2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg |
|
#87783 - 10/10/2007 14:03
loven
|
Bruger
Reg.: 09/10/2007
|
hej kære mennesker.  jeg har en ting jeg synes ville være spændende at høre jeres mening om. hvorfor overholder kristne ikke de gamle skrifters love? var det jesus som sagde det? så vidt jeg har kunne læse mig til er det KUN "apostlen" Paulus som kommer med det udsagn, jesus sagde: matt. 5.17-20 v17 Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde. v18 Sandelig siger jeg jer: Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven, før alt er sket. v19 Den, der bryder blot ét af de mindste bud og lærer mennesker at gøre det samme, skal kaldes den mindste i Himmeriget. Men den, der holder det og lærer andre at gøre det, skal kaldes stor i Himmeriget.dette mener jeg er en god grund til at skulle overholde lovene... opfylde er nødvenigvis ikke at fjerne dem fram menneskets dagligsag. Jesus fastede, og Jeus holdte Sabbat -hans deciple gjorde det samme. hvorfor gør vi ikke? Paulus måske? og hvordan kan paulus være apostel, ? der står flere steder skrevet i det nye testamente: uden handling er tro intet? er det ikke en direkte hentydning til lovene i "det gamle" testamente (jesus bibel)? se fx jakobsbrevet 2.18-22 v18 Nogen vil indvende: »Én har tro, en anden har gerninger.« Vis mig da din tro uden gerninger, så skal jeg med mine gerninger vise dig min tro. v19 Du tror, at Gud er én; det gør du ret i. Det tror de onde ånder også – og skælver. v20 Tåbelige menneske, ønsker du bevis på, at tro uden gerninger er ufrugtbar? v21 Blev vor fader Abraham ikke gjort retfærdig af gerninger, da han bragte sin søn Isak som offer på alteret? v22 Som du ser, virkede troen sammen med hans gerninger, og det var af gerningerne, hans tro blev fuldkommen.kærlig hilsen mig 
|
|
Til toppen
|
|
|
#87785 - 10/10/2007 15:00
Re: loven
[Re: cille]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
|
Jamen der er skam al mulig god grund til at opfylde loven, den er Guds gode forordning for sin skabning... beklageligvis er vi ikke i stand til dette, netop derfor er det Jesus går ind og opfylder loven, for dig og for mig, fordi vi ikke selv kan.
Og ganske rigtigt set, en tro der ikke bærer frugt er døende om ikke død, heldigvis bærer den kristne frugt, fordi Gud lægger gode gerninger til rette for os at vandre i, således skal vi stræbe efter at holde budende, og gå når Gud kalder, men i sidste instans tager Gud faktisk ansvaret, i det han vandrer med os, og allerede HAR gjort fyldest for os.
- When your Karma's gone, my Dogma still stands -
|
|
Til toppen
|
|
|
#87789 - 10/10/2007 16:54
|
Bruger
Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
|
Jeg faster. Det tror jeg da mange kristne gør. Det er bare ikke blæst op, som fx i Islam. Den kristne fase er for mig, mere en tid med Gud og mig! Ikke noget jeg drager andre ind i, og gør det til noget stort for andre. Det er en tid hvor jeg bedre kan fokusere på det vigtige. Og i NT står der også at fasten er nødvendig.
Mvh Carrie
<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3
In Nomine Patris Et Filii Et Spiritus Sancti
|
|
Til toppen
|
|
|
#87791 - 10/10/2007 18:54
[Re: Carrie]
|
Bruger
|
Mange tak for jeres svar  og ja, jeg ved godt en del kristne faster  og det er fedt, men jeg ved også ekstrem mange ikke gør :(. men der er andre ting som undre mig, hvorfor nærmest "slette" sabatten, og bruge søndag som helligdag i stedet? Jeg tror ikke det var Jesus hensigt at det skulle være sådan - for sabatten er den hellige dag, og hvorfor spise svinekød når der står det er et urent dyr? og hvorfor skal drengebørn ikke omskæres, at ophæve den lov bryder det bånd der er mellem gud og hans mænd. Jeg mener stadig at hvis Jesus kom for at opfylde lovene, hvorfor skulle hans deciple så overholde dem? og ja Jesus hjælper os med det, men det undre mig at så mange "kristne"/ ekstrem mange folkekirke"kristne" mener det er unødvendigt at prøve af hele sit hjerte at oveholde dem??
Ændret af cille (10/10/2007 19:48)
|
|
Til toppen
|
|
|
#87794 - 10/10/2007 19:50
|
Bruger
|
håber at flere vil komme med deres mening? for disse spørgsmål er spørgsmål som tit undre mig..
|
|
Til toppen
|
|
|
#87795 - 10/10/2007 21:42
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
|
Hej cille, Rigtig hjertelig velkommen til Café Thomas  Hvis man ser på den kristne tradition, så er det ikke rigtigt at sabbathen ikke er blevet overholdt. Den er bare flyttet til om søndagen i stedet for. Hviledagsbuddet gælder stadig. Nogle er uenige i dette, og vil mene at sabbathen kun hører til den gamle pagt, men den kan vi så evt. tage i en anden tråd. Grunden til at vi godt må spise svinekød og andet, er at apostlene under Helligåndens ledelse, med Peter i spidsen, drøftede sagen i Jerusalem ca. år 50, og fandt frem til at hedningekristne ikke er forpligtet på Moseloven, som er givet til ét bestemt folk og på ét bestemt tidspunkt. Gamle Testamente betyder "den gamle pagt", hvilket jeg gennemgår om lidt. Ingen nytestamentlige brevforfattere, hverken Paulus, Jakob, Peter, Judas eller Johannes, formaner til at holde sig fra svinekød eller blive omskåret! De formaner til lydighed mod frihedens og kærlighedens fuldkomne lov, men ikke Moseloven. Vi kender heller ingen tidlige kirkefædre, der føler sig forpligtet på den gamle pagts love. Det gamle Testamente beskriver den første pagt, Guds og israelitternes pagt, og den var sand og god, men skulle kun pege frem mod den nye pagt, som Jesus sluttede med os. Det gamle pagtstegn, omskærelsen, er erstattet af det nye, dåben. Den gamle ceremonielle og rituelle lov er faldet bort, og kærlighedens lov som står tilbage (ca. de ti bud) er nu baseret på Guds nåde og ikke vore anstrengelser. Jeg tror det kan være en god idé at læse lidt om pagter og pagtsforståelse i Biblen, hvis man vil have svar på de spørgsmål du stiller. Mvh. Steffen
Ændret af steffenlaursen (10/10/2007 21:43)
|
|
Til toppen
|
|
|
#87865 - 17/10/2007 20:45
[Re: steffenlaursen]
|
Bruger
Reg.: 30/04/2004
Sted: Albertslund
|
Hm, du skriver at Jesus og hans disciple overholdt Sabbatten og fastede. Men det gjorde de netop IKKE altid! Her er nogle fortællinger fra Markus evangeliet:
Her fra Markus kapitel 2: v23 På en sabbat kom Jesus forbi nogle kornmarker, og undervejs begyndte hans disciple at plukke aks. v24 Farisæerne sagde da til ham: »Se dér, hvorfor gør de noget, som ikke er tilladt på en sabbat?« v25 Så sagde han til dem: »Har I aldrig læst, hvad David gjorde, da han og hans mænd manglede mad og blev sultne, v26 hvordan han på ypperstepræsten Ebjatars tid gik ind i Guds hus og spiste af skuebrødene, som det kun er tilladt præsterne at spise, og tilmed gav sine mænd noget?« v27 Og Jesus sagde til dem: »Sabbatten blev til for menneskets skyld, og ikke mennesket for sabbattens skyld. v28 Derfor er Menneskesønnen herre også over sabbatten.«
Altså skal vi holde Sabbat, men ikke i den strenge form som farisæerne tolkede det... Og det er vel også sådan kristne ser på det i dag?
Hvad angår de andre regler, eksempelvis Moselovens regler om ren og uren mad, siger Jesus følgende til sine disciple i Markus 7: v18 Og han sagde til dem: »Så er da også I uforstandige? Fatter I ikke, at alt det, som kommer ind i et menneske udefra, ikke kan gøre det urent? v19 For det kommer ikke ind i hjertet, men ned i maven, og det kommer ud igen.« Dermed erklærede han al slags mad for ren.
Altså er det kun dele af Moseloven, Jesus ønsker vi overholder, nemlig de love der ærer Gud og tjener vores medmennesker. Håber det var et svar du kunne bruge.
(c)Jars of Clay: "I'm enough a cynic to believe."
|
|
Til toppen
|
|
|
#87883 - 18/10/2007 16:49
[Re: Jaric]
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
|
Hej Jaric, Tak for dit indlæg! Det er helt rigtigt som du skriver: Altså skal vi holde Sabbat, men ikke i den strenge form som farisæerne tolkede det... Og det er vel også sådan kristne ser på det i dag? Præcis! Farisæernes problem var ikke, at de holdt sabbath, men at de holdt den forkert. I stedet for at lade sabbathen være til hvile og fred for mennesket, gjorde de den til endnu en byrde. Sabbathen er til for mennesket og ikke omvendt, men netop DERFOR skal den også holdes hellig. Jesu disciple var sultne, måske var de endda fuldstændig udhungrede (de var jo en slags omrejsende tiggere), og derfor er det også en fuldstændig latterlig og rigid tolkning af buddet, at de "ikke må arbejde" ved at plukke aks og spise kornet. Altså er det kun dele af Moseloven, Jesus ønsker vi overholder, nemlig de love der ærer Gud og tjener vores medmennesker. Og os selv! Sabbathen er til for mennesket, ikke kun medmennesket  Mvh. Steffen
Ændret af steffenlaursen (18/10/2007 16:49)
|
|
Til toppen
|
|
|
|