#87696 - 07/10/200721:53Hjælp! Kirkeskat og Kristendom?
Hinke
Anonym
Jeg er igang med at skrive en stil om kristendommen? Jeg ville gerne have at vide om man bliver født ind i kristen dommen, og om man betaler til folkekirken fra fødslen! Min mor er kun navngivet, men har altid betalt kirkeskat og har som voksen meldt sig ud. hvordan kan det så lade sig gøre? venligst svar hurtigt (:.
#87699 - 07/10/200721:58Re: Hjælp! Kirkeskat og Kristendom?
[Re: ]
Nikolaj
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Hinke – velkommen til
Man kan kun være medlem af Folkekirken, hvis man er døbt. Så nej, man bliver ikke født ind i kristendommen, man bliver døbt ind i den. Og man betaler selvfølgelig kun kirkeskat, hvis man er medlem af Folkekirken. Håber du kunne bruge det svar.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
#87705 - 07/10/200722:21Re: Hjælp! Kirkeskat og Kristendom?
Nikolaj
Bruger
Hej igen Hinke
Er du fuldstændig sikker på, at din mor aldrig er blevet døbt? Hvis hun virkelig ikke er døbt, men alligevel har været registreret som medlem af Folkekirken, så er det da en alvorlig fejl.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
#87709 - 07/10/200722:32Re: Hjælp! Kirkeskat og Kristendom?
Nikolaj
Bruger
Oprindeligt skrevet af: Hinke
Kan det være noget der er blevet ændret med årene?
Jeg har i hvert fald ikke hørt om det, og jeg har også svært ved at forestille mig det, men jeg er ikke nogen ekspert i dansk kirkehistorie, så jeg må nok hellere overlade til andre at give det endegyldige svar.
mvh Nikolaj
#87710 - 07/10/200722:34Re: Hjælp! Kirkeskat og Kristendom?
Talia
Bruger
Reg.: 23/09/2007
Sted: Randers
Citat fra borger.dk
Citat:
Medlemskab Når du bliver døbt, bliver du automatisk medlem af folkekirken. Du kan ikke være medlem uden også at være døbt. Det er mest almindeligt, at man bliver døbt inden man fylder et halvt år eller i konfirmationsalderen, men det er også muligt at blive døbt som voksen.
Hvis du ikke er blevet døbt, og du ønsker at melde dig ind i folkekirken, skal du henvende dig til din sognepræst eller kordegn. Børn der er fyldt 15 år skal give deres samtykke, inden de kan meldes ind i folkekirken.
Ergo, hvis hun ikke er døbt eller konfirmeret ( som du kun kan blive hvis du er døbt og ikke kun navngivet)så skulle hun ikke betale kirkeskat. Og man kan rent faktisk klage hvis man har betalt for meget.
Men ellers så grib da telefonen i morgen ( hvis det selvfølgelig ikke er der du skal aflevere)og ring til borgerservice og hør dem ad..
Jeg er heller ikke nogen ekspert, men har lige et spørgsmål: Er din mor født syd for Kongeåen (altså i Sønderjylland)? Der har man nemlig, så vidt jeg husker, fødselsatester, fra gammel preusisk forvaltning. Dvs. at civilregistreringen hører under kommunerne. Og i så fald er det muligt at brænde sin dåbsattest og stadig være registreret som født og navngivet og tilsyneladende udøbt. Hvis det er tilfældet, så har vi jo kirkebøger, hvor man kan se hvordan tingene hænger sammen.
En anden mulighed er vel, at der er sket en fejl. Hvis hun er født et sted hvor langt de fleste var medlemmer, så har forvaltningen nok ladet hende betale og blive medlem, mens ingen nogensinde har slået efter i kirkebogen, for der at se, hvad der egentlig var sagen.
Men senest ved udmeldingen må da der have været en alarmklokke der har ringet; for hvordan melder man sig ud af folkekirken uden en dåbsattest??
#87730 - 08/10/200711:08Re: Hjælp! Kirkeskat og Kristendom?
Carrie
Bruger
Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
I bliver altså nødt til, at have fat i nogle der ved lidt mere om det Det er jo umuligt at sige hvad der kan være tilfældet Det burde i hvert fald ikke være den største opgave, at finde ud af hvad der er gået galt
Mvh carrie
<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3