1 registrerede (1 usynlig) og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#87365 - 27/09/2007 22:05
Lad mig slå ihjel!
|
Bruger
Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
|
Du må ikke slå ihjel! - jamen hvorfor dog ikke?
Fordi det gør ondt på et menneske, at blive slået ihjel. - det gør da også ondt på mig, at se visse personer leve.
Menneskelivet er ukrænkeligt. - yearh right! Det er jo derfor alle mennesker per automatik og ganske naturligt behandler hinanden med fred, tillid og ønsket om et langt og godt liv! Get real!
Gud siger, vi ikke må slå ihjel. - jeg tror ikke på Gud. Hvorfor skal han bestemme over en, som ikke hengiver sig til ham?
Fordi Gud bestemmer over alt - Han er jordens dommer! - tja, det ville hjælpe, hvis nu jeg troede på at der rent faktisk fandtes en gud. Næ, mennesket er helt alene i sin eksistens. Ingen gud - men totalt eget ansvar.
Gud fratager dig ikke dit ansvar. - nå, jamen så lad mig dog slå ihjel! Jeg skal gladeligt tage ansvaret. Det vil dog ikke nage mig at fjerne nogle af de værste udskud fra denne jord.
Hvem er du til at bedømme, hvem der skal leve, og dø? - jeg er et menneske! Og eftersom ingen gud griber ind og skaber retfærdighed, må jeg jo forsøge at skabe en bedre tilværelse. Jeg må tage tilværelsen og eksistensen i min egen hånd. Ville det måske ikke være bedre radikalt at fjerne narkomaner, alokoholikere, pædofile, nazister, psykopater, retarderede etc.? Du kan da ikke påstå, at det ikke ville gavne samfundet at få ryddet lidt op?
.... - den der tier samtykker. Lad mig da så slå ihjel!
museeye.kirkeblog.dk
|
|
Til toppen
|
|
|
#87371 - 28/09/2007 00:31
Re: Lad mig slå ihjel!
[Re: museeye]
|
Bruger
Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
|
Du må ikke slå ihjel! - jamen hvorfor dog ikke? Fordi du ikke er herre over liv og død!!Fordi det gør ondt på et menneske, at blive slået ihjel. - det gør da også ondt på mig, at se visse personer leve. Gør det nu også det?? Jeg tror at det der gør ondt på dig, er det samfund vi lever i. Som er menneskeskabt. De mennesker der lever som kan gøre så grufulde ting. Det gør ondt ja. Men slår du dem ihjel, så er du en af dem.Menneskelivet er ukrænkeligt. - yearh right! Det er jo derfor alle mennesker per automatik og ganske naturligt behandler hinanden med fred, tillid og ønsket om et langt og godt liv! Get real! Vi er alle syndere museeye. Vi er ikke Gud! Menneskelivet burde være ukrænkeligt. For det er en gave fra Gud.Gud siger, vi ikke må slå ihjel. - jeg tror ikke på Gud. Hvorfor skal han bestemme over en, som ikke hengiver sig til ham? Men Han tror på dig Det skal Han heller ikke, men det får konsekvenser!Fordi Gud bestemmer over alt - Han er jordens dommer! - tja, det ville hjælpe, hvis nu jeg troede på at der rent faktisk fandtes en gud. Næ, mennesket er helt alene i sin eksistens. Ingen gud - men totalt eget ansvar. Du har misforstået Vi er skabt med vores egen fri vilje. DERFOR = totalt eget ansvar. Og totalt selvforskyldt konsekvens!Gud fratager dig ikke dit ansvar. - nå, jamen så lad mig dog slå ihjel! Jeg skal gladeligt tage ansvaret. Det vil dog ikke nage mig at fjerne nogle af de værste udskud fra denne jord. Igen. Handling = konsekvens!Hvem er du til at bedømme, hvem der skal leve, og dø? - jeg er et menneske! Og eftersom ingen gud griber ind og skaber retfærdighed, må jeg jo forsøge at skabe en bedre tilværelse. Jeg må tage tilværelsen og eksistensen i min egen hånd. Ville det måske ikke være bedre radikalt at fjerne narkomaner, alokoholikere, pædofile, nazister, psykopater, retarderede etc.? Du kan da ikke påstå, at det ikke ville gavne samfundet at få ryddet lidt op? Vi er skabt med egen fri vilje. Gud griber ikke ind og styrer din fri vilje! Du skal tænke selv! Og derefter blive dømt på dine handlinger!
Ratarderede???????????????????????  .... - den der tier samtykker. Lad mig da så slå ihjel!
Are you like... For real?? 
Kærligst Carrie <><
<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3
In Nomine Patris Et Filii Et Spiritus Sancti
|
|
Til toppen
|
|
|
#87373 - 28/09/2007 00:48
|
Evangelisten
Anonym
|
Hejsa Ole  Super stærkt indlæg - med massere af kant til diskusion, er ikke i tvivl om at den seneste tur i Århus teater bidrager til inspiration  Man bør se "Hvordan vi slipper af med de andre" Tankevækkende,  lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#87374 - 28/09/2007 00:59
[Re: Talia]
|
Evangelisten
Anonym
|
Hej Talia Tillad mig at kommentere at du tydeligvis ikke forstod sarkasmen og ironien - netop når det er sat op i en dialog mellem 2 vi ikke kender - Du ved faktisk ikke hvem af de 2 i dialogen der repræsentere Museeyes holdning  Puha talia, væk med fordommen og førsthånds bedømmelse  Hvad Museeyse har gang i!? Jamen det kaldes vil en provokerende indgangsvinkel til en debat - om noget som nogle mener er ved at tage form i vores samfund - og nok så meget inspireret af grundede tanker over temaet i teater stykker "Hvordan vi slipper af med de andre" medvirk. Lars Bom Gud hjælpe dig siger jeg bare.. Hvorfor? Hvad har du dog gang i? Retarderede - seriøst der er jo ligesom ikke deres skyld. Jeg forstår virkelig ikke hvad du vil i sådan et forum som dette!( Findes der uskyldige mennesker? Og set i perspektivet af et fx. facistisk samfund - hvad så? Men det er jo bare lige min mening, som jeg håber der er flere der kan give mig medhold i Fordi vi skal stemme om det eller?? Hvis det er den eneste måde du mener, at du kan skabe en debat på, så tror jeg du tager fejl Det er sådan kunstnere, digtere, skuespillere og selv kirkeforkæmpere har skabt debat  - Provokation- Netop fordi indlægget er skrevet i dialog form, burde man kunne se at det måske ikke er så personligt ment, måske frygtet Hvad er i grunden din mening? Mvh Lars/stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#87376 - 28/09/2007 01:08
[Re: ]
|
Bruger
|
Netop fordi indlægget er skrevet i dialog form, burde man kunne se at det måske ikke er så personligt ment, måske frygtet Aha! Og hvis ikke man kan?
|
|
Til toppen
|
|
|
#87378 - 28/09/2007 01:15
[Re: Carrie]
|
Evangelisten
Anonym
|
Fordi du ikke er herre over liv og død!!
Hvis personen i dialogen - nu faktisk kan slå ihjel, har han så ikke en reel magt som sådan? Og selvom han ikke er Herre over livet og døden i det generelle perspektiv - Skulle det så i sig selv forklare hvorfor han ikke må?? Gør det nu også det?? Jeg tror at det der gør ondt på dig, er det samfund vi lever i. Som er menneskeskabt. De mennesker der lever som kan gøre så grufulde ting. Det gør ondt ja. Men slår du dem ihjel, så er du en af dem. Findes der gode og onde mennesker - eller findes der blot mennesker? - Biblen er fuld af udrenselse er den ikke? Netop foranledigt af Gud Vi er alle syndere museeye. Vi er ikke Gud! Menneskelivet burde være ukrænkeligt. For det er en gave fra Gud. Hvordan mener du det har relvans for den part i dialogen som ikke tror på Gud/Guderne Men Han tror på dig Det skal Han heller ikke, men det får konsekvenser! Hvad betyder det, at han tror på dig? - Hvad ligger der under denne retoriske bemærkning? - Hvis han ikke skal bestemme, hvorfor kan det så have konsekvenser? - Hvis man ikke tror på Gud hvilken glæde har man så af himlen? Du har misforstået Vi er skabt med vores egen fri vilje. DERFOR = totalt eget ansvar. Og totalt selvforskyldt konsekvens!
Du tror ikke du misforstod ham istedet Igen. Handling = konsekvens!
Sammenhæng? Vi er skabt med egen fri vilje. Gud griber ikke ind og styrer din fri vilje! Du skal tænke selv! Og derefter blive dømt på dine handlinger!
Ratarderede??????????????????????? Jeg er med på den med fri vilje - jeg er bare ikke med på hvordan det er et svar på det det her: Hvem er du til at bedømme, hvem der skal leve, og dø? - jeg er et menneske! Og eftersom ingen gud griber ind og skaber retfærdighed, må jeg jo forsøge at skabe en bedre tilværelse. Jeg må tage tilværelsen og eksistensen i min egen hånd. Ville det måske ikke være bedre radikalt at fjerne narkomaner, alokoholikere, pædofile, nazister, psykopater, retarderede etc.? Du kan da ikke påstå, at det ikke ville gavne samfundet at få ryddet lidt op? Personen i dialogen tænker jo netop selv, og har erklæret at han gerne ville tage ansvaret for det - for ham ligner det en nødvendighed - Så spørgsmålet er - hvordan er vores samfund kommet så vidt Are you like... For real??
Spændende slang kommentar - Aye, he is indeed for real, and his aim quite bold Kind regards Lars/stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#87379 - 28/09/2007 01:19
|
Evangelisten
Anonym
|
Så burde man læse lidt mere litteratur  Som fx Søren Kierkegaard eller Platon, som ofte bruger en dialog som udgangspunkt for en debat  Eller også kunne man, ved at læse andre af Museeye´s indlæg se at dette indlæg bryder med hans stil og sind i andre debatter Mvh Lars  god læselyst 
|
|
Til toppen
|
|
|
#87380 - 28/09/2007 01:24
|
Evangelisten
Anonym
|
så må man da forvente en reaktion Hvad tror du han forventede? At du ville bryde ud i sang  Mon ikke provokation var ønsket, for netop at komme ind i en debat om samfund, livsanskuelse m.m. Ehm.. Man kan altså ikke skrive på den måde, og kræve at alle fatter hvad man mener Så må man jo skrive hvad det er og hvor man vil hen med det.
Der er intet nyt i at gå til den med provokerende front, det har man gjort før og efter Jesus, ja selv Jesus har gjort det, Luther gjorde det og etc etc etc - At provokere er jo en almindelig ting i kunsten, det er almindelig i debat, i politik, det er faktisk en ret almindelig ting i livet Man kan da ikke gå ud fra, alle har set det teaterstykke *GG* Det tror jeg ikke han gik udfra, jeg var tilfældigvis med inde og se stykket, og ved at han med stor sandsynelighed har fået inspirationen derfra til at bringe det frem til debat. Hvis man skriver noget så lige ud af posen, og ikke forklarer yderligere Hvad skal forklares? Forklare du også folk pointen af en vittighed inden du fortæller den? Mvh Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#87384 - 28/09/2007 06:39
|
Bruger
Reg.: 24/09/2007
Sted: København
|
Hej Lars din provo;o)
Nu er det jo ikke alle herinde der har gennemgået eller gennemgår en universitetsuddannelse..
Der er også folk herinde der ikke har den samme viden som alle andre herinde og derfor bør man nu nok passe på med at kræve, at alle bare skal forstå hvad det er Ole forsøger på..
Mvh
Og knuzza
|
|
Til toppen
|
|
|
#87385 - 28/09/2007 06:40
[Re: Sammy]
|
Bruger
|
Ja, og så er dette svar så rettet til Lars, ikke til Ole:o)
|
|
Til toppen
|
|
|
#87392 - 28/09/2007 10:00
|
Evangelisten
Anonym
|
Hej Sammy  Jeg mener ikke at man behøver at være universitets uddannet for at kunne spotte dialogformen eller forstå den provokerende kants to sider  Hvis man har haft Dansk i skolen, eller på gymnasiet er der en god chance for at man har kendt lidt til det  Jeg synes bestemt ikke det er provokerende at gøre opmærksom på det  Med kærlighed og glæde Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#87393 - 28/09/2007 10:02
|
Evangelisten
Anonym
|
Ja det gættede jeg  Men hvorfor er dit bidrag til debatten kun at du synes det er provokerende at jeg henleder tanken på at det er en dialog og det burde man kunne se.. Istedet for kunne du jo have gået i kast med om Museeye har fanget en vinkel, eller har sat nogle tanker i gang, eller overhovedet ikke - jeg skrev fordi Carrie og Talia ikke spottede det  og nej vi kan ikke alle være lige smarte ofc Kram Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#87404 - 28/09/2007 15:38
|
Bruger
|
OMG, you're just soooo out there..
Jeg sagde ikke at det var provokerende, kaldte dig bare provo:o).. Provo;o)
Nu er vi jo nogen der generelt har svært ved at få sat tankerne igang.. Så hvad nu hvis Ole slet ikke har sat nogen tanker igang, hva? Har du måske tænkt på det?
Knuzza
|
|
Til toppen
|
|
|
#87408 - 28/09/2007 17:07
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
|
Burde du ikke føje "kommunister" til listen, nu nazisterne er med?
Men helt seriøst: Du mener det ikke seriøst, vel? Kender du begrebet anarki?
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#87409 - 28/09/2007 17:09
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
|
Tjah.....må ærligt indrømme at det ikke kan overraske mig at du udtaler dig så positivt om så sygt et indlæg...
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#87413 - 28/09/2007 17:43
|
Evangelisten
Anonym
|
Øh nej jeg vil ikke være mindre arrogant, for jeg var faktisk slet ikke arrogant overhovedet  Jeg nævnte at Museeye´s indlæg var inspireret af et teaterstykke, der forventes ikke at man kender stykket for at forholde sig til debatten og provokationens indhold  Ligesom mange herinde kan debattere kristendom uden overhovedet at kende eller have læst biblen  simple as that  Hvis du synes det er provokerende at gøre opmærksom på din overseelse, så værsågod  Det er jo din tolkning Jeg mente bare at det var din overfusning af Museeye, og nu mig der er "over the top" og "off track"  Men.. Det er jo bare min mening  Hvordan forholder du dig til elementer i indlægget, hvad er det egentligt Museeye´s indlæg taler om  mvh Lars/stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#87414 - 28/09/2007 17:44
|
Evangelisten
Anonym
|
i know samuel, i know  kh lars 
|
|
Til toppen
|
|
|
#87417 - 28/09/2007 18:09
[Re: JesusFreakDK]
|
Evangelisten
Anonym
|
Hejsa Mark  Jamen dejligt med et person angreb til at starte en debat med, det er ved at blive dig et varemærke eller? Modsat dig Mark, så lagde jeg mærke til at Museeye skrev sit indlæg i dialogform - sådan så indholdet af dialogen er provokerende - men så det ikke er til at sige hvilken af de tog deltagere der er hans personlige mening  Og Mark hvis du ikke kan bidrage til debatten udover snik-snak, så lad være med at skrive til mig - du har vist du ikke kan argumentere - jeg behøver ikke se at du blot kan genere omkring dig Jeg har intet steds vist en positiv holdning til indholdet af den hårde deltager i Ole´s dialog - derimod syntes jeg at det er positivt at Ole turde komme med et indlæg som de fleste ikke kunne gennemskue  Kærligst fra hjertet Lars/stud.theol
Ændret af Evangelisten (28/09/2007 18:10)
|
|
Til toppen
|
|
|
#87419 - 28/09/2007 18:24
|
Bruger
|
Lars, jeg tager mig retten til ikke at gide svare dig på alt det du skrev før, for det får vi intet ud af 
Men åbn øjnene, og se at der faktisk er nogle der er enige her, som heller ikke forstod om han virkelig mente det han skrev!
Jeg synes du er nedladende, og kalder mig dum mellem linierne! Det synes jeg er latterligt ærlig talt!
Det er helt fint at du har høje tanker om dig selv, men please, lad være at bring andre ned pga det. Kunne du ikke skrive på en pæn måde, fx "Kære Talia, jeg tror Ole mente det sådan og sådan"
Hvad får du ud af at være så hård? Jeg forstår dig ikke. Men det behøver jeg jo heller ikke.
Jeg synes ikke om dette indlæg, for jeg kan ikke se hvad kristne kan få ud af at diskutere om, hvorfor man virkelig ikke må dræbe.
Du skriver at så burde de læse mere literatur. Ved du hvad Lars, det kan man da ikke bare sige? Hvordan kan du sige hvad folk burde og ikke burde?
Og nu har jeg sådan set dansk som hovedfag på A og klarer mig ganske fint skulle jeg hilse at sige, men det er sikkert min lære der er dum så!
Carrie
|
|
Til toppen
|
|
|
#87423 - 28/09/2007 18:51
|
Evangelisten
Anonym
|
Hejsa Carrie  Jeg har ikke sagt du er dum, og jeg skriver egentlig ikke noget imellem linier - Hvad du selv føler dig, det er dit ansvar - det vil jeg ikke blande mig i  Resten af dit indlæg gider jeg ikke svare på, det spilder min tid, og jeg har kun et smil til overs  Kh Lars Ps. Er det farligt at opfordre andre til at læse litteratur? Sagde du ikke selv du ikke havde læst biblen 
|
|
Til toppen
|
|
|
#87424 - 28/09/2007 19:00
|
Bruger
Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
|
Jeg undskylder på forhånd, at jeg placerer det her indlæg her, selv om det er meget lidt, jeg egentlig direkte vil kommentere på Oles indlæg. Blot lige til en start: Jeg finder også den ikke-fede person ret ubehagelig og vulgær. Og så finder jeg det pudsigt, at han nævner nazister som nogen, der skal slås ihjel, når han nu lægger sig så tæt op af deres ideologi  Jeg synes, at den diskussion, som indlægget rejser, er ret interessant på et akademisk plan, så længe man ved, at det er på et akademisk plan. Men jeg ville ærligt talt ikke være særligt tryg ved, hvis den skulle tages alvorligt ud over som en rent teoretisk diskussion (nogenlunde den samme som Svend Aage Madsen prøvede at få frem i "Jagten på et menneske"), for da vil det også indebære, at det rent faktisk er et legitimt argument at sige, at har du ikke noget at bidrage med til samfundet, er det i orden bare at se dig som en byrde. Så til selve formen. Jeg indrømmer, at jeg også finder det en anelse farligt at skrive debatoplæg, hvor man ikke kan se forfatterens egen holdning. Er man helt på det rene med, at man kan blive misforstået, er det vel i orden. Jeg synes så bare ikke det tyder på, at alle her i debatten har den tålmodighed, at man kan misforstå uden at blive nedgjort for det. Og det klæder hverken debatten eller debatøren. Jeg synes, der bør være plads til debatter, hvor man også kan være lidt abstrakt både i emnevalg og skriveform. Men debatten er altså åben, og man har ikke mere ret til at deltage, fordi man har studeret på universitetet i mange år, eller fordi man er klogere.
|
|
Til toppen
|
|
|
#87425 - 28/09/2007 19:02
|
Bruger
|
Du siger du tror jeg aldrig har gået i skole. Det tolker jeg som at du synes jeg er dum.
Jeg føler mig bestemt ikke dum, for det ved jeg at jeg ikke er.
Jeg har læst Bibelen!
|
|
Til toppen
|
|
|
#87427 - 28/09/2007 19:58
|
Bruger
Reg.: 23/09/2007
|
Jeg ved ikke engang om jeg orker konversere med dig, men som den D person jeg er, så bliver jeg nødt til at svare. Puha talia, væk med fordommen og førsthånds bedømmelse Undskyld, men hvad med dine fordomme? Du har lige skrevet Hvis man har haft Dansk i skolen, eller på gymnasiet er der en god chance for at man har kendt lidt til det - er det ikke en fordom? Du hentyder til at Carrie og jeg ikke har gået i skole – hvis jeg ikke skal tage det som en provokation, så ved jeg virkelig ikke hvad jeg skal tage det som ( en konstatering eller??) Du skriver tingene utrolig hårdt, ikke at jeg ikke kan klare det, men prøv lige at giv lidt plads til andre mennesker i dette forum, som ikke er teolog studerende.. Og ikke lige forstår tingene som du gør. Hvad nu hvis det jeg skrev til indlægget også var for at provokere? Har du måske tænkt over det? Omvendt psykologi….. Men dejligt at se, at en teolog studerende altid kan forstå sarkasme og provokation 
De kærligste hilsner Natalia
Mvh
Talia :o) Der pt er i gang med GT, hmm hva' mener ham Gud dog med det??? *GG*
|
|
Til toppen
|
|
|
#87429 - 28/09/2007 20:45
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Ja det gættede jeg  Men hvorfor er dit bidrag til debatten kun at du synes det er provokerende at jeg henleder tanken på at det er en dialog og det burde man kunne se.. Istedet for kunne du jo have gået i kast med om Museeye har fanget en vinkel, eller har sat nogle tanker i gang, eller overhovedet ikke - jeg skrev fordi Carrie og Talia ikke spottede det  og nej vi kan ikke alle være lige smarte ofc Kram Lars Her kommer en ordstyrerkommentar til dig, Lars: Det er ikke spor smart at være smart! Jeg vil foreslå at du hellere forsøger i al enkelthed at bidrage til et godt og venskabeligt debatklima her. Jeg henviser til Netiketten, især §1, §7 og §11. Afgørende er ikke, om man har gået på gymnasiet eller om man er god eller dårlig til dansk og andre fag, men om man har det der i gamle dage hed hjertets dannelse og viser det ved at udtrykke sig i respekt for andre. Hvad det hedder i den moderne smarte jargon ved jeg ikke, men måske aner du, hvad der ligger mig på sinde. Ellers kan jeg henvise til saligprisningerne i Jesu Bjergprædiken. "Salige er de sagtmodige ... de som sørger ... de barmhjertige ... de fattige i ånden .... osv. " Jesus siger ikke - netop ikke! - at salige er de smarte. Hvis nogen ikke begriber hvad du - og Museeye - har på hjerte (jeg er selv en af dem, der ikke har fået sat nogen nye tanker i gang af jeres indlæg) så er det jeres problem og ikke jeres læseres! I kommunikation gælder den tommelfingerregel, at det i udgangspunktet er det et budskabs afsender,der er ansvarlig for, at det når frem og forstås af modtageren. Så der er absolut ingen, der "burde" kunne se noget som helst. kristina ordstyrer
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#87430 - 28/09/2007 21:37
[Re: JesusFreakDK]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Tjah.....må ærligt indrømme at det ikke kan overraske mig at du udtaler dig så positivt om så sygt et indlæg... Hør her, det var da vist slet ikke et debatindlæg! Du fik i én sætning affyret kritiske personlige bemærkninger til/om hele to debattører: Den ene som havende skrevet et sygt indlæg, og den anden som (af dig forventet  ) værende positivt stemt over for det angiveligt syge ... kristina ordstyrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#87431 - 28/09/2007 23:19
|
Evangelisten
Anonym
|
Det er helt iorden med mig hvis du gerne vil komme med al din forargelse over et indlæg du misforstod - og derefter bliver gjort opmærksom på - og du kalder informationen arrogant  Hvis du tolker det "hårdt" sådan at jeg nævner gymansiet eller dansk undervisning som steder hvor man kunne blive bekendt med litteratur, og dialogformer i debat og diskussion, jamen så er det sådan du tolker - det har ikke noget med at være hård eller spids overfor dig eller andre - langt fra  Istedet for at flyve op som du gjorde med at nedkalde Guds hjælp til museeye, kunne du have læst og tænkt - istedet vendte du dig mod mig fordi jeg tillod at give dig det hint Hvis du ikke orker det, så er det helt fint, jeg har aldrig bedt dig om noget - Men du kunne tage indlægget fra Museeye frem og debattere de to i dialogen istedet for at retfærdiggøre dig overfor mig, og fortælle mig dit og dat om mig - Hvis du og Carrie ikke vil debattere indhold, men person fnidder - hvorfor så deltage? Og nej, jeg lagde ikk en fordom for døren, jeg lagde derimod i forventning for døren  Kærligst fra hjerte Lars/stud.theol
Ændret af Evangelisten (28/09/2007 23:20)
|
|
Til toppen
|
|
|
#87433 - 29/09/2007 11:48
[Re: KajQrd]
|
Bruger
|
Tak for dit indlæg.
Jeg har faktisk ikke selv tænkt tanken, at den ikke-fede person repræsenterer en ideologi, som han gerne så udryddet - interessant vinkel. Måske man kan hævde, at nazismen - hvis den havde eksisteret længe nok - ville have udryddet sig selv?
Jeg skrev indlægget, fordi diskussionen har fundet sted i mine tanker. Jeg vil blot derhen, at egentlig har vi ikke et ordentlig argument for, at vi ikke må slå ihjel, hvis ikke vi på en eller anden måde hævder menneskets ukrænkelighed - enten som værende skabt af Gud/en gud, eller som kronen på evolutionens værk. Og begge argumenter er dog metafysiske og tvivlsomme.
Jeg vidste, at indlægget ville blive modtaget med blandede følelser og holdninger. Dog havde jeg håbet, at man kunne debattere indholdet frem for, at jeg pludselig skal gøres til en objekt for en eller anden lommepsykologisk tænketank.
Din kritik tager jeg til eftertanke.
|
|
Til toppen
|
|
|
#87435 - 29/09/2007 11:59
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
|
Ole, jeg bliver nødt til at kommentere dette indlæg. Mest af alt fordi det bliver en smule tvetydigt.
Menneskeliv er ikke ukrænkeligt, medmindre man antager eksistensen af en højere magt som fx Gud, der har beordret menneskelig ukrænkeligt. Men selv med det in mente er menneskelivet ikke ukrænkeligt - Gud kan krænke menneskets liv og gør det ofte igennem bibelen, og Gud kan beordre visse menneskers liv krænket. Gennem åbenbaring og fortolkning, hvilket i sig selv er et enormt problem. Reelt er der tale om, at nogle mennesker krænker andre menneskers liv i Guds navn. Fordi de selv ønsker det, og fordi bibelen giver dem lov - allegorisk eller ganske bogstaveligt, begge variationer findes.
Ja, mennesket bærer selv ansvaret for sine handlinger. Men du mudrer debatten til ved at benytte en komplet subjektiv (i hvert fald i denne "debat") målestok for, hvad der udgør en "bedre tilværelse". At lade subjektive begreber om, hvad der er bedre end at lade alle mennesker leve uden undtagelse, er at gøre sig selv til herre over andres liv og levned. Det er et sygt træk, så hvem er den person der modsiger din gudetroende person i debatten? Hvem kan du pege på, som ønsker at gøre sig selv til herre over andre, og som mener at have berettigelse til det alene i kraft af at være et menneske (der ikke "lider" af de ting, din person gør op med?). Der er en vis ulighed i dette:
Person A: jeg mener person B skal dø, fordi jeg er et menneske og fordi jeg ønsker et bedre/renere/mere effektivt samfund - hvad end forklaringen er. Person B skal dø, fordi jeg som menneske vil det.
Person B: jeg er også et menneske, og jeg ønsker ikke at bestemme hvorvidt person A skal dø - men jeg agter i allerhøjeste grad at bestemme, om jeg - person B - skal dø, blot fordi person A vil det.
Forskellen er, at person A vil bestemme over alle personer, mens person B kun ønsker at have ret til at bestemme over sig selv. Hvis blot person A også kun ønskede retten til at bestemme over sig selv, ville person A aldrig bede om udslettelse af person B. Så kort kan det siges, og så let er det at efterleve - og det sætter i øvrigt en begrænsning for, hvor mange overskridelser af andres ret til selvbestemmelse der er mulige, både for mennesker der tror og ikke tror på en absolut magt, der kan udstikke regler og love.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#87437 - 29/09/2007 12:11
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
|
Kristina, du kan ikke undgå at vække harme over en aldeles skæv behandling her i denne tråd. Hvis Lars skal have en henstilling for at gøre opmærksom på, at Carrie/Talia ikke fangede en vinkel - så skal "JesusFreak" have mindst to, for personangreb og injurier om "syge indlæg" (læs: syg afsender). Og så i en enkelt sætning uden nogen form for uddybning - hvad man ikke just kan sige om Lars' bidrag.
Jeg er begyndt at stille nogle store spørgsmål ved integriteten af ordstyrerne (flertal var ganske tiltænkt) her på forummet. Det mest positive jeg lige kan komme på er, at det hører til sjældenhederne med henstillinger - men må så også bemærke, at når de kommer virker de i høj grad løsrevne og bestemt af formuleringer plus afsender snarere end det reelle indhold.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#87438 - 29/09/2007 12:21
|
Bruger
|
Fordi du ikke er herre over liv og død!! Det bliver jeg da på en måde, når jeg har mulighed for at slå ihjel. Så er det min nåde - eller mangel på samme, der gør udfaldet. Gør det nu også det?? Jeg tror at det der gør ondt på dig, er det samfund vi lever i. Som er menneskeskabt. De mennesker der lever som kan gøre så grufulde ting. Det gør ondt ja. Men slår du dem ihjel, så er du en af dem. Ja, det gør mig ondt at se levende mennesker som lider, fx demente, handicappede, narkomaner etc. som man vel dårligt kan hævde har et godt og lykkeligt liv? Og livet bør vel netop være godt og lykkeligt, før det er værd at leve? Vi er alle syndere museeye. Vi er ikke Gud! Menneskelivet burde være ukrænkeligt. For det er en gave fra Gud. Er vi alle syndere? Altså sådan at vi alle altid begår synd? Såfremt du mener det, er jeg uenig med dig. Men forklar endelig i detaljer, hvad du mener. Hvis livet var en gave fra Gud, hvad betyder det så helt konkret? Hvad er liv(et)? Men Han tror på dig ;\) Det skal Han heller ikke, men det får konsekvenser!
Hvad i alverden mener du med, at Gud tror på mig? Tilbeder han mig så? Slagter han småkvæg og holder fester for min skyld? Beder han til mig? Han skal altså ikke bestemme over mig? Men du hævder jo dog, at Gud er herre over livet og døden - hvad kan jeg så gøre? Og hvilke konsekvenser mener du, det får, hvis ikke man tror på Gud? Hvad vil det egentlig sige at tro? Du har misforstået \:\) Vi er skabt med vores egen fri vilje. DERFOR = totalt eget ansvar. Og totalt selvforskyldt konsekvens! Måske er vi skabt med en fri vilje - men dog ikke af vor fri vilje. Gud har altså egenhændigt bestemt, at du skulle skabes. Hvor fedt er det lige, at have en fri vilje, efter, Gud har skabt dig på diktatorisk vis? Vi er skabt med egen fri vilje. Gud griber ikke ind og styrer din fri vilje! Du skal tænke selv! Og derefter blive dømt på dine handlinger!
Ratarderede??????????????????????? Såfremt vi har en fri vilje, så er det altså legitimt, at jeg slår ihjel? Jeg tænker selv - og bang!, nu har jeg også handlet selv. Hvor er problemet? Du skal ikke vove at påstå, at retarderede personer ikke gerne ville kunne leve et liv ligesom det gennemsnitlige menneske - hvis altså de er i stand til at tænke så langt. Are you like... For real?? Tankerne er "for real". Hvem eller hvad jeg er, ændrer ikke på, at debatten er interessant.
|
|
Til toppen
|
|
|
#87440 - 29/09/2007 12:36
|
Bruger
Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors
|
Hejsa Ole  Super stærkt indlæg - med massere af kant til diskusion, er ikke i tvivl om at den seneste tur i Århus teater bidrager til inspiration  Man bør se "Hvordan vi slipper af med de andre" Tankevækkende,  lars Super stærkt indlæg? Det er da hul i hovedet. Mig bekendt er det ikke kun kristne der mener, at man ikke må slå andre ihjel. Mange humanister og ateister dele denne holdning. Måske fordi det er gået op for de fleste, at vold avler vold, og at hvis vi tillader selvjustits, så er det kun et spørgsmål om dage og uger før vi alle har slået hinanden ihjel og der kun er ét levende menneske tilbage.
|
|
Til toppen
|
|
|
#87444 - 29/09/2007 12:44
[Re: Claus Due]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kristina, du kan ikke undgå at vække harme over en aldeles skæv behandling her i denne tråd. Hvis Lars skal have en henstilling for at gøre opmærksom på, at Carrie/Talia ikke fangede en vinkel - så skal "JesusFreak" have mindst to, for personangreb og injurier om "syge indlæg" (læs: syg afsender). Og så i en enkelt sætning uden nogen form for uddybning - hvad man ikke just kan sige om Lars' bidrag.
Jeg er begyndt at stille nogle store spørgsmål ved integriteten af ordstyrerne (flertal var ganske tiltænkt) her på forummet. Det mest positive jeg lige kan komme på er, at det hører til sjældenhederne med henstillinger - men må så også bemærke, at når de kommer virker de i høj grad løsrevne og bestemt af formuleringer plus afsender snarere end det reelle indhold. Jeg kan kun beklage, hvis min ordstyrerhenstilling til JesusFreak ikke er blevet opfattet som tænkt, nemlig en indsigelse mod hans personkritik af to meddebattører. Det mente jeg skulle fremgå. Jeg skrev: Hør her, det var da vist slet ikke et debatindlæg! Du fik i én sætning affyret kritiske personlige bemærkninger til/om hele to debattører: Den ene som havende skrevet et sygt indlæg, og den anden som (af dig forventet ) værende positivt stemt over for det angiveligt syge ... Jeg kan ikke give dig ret i, at jeg burde have skrevet to ordstyrerbemærkninger om ét enkelt indlæg. Og i øvrigt, som tidligere nævnt: Kritik af ordstyrere skal sendes til Netmissionæren, ikke til ordstyreren, og heller ikke i debatten. Meta-debat er ikke velkommen her, så dette svar er en udpræget undtagelse og er skrevet i håb om, at det kan forebygge gentagelser. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#87445 - 29/09/2007 13:19
|
Bruger
Reg.: 23/09/2007
|
Hey.. Jeg er i gang med at provokere dig til at tænke en tanke udover det sædvanlige. Har du gjort det? Nej det må jeg ærligt indrømme,at det har jeg på ingen måde. Uanset hvordan man skal tolke indlægget så er det bestemt ikke noget jeg kan relatere til. Jeg synes ikke om indlægget og den måde du skrev det, nu jeg kan se at jeg misforstod synes jeg stadig ikke om det.  Nok er det ikke de retarderedes skyld, at de er retarderede - men måske de har et dårligt liv? Og hvad vil du så gøre ved det?
Jeg kender selv retarderede mennesker og de har det fint. Mange af dem ved ikke at de er retarderede, og hvis de får den rette behandling og de rette leveforhold så kan de have et rigtigt godt liv.. Men ja nogle er jo så retarderede at de intet kan og er tanget i deres krop, og hvis nogle af dem fik valget, ville de nok vælge døden.
Jeg siger ikke at du er et dårligt menneske jf den pm jeg sendte til dig. Men de holdninger jeg så i indlægget var totalt skræmmende og psykopatagtigt ( i det jeg misforstod indlægget) ****NB**** SKAL IKKE TOLKES SOM OM JEG SYNES DU ER EN PSYKOPAT!!!!!! Men du må ku forstå at hvis i såfald jeg havde tolket indlægget som det ikke var ment, så ville du have været godt skør i skralden( sagt på den pæne måde ) Igen igen misforstå mig ikke, mener ikke du er det... 
Men jo der er da nogle mennesker jeg hellere så døde.. Fx mordere og pædofile, gerne specifikke mennesker, men det er ikke noget jeg skal tage stilling til, da jeg ikke er en udøvende magt som fx domstole og Gud.
De kærligste hilsner Natalia 
Ændret af Talia (29/09/2007 13:32)
Mvh
Talia :o) Der pt er i gang med GT, hmm hva' mener ham Gud dog med det??? *GG*
|
|
Til toppen
|
|
|
#87446 - 29/09/2007 13:32
[Re: Claus Due]
|
Evangelisten
Anonym
|
 Fuldstændig enig  Jeg håber netmissionæren ser på det  mvh Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#87447 - 29/09/2007 13:34
[Re: Lord Dean]
|
Evangelisten
Anonym
|
Det er da et super stærkt indlæg fordi det netop rammer direkte uden omsvøb.. Husk der er forskel på indhold og form  Lars/stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#87466 - 29/09/2007 22:01
|
Bruger
Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
|
Hej Ole Om nazismen med tiden ville have udryddet sig selv? Tjo, den var vel godt i gang med det, sådan som personer i inderkredsen blev henrettet, hvis de satte et trin forkert. På den måde ville det vel have endt med kun én person på toppen, og så er spørgsmålet, hvor stor gennemslagskraften havde været. Så jeg mener faktisk, at nazismen var på vej i den retning i april 1945. Angående diskussionens berettigelse, så mener jeg netop, at grunden til, at den ikke er berettiget (i hvert fald ikke i et større forum end dette) er, at diskussionen netop ikke kan vindes med ren logik. Den fordrer en eller anden form for moral. Og moral har som oftest en baggrund i enten en eller anden teistisk tilgang, hvor Gud, karma eller noget helt tredje straffer mig, hvis jeg ikke følger moralen eller en baggrund i en humanistisk tilgang, der fordrer hensyntagen til andre mennesker (ofte med en ikke-udtalt, men dog væsentlig, tanke om, at ellers kan jeg jo ikke forvente, at andre tager hensyn)... Altså enten for at undgå en guddoms straf eller af hensyn til noget for noget-princippet, og altså ikke af hensyn til en logisk slutning. Med hensyn til det med den lommepsykologiske tænketank, er jeg ikke sikker på, at jeg helt kan følge, hvad du tænker på der, om det er de forargede indlæg (der vel dybest set bunder i en misforståelse af dit indlæg), eller om det er mine vel temmelig forenklede tanker omkring det, du mener.  Er det det første, så tror jeg ærligt talt bare, at vi skal give plads til forargelsen og så ellers forsøge at holde diskussionen om indholdet kørende sideløbende... Og det er nok lidt det, der var mit tænkte budskab i mit første indlæg, hvor kritikken nok i mine øjne var møntet langt mere på Lars' diskussion med Carrie, Talia, JF og LD. Med venlig hilsen Mark Langdahl
|
|
Til toppen
|
|
|
|