Hej Jabbi..
OK - men hvad så med de slående ligheder ml. jesus, horus og mithra? Er det blot tilfældigheder??? Desuden er der så vidt jeg ved, flere forskellige opfattelser af, hvornår krishna blev født, og een af dem er d. 25 december - ligesom mange kristne også nu påstår at Jesus IKKE blev født d. 25 december.
Jeg tror nu, ligesom dig, ikke at det er tilfældigheder.. Og som jeg sagde, så er videoen ganske interessant, men personen bag videoen præsenterer de forskellige ligheder som fakts, hvilket ikke er tilfældet (som du jo selv skriver - der er uenighed om nogle af tilfældene).. Hvis man vil miskreditere en religion (eller noget i det hele taget), så bør man da være saglig nok til at være ærlig om nogle af de tilfælde der ikke er 100% sikre, nachon?
Som f.eks. når du skriver:
Temaerne i evangelierne er fuldstændigt overensstemmende med temaerne i hedenske solguders mytologi! At benægte dette er at benægte faktum - selv kirkefædrene anerkendte dette!
Jeg er da enig i, at der er temaer der er som taget direkte fra andre hedenske religioner.. F.eks. de tre vise mænd fra øst der følger en stjerne, for at finde frem til deres frelser (som jo så åbenbart skal dø og genopstå for at besejre synden/døden).. Det er jo som snydt ud af den zorotoastriske religion, som jo - sjovt nok - var fremherskende i det rige der lå øst for Israel, nemlig Persien, hvor man - sjovt nok - dyrkede astrologien og 'fulgte' stjernerne..
Deres forklaring var: "Det er djævlens værk!".
En - undskyld mig - lidt tynd forklaring! Bør kristendommen ikke vedkende sig sine hedenske rødder, og indrømme at historien om Jesus er 100% sol-mytologi?
Hvad kirkefædrerne mente, må du tage med dem;o).. Det kan jeg ikke redegøre for, ej heller ønsker jeg at gøre det..
Min holdning til kristendommen er, at den er en vej mod målet, ikke en særlig stabil vej, men i det mindste bedre end det hedenske der florerede..
Angående din holdning til kristendommen som 100% soldyrkelse, så er jeg uenig.. Jeg er enig i at der er elementer der stemmer overens med soldyrkene kultur (bl.a. i forhold til Mithras, som du selv er inde på - så kan man diskutere hvad der kom først, Mithras eller kristendommen, og her mener jeg i den afsluttende form Mithras havde, da bl.a. Konstantin og hans søn var store tilhængere af kulten)..
Slutteligt vil jeg da sige, at var det dit ønske at miskreditere kristendommen, så burde du nok have gjort lidt mere end bare at poste en video og så forvente at alle accepterede den som sandhed;o).. Jeg tror, hvis jeg skal være ærlig, at folk herinde har oplevet værre angreb mod kristendommen end det:o)..
Mvh