1 registrerede (1 usynlig) og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#87553 - 02/10/2007 12:09
IM
|
Bruger
Reg.: 06/06/2006
Sted: Holstebro
|
Hej...
Jeg sidder med en lille gruppe opgave i religion...
Er der nogen der ved hvor mange der kommer i IM i dk?
Og hvem er den typiske tilhænger?
Jeg vil gerne høre andres syn på det sidste spørgsmål her... Men ellers håber jeg meget at i kan hjælpe mig på vej!
Kærligst Henriette
"Men der er en Gud som jeg lover vil holde dig i hånden HVER gang du har problemer eller er bange, bed og snak med Gud og han vil styrke dig!"
|
|
Til toppen
|
|
|
#87554 - 02/10/2007 12:23
Re: IM
[Re: Henriette]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
|
Da man ikke kan være medlem af Indre Mission, er det umiddelbart ikke muligt at give et 100% præcist tal for aktive IMere, men hovedorganet Indre Missions Tidende, udkommer hver uge i et oplag på omkring de 9000 stk. sidst jeg så, og man regner generelt med at der kommer mellem 10 og 20 tusind i IM-regi.
Den klassiske IMer, er ikke klassisk, men hvis jeg skal forsøge at se IMere udefra, som segmenter (er marketinguddannet og beskræftiget indenfor samme, så lidt af en erhvervssygdom :-)), vil jeg give følgende 3 profiler:
Profil 1. Vestjyde, mellem 40 og 60 år gammel, kvinde, uddannet og/eller beskæftiget indenfor omsorg eller undervisning. Har typisk børn, og bruger en del af sin fritid som frivillig medarbejder i enten en børneklub, en genbrugsbutik eller ligende. Læser den lokale avis, og eventuelt ugeaviserne, stemmer på Kristendemokraterne, Venstre eller Dansk Folkeparti og ser gerne de mere lødige TV-serier såsom "Amys Ret" eller ligende.
Profil 2. Mand mellem 30 og 40 år gammel, bosiddende i en af landet større byer, hvis ikke hovedstaden. Uddannet ingeniør, gift og far til fire. Er typisk engageret i menighedsråd eller samfundsråd, og er ofte mødeleder i de lokale missionshus. Han stemmer typisk Kristendemokratisk, venstre eller konservativ, dog forefindes der også i denne gruppe enkelte SFere. Er fysisk aktiv i sin fritid, løber eller spiller Badminton eller Volley som synes at være "sporten" i IM-kredse ;-). Ser fodbold og andet sport i TV, men også en god aktionsfilm.
Profil 3. Mellem 20 og 25 årig kvinde, studerende, enten indenfor omsorgsfag eller et humanistisk universitetsfag. Stemmer Kristendemokratisk eller SF. Er ivrig storforbruger af byens kulturudbud i form af teater, biograf, koncerter. Er typisk spillende eller syngende medlem af en lovsangsgruppe, eller medvirker i missionshuset i form af drama eller anden kreativ udfoldelse.
- When your Karma's gone, my Dogma still stands -
|
|
Til toppen
|
|
|
#87557 - 02/10/2007 15:00
[Re: museeye]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Det præcise oplag på IMT var i uge 39, 9400 stk. Hvad angår de mellem 10 og 20 tusind, er det et tal jeg flere gange har hørt nævnt i IM-kredse, og jeg formoder at dette tal er baseret på antal abonnenter på IMT.
Hvad angår profilbeskrivelserne, så er de som skrevet står, mit forsøg på at "profile" en IMer, hvor jeg har taget udgangspunkt i egne erfarede profiler i IM og sammenholdt dem med hvad der kendertegner disse i følge AC Nielsens Minerva og Gallups Kompass beskrivelser. Der er som sådan ikke statistisk belæg for profilerne, men det er heller ikke formålet med "profiling".
|
|
Til toppen
|
|
|
#87559 - 02/10/2007 16:47
[Re: Grev Lindgren]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Lindgren ... nu må du hjælpe mig, for jeg sidder her og bliver nysgerrig: Er jeg mon IM'er eller er jeg ikke? Min egen profil kan jeg ikke klemme ned i nogen af de profiler, du skitserer, men der kunne måske være en kasse til diverse? :-D Her er lidt af mit eget profilstof: Jeg læser IMT - det er et af kriterierne, kan jeg forstå - men jeg holder også Budskabet og Tro og Mission (begge fra Luthersk Mission) og bladene fra Åbne Døre og Dansk Europamission og Dansk Armeniermission og Kristeligt Dagblad. Desuden læser jeg tit (på Biblioteket) Politiken og Ekstrabladet og Amtsavisen. Jeg tror på, at alt hvad der står i Bibelen er inspireret af Guds Hellige Ånd og har et missionsk sindelag i og med at jeg så gerne vil videregive evangeliet. Jeg går til Gudstjenester og Bibel-undervisning i Folkekirken, hvor jeg er meget selektiv mht. valg af forkyndere (har ingen tendenser i liberalteologisk retning). Desuden kommer jeg i Dansk Bibel Institut og på IM's formiddagshøjskole i Bethesda i Kbh. på Luthersk Missions Højskole i Hillerød - - og så er jeg medlem af Evangelisk Luthersk Netværk - og aktiv her i Café Thomas. Hvis der nu kom én fra Gallup med et skema, hvor jeg skulle svare på, om jeg var IM'er ved at sætte mit kryds i en af de tre små firkanter (JA/NEJ/VED IKKE), så var jeg på den!  - for så måtte jeg sætte mit kryds i "Ved Ikke"! Kan du hjælpe mig til afklaring?  kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#87561 - 02/10/2007 16:59
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Henriette Jeg mener, jeg har hørt, der kommer 40-50.000 mennesker i IM. Men det kan selvfølgelig godt være, det er ønsketænkning.  Jeg synes dog ikke, det lyder vildt urealistisk. Man skal tænke på, at det jo ikke er alle IM'ere, der holder IMT (det gør jeg f.eks. ikke), og at mange af de husstande, der gør, har noget mere end 1-2 medlemmer. mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#87563 - 02/10/2007 17:08
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Lad mig prøve et kvalificeret og lidt konservativt skøn:
Der er pt. ca. 480 lokale voksenafdelinger i IM. Lad os sige, at der i gennemsnit er 25 aktive "medlemmer", så bliver det 12.000. Dertil kommer ca. 85 ungdomsafdelinger. Lad os sige, at der er 20 aktive medlemmer i gennemsnit. Det er 1700. Det bliver tilsammen 13.700.
Med aktivt medlem mener jeg personer der reglemæssigt deltager i det lokale IM-arbejdes møder og aktiviter.
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#87564 - 02/10/2007 17:08
[Re: Nikolaj]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Spørgsmålet er så også... hvad tæller med?
Samfund Ungdom BG etc?
|
|
Til toppen
|
|
|
#87566 - 02/10/2007 18:17
|
Bruger
|
Jeg syntes selv at det er ufattelig svært at sætte den typiske op! Tak for dit forsøg... Er glad for at du har forsøgt...
Jeg sidder bare med en tanke om om der er nogen typiske? Vi er jo alle forskellige... Skabt i Guds billede er fælles. Men er der den typiske mand kvinde? For at være ærlig tror jeg ikke... Okay det her var et forsøg fra mig af. Nok lidt kikset... Men jeg syntes også bare det er svært. For jg vil ikke sætte folk i bås... Og det føler jeg jeg gør ved at sætte kriterier op...
Henriette
"Men der er en Gud som jeg lover vil holde dig i hånden HVER gang du har problemer eller er bange, bed og snak med Gud og han vil styrke dig!"
|
|
Til toppen
|
|
|
#87567 - 02/10/2007 18:18
|
Bruger
|
Jeg kan sige at opgaven bare siger im så jeg ved ikke hvad der går ind under. Men jeg tror da alt im arbejde... Ved det ikke helt...
ELlers kunne man dele op... Lad os b are gøre det...
|
|
Til toppen
|
|
|
#87572 - 02/10/2007 20:20
|
Ordstyrer
Bruger
|
Beklager, hovedformålet med profiling er at skabe et mentalt billede af den man forsøger at henvende sig til rent kommunikativt, og vil derfor sjældent ramme alle, men en form for gennemsnit... med andre ord, er marketing en særdeles utilstrækkelig videnskab Lige præcis! Jeg er helt enig. Min egen lille case story var netop også ment som en illustration af, at det er fuldstændig umuligt at få rede på, hvor mange IM'er der findes, da det ikke er nogen forening med registrerbart medlemstal, men netop en bevægelse - inden for folkekirken. Måske kunne der være interesse for at læse dette svar af cand.theol. Kurt E. Larsen på spørgsmålet "hvorfor blev IM så udbredt?" og om Dansk vækkelseshistorie af samme forfatter. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#87573 - 02/10/2007 20:39
[Re: kristina]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Herunder kunne det være sjovt at finde ud af hvorfor man gerne vil fastholde et billede af IM som et specielt vestjysk fænomen, da IM gennem mere end 100 år faktisk har været temmelig stor i københavn, men sådan er der så meget.
|
|
Til toppen
|
|
|
#87576 - 02/10/2007 21:45
|
Bruger
|
Hej Lindgren
Alle tæller vel med, både de firbenede, de tobenede og de trebenede, for nu at referere til Sphinxens gåde. Alle, både børn, unge, voksne og gamle, er da lige fuldt Guds børn og kristne mennesker. Ellers udlever vi i hvert fald ikke vores syn på dåben og troen i praksis.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#87579 - 02/10/2007 23:43
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
|
Nåh ja, men fordi man er kristen behøver man vel ikke komme i IM, eller omvendt  Men meget enig i din pointe 
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#87580 - 02/10/2007 23:59
|
Ordstyrer
Bruger
|
Åh jo, men det li'som når politiet og dem der arrangerede demonstrationen er uenige om antallet, så skyldes det gerne at man ikke har fået afklaret hvordan man tæller, så metoden er ikke uvæsentlig.
|
|
Til toppen
|
|
|
#87583 - 03/10/2007 09:18
|
Ordstyrer
Bruger
|
Herunder kunne det være sjovt at finde ud af hvorfor man gerne vil fastholde et billede af IM som et specielt vestjysk fænomen, da IM gennem mere end 100 år faktisk har været temmelig stor i københavn, men sådan er der så meget. Jeg tror det i meget høj grad skyldes en ganske bestemt begivenhed, nemlig sognepræst Carl Moes begravelsesprædiken over 26 Harboøre-fiskere, som omkom ved redningsaktionen i 1893. Han prædikede ikke megen trøst til de efterladte ved den lejlighed, han prædikede til omvendelse: "Herren har brugt dette middel til at omvende jer ... " Den prædiken - som faktisk førte til omvendelse for mange, men til stor forargelse for mange flere - er aldrig blevet glemt. .. ja og så er der jo kommunisten Hans Kirk's "Fiskerne", som mange har læst, eller set på film. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#87591 - 03/10/2007 19:11
[Re: JesusFreakDK]
|
Bruger
|
Hej JesusFreak
Det glæder mig, at du er enig i min pointe, selv om jeg muligvis fik forklaret mig, så det kunne misforstås. Selvfølgelig mener jeg ikke, at man nødvendigvis skal komme i IM for at være kristen. Men de, der er i IM, skulle jo gerne være kristne, uanset alder. Og hvis man kan være fuldgyldigt medlem af Guds rige, selv om man f.eks. er et lille barn, hvorfor skulle man så ikke også kunne være "medlem" af IM!
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
|