Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#8670 - 09/02/2003 02:51 Salvedug, tro og skepsis.
Anonym
Anonym

Hej forum,
jeg har en indviklet tanke at dele med Jer.

En af dagene modtager jeg en salvedug, mhp. smerter som jeg har.
Jeg har allerede 1, som jeg har haft en uges tid, men ikke har lagt på det aktuelle sted, for jeg er fyldt med følelser, og troen bliver næsten væk i tvivl og skepsis og forbehold.

1# Jesus vil gerne helbrede, og Han gør det i dag. Det tror jeg, og jeg har også set det. (på Charles Ndifons møder bl.a.)

2# Men Han helbreder ikke alle som tror og beder om det.

Gud er ingen ønskebrønd, men hvordan kan man andet end føle sig skyldig, hvis man søger Ham for helbredelse, men ikke får den ?

-For siger Han ikke til os i Bibelen, at vi i tro skal bede til Ham og søge Ham, så vil vi modtage helbredelse osv. ?

Hvad tænker I om det ?

Guds fred midt i det hele,

Søster B.

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#8671 - 09/02/2003 08:37 Re: Salvedug, tro og skepsis.
HanneV
Bruger

Reg.: 22/11/2002
Sted: Nykøbing Sj. Danmark
Kære søster B.
Jeg ved slet ikke hvad en salvedug er, det lyder lidt af overtro, men kan du ikke fortælle mig lidt om den.
Mkh,
Hanne

Nåden være med os alle ! Hanne

Til toppen 
#8672 - 09/02/2003 12:52 En salvedug er... [Re: HanneV]
Anonym
Anonym

Kære Hanne,

jo jeg vil gerne fortælle lidt. En salvedug er et stykke klæde som er gjort vådt med olie (fx. olivenolie), og der er nogen som har velsignet det, og bedt om at Jesus via dette vil helbrede et menneske for en given sygdom.
Med "via dette" mener jeg at salvedugen er en hjælp til mennesket, som måske har svært ved at forholde sig til, at Jesus Kristus kan helbrede os i dag.

Meningen er, at man lægger salvedugen på det sted, hvor sygdommen er. Derpå beder man Jesus om helbredelse.
Salvedugen fungerer altså "blot" som et hjælpemiddel, noget synligt og mærkbart, så man måske bedre tror og forstår det usynlige (Jesu helbredende kraft).

Overtro. Jo i den forstand som jeg hørte i Kirken i dag:
På tysk hedder overtro = aberglaub.
Aberglaub = Jeg tror, MEN...

Jeg tror jo på at Jesus Kristus kan helbrede, men...

Håber det er svar nok, ellers må du gerne spørge igen. Måske er der andre som ved mere eller har noget at indvende. I så fald, velkommen til at gøre dét.

Kh Søster B.

Til toppen 
#8673 - 09/02/2003 14:35 Re: Salvedug, tro og skepsis.
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Kære Søster B

Du skriver: "Gud er ingen ønskebrønd, men hvordan kan man andet end føle sig skyldig, hvis man søger Ham for helbredelse, men ikke får den ? ".

Det tror jeg man skal passe meget på med. For det første tror jeg at Gud ønsker at vi skal være raske MEN lige så vel som Paulus fik en torn i kødet (vi ved ikke hvad det er) for ikke at blive hovmodig, så ser Gud længere end os. Ved at Gud gav Paulus denne torn, frelste han Paulus sjæl fra hovmod ! Men da Paulus i første omgang ikke vidste hvad det var, da BAD han (jeg mener det var 3 gange), og på et tidspunkt fik han så bønnesvar. Dette mener jeg at vi kan bruge til frimodighed til (for)bøn. Og selvfølgelig hvis Gud giver os en afklaring at dette er en lutring, må vi gennemgå lidelsen.

Med hensyn til salvedug ser jeg intet forkert i dette - DOG skal man vare sig for at tillægge dugen magiske evner!!!!. Det er jo Jesus der helbreder gennem de kristnes bønner, så Hans er æren.

Med venlig hilsen

Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#8674 - 09/02/2003 15:31 Re: Salvedug, tro og skepsis.
steincke
Bruger

Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
Hej.

Gud helbreder, men som Malli skriver, så kan det være at du skal mødes med andre der har det samme behov for bønnesvar. Vi skal lærer af de ting vi støder på, for der igennem at nå andre.

Vi må tro på at Gud HAR helbredt, selv om vi ikke ser det. Ved at tro det, så udføres der en åndelig kamp og denne kamp vindes af den part man vælger at tro på.

Jeg kender en, som var angrebet af knogle kræft i hele den ene side. Lægerne havde opgivet hende, men hun lagde det frem for Jesus og sagde at hun havde fuld tillid til at Han vil gøre hende rask, hvis hun skulle leve viderer, men ellers at hendes farvel her fra måtte være smærte fri. Hun er helbredt og hjælper nogle unge, som det offentlige ikke er så gode til. Så hendes kraft angreb, var en hjælp til hende, i at kunne give trøst til mennesker der ikke har nogen hjælp fra lægestanden.

K.h.
Kim

CIA - Christian In Action coz Jesus loves u

Til toppen 
#8675 - 09/02/2003 18:01 Re: Salvedug, tro og skepsis. [Re: steincke]
Anonym
Anonym

Kære Steincke,
tak for indlægget.

Jeg kan ikke rigtig formulere mig helt præcist i den her sag.

Men altså - jeg kan ikke acceptere at skulle tro at Gud HAR HELBREDT, for det er at gøre mig selv til Gud. Kun Han bestemmer om og hvornår Han griber ind.

Vi må tro på at Gud HAR helbredt, selv om vi ikke ser det. Ved at tro det, så udføres der en åndelig kamp og denne kamp vindes af den part man vælger at tro på.

Den åndelige kamp påvirkes nok af vores bønner, men det er alligevel Gud selv (og englene) der kæmper den, og vinder den. Vores tro og vores bønner kan ikke kickstarte Gud til åndelig kamp, hvis ikke Han vil det.

Det er muligt at jeg her taler helt forbi dig, for vi har jo forskellig baggrund.
Det du siger, handler vel om at vise tro og tillid til Gud, og handle på det ? For så vidt, er vi enige.

Det jeg prøver at sige er, at jeg tror ikke på, at hvis vi bare tror nok, så får vi vores vilje. Tro og bøn er ikke manipulation, kan ikke bruges til at manipulere Gud.

Men jeg er på sin vis enig med dig i, at vi kan lære af vores lidelser, og udvikle os og bruge erfaringerne til at hjælpe andre.
Dog er dette ikke til nogen trøst (for mig) her og nu midt i smerterne.
Men jeg ved godt at kan komme til at se anderledes på det senere.

Jeg forventer ikke et lidelsesfrit liv, men jeg kan ikke lade være med at søge Gud for hjælp, når Han har vist at Han nogen gange gerne vil gribe ind..

Måske er det en god ide, at mødes med andre som har brug for helbredelse.
Tak for tanken.

Mange hilsener
Søster B.

Til toppen 
#8676 - 09/02/2003 18:06 Re: Salvedug, tro og skepsis. [Re: malli]
Anonym
Anonym

Kære Malli
tak for indlægget.

Jeg er enig med dig i det du skriver om Paulus. Både det om tornens funktion, og om frimodighed til (for)bøn.

Specielt det sidste har jeg taget til mig nu, - siden hen kommer jeg måske til at "stå ansigt til ansigt" med det første, og så må vi se. Kloge ord i hvert fald. Tak.

- DOG skal man vare sig for at tillægge dugen magiske evner!!!!. Det er jo Jesus der helbreder gennem de kristnes bønner, så Hans er æren.

Helt enig.

Kærlig hilsen
Søster B.

Til toppen 
#8677 - 10/02/2003 18:08 Re: Salvedug, tro og skepsis.
steincke
Bruger

Kære Søster B

Du har ret, at jeg ikke mente at det kom an på hvor meget tro vi har eller at det er for at manipulere med Gud.

Der står i Biblen, at vi skal tro vi har fået det. Altså er må der jo ikke være noget galt i at takke Gud for at vi har fået det, selv om vi ikke umiddelbart kan se det.

Jeg ved godt, at det ikke lige frem er opmuntrende at få at vide, at det er for at vi kan bruge det senerer, for det hjælper jo ikke i den nugivende situation. Jeg må dog lære, at vise noget mere hvad det er jeg mener. For det som jeg egentlig mente, var at du kan se frem til en velsignelse over hvad der er ønskeligt. Job er jo en af mange eksempler. Livet her, hvor vi må fornægte os selv og se på Jesus, giver en større løn. Det er jo et paradoks, vi som kødelige mennesker ikke helt forstår, men det hænger jo sådan sammen, at alt må mistes, for at vi kan få flere gange det tilbage som vi har mistet.

K.h.
Kim

Til toppen 
#8678 - 10/02/2003 19:12 Re: Salvedug, tro og skepsis.
Carsten
Bruger

Reg.: 05/11/2001
Hej Søster B,
"Du skriver:

Men altså - jeg kan ikke acceptere at skulle tro at Gud HAR HELBREDT, for det er at gøre mig selv til Gud. Kun Han bestemmer om og hvornår Han griber ind.

Jamen hvad hvis Gud HAR grebet ind? Hvad hvis vi nu ud fra skriften skulle finde at Han allerede har betalt prisen? Der er forhåbentlig ikke en kristen i denne verden der er i tvivl om at Jesus har betalt prisen for vore synder, men jeg oplever at der er en del der er uenige med Bibelens udsagn om at Jesus skulle have taget vore sygdomme og båret vore lidelser, og at vi skulle være helbredt ved Hans sår, men det er ikke desto mindre hvad Bibelen siger i Esajas Bog 53:4-5 og som den bekræfter i Matthæusevangeliet 8:17, og 1 Petersbrev 2:24.

Men læs selv, og lad Helligånden vejlede dig, for Ham kan man stole bedre på end nogen af os, uanset om vi måtte være teologiske professorer

Med hensyn til tro, så kan jeg fornemme at du ikke tør tro på at Gud har helbredt dig førend du ser eller mærker det. Nu er det bare ikke sådan troen virker. Troen som Bibelen beskriver den, er ikke som den tro der siger "jeg tror det bliver regnvejr i morgen". Troen som Bibelen beskriver den, taler om en tillid og en fast overbevisning.

Der står således i Hebræerbrevet Kap. 11:1
"Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses."

Troen er altså en FAST TILLID til det der håbes på, og det der håbes kan i dit tilfælde være helbredelsen. Troen er overbevisningen om det, DER IKKE SES. Troen er altså overbevist om helbredelsen, på trods af at dine øjne og din sunde fornuft udemærket kan se og mærke sygdommen i din krop. Men sygdommen ser troen ikke, for troen er overbevist om det, DER IKKE SES!.

Hvis nogen siger, jamen jeg tror altså ikke på at Gud vil helbrede mig, men jeg håber det, så er der ikke tale om tro, men det modsatte. Hvorfor? Fordi tro er fast tillid til det DER HÅBES PÅ, og der er jo ingen der håber på noget dårligt, i så fald kan man diskutere om man kan kalde det håb!

Bibelen opfordrer os til at tro at vi allerede har modtaget det vi beder om:

Jesus sagde til dem: »Tro på Gud! Sandelig siger jeg jer: Den, der siger til dette bjerg: Løft dig op og styrt dig i havet! og som ikke tvivler i sit hjerte, men tror, at det, han siger, vil ske, for ham sker det. Derfor siger jeg jer: Alt, hvad I beder og bønfalder om, det skal I tro, at I har fået, og så får I det.

Søster B, Der er intet galt i at have fast tillid til at Gud har helbredt dig, og være overbevist om det, selvom du ikke har set det! Mange vil forsøge at nedgøre og latterliggøre dig for en sådan tro, men sådan har det altid været.

Med venlig hilsen
Carsten

Til toppen 
#8679 - 10/02/2003 20:46 Re: Salvedug, tro og skepsis. [Re: steincke]
Anonym
Anonym

Hej Kim,
tak for forklaringen.

Jeg forstår ikke helt sammenligningen med Jobs situation, for den historie har jeg aldrig helt forstået essensen af.
Jeg troede at den skulle vise os at:
- Satan er Guds lænkehund. (som Luther også sagde det)
- Job troede at han kendte Gud - men det lærte han faktisk først gennem sin lidelseshistorie. Gud måtte lade ham gennemgå alt det forfærdelige, for at "råbe ham op" og få ham frelst.

Dette er bare den opfattelse jeg har fået af historien.

Jeg ved godt, at Bibelen siger at vi skal takke for det vi allerede har fået. MEN, det hjælper bare ikke noget, når man stadig har ondt, ikke kan se, eller hvad det nu kan være. Jeg synes, at det lægger et umenneskeligt pres på den enkelte, og det kan bare ikke være Guds hensigt. Det er ikke dét billede jeg ser i Bibelen.

Jeg siger ikke at det ikke står der - jeg kan bare ikke se det.

Mvh Søster B.

Mange tak for repsonsen til dig og Jer andre brugere.

Til toppen 
#8680 - 10/02/2003 21:26 Tro på Gud = Helbredelse??? [Re: Carsten]
Anonym
Anonym

Kære Carsten,

mange tak for svaret.

Troen er altså en FAST TILLID til det der håbes på, og det der håbes kan i dit tilfælde være helbredelsen. Troen er overbevisningen om det, DER IKKE SES. Troen er altså overbevist om helbredelsen, på trods af at dine øjne og din sunde fornuft udemærket kan se og mærke sygdommen i din krop. Men sygdommen ser troen ikke, for troen er overbevist om det, DER IKKE SES!.

Her sammenligner du tro på Gud, tro på det evige liv, håbet, med tro på at helbredelse har fundet sted.
Jeg kan ikke teologisk forklare hvorfor jeg er uenig, men jeg kan ikke følge dig, følge - i betydningen "enig".

Sygdomme, må være et resultat af syndefaldet. Vi, og resten af Skaberværket er faldet, og har lidt skade. Skade som først vil være helt væk efter Jesu genkomst.
Prøv at se:
Helbredelser i Bibelen har efter min mening først og fremmest (men ikke kun)været tegn, som skulle vise hen til Guds storhed. Vi er derfor ikke blevet lovet et liv uden sygdom osv.

Men, jeg kan godt se de skriftsteder du citerer, og de giver dig nok ret i din tro ang. dette emne.
Jeg kan ikke tage din tro til mig, for det er ikke det jeg ser i Bibelen. (eller Kirkens tradition for den sags skyld)

Men du skal have mange tak for den grundige forklaring af dine synspunkter og din hjælp.

Kærlig hilsen
Søster B.

Til toppen 
#8681 - 10/02/2003 22:04 Re: Tro på Gud = Helbredelse???
Carsten
Bruger

Reg.: 05/11/2001
Hej Søster B,
Selv tak,

Nogle gange er jeg glad for ikke at være opdraget i en "kristen tradition". Traditioner kan være fine, gode og dejlige, men jeg mener også der er noget vi kan betegne som traditionens lænker, og disse kan desværre i visse tilfælde forhindre os i at fornye vores sind og kan af og til forhindre os i at lukke øjnene for ny åbenbaring i skriften, som Helligånden forsøger at åbne for os. Ttraditionelle tankemønstre er nemme og tilegne sig, men svære at komme af med igen. Det kender jeg da fra mig selv, på trods af at jeg ikke er opdraget i en "kristen tradition".

Men prøv at læse resten af Hebræerbrevet kap. 11. Læs hvordan mænd og kvinder i Bibelen har handlet udfra princippet beskrevet i vers 1...

Dette princip gælder altså ikke kun vor tro på Guds eksistens og at vi ikke kan se ham, men også de ting vi tror Ham for - de ting vi vil at Gud skal gøre for os...

Med venlig hilsen
Carsten

Til toppen 
#8682 - 10/02/2003 22:08 Re: Salvedug, tro og skepsis.
ærten
Bruger

Reg.: 04/12/2002
Sted: Halvt af hvert
kære Søster B !

Du skriver

Salvedugen fungerer altså "blot" som et hjælpemiddel, noget synligt og mærkbart, så man måske bedre tror og forstår det usynlige (Jesu helbredende kraft).

Jeg kan sagtens følge dig i det, for der var een som sgde at han følte det som Guds kropssprog, at der blev slået korsets tegn med olie på hans pande, da han blev salvet.
Med hensyn til at blive smertefri og lidelsesfri, er der ingen tvivl om, at det kan være en meget tung ting for et menneske, der får den opfattelse, at sygdom og lidelse er på grund af for lidt tro eller for stor synd.
Jeg tror faktisk, at det er den rene vranglære ! (Herlighedsteologi)

Sygdom og lidelse er kommet ind i verden på grund af synden ved syndefaldet
.
Jesus måtte igennem megen lidelse.
Der står om ham, at han var en mand kendt med sygdom

Foragtet og opgivet af mennesker,
en lidelsernes mand, kendt med sygdom,
én man skjuler ansigtet for,
foragtet, vi regnede ham ikke for noget.

v4 Men det var vore sygdomme, han tog,
det var vore lidelser, han bar;
og vi regnede ham for en, der var ramt,
slået og plaget af Gud.
Esajas 53, 3+4

Og vi mennesker må igennem meget, nogle mere end andre. Jeg er overbevist om, at Gud også netop igennem lidelserne kan møde os på en ganske særlig måde ! Det har jeg selv erfaret gennem et efterhånden ikke så helt kort liv. Blandt andet da jeg fik et barn, som var mongol, og det var det værste jeg havde kunnet forstille mig. Netop gennem hende har jeg fået så megen velsignelse hver eneste dag. Hun er i dag 19 1/2.

Vi ved, at alt virker sammen til gode for dem, der elsker Gud, og som efter hans beslutning er kaldet.Romerbrevet 8,28

Jeg kan kun sige, at de ord er troværdige og sande!
Sig dem til HAM, og jeg er overbevist om, at du vil gøre den erfaring !

Dermed har jeg ikke sagt, at du ikke godt må både bede selv og bede om forbøn for at blive fri for smerter...... Han vil måske høre dig for din påtrængenheds skyld

jeg siger jer: Selv om han ikke står op og giver ham noget for venskabs skyld, vil han dog på grund af hans påtrængenhed rejse sig og give ham, hvad han har brug for. Lukas 11, 8

Guds Fred !

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 
#8683 - 11/02/2003 18:18 Re: Salvedug, tro og skepsis.
steincke
Bruger

Kære Søster B

Job var trofast i Guds øjne, men Satan siger at det kun skyldtes Jobs rigdom. Gud vidste at Job var fast forankert i troen på Ham, at Gud lod Satan gøre alt muligt imod Job. Job holdte ud og fik bagefter flere fold tilbage i forhold til det han havde i starten.

Jeg mener heller ikke at det er Guds mening at lægge pres på en. Presset opstår, ved at vi holder os til Rom. 7 og ikke går viderer til kap. 8. Er vi gået videre til kap 8 og 9, så ser tingene anderledes ud og det er ikke længerer et pres men en velsignelse, der vil kommer over os.

Efter at jeg har fået indblik i disse 3 kap. i Romerbrevet (7-9), så oplever jeg en nu og betydelig større velsignelse fra Jesus. Prøv at læs kap. 8 nogle gange og bede Gud om at give dig visdom omkring dette kap. i forh. til 7, i første omgang.

K.h.
Kim

Til toppen 
#8684 - 11/02/2003 20:26 Re: Salvedug, tro og skepsis. [Re: steincke]
Anonym
Anonym

Kære Kim

tak for Bibelhenvisningerne. Jeg vil kigge på dem, og måske vende tilbage, hvis jeg "ser nyt lys".

Mange hilsener

Søster B.

Til toppen 
#8685 - 22/02/2003 15:34 Re: Salvedug, tro og skepsis.
serner
Bruger

Reg.: 07/08/2002
Sted: Kolding
hej Søster B

jeg er ked af at høre at du er syg, men det er heldigvis sandt at Gud er større end vore sygdomme, og det er rigtigt at Jesus også døde for dette. Men vi lever i spændingsfeltet allerede/endnu ikke. Guds rige er allerede kommet, det proklamerede Jesus, men det er her endnu ikke fuldt ud. Vi lever i en verden hvor der er død og ødelæggelse, også for kristne, men vi lever også i en verden hvor Gud griber ind. du har nemlig ret i at sygdom er en konsekvens af syndefaldet, og i sidste endne døden -og vi skal alle dø! også kristne! så vi kan IKKE gøre krav på helbredelse, MEN Gud KAN helbrede og det er det fede!!

Jeg er vild med at be' for folk der er syge!!! for nogle gange bliver de rent faktisk helbredt! og det er virkelig fedt at se. Men nogle gange bliver de ikke, og jeg ved rent faktisk ikke hvorfor. Men Jesus har sagt at vi skal be' for de syge, så det gør jeg. Så jeg plejer at sige: "jeg kan ikke garentere at du bliver helbredt, men jeg kan garentere at Han kan gøre det!!". Det er multu vigtigt at vi ikke lægger en skyldsbyrde på folk der ikke bliver helbredt, men fokuserer på at Gud er en kærlig Gud der tager sig af os. Lad være med at opgive at gø til forbøn, Gud er en Gud der svarer bøn!! nogle gange tester Han vores udholdenhed. Så du er IKKE skyldig fordi du ikke bliver helbredt!!!

mht salvedugen, ja det er da en skæg ting. Olie er i Bibelen et billede på HelligÅnden og en salvedug er et billede på HelligÅndens helene salvelse på det syge sted. salvedugen er et fysisk symbol på en åndelig virkelighed. Det er IKKE dugen der helbreder, men Gud!! men den kan være en hjælp for os til at tage imod.....

Gud velsigne dig helt vildt!
-serner

at kende Ham og gøre Ham kendt......

Til toppen 
#8686 - 23/02/2003 11:03 Re: Salvedug, tro og skepsis. [Re: serner]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Serner

Denne symbolik vedr. salvedugen kendte jeg ikke, nå men det var så noget nyt .

Jeg fandt dette skriftsted ""Og Gud gjorde usædvanlige undergerninger ved Paulus' hænder, så man endog bragte tørklæder og bælter fra hans legeme til de syge, og sygdommene veg da fra dem."
Ap. Gerninger 19:11-12a "

Mon ikke at det er herfra at salvedugen har sit udspring?

Med venlig hilsen

Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#8687 - 24/02/2003 03:24 Re: Salvedug, tro og skepsis. [Re: malli]
serner
Bruger

hej

jo det lyder temmeligt realistisk....

Gud velsigne dig helt vildt!!!
-serner

Til toppen 
#8688 - 24/02/2003 10:41 Re: Salvedug, tro og skepsis. [Re: serner]
Pente Costal
Bruger

Reg.: 03/05/2002
Sted: Holstebro/ Danmark
HE HE HE.....

Hej Serner min bror......

Du skriver.... "GØ til forbøn" *S*.......sikker en larm det ville give *S*..

Gud velsigne dig og din tjeneste.

Mvh- Pente Costal

Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle ting jeres ønsker frem for Gud i bøn og taksigelse

Til toppen 
#8689 - 24/02/2003 13:54 Re: Salvedug, tro og skepsis. [Re: Pente Costal]
serner
Bruger

hæhæhæhæhæhæhæhæhæhæhæhæhhæhæhæhæhæhæhæhæhæhæ
HÆHÆHÆHÆHÆHHÆHÆ
man ved aldrig hvad man mener i disse post-Toronto tider

-serner

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær