19:58
|
Bruger
Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
|
Min opfattelse er ikke blevet rivideret, men tak for forsøget  Jeg er helt enig i din definition af kristendom. Men det vil JV, Mormoner og andre *nyreligiøse' bevægelser også være. Og jeg tror næppe der er flertalet her på Jesusnet der ser dem som kristne. Hvis 'tro på Kristus som Guds Søn og Verdens Frelser' var kravet for at være kristen, ville der slet ikke være brug for at holde et møde for at fortælle hvad 'kristendom' er. JV tror på dette og derfor ville de leve op til kravet om at være og representere kristendom. ..og tak for bogtipset. Jeg har læst den, men det er ved at være lang tid siden.
Religionsstuderende, Katolik, Frimurer
|
|
Til toppen
|
|
|
#8805 - 17/02/2003 20:05
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Jeg havde aldrig troet at Gud var en kvinde og at jeg ville møde hende her på jesusnet.  Du har åbenbart ret og viden nok til at dømme og afgøre hvad kristendom er. Det er ellers noget der har været forbeholdt Gud. Det kan godt være du kan afgøre hvem der er den form for kristne du er tilhængere af. Men at dømme alle udifra din viden og holdninger er måske lige en stor mundfuld.
|
|
Til toppen
|
|
|
#8806 - 17/02/2003 20:48
[Re: joppe]
|
Bruger
Reg.: 04/12/2002
Sted: Halvt af hvert
|
Kære Joppe ! Du skriver :
Jeg havde aldrig troet at Gud var en kvinde og at jeg ville møde hende her på jesusnet
Tag nu lige at opføre dig som et mandfolk ! 
Sådan en tone, synes jeg ikke, at vi skal bruge over for hinanden her på Jesus- Net ! Eller var det blot sagt i al godmodighed, så hermed en undskyldning ! Det kan godt være at alle mulige forskellige mennesker og samfund kalder sig kristne, men vi har da Guds eget ord for, at det, der står i Bibelen om Kristus er det, som GUD forstår ...? !
Og englen sagde til mig: »Disse ord er troværdige og sande, og Herren, profeternes ånders Gud, har sendt sin engel for at vise sine tjenere, hvad der snart skal ske: v7 ›Ja, jeg kommer snart.‹ Salig er den, der holder fast ved profetiens ord i denne bog.« Åbenbaringens Bog 22, vers 6 og 7
Ja, det kan kun modtages ved at tro det, som det er sagt ! Og ikke lægge hverken noget mere til eller mere eller andet i det. Det er vel egentlig det, som Kristina mener, tror jeg.
|
|
Til toppen
|
|
|
#8807 - 17/02/2003 22:12
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Joppe
Åh nej..... Du skriver: "Du har åbenbart ret og viden nok til at dømme og afgøre hvad kristendom er. Det er ellers noget der har været forbeholdt Gud. " For det første hvordan kan du udtale dette eftersom du ikke tror på Gud? (Nå det var bare en almindelig undren). Dernæst er der ikke bibelsk belæg for din påstand, da biblen ikke er nær så venlig som Kristina når det gælder vranglære OG vi skal faktisk bedømme/dømme i disse sager!
Eller ved I ikke, at de hellige skal dømme verden? Og når verden dømmes af jer, er I så ikke gode nok til at dømme i ubetydelige sager?(1.kor.6,2)
Men om så vi selv eller en engel fra himlen forkyndte jer et andet evangelium end det, vi har forkyndt jer, forbandet være han. v9 Som vi allerede har sagt, siger jeg nu igen: Hvis nogen forkynder jer et andet evangelium end det, I tog imod, forbandet være han.(Gal.1.8,9)
For der er mange genstridige, frasemagere og bedragere, især blandt de omskårne. v11 Dem bør man lukke munden på, for de vender op og ned på hele familier, når de for skændig fortjenestes skyld udspreder deres forkastelige lære.(Titus 1,10)
Jeg formaner jer, brødre, til at holde øje med dem, der i modstrid med den lære, I har taget imod, skaber splittelse og fører andre til fald. Hold jer fra dem! v18 Den slags mennesker tjener ikke vor Herre Kristus, men deres egen bug, og med søde og indsmigrende ord forleder de troskyldige mennesker. (Rom 16,17)
Jeg går ikke ud fra at den gode Paulus betragter sig selv som Gud, og han har da i hver tilfælde ikke lært at han ikke må dømme ! HAN GØR JO IKKE ANDET!!!´
Han FORBANDER de mennesker der kommer med "et andet evangelium", siger at man skal lukke munden på dem og han formaner de kristne til at være agtpågivende. Det er VIST godt at den slemme mand ikke er aktiv debattør på Jesus-net ! ! !
Med venlig hilsen
Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#8808 - 17/02/2003 23:49
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Joppe, tak, tak, det er virkelig alt for meget!!  Men nu er det faktisk ikke mig, der har defineret hvad kristendom er, men Gud (som du jo ikke tror på). Jeg har ikke henvist til en bestemt "slags" kristendom, men derimod til, hvad kristne kirker over hele jorden er enige om: at det der står i Bibelen er Guds ord til os. Den kan så på nogle punkter fortolkes forskelligt, og jeg skal ikke nægte, at vi af og til slår hinanden oven i hovedet med skriftsteder (det viser jo i øvrigt netop, at vi tager Bibelens ord for pålydende!) men det grundlæggende er det samme i alle kristne kirker, nemlig at Jesus er Guds søn og vores eneste mulighed for frelse fra fortabelsen.. JV (som du skriver om i et andet indlæg) anerkendes ikke af de kristne kirker som værende kristendom, og JV anerkender heller ikke selv de kristne kirker, og de har i øvrigt deres egen bibel. JV tror nemlig ikke på Jesus som Guds søn (af samme væsen som Faderen og dermed evig og guddommelig), men mener at han er en skabning. Derfor er de ikke kristne. Dette skriver jeg ikke af mangel på respekt for anderledes troende, men fordi jeg mener det er væsentligt for debatten at have en nogenlunde klar fælles definition af, hvad ordene betyder. Men at Guds ord er til forargelse hos nogle, og anses for dårskab af andre, er ingen overraskelse. Sådan må det være, og det lever vi med. Det står nemlig i bibelen! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#8809 - 18/02/2003 07:00
Indspark om Jehovas Vidner..
|
Anonym
Anonym
|
for det er nemlig ret vildledende når de siger: Vi tror at Jesus Kristus er Guds søn, og på den måde camouflerer deres fulde mening om Ham. De mener også at Han er Ærkeenglen Mikael, et skabt væsen. Desuden tror de jo heller ikke på Treenighedslæren. De mener at det er en vranglære som er opstået ud af menneskers tankespind... Mvh Søster B.
|
|
Til toppen
|
|
|
#8810 - 18/02/2003 12:51
|
Bruger
|
>>Men nu er det faktisk ikke mig, der har defineret hvad kristendom er, men Gud (som du jo ikke tror på).
Ikke nok med at du tror du har ret at afgøre hvad den universale kristendomer, du har åbenbart også ret til at afgøre om jeg tror på Gud eller ej. Det findes ingen grænser for den frihed du påtager dig selv.
>>Jeg har ikke henvist til en bestemt "slags" kristendom, men derimod til, hvad kristne kirker over hele jorden er enige om: at >det der står i Bibelen er Guds ord til os.
Alle som tror på bibelen tror selvfølgeligt at bibelen er guds ord til os. Med det argument ville alle der tror på bibeln være kristne. JV inklusive.
>Den kan så på nogle punkter fortolkes forskelligt, og jeg skal ikke nægte, at vi af og til slår hinanden oven i hovedet med >skriftsteder (det viser jo i øvrigt netop, at vi tager Bibelens ord for pålydende!) men det grundlæggende er det samme i alle >kristne kirker, nemlig at Jesus er Guds søn og vores eneste mulighed for frelse fra fortabelsen..
At Jesus er Guds søn ved jeg at både JV'er og Mormoner tror på. Alligevel afviser du dem fra at være kristne. Det ville være en fordel for mig (og sikkert også dig selv) hvis du var en smule konsekvent i dine kriterier for hvem der har din (Guds)tilladelse at kalde sig kristne.
>JV (som du skriver om i et andet indlæg) anerkendes ikke af de kristne kirker som værende kristendom,
Hov! Hvilke er de 'kristne' kirker? Og hvem har givet dem retten til at kalde sig det?
>og JV anerkender heller ikke selv de kristne kirker,
Netop derfor er titeln "de kristne" noget dybt subjektivt.
>og de har i øvrigt deres egen bibel.
Nej, de har deres egen bibeloversættelse.
>JV tror nemlig ikke på Jesus som Guds søn (af samme væsen som Faderen og dermed evig og guddommelig), men mener >at han er en skabning. Derfor er >de ikke kristne.
Hvornår, og af hvem, blev det bestemt at Jesus kun kan være Guds søn hvis han er af samme væsen som faderen? Bibelen modsiger på mange steder muligheden for at Jesus kunne være det samme væsen som Faderen.
Igen har vi en dybt subjektiv holdning.
>Dette skriver jeg ikke af mangel på respekt for anderledes troende, men fordi jeg mener det er væsentligt for debatten at >have en nogenlunde klar fælles definition af, hvad ordene betyder.
Nej, du skriver af mangel på viden om andre trosrettningeger og holdninger end din egen. Hvis man bliver ved med at bruge subjektive holdninger til at afgøre hvad kristendom er, så vil man aldrig nå en objektiv fælles difinition hvad ordet 'kristne' betyder.
>Men at Guds ord er til forargelse hos nogle, og anses for dårskab af andre, er ingen overraskelse. Sådan må det være, og >det lever vi med. Det står nemlig i bibelen!
Ja, og din forargelse over andre trosretninger er et ganske udmærket eksempel.
|
|
Til toppen
|
|
|
#8811 - 18/02/2003 13:09
[Re: malli]
|
Bruger
|
Hej malli
Åh nej..... Du skriver: "Du har åbenbart ret og viden nok til at dømme og afgøre hvad kristendom er. Det er ellers noget der >har været forbeholdt Gud. " For det første hvordan kan du udtale dette eftersom du ikke tror på Gud? (Nå det var bare en >almindelig undren).
Nå, jeg tror ikke på Gud. Det var noget nyt. Da jeg for ikke ret lang tid siden blev døbt var præsten og de vidner der var tilstede ikke i tvivl over at jeg troede på Gud. Men det kan være at debatørerne på jesusnet har mere forstand på sådanne sager.
Dernæst er der ikke bibelsk belæg for din påstand, da biblen ikke er nær så venlig som Kristina når det gælder vranglære OG vi skal faktisk bedømme/dømme i disse sager!
Er der bibligsk belæg for at Kristines dømmende over hvem der er kristne?
Eller ved I ikke, at de hellige skal dømme verden? Og når verden dømmes af jer, er I så ikke gode nok til at dømme i ubetydelige sager?(1.kor.6,2)
Men om så vi selv eller en engel fra himlen forkyndte jer et andet evangelium end det, vi har forkyndt jer, forbandet være han. v9 Som vi allerede har sagt, siger jeg nu igen: Hvis nogen forkynder jer et andet evangelium end det, I tog imod, forbandet være han.(Gal.1.8,9)
En meget subjektiv fortolkning. Den sidste vers kan uden problemer anvendes for at forbande enhver kirke der ser sig selv for kristne. Subjektive fortolkninger ender altid med at men selv syns at det man tror på er det eneste rigtige og forbander derfor alle andre. Men når bibelen er skrevet på den måde at den kan fortolkes på mange forskellige måder så begynder kristne forbande andre kristne. Hvor er vi så hen?
For der er mange genstridige, frasemagere og bedragere, især blandt de omskårne. v11 Dem bør man lukke munden på, for de vender op og ned på hele familier, når de for skændig fortjenestes skyld udspreder deres forkastelige lære.(Titus >1,10)
Det skriftsted kunne jeg godt bruge som argument for at lukke munden på Kristine. På samme måde kunne hun bruge den for at lukke munden på en JV, og han kunne videre bruge den for at lukke munden på en Mormon.
Jeg formaner jer, brødre, til at holde øje med dem, der i modstrid med den lære, I har taget imod, skaber splittelse og fører andre til fald. Hold jer fra dem! v18 Den slags mennesker tjener ikke vor Herre Kristus, men deres egen bug, og med søde og indsmigrende ord forleder de troskyldige mennesker. (Rom 16,17)
Problemet er at der er foskellige tolkninger om hvad den 'læren' er. prøv at se hvor mange kirker der findes der bruger bibelen?
Jeg går ikke ud fra at den gode Paulus betragter sig selv som Gud, og han har da i hver tilfælde ikke lært at han ikke må dømme ! HAN GØR JO IKKE ANDET!!!´
Ja, han er ligesom de fleste kristne. Men forskellen mellem Gud og Paulus er at Paulus ikke har viden nk til at afgøre hvad objektiv sandhed er. Det har Gud (og Kristine, hvis du spørger hende)
Han FORBANDER de mennesker der kommer med "et andet evangelium", siger at man skal lukke munden på dem og han >formaner de kristne til at være agtpågivende. Det er VIST godt at den slemme mand ikke er aktiv debattør på Jesus-net ! ! ! "et andet evangilium" er kort sagt det han ikke tror på. Han formaner folket at dele hans tro og holde sig væk fra oppositionen. Enhver leder ville gøre det samme.
Men det er langt fra at bede folk holde sig væk fra det man ikke tror på, til at sige at man VED hvad den absolutte og objektive sandhed er. Religion bygger på tro, og Gud er den eneste der er i stand til at vide alle ting. Når en person her på Jesusnet går ud og siger hun VED hvem der må kalde sig kristne og hvem der ikke må, så er vi på grænsen til blasfemi
|
|
Til toppen
|
|
|
#8812 - 18/02/2003 13:56
|
Bruger
|
Er man sikker på at det er bibelen i sin helhed, og ikke ku åbenbaringens bog Joh. hentyder til? Hvis det er hele bibelen har vi et problem. Flere andre bøger blev skrevet efter eller omkring samme tid som Åbenbaringens bog.
|
|
Til toppen
|
|
|
#8813 - 18/02/2003 13:58
[Re: steincke]
|
Bruger
|
Hvad hvis man TROR at det kun er fakta?
|
|
Til toppen
|
|
|
#8814 - 18/02/2003 18:37
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Joppe Beklager fejlen, jeg forvekslede dig med Void  Men helt ærligt Kristina skriver: "Jeg kender også antroposoffer (Rud. Steiner-folk, og mange spirituelle nyreligiøse reinkarnationstroende, som kalder sig kristne. (Muslimerne gør det dog ikke, selv om de elsker Jesus!)" og ud fra denne udtalelse konkluderer du at hun dømmer og sætter sig i Guds sted! Jeg synes nok det er at skyde gråspurve med kanoner.
"Eller ved I ikke, at de hellige skal dømme verden? Og når verden dømmes af jer, er I så ikke gode nok til at dømme i ubetydelige sager?(1.kor.6,2)
En meget subjektiv fortolkning. Den sidste vers kan uden problemer anvendes for at forbande enhver kirke der ser sig selv for kristne. Subjektive fortolkninger ender altid med at men selv syns at det man tror på er det eneste rigtige og forbander derfor alle andre. Men når bibelen er skrevet på den måde at den kan fortolkes på mange forskellige måder så begynder kristne forbande andre kristne. Hvor er vi så hen?"
Det er overhovedet ikke en subjektiv fortolkning, det er ordret hvad der står i biblen! Andre skriftsteder viser altså den samme holdning overfor vranglære og falske profeter! Og nej, det kan bruges til at forbande enhver der går ud over Kristi lære!.....men det har Kristina jo ikke engang gjort.
Problemet er at der er foskellige tolkninger om hvad den 'læren' er. prøv at se hvor mange kirker der findes der bruger bibelen?
De kirker der bruger biblen er forbavsende enige om de grundlæggende ting: Jesus Kristus er Guds Søn - Tre-enighedstankegangen, KUN frelse gennem Jesus Kristus m.m. Dette gælder både Den Katolske Kirke og Den Protestantiske Kirke, og deres "døtre". Fuldstændig udenfor dette findes Rudolf Steiner og New-ages bevægelsen, der hverken anerkender biblen eller det de øvrige kristne kirker er enige om.
Han FORBANDER de mennesker der kommer med "et andet evangelium", siger at man skal lukke munden på dem og han >formaner de kristne til at være agtpågivende. Det er VIST godt at den slemme mand ikke er aktiv debattør på Jesus-net ! ! !
"et andet evangilium" er kort sagt det han ikke tror på. Han formaner folket at dele hans tro og holde sig væk fra oppositionen. Enhver leder ville gøre det samme.
"Et andet evangelium" er en lære der ikke stemmer med Kristi lære!
Men det er langt fra at bede folk holde sig væk fra det man ikke tror på, til at sige at man VED hvad den absolutte og objektive sandhed er. Religion bygger på tro, og Gud er den eneste der er i stand til at vide alle ting. Når en person her på Jesusnet går ud og siger hun VED hvem der må kalde sig kristne og hvem der ikke må, så er vi på grænsen til blasfemi
Det var jo ikke det Kristina gjorde! Ligesom jeg tager hun afstand fra vranglære! og dette er aldeles ikke blasfemisk. De kan jo bare lade være med at kalde dette for kristent, men de gør det tydeligvis for at øge troværdigheden/sandhedsværdien! Og dette får mange mennesker på afveje, især hvis man ikke må bruge sin grundlovssikrede ytringsfrihed.
Med venlig hilsen
Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#8815 - 18/02/2003 18:39
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Joppe, du skriver: "Ikke nok med at du tror du har ret at afgøre hvad den universale kristendomer, du har åbenbart også ret til at afgøre om jeg tror på Gud eller ej. Det findes ingen grænser for den frihed du påtager dig .. " Jeg beklager meget, at jeg har husket forkert med hensyn til din tro, og må bede om undskyldnig. Min bemærkning var dog på ingen måde ment som en fornærmelse, men bare en konstatering. Som altså var forkert. Resten af dit indlæg har jeg kun én kommentar til: Læs venligst Netiketten ! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#8816 - 18/02/2003 20:19
|
Bruger
Reg.: 04/12/2002
Sted: Halvt af hvert
|
Kære Joppe ! Dér må jeg nok indrømme, at det måske ikke er det mest hensigtsmæssige sted, jeg har valgt... for det ved jeg ikke ! Men min helt og klare fornemmelse er, at de fleste af de personer, som har skrevet i Bibelen, vejledet af Helligånden, er mennesker, som enten var øjenvidner eller i hvert fald meget tæt på dem, der var (øjenvidner )!  Jeg synes, at du skulle kaste dig over en bog, som jeg er blevet anbefalet at læse, som belyser det med kanoniseringen; for lille jeg er ikke nok inde i de sager, men bare overbevist om, at det er sandt! Bogen hedder :
"Skrift og åbenbaring” (Credo Forlag 1997
Er det fordi du ønsker at tro på Gud eller er det bare for diskussionene skyld? Ja, jeg tilllader mig at spørge, for ellers har jeg meget andet at bruge tid på!
|
|
Til toppen
|
|
|
#8817 - 18/02/2003 21:43
|
Bruger
Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
|
Et godt spørgsmål.  Jeg vil gerne have en defination af ordet fakta. For hvis det betyder tillid til det der håbes på, så kan man godt have tro på fakta.  K.h. Kim
CIA - Christian In Action coz Jesus loves u
|
|
Til toppen
|
|
|
#8818 - 19/02/2003 13:20
|
Bruger
|
Nu har jeg læst Netiketten. Vil du så svare på mine spørgsmål?
|
|
Til toppen
|
|
|
#8821 - 19/02/2003 15:58
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Joppe, jeg tror det bliver svært at koge mere suppe på det ben, for jeg mener at have svaret på det du skriver i forvejen, og at dine yderligere spørgsmål, som forekommer mig uvenlige, skyldes at du ikke er enig med mig. Men hvis du vil forsøge at omformulere dit indlæg, så det bliver i overensstemmelse med Netiketten, vil jeg da gerne gøre endnu et forsøg. En ting i dit sidste indlæg vil jeg imidlertid være glad for at få uddybet: Du skriver: "Hvis man bliver ved med at bruge subjektive holdninger til at afgøre hvad kristendom er, så vil man aldrig nå en objektiv fælles difinition hvad ordet 'kristne' betyder." Her er jeg meget enig med dig: Vi skal stræbe efter en helt objektiv fælles forståelse af, hvad ordet kristendom betyder. Jeg er selv fremkommet med mit bud, som du altså kalder subjektivt. Har du selv et bud på en objektiv definition ? Jeg vil også være interesseret i at høre andres mening .. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#8823 - 17/03/2003 18:54
|
Bruger
Reg.: 13/03/2003
|
Hej Jeg harr gået ud af jehovas vidner og jeg nåede at se den udstilling. Ved det første øjenkast, virkede den uskylidg og oplysende. Efter at have kommet hjem og tænkt sagen igennem, var det en helt anden sag. Jeg er jo efterhånden indsat i sagen. Og den udstiling prøver på, at dække over jehovas vidners forvanskning af Biblen, jeg gennemskuede nogle ting lige da jeg var kommet hjem. De udelukker også, at det er navnet Jesus, som Biblen fokuserer på, ikke Jehova, som de prøver på at hele tiden få frem til udstillingen, og først og fræmst sin egen vantolkning. Det er hele tiden DERES tolkning. Ingen andre. For mere inforamtion om jehovas vidner-den rigtige historie kan jeg rekommendere "Jv-debatforum" på kristen friheds hjemmeside. Mvh. Josefin
|
|
Til toppen
|
|
|
#8824 - 19/03/2003 20:52
|
Bruger
Reg.: 13/03/2003
|
Jeg er ikke klar over, hvad du mener med,at jeg skulle "forpurre"? Du har måske ikke forstået, hvad jeg mente? Jeg mente, at jeg ikke fik ud noget af udstillingen, fordi de lægger sagen ind helt og alene på deres lære. Hvordan kan man få en god oplevelse, da man hele tiden må være på vagt over for, hvad der er sandt og ikke er? Kan du sige det? OPSTILLINGEN var det ikke noget galt med. Men hvad hjælper det, da alt andet (næsten) er løgn og latin???? Ved du det? Josefin
|
|
Til toppen
|
|
|
#8825 - 20/03/2003 14:16
[Re: Josefin]
|
Bruger
Reg.: 12/12/2002
|
Hej Josefin !
Blot til din orientering: Machine A svarer ikke på dit indlæg, men på mit indlæg, så han lægger dig altså ikke ord i munden sådan som det tyder på, at du har forstået det. Du kan se det ved at Machine A's indlæg ligger parallelt med dit eget og ikke indrykket i forhold til det. Desuden er det skrevet flere dage før dit indlæg.
Dine betragtninger omkring udstillingen kan jeg tilslutte mig, selv om løgnen her mere består i alt det der ikke bliver sagt.
Med venlig hilsen Jeanette
|
|
Til toppen
|
|
|
|