Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#87244 - 24/09/2007 20:26 Tro og tvivl
Anonym
Anonym

Hej,
jeg er så fortvivlet, ved ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg vil virkelige gerne af hele mit hjerte tro og leve for Jesus. Vil give næsten alt! Men føler bare ikke jeg kan tro, det virker bare så urealistisk. At en mand døde på korset med verdens synder og så alligevel ikke døde, og nu kan vi så snakke med en mand i himlen? Jeg er begyndt at tænke mere og mere på dette, men vil bare ikke have de tanker! Jeg føler at jeg snakker med mig selv når jeg beder.
Når folk fra mit arbejde eller gymnasiet spørger mig ind til kristendommen, om jeg er kristen, føler jeg, jeg lyver når jeg siger ja. Vil så gerne med ærligt sind kunne sige "ja", men har bare så meget tvivl.
Er bange for jeg er en af dem, som går rundt på jorden og tror de er kristne men når Jesus så kommer igen, ser man at man går fortabt. - det er jeg så bange for!
Ønsker at alle jeg kender, også mine ikke-kristne venner skal blive kristne, for Jesus er den eneste frelse. Men hvordan kan jeg ønske de skal blive det, når jeg ikke engang selv tror?
Hvis Gud giver troen, hvorfor vil han så ikke give min tilbage? Hvis han ønsker alle skal med?
Og hvor der det egentlig ikke fair at dem som er vokset op i en ikke-kristen familie ikke har samme muligheder for at høre om Gud? det er jo klart de vælger Gud fra, når de er vokset op med at det ikke er rigtigt.
Jeg har så mange spørgsmål og undring at det "ødelægger" min tro.

Til toppen 
#87350 - 27/09/2007 08:46 Re: Tro og tvivl [Re: Anonym]
Bloch
Brevkasseredaktør
Bruger

Reg.: 15/06/2007
Sted: Rønne
Kære tvivlende!
Det er slidsomt, når troen rammes af tvivl og anfægtelse, og det er sådan jeg læser, at du kæmper nu. Det bedste du kan gøre, er at du fortæller det til Jesus. Du oplever at det er underligt at bede til en som er i himlen, og at du tænker, det blot er dig selv, du snakker med. Du skal ikke råbe til en i himlen, for Jesus har sendt sin Helligånd til jorden, og derfor er han selv nærværende, lige ved siden af dig.
Du er ikke den første der har fortalt Jesus, at du har svært ved at tro. I Markusevangeliet 9,14 – 28, kan du læse om en mand, der også havde svært ved at tro, og fortalte det til Jesus. Jesus hverken afviste eller bebrejdede ham, men hjalp ham, og viste, at det går an, at komme til Jesus. Ja, at det at komme til Jesus, rent faktisk er troens indhold.
Der er en der har sagt: Jeg så på troen, og troen svandt. Jeg så på Jesus, og troen vandt. Når jeg leder efter troen hos mig selv, kan den være umulig at finde, men når jeg lærer Jesus at kende, erfarer jeg at det giver mig tillid (tro) til ham. Læs også her artiklen: Hvad skal jeg gøre ved tvivlen?
Dernæst er det vigtigt, at du i en sådan tid finder en erfaren kristen, som du kan både tale og bede sammen med. En erfaren kristen vil ikke blive forskrækket over, at du kender tvivlen, for det er en erfaring alle kristne bære med sig i livet.
Du har selvfølgelig ret, når du siger, at de der er vokset op i et kristent hjem har et fortrin, men det betyder ikke, at mennesker der har haft andre vilkår pr. definition blot vælger fra. Vi er faktisk ikke så få, der er kommet fra en anden baggrund. Om du har den ene eller anden baggrund, så elsker Gud dig lige højt, og sætter alt ind, for at nå dig med sin frelse. Ofte spørger han dig, der tror på Jesus, om at være den arm, der når ud til mennesker, så de må se, at Jesus er eneste vej til frelse.
Med andre ord, vil jeg gerne sige til dig, lad være med at stirre dig blind på alt det du ikke lige forstår. Jeg siger ikke, at du skal droppe det. Det er som et tov der er gået i kludder. Begynder du det forkerte sted, ender det med at du i stedet strammer knuderne hårdere sammen. Begynder du det rigtige sted, ender du med, at tovet bliver løst op.
Læs evt. også: Hvordan finder jeg troen igen?
Må Guds fred finde dig

Ændret af Bloch (02/10/2007 09:55)

Jørgen Bloch

Til toppen 

Ordstyrer:  Bloch, Kefas, kristina 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær