Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#87004 - 19/09/2007 20:29 Undervisning om treenigheden?
Lene
Bruger

Reg.: 05/04/2007
Hvis du skulle undervise børn omkring ti år om treenigheden, hvordan ville du så fortælle om den?

Ville du vise nogle billeder, lade dem lave opgaver, vise dem ting, komme med eksempler?

Kom gerne med nogle kreative ideer.

Til toppen 
#87006 - 19/09/2007 20:43 Re: Undervisning om treenigheden? [Re: Lene]
Carrie
Bruger

Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
Jeg ville tegne en stor trekant.

For oven skrive Gud Faderen, til højre for Gud Faderen skrive Jesus og den sidste spids Helligånden.

Og derudfra ville jeg forklare at denne trekant, ikke ville forblive en trekant hvis den ene spids var væk. Så ville det simpelthen vælte.

Ja så bliver den straks værre, for nu skal man jo så til at forklare noget i børneniveau som selv vi, voksne (hvis jeg må være så flabet at kalde mig selv det) har svært ved at forstå ind i mellem..

Men jeg tror det er vigtigt at forklare, at Gud Faderen ikke kan måles. Ej heller Jesus Menneskesønnen eller Helligånden.

For mange har tendens til at sige "Ok det er 3enighed. Men Gud Faderen er vel vigtigst??"

Men det er så der at det umålelige kommer ind.. Man kan sige de er alle uundværlige.. Og 3x uundværlig = uundværlig..

Og så er der det med at man jo godt kan adskille de 3 til en grænse. Og det er det mange (jeg har talt med) ikke forstår. At hvis man kan skille dem ad i "billeder", hvordan kan de så være den samme?

Men det er jo 3 der deler samme ånd. De er ét sind, ét ord, én handling. De hører sammen som siamesiske tvillinger.

Nu ved jeg ikke om der findes siamesiske trillinger. Men der er jo for så vidt også 3 individer, men alligevel hænger de sammen.

De har så dog hver deres sind, men i billedsprog kunne man jo godt bruge den..

Hummmm... Jeg ved snart ikke.. Jeg tror efterhånden børn er så meget klogere end vi lige går og tror, så jeg er sikker på de nok også skal stille en hulans masse spørgsmål, og dermed bliver det måske nemmere for dig (?) at forklare, da man jo så bare svarer på det niveau der bliver spurgt..

Jeg vil vildt gerne høre hvordan det går \:D

Venlig Hilsen Carrie

<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3

In Nomine Patris Et Filii Et Spiritus Sancti

Til toppen 
#87009 - 19/09/2007 20:54 Re: Undervisning om treenigheden? [Re: Lene]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Min umiddelbare tanke er, at de aldrig må tro at de har FORSTÅET treenigheden. Treenigheden er et mysterium, ikke en matematisk formel.

Hvordan du konkret kan udtrykke det, ved jeg ikke.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#87015 - 19/09/2007 21:43 Re: Undervisning om treenigheden? [Re: steffenlaursen]
Carrie
Bruger

Oprindeligt skrevet af: steffenla
Min umiddelbare tanke er, at de aldrig må tro at de har FORSTÅET treenigheden. Treenigheden er et mysterium, ikke en matematisk formel.

Mvh. Steffen

Nej du har helt ret, men derfor kan man sagtens prøve at forklare.. Det gør I jo også herinde \:D

Til toppen 
#87018 - 19/09/2007 22:16 Re: Undervisning om treenigheden? [Re: Carrie]
Morten_M
Bruger
Bruger

Reg.: 16/08/2007
 Oprindeligt skrevet af: Carrie

Mvh. Steffen

Nej du har helt ret, men derfor kan man sagtens prøve at forklare.. Det gør I jo også herinde \:D
Er der ikke stor fare for, at enhver konkretisering (så som en illustration med tre ringe eller en trekant) inkluderer en formel forståelse, og dermed en udelukkelse af mysteriet?

HvisISkalSteneHinanden,SåBrugArgumenter-IkkeSten!
»Jeg kaster skarn i ansigtet på jer« Mal 2:3
"Leave Britney alone!!!" - Chris Crocker, YouTube

Til toppen 
#87019 - 19/09/2007 22:34 Re: Undervisning om treenigheden? [Re: Morten_M]
Carrie
Bruger

Oprindeligt skrevet af: Morten_M
Er der ikke stor fare for, at enhver konkretisering (så som en illustration med tre ringe eller en trekant) inkluderer en formel forståelse, og dermed en udelukkelse af mysteriet?

Det er vel som man tager det.. Det er sådan jeg er blevet det forklaret.. Endda af en herindefra \:p

Og det virkede.. Tro mig.. For jeg er stadig lidt lost ;\)

Til toppen 
#87020 - 19/09/2007 23:40 Re: Undervisning om treenigheden? [Re: Carrie]
steffenlaursen
Bruger

Ganske rigtigt \:\)

Jeg har foretrækker billeder som dette frem for billder som dette

Mvh. Steffen

Til toppen 
#87028 - 20/09/2007 11:33 Re: Undervisning om treenigheden? [Re: steffenlaursen]
Morten_M
Bruger
Bruger

Mvh. Steffen
Dit foretrukne billede viser egentlig ikke en enhed, men tre forskellige, adskilte entiteter. Pointen med treenigheden er måske heller ikke en enhed, men blot enighed?

Til toppen 
#87029 - 20/09/2007 13:02 Re: Undervisning om treenigheden? [Re: Morten_M]
steffenlaursen
Bruger

Hej Morten,

I hvert fald er der tre personer. Vores idé om hvad det egentlig indebærer, at Fader, Søn og Helligånd er én substans men tre personer er vel ret begrænset, og jeg tror det vigtigste vi kan sige om Treenigheden til børn (og mennesker i det hele taget), er at der er masser af kærlighed \:\)

Jeg synes tanken om Faderen og Sønnen der er forenet af Kærlighedens Ånd kommer meget tydeligt frem i billedet, ligesom det forekommer mere dynamisk og levende end en sølle geometrisk figur.

Jeg foretrækker faktisk at man tegner Gud antropomorf (menneske-lignende) og så er opmærksom på at det er poetisk, frem for at man tegner et diagram og gør det abstrakt. Figur to forklarer ingenting, den viser bare dét, som dogmet siger. Men det kan da godt være, at nogen kan få noget ud af det... jeg er bare ikke én af dem.

Mvh. Steffen

PS: Bemærk at Jesus laver peace-tegnet

Til toppen 
#87030 - 20/09/2007 13:16 Re: Undervisning om treenigheden? [Re: steffenlaursen]
Morten_M
Bruger
Bruger

Steffen: PS: Bemærk at Jesus laver peace-tegnet

Jeg vil virkelig ikke være en rasmusmodsat, men jeg er desværre slet ikke med. Det håndtegn (!!), Jesus laver ...er det ikke et almindeligt udtryk for velsignelse? :S

Til toppen 
#87039 - 20/09/2007 16:27 Re: Undervisning om treenigheden? [Re: steffenlaursen]
Carrie
Bruger

Ganske rigtigt \:\)

Mvh. Steffen

Er du seriøs?

Skal vi virkelig ud i, at forstærke børns tro om at Gud er en gammel mand, med langt gråt skæg der sidder på en sky?

Personligt afskyr jeg det billede, du har som fortrukken.. Jeg kan ikke fordrage, når Gud Faderen bliver illustreret.. Men det er nok bare min personlige holdning..

Jeg synes billede nr 2 var fremragende.. Passer meget godt til min beskrivelse, og jeg har endda aldrig set det billede før.. Ej heller det første..

Venlig hilsen Carrie

Til toppen 
#87040 - 20/09/2007 16:33 Re: Undervisning om treenigheden? [Re: steffenlaursen]
Carrie
Bruger

Jeg foretrækker faktisk at man tegner Gud antropomorf (menneske-lignende) og så er opmærksom på at det er poetisk.

Aha.. Og du regner med, at et barn ville forstå hvis du siger "ja husk lige på at det er poetisk"

Her er et billede, men i virkeligheden er det slet ikke sådan.. Jeg tror desværre kun det vil forvirre børn endnu mere..

Venlig Hilsen Carrie

Til toppen 
#87046 - 20/09/2007 17:05 Re: Undervisning om treenigheden? [Re: Carrie]
steffenlaursen
Bruger

Hej Carrie,
Er du seriøs?

Jeg er dybt seriøs \:\)

Citat:
Skal vi virkelig ud i, at forstærke børns tro om at Gud er en gammel mand, med langt gråt skæg der sidder på en sky?

Et som har sit udspring i Johannes Åbenbarings beskrivelse og efter min mening er den bedste måde at beskrive den Ubeskrivelige. Noget bedre end en geometrisk figur og uendelig meget bedre end den kætterske sammenligning med en 3i1-negleklipper \:\)

Citat:
Personligt afskyr jeg det billede, du har som fortrukken.. Jeg kan ikke fordrage, når Gud Faderen bliver illustreret.. Men det er nok bare min personlige holdning..

Og en fuldstændig i orden holdning. \:\)

Du synes det er respektløst at udtrykke Gud Fader som et menneske (hvilket han ikke er), og jeg synes det er okay fordi mennesket trods alt er det i skaberværket der ligner ham mest. Det er et samvittighedsspørgsmål, og ikke grund til splid \:\)

Hvis nogen imidlertid skulle få den idé at tilbede billedet, så ville vi nok begge have et problem med det. I dag tror jeg dog der er større risiko for at Gud bliver for ukonkret end at han bliver for fysisk.

Mvh. Steffen

PS: Jeg ved godt at Jesus ikke laver peace-tegn

Til toppen 
#87047 - 20/09/2007 17:09 Jesu håndtegn! [Re: steffenlaursen]
Morten_M
Bruger
Bruger

PS: Jeg ved godt at Jesus ikke laver peace-tegn
Aha, ok. Du lavede sjov \:\)

Problemet er, at man aldrig ved (aldrig kan være sikker på), hvornår en alvorlig mand joker.

Til toppen 
#87051 - 20/09/2007 17:53 Re: Undervisning om treenigheden? [Re: steffenlaursen]
Carrie
Bruger

Kære Steffen

Citat:

Jeg er dybt seriøs \:\)

Hehe okay, skulle bare være sikker, har jo lige set at du godt KAN joke

Citat:
Du synes det er respektløst at udtrykke Gud Fader som et menneske (hvilket han ikke er), og jeg synes det er okay fordi mennesket trods alt er det i skaberværket der ligner ham mest. Det er et samvittighedsspørgsmål, og ikke grund til splid \:\)

Ja det synes jeg, men på den anden side kan jeg sagtens forholde mig til det, du skriver \:\) Men ja igen, jeg er stærkt modstander af opfattelsen af Gud som en gammel mand på en sky..

Og tro det eller ej, men der er faktisk voksne mennesker der spørger mig "jeg fatter ikke, at du tror på, at der sidder en eller anden langhåret mand på en sky med en tryllestav"

Og det har ærligt ikke været i sjov, der er bare nogle der har fået den opfattelse, at det er det vi tror Gud er. Og jeg tror det vil blive endnu sværere med børn, hvis vi først viser Gud Faderen som noget Han bestemt ikke er.

Citat:

Hvis nogen imidlertid skulle få den idé at tilbede billedet, så ville vi nok begge have et problem med det.

Ja naturligvis (vil jeg mene \:D ) Men sådan er det jo med alle billeder. Jeg mener da heller ikke man kan tilbede et billede af Jesus, da der ingen fotografier er af ham, og derfor ved man ikke hvordan han præcis så ud. Så det ville jo være at tilbede en fremmed. Selvom tanken om at det er ham ville være der..

Forskellen på at illustrere Jesus frem for Gud Faderen er for mig, at Jesus var et menneske, og det er Gud Faderen ikke..

Citat:
I dag tror jeg dog der er større risiko for at Gud bliver for ukonkret end at han bliver for fysisk.

Ja det kan du have ret i.. Så kan man jo diskutere, hvad der er mest nederen (undskyld udtrykket )

Venlig Hilsen Carrie

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær