Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#87346 - 26/09/2007 22:54 Tørklæde? Ja eller nej?
Carrie
Bruger

Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
Nu har jeg altså længe tænkt over det her. Skal kristne kvinder bære slør under bøn?

Citat:
v2 Den ros skal I have, at I husker på mig i alle forhold og holder fast ved de overleveringer, jeg har givet jer.

v3 Men jeg vil have, at I skal vide, at Kristus er hver mands hoved, manden er kvindens hoved, og Kristi hoved er Gud.
v4 Enhver mand, der beder eller taler profetisk med noget på hovedet, bringer skam over sit hoved.
v5 Men enhver kvinde, der beder eller taler profetisk med utildækket hoved, bringer skam over sit hoved; hun kunne lige så godt have raget håret af.
v6 Ja, for hvis en kvinde ikke tildækker sit hoved, kan hun lige så godt lade sig klippe. Men da det nu regnes for en skam, når en kvindes hår er klippet, eller hendes hoved er raget, skal hun have hovedet tildækket.
v7 Men en mand behøver ikke at have noget på hovedet, for han er Guds billede og afglans. Men kvinden er mandens afglans.
v8 For manden kom ikke fra kvinden, men kvinden fra manden,
v9 og manden blev ikke skabt for kvindens skyld, men kvinden for mandens skyld.
v10 Derfor må kvinden af hensyn til englene have noget på hovedet som tegn på myndighed.
v11 Dog, i Herren er kvinden intet uden manden og manden intet uden kvinden;
v12 for ligesom kvinden kom fra manden, bliver manden til ved kvinden; men alt er fra Gud.
v13 Døm selv! Sømmer det sig, at en kvinde beder til Gud med utildækket hoved?
v14 Lærer ikke naturen selv, at det er vanærende for en mand at have langt hår,
v15 mens det er ærefuldt for en kvinde at have langt hår? Hun har jo fået håret som et slør.
v16 Der er måske nogen, som har lyst til at strides om dette; men vi har ingen sådan skik, og Guds menigheder heller ikke.

Altså vi skal bære det, men så alligevel ikke? Fordi vores hår er et slør? Jeg forstår bare ikke at hvis vi ikke skal, hvorfor står det der så? Eller er det kun hvis man har kort hår?

Citat:
v6 Ja, for hvis en kvinde ikke tildækker sit hoved, kan hun lige så godt lade sig klippe. Men da det nu regnes for en skam, når en kvindes hår er klippet, eller hendes hoved er raget, skal hun have hovedet tildækket.

Det siger jo at det ikke kan have noget med længden på håret at gøre. For hvis hun ligeså godt kan lade sig klippe betyder det jo hun har langt hår?! For mig ser det altså ud til at vi skal tildækkes under bøn og profetisk tale.

Hvorfor gør vi (dem jeg kender i hvert fald) det så ikke? Er det fordi vi/nogle ikke vil sammenligned med muslimer?

Håber der er nogle der har et godt svar

Kærligst Carrie

<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3

In Nomine Patris Et Filii Et Spiritus Sancti

Til toppen 
#87347 - 27/09/2007 01:55 Hår & Tørklæde? [Re: Carrie]
Watson
Bruger

Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
Kære Carrie, du skriver:

Oprindeligt skrevet af: Carrie
Nu har jeg altså længe tænkt over det her. Skal kristne kvinder bære slør under bøn?

Det ville jo se nobelt ud i kirken. Men vil du antage, vi kan få de kvindelige præster til at foregå menigheden med et godt eksempel? Så kunne de samtidig solidarisere sig med kristne nonner og seriøst funderede muslimske kvinder. Ja, hvorfor egentlig lægge sløret, når de går i byen? Jeg mener, hvis deres hellighed altså beror på noget i dén retning...

Og mht mændene - når deres bønhørelse angivelig skulle betinges af ringe hårvækst, hvorfor da tillade brugen af salmer forfattet af en så hårfager skribent som Grundtvig? Man kunne selvfølgelig i Guds navn få billedet af ham fjernet fra historiebogen! Men på den anden side - ville det så ikke nærmere betegnet være hykleri?

Efter min ringe mening har Paulus i netop den citerede passage indladt sig på noget, der specielt appellerer til såkaldte øjentjenere - med en slags juristeri, der giver mindelser om den gamle lovreligion, hvorunder han jo tilmed fungerede som yderst pligtopfyldende farisæer. Og efter mit skøn har Gud næppe gjort smålighed til sit adelsmærke, skønt han til tider lod sine børn 'falde i' - { tænk f.eks på David / Urias-affæren }, simpelthen for at ikke de skulle blive for ærekære - og måske for at skærpe årvågenheden hos deres efterfølgere!

Ja, vælger Gud at vise hvilken betydning, det har at lutre sine tankers malm i Ånden, får man ofte mærke følgerne af den blotte magtfuldkommenhed. Men det kunne lige passe, vi skulle rende og kontrollere hårlængde, det være sig hovedbeklædning, hos hverandre: Gud fri os vel... Kun ved at læse, bede, tale og agere i den rette ånd kommer Guds ord til sin ret.

Mvh, pMn
"Det jordiske er noget ydre;
det himmelske noget indre." Lao Tse

Til toppen 
#87351 - 27/09/2007 10:41 Re: Tørklæde? Ja eller nej? [Re: Carrie]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
 Oprindeligt skrevet af: Carrie

Citat:
v2 Den ros skal I have, at I husker på mig i alle forhold og holder fast ved de overleveringer, jeg har givet jer.

v3 Men jeg vil have, at I skal vide, at Kristus er hver mands hoved, manden er kvindens hoved, og Kristi hoved er Gud.
v4 Enhver mand, der beder eller taler profetisk med noget på hovedet, bringer skam over sit hoved.
v5 Men enhver kvinde, der beder eller taler profetisk med utildækket hoved, bringer skam over sit hoved; hun kunne lige så godt have raget håret af.
v7 Men en mand behøver ikke at have noget på hovedet, for han er Guds billede og afglans. Men kvinden er mandens afglans.
v8 For manden kom ikke fra kvinden, men kvinden fra manden,
v9 og manden blev ikke skabt for kvindens skyld, men kvinden for mandens skyld.
v10 Derfor må kvinden af hensyn til englene have noget på hovedet som tegn på myndighed.
v11 Dog, i Herren er kvinden intet uden manden og manden intet uden kvinden;
v12 for ligesom kvinden kom fra manden, bliver manden til ved kvinden; men alt er fra Gud.
v13 Døm selv! Sømmer det sig, at en kvinde beder til Gud med utildækket hoved?
v14 Lærer ikke naturen selv, at det er vanærende for en mand at have langt hår,
v15 mens det er ærefuldt for en kvinde at have langt hår? Hun har jo fået håret som et slør.
v16 Der er måske nogen, som har lyst til at strides om dette; men vi har ingen sådan skik, og Guds menigheder heller ikke.

Altså vi skal bære det, men så alligevel ikke? Fordi vores hår er et slør? Jeg forstår bare ikke at hvis vi ikke skal, hvorfor står det der så? Eller er det kun hvis man har kort hår?

Citat:

Det siger jo at det ikke kan have noget med længden på håret at gøre. For hvis hun ligeså godt kan lade sig klippe betyder det jo hun har langt hår?! For mig ser det altså ud til at vi skal tildækkes under bøn og profetisk tale.

Hvorfor gør vi (dem jeg kender i hvert fald) det så ikke? Er det fordi vi/nogle ikke vil sammenligned med muslimer?

Håber der er nogle der har et godt svar

Kærligst Carrie

Hej Carrie - måske kan det hjælpe lidt på vej at tænke på, at der står en del i Bibelen, som den skrivende (her Paulus) har talt ind i en bestemt kulturel og geografisk ituation, og som ikke har eviggyldighed.

Hvordan vi går klædt, og hvordan vi vælger at sætte vores hår og studse vores skæg, hvis vi har sådan et, har også i dag en signalværdi og udtrykker således nonverbalt noget om os selv, men disse ydre udtryk er ganske anderledes i dag end dengang ..

Jeg har skrevet lidt om det i et andet indlæg om emnet her

Det afgørende - og eviggyldige! - er, at der er forskel på mænd og kvinder, og at den forskel ikke bør fornægtes eller skjules, heller ikke i det ydre.

På den tid var det helt nyt for kvinderne, at de var blevet ophøjet ophøjet til at "være med ved bordet" - og det misforstod nogle på den måde, at de mente at nu skulle de til at opføre sig og se ud som mænd.
Det var ikke lige det, der var meningen med ordene i Gal. 3:

Her kommer det ikke an på at være jøde eller græker, på at være træl eller fri, på at være mand og kvinde, for I er alle én i Kristus Jesus, og hører I Kristus til, er I også Abrahams afkom, arvinger i kraft af Guds løfte.

Mændene i den græske verden trak deres toga op over hovedet, når de talte i menigheden - som udtryk for, at de tilhørte den sociale elite. Men i Guds kirke findes der ikke eliter!

De kvinder, Paulus går i rette med her, opførte sig åbenbart ligesom de frigjorte kvinder i det romerske samfund, når de tog deres ”brudeslør” af, for på den måde at skjule deres ægteskabelige status.
Den frigjorthed tog Paulus afstand fra.

I nogle kristne samfund kan man også i dag finde den skik, at kvinder bærer noget på hovedet, når de er til gudstjeneste.

Men det mener jeg er en misforståelse, da det jo ikke er et kendetegn ved vores samfund her og nu, at man kan kende gifte kvinder på, at de ved deres hovedbeklædning udtrykker noget om deres sociale status.

Paulus taler om hovedbeklædning i en sammenhæng / tid hvor kvinders hovedbeklædning gav et signal om kvindens ægteskabelige stand, og hvor nogle åbenbart havde ønsket at bruge deres nyvundne frihed til skjule deres ægteskabelige stand, og til generelt at opføre sig som mænd, og det var ikke lige det, der var meningen ...

I øvrigt var kort hår for kvinder i datiden også et kendetegn på, at de var prostituerede.

Men når Paulus skriver, at manden er kvindens hoved, så har dette billedlige udsagn derimod evig gyldighed, altså også i vor tid - det ses også af skabelsesberetningen!

(Og nu holder jeg mig lige for ørerne et par dage, for nu falder der nok brænde ned! )

Det handler om relationen mellem kønnene og siger intet om at en mand dermed er vigtigere eller mere værd end en kvinde!

Men det siger noget om, at vi i vor tid som regel har stor respekt for store hoveder - at hoveder af en eller anden grund skulle være vigtigere end resten af kroppen.
En kæmpestor misforståelse! ;\) \:D

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær