Menu
Hvem er online
3 registrerede (Finn, Kristenliv, Maijannes) og 12 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#87808 - 12/10/2007 00:38 Hør, han kalder på Elias.. HVEM ER ELIAS?
Carrie
Bruger

Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
Ja det er nok et dumt spørgsmål, men HVEM er Elias?

Og hvorfor i alverden tror de Jesus kalder på Elias, når Han kalder på Gud??

Mens de gik ned fra bjerget, befalede Jesus dem: »Fortæl ikke nogen om dette syn, før Menneskesønnen er opstået fra de døde.« v10 Så spurgte disciplene ham: »Hvordan kan de skriftkloge da sige, at Elias først skal komme?« v11 Han svarede: »Ja, Elias skal komme og genoprette alt, v12 men jeg siger jer: Elias er allerede kommet, og de kendte ham ikke, men gjorde med ham, som de ville. Sådan skal også Menneskesønnen lide for deres hånd.« v13 Da forstod disciplene, at han talte til dem om Johannes Døber.

Okay så Elias er Johannes.. Fint.. Men NEJ.. For så står der jo:

Kong Herodes hørte om Jesus, for hans navn var blevet kendt, og folk sagde: »Det er Johannes Døber, der er stået op fra de døde, og derfor virker disse kræfter i ham.« v15 Men andre sagde: »Det er Elias,« og andre igen sagde: »Det er en profet ligesom en af de gamle profeter.« v16 Da Herodes hørte det, sagde han: »Den Johannes, jeg har halshugget, han er stået op!«

OG:

Dette er Johannes' vidnesbyrd, da jøderne fra Jerusalem sendte præster og levitter ud til ham for at spørge ham: »Hvem er du?« v20 Da bekendte han og benægtede ikke, han bekendte: »Jeg er ikke Kristus.« v21 »Hvad er du da?« spurgte de ham, »er du Elias?« »Det er jeg ikke,« svarede han. »Er du Profeten?« »Nej,« svarede han. v22 Så sagde de til ham: »Hvem er du da? Vi skal have svar med til dem,
der har sendt os; hvad siger du om dig selv?« v23 Han svarede: »Jeg er ›en, der råber i ørkenen: Jævn Herrens vej!‹ som profeten Esajas har sagt.«

Så er det jo ikke Johannes alligevel? Hvem er Elias så?? Er det fordi Eloí, Eloí lyder som Elias?? Og at de tror Han siger Elias og ikke Gud?? Eller kalder de Gud for Elias?

Jeg har da altid troet at Elias var en profet. Noget med Moses og Elias.. Hmm.. Men hvorfor skulle han kalde på ham??

Håber nogle kan hjælpe.

Kærligst Carrie

Ændret af Carrie (12/10/2007 01:09)

<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3

In Nomine Patris Et Filii Et Spiritus Sancti

Til toppen 
#87809 - 12/10/2007 06:48 Re: Hør, han kalder på Elias.. HVEM ER ELIAS? [Re: Carrie]
Sammy
Bruger

Reg.: 24/09/2007
Sted: København

Hej Carrie..

Elias (eller Eliyahu, som han nu hedder på hebraisk) er den profet vi venter på skal komme som Moshiachs budbringer..

Han blev taget til himlen, så der er ikke tale om en reinkarnation eller noget i den stil, omend der er nogen der mener det..

Det er derfor at man, ved Pessach, altid har dækket op til én person ekstra, da man mener at det er der, Eliyahu vil komme igen..

Hvad angår den kristne holdning til at Johannes skulle være Eliyahu, så kan det godt være svært at gennemskue (selvom jeg mener den officielle holdning er, at det er sådan det forståes?), for på trods af at Johannes benægter det, så siger Jesus jo, at Johannes ER Eliyahu..

Mvh

Til toppen 
#87812 - 12/10/2007 12:26 Re: Hør, han kalder på Elias.. HVEM ER ELIAS? [Re: Carrie]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej Carrie,
 Oprindeligt skrevet af: Carrie
Ja det er nok et dumt spørgsmål, men HVEM er Elias?

Elias var en profet dengang Akab var konge i Israel. Han forkyndte Guds dom for ham, og gjorde undergerninger. Du kan læse om ham i 1. Kongebog 17 - 2. Kongebog 2.

Citat:
Og hvorfor i alverden tror de Jesus kalder på Elias, når Han kalder på Gud??

Mit gæt er, at tilhørerne har misforstået Jesus. Måske var der nogle romerske soldater som ikke var helt stive i det aramæiske... måske ikke. Men at Jesus kalder på Gud er tydeligt, da hans råb er hentet fra Salme 22, som dog er skrevet på hebraisk.

Måske lægger de ham ord i munden... hvis Jesus kaldte på Elias, ville han jo ikke være Kristus fordi han så kaldte på ham som skulle gå forud for Kristus. Hans modstandere prøver måske at få det til at se ud som om han indrømmer at han tager fejl.

Men Jesus kalder ikke på Elias, som det også fremgår af teksten. Han kalder på Faderen.

Citat:
Mens de gik ned fra bjerget, befalede Jesus dem: »Fortæl ikke nogen om dette syn, før Menneskesønnen er opstået fra de døde.« v10 Så spurgte disciplene ham: »Hvordan kan de skriftkloge da sige, at Elias først skal komme?« v11 Han svarede: »Ja, Elias skal komme og genoprette alt, v12 men jeg siger jer: Elias er allerede kommet, og de kendte ham ikke, men gjorde med ham, som de ville. Sådan skal også Menneskesønnen lide for deres hånd.« v13 Da forstod disciplene, at han talte til dem om Johannes Døber.

Jesus ved nok hvad han snakker om, så vi må gå ud fra, at Johannes er "Elias som skulle komme". Men hvad menes der så med det?

Vi har et interessant stykke i GT i det sammenhæng nemlig fra 2. Kongebog 2,7f:
[Elias og Elisa] stillede sig ved Jordan. v8 Så tog Elias sin kappe, rullede den sammen og slog på vandet med den, så vandet delte sig, og de gik begge tørskoet over.

v9 Da de var kommet over, sagde Elias til Elisa: »Sig mig, hvad jeg skal gøre for dig, før jeg bliver taget bort fra dig.« Elisa svarede: »Lad mig få to dele af din ånd!« v10 »Det var et dristigt ønske,« sagde Elias, »men hvis du ser mig blive taget bort fra dig, skal du få det, ellers ikke.« v11 Mens de gik og talte sammen, kom der pludselig en ildvogn med ildheste. Den skilte de to fra hinanden, og Elias steg op til himlen i en storm. v12 Elisa så det og råbte: »Min fader, min fader, du Israels vogne og heste!« og han kunne ikke længere se ham. Da greb han fat i sine klæder og flængede dem i to stykker. v13 Så samlede han kappen op, som var faldet af Elias, og gik tilbage og stillede sig ved Jordans bred. v14 Han tog kappen, som var faldet af Elias, slog på vandet med den og sagde: »Hvor er nu Herren, Elias' Gud?« Da han slog på vandet, delte det sig, og Elisa gik over.

v15 Da nu profeterne fra Jeriko så ham på afstand, sagde de: »Elias' ånd er kommet over Elisa!« De gik ham i møde, kastede sig til jorden for ham

Vi ser her, at Elisa vandrer i Elias ånd, og jeg tænker at det er det samme med Johannes. Man kan også sige at Johannes' og Elias' tjenester var meget ens. Begge forkyndte dom, begge gik forud for en anden profet...

Citat:
Kong Herodes hørte om Jesus, for hans navn var blevet kendt, og folk sagde: »Det er Johannes Døber, der er stået op fra de døde, og derfor virker disse kræfter i ham.« v15 Men andre sagde: »Det er Elias,« og andre igen sagde: »Det er en profet ligesom en af de gamle profeter.« v16 Da Herodes hørte det, sagde han: »Den Johannes, jeg har halshugget, han er stået op!«

Herodes har dårlig samvittighed og ser spøgelser. Jesus er ikke Johannes. Folkemængden tager også fejl, Jesus er ikke Elias.

Citat:
Dette er Johannes' vidnesbyrd, da jøderne fra Jerusalem sendte præster og levitter ud til ham for at spørge ham: »Hvem er du?« v20 Da bekendte han og benægtede ikke, han bekendte: »Jeg er ikke Kristus.« v21 »Hvad er du da?« spurgte de ham, »er du Elias?« »Det er jeg ikke,« svarede han. »Er du Profeten?« »Nej,« svarede han. v22 Så sagde de til ham: »Hvem er du da? Vi skal have svar med til dem,
der har sendt os; hvad siger du om dig selv?« v23 Han svarede: »Jeg er ›en, der råber i ørkenen: Jævn Herrens vej!‹ som profeten Esajas har sagt.«

Jøderne spørger om Johannes er "Elias" og mener dermed om han er personen Elias som er kommet tilbage. Johannes afviser dette; han er ikke Elias, og dog er han den person som Elias var et forbillede for, og han vandrer i Elias' ånd.

Håber det var til hjælp,
Mvh. Steffen

Ændret af steffenlaursen (12/10/2007 12:27)

Til toppen 
#87815 - 12/10/2007 13:45 Re: Hør, han kalder på Elias.. HVEM ER ELIAS? [Re: steffenlaursen]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Carrie og Steffen.

Et andet sted, som kan være opklarende for spørgsmålet om Elias eller Elias' ånd, er Lukas 1,16-17, hvor englen Gabriel giver Zakarias besked om, at han skal være far til Johannes:

"Og mange af Israels børn skal han føre tilbage til Herren deres Gud. Han skal gå foran ham i Elias' ånd og kraft for at vende fædres hjerte til deres børn og give ulydige et retfærdigt sind og skaffe Herren et folk, der er gjort rede."

Det med Elias og fædrenes og børnenes hjerter er en henvisning til Malakias 3,23-24: "Se, jeg sender profeten Elias til jer, før Herrens dag kommer, den store og frygtelige. Han skal vende fædres hjerte til deres sønner og sønners hjerte til deres fædre, så jeg ikke skal komme og slå landet med forbandelse."

Det er også dette løfte om Elias, der er tænkt på i de andre tekster, der er nævnt, om folk der overvejer om Johannes eller Jesus skulle være Elias.

At Johannes Døberen selv siger nej, kan være, fordi han ikke ønsker at henlede opmærksomheden på sig selv, men på Jesus. Folk har tydeligvis været meget optaget af løftet om Elias' komme, og et ja-svar ville sandsynligvis uvægerligt føre til en for stor fokusering på Johannes. Han ville kun være en røst, der råbte i ørkenen om at bane Herrens vej, brudgommens ven, der trådte til side for brudgommen, og en der pegede på Guds Lam, der bærer verdens synd. I Joh. 1 ser vi også, at Johannes' disciple begyndte at følge Jesus, da Johannes viste hen til ham, og Johannes var selv helt med på, at sådan skulle det være: "Han skal blive større, jeg skal blive mindre." Joh. 3,30.
Det tror jeg, er forklaringen.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#87824 - 13/10/2007 13:39 Re: Hør, han kalder på Elias.. HVEM ER ELIAS? [Re: AnnePande]
Carrie
Bruger

Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
Tak, jeg tænkte også at han måske sagde nej, fordi han ikke ønskede opmærksomheden på sig selv, men ved det self. ikke.

Tak for svarene alle sammen.. \:D

<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3

In Nomine Patris Et Filii Et Spiritus Sancti

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær