Menu
Hvem er online
3 registrerede (Finn, Kristenliv, Maijannes) og 12 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116401 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#87752 - 09/10/2007 05:22 Faldet ud af nåden
iglo
Bruger

Reg.: 14/10/2006
I Galaterbrevet kap 5 står der skrevet:

(5,1) Til den frihed har Kristus befriet os. Stå derfor fast, og lad jer ikke atter tvinge under trælleåg! v2 Se, jeg, Paulus, siger jer, at hvis I lader jer omskære, vil Kristus intet gavne jer. v3 Jeg vidner igen, at enhver, som lader sig omskære, er forpligtet til at holde hele loven. v4 I er afskåret fra Kristus, I der søger at blive retfærdige ved loven. I er faldet ud af nåden. v5 For af tro forventer vi ved Ånden det håb, som retfærdigheden giver. v6 For i Kristus Jesus gør det hverken fra eller til, om man er omskåret eller ej, men det gør tro, virksom i kærlighed.

Hvad betyder det at være faldet ud af nåden?

Mvh. iglo

Til toppen 
#87758 - 09/10/2007 12:48 Re: Faldet ud af nåden [Re: iglo]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Iglo

For at starte et sted, for ja, der bliver tale om en længere forklaring, for at forstå hvad det er:

Når der er tale om "nåde", så kommer det af "benådet".

Iflg. Guds lov er vi alle forbrydere, har vi ikke forbrudt os imod det ene bud, så imod det andet. Vi har gjort os skyldige i lovbrud, nemlig har vi undladt at elske Gud af hele vort hjerte og undladt at elske (de ti bud viser hvordan).

Guds retfærdighedssans siger at forbrydere skal straffes, nemlig står der skrevet at "syndens løn er død". Guds lov straffer os med døden!

Men Jesus Kristus gik i døden i vort sted, han tog vores straf, han led vores stedfortrædende død.

Da nu Guds retfærdighed er blevet opfyldt, nemlig at straffen er blevet sonet! kan menneskeheden blive benådet.

Vi er sat fri! Og det er det, der er "nåden" (foruden alle de øvrige ting, vi modtager i kraft af Jesu offer)

Tror vi ikke dette, er Jesus jo død forgæves, for så vil vi fortsat pukle på at frelse os selv!

Og det er det, der er problematikken i skriftstedet, Galatherne opfører sig som var Jesus slet ikke død, de gør en masse for at opfylde Guds lov, de sætter deres lid til deres egne gerninger! i stedet for Jesu fuldbragte værk på Golgatha.

Når man sætter sin lid til egne gerninger i stedet for til Jesus Kristus, ja, så falder man ud af nåden. Surt, men sådan er det, siger bibelen
..............surt, fordi det er så problematisk for os som mennesker at leve alene af nåden,

- vi vil bare så gerne blære os overfor Gud og vores medmennesker med hvor gode vi er, både når vi praler.... og når vi lader som om vi er ydmyge.

Kh Malli

Ændret af malli (09/10/2007 12:53)

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#87763 - 09/10/2007 14:06 Re: Faldet ud af nåden [Re: malli]
Carrie
Bruger

Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
Kan man falde ind i nåden igen, efter at være faldet ud?

Som med synd? Man kan jo godt falde i synd, og rejse sig igen, og bede om tilgivelse. Vi skal jo ikke gå og kalde os selv for syndere. Vi er jo syndsforladt, men derfor faler vi jo alligevel i vandet. Derfor bliver vi jo ikke til fisk ;\)

Er det, det samme med nåden?

carrie

<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3

In Nomine Patris Et Filii Et Spiritus Sancti

Til toppen 
#87770 - 09/10/2007 17:24 Re: Faldet ud af nåden [Re: Carrie]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
Hej Carrie \:\)

Det spørgsmål har der været forskellige holdninger til igennem historien. Min holdning, og derfor også den jeg mener er mest bibelsk, er at som du siger at man kan synde og få tilgivelse, ligeså kan man komme tilbage under nåden, selvom man har stillet sig udenfor den. Det handler om at omvende sig til Kristus..

Tjah, det var kort. Håber også det var godt - ellers afklarer jeg gerne \:\)

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#87771 - 09/10/2007 18:23 Re: Faldet ud af nåden [Re: Carrie]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
 Oprindeligt skrevet af: Carrie
Kan man falde ind i nåden igen, efter at være faldet ud?

Som med synd? Man kan jo godt falde i synd, og rejse sig igen, og bede om tilgivelse. Vi skal jo ikke gå og kalde os selv for syndere. Vi er jo syndsforladt, men derfor faler vi jo alligevel i vandet. Derfor bliver vi jo ikke til fisk ;\)

Er det, det samme med nåden?
carrie

Hej Carrie - fint billede det med fisken! \:\) - nej vi bliver ikke til fisk, men hvis vi bliver dernede i vandet, så dør vi! Vi må bede om at blive fisket op igen af vor Herre!
Så gør han det - det er intet han hellere vil!

Om vi vil kalde os selv for syndere eller ej - det er sådan lidt tricky - for vi er på samme tid rene som sne, og sorte som kul. Et af de mange paradokser.

Er vi omvendt til at tilhøre Kristus, så lever vi ikke mere i synden, vi er nemlig døde for synden!

Men synden bor stadig i os, og hvis vi ikke kæmper imod den, så har vi et alvorligt problem, for så ender vi med at forlige vi med synden. Så slutter vi fred med den og indretter os på at forblive i den.

Og så er det vi kan risikere for alvor at "dø i synden", som det jo hedder. Så har vi gemt os godt nede i vandet mellem sivene og forhærdet os - og vil ikke mere fiskes op .. \:\(

Men så længe vi lever, har vi mulighed for at vende os om til Gud på ny og bede om - og få! - tilgivelse ... \:\)

Vi må bare huske, at selv om vi (nogen af os!) er tindrende unge, så ved ingen hvornår vores sidste time er kommet. Så vi må være rede og have vores sag med Gud i orden, og hver eneste dag få den nødvendige åndelige føde, så vi stadig kan leve vores liv i Ånden = i Kristus!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#87772 - 09/10/2007 20:19 Re: Faldet ud af nåden [Re: kristina]
Carrie
Bruger

Jeg er helt enig med dig Kristina. Og jeg synes det er en hårfin grænse, det med om vi er syndere eller om vi "bare" synder ind i mellem.

Jeg mener at har man taget i mod Kristus. Så er man ikke længere en synder. Så er man en Kristen, der falder i synd af og til.

Men om man kalder det, det ene eller det andet, skal nu ikke skille os ad. Men jeg kan sige dig, at en præst der kom og prædikede omk. dette at vi ikke er syndere, han blev faktisk sendt bort, på en lejr. De ville slet ikke høre på ham. Men da vores egen præst så forklarede stille og roligt og "hør nu her, og slap af" så var det en anden sag, og så forstod vi det pludselig.

(nu siger jeg vi, jeg var der faktisk ikke selv, da han blev sendt bort, har kun fået fortalt om det i skywalk)

I hvert fald, så mener jeg også man skal passe på hvad man diskutere, som kan ende i skæneri. Man skal nok lige tænke over "hvor vigtigt er det?" En dag kom jeg næsten op at skændes med en veninde om det virkelig kunne passe at man formede en kalv ud af noget guld. Vi diskuterede det i timevis, men til sidst sagde jeg "Kan det da ikke også være bedøvende ligegyldigt??"

Nogle ting er bare ikke værd at skændes om.

Hov nu kom jeg offtopic, det må I undskylde.

Til toppen 
#87773 - 09/10/2007 20:26 Re: Faldet ud af nåden [Re: JesusFreakDK]
Carrie
Bruger

Kære JF

1: bliver lige nødt til at spørge, er du Michael? Jeg bliver forvirret af alle de freaks muha \:p

2: nej det var en super beskrivelse.. Kort, som jeg selv elsker dem *G* Og så er jeg også enig, så den var næsten perfekt \:D

Kærligst Carrie

Til toppen 
#87780 - 10/10/2007 04:55 Re: Faldet ud af nåden [Re: malli]
iglo
Bruger

Reg.: 14/10/2006
Hej Malli

Tak for dit svar! Jeg tror stadigvæk ikke, at jeg forstår det med at være faldet ud af nåden.

Skal det forstås som om at hvis man søger at blive retfærdig ved loven (det vil sige, at man prøver at gøre sig god for Gud) så mister man nåden (det vil sige den benådning som Jesus har givet os)?

Mvh. iglo

Til toppen 
#87807 - 11/10/2007 23:07 Re: Faldet ud af nåden [Re: Carrie]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
Hej igen \:\)

Hehe - kender godt det med at man roder rundt i navnene!
Nej, jeg er Mark, ikke Michael....men ok - det starter da med "M" ;\)

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær