Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#866 - 24/11/2001 16:11 Har du et forslag???
Anonym
Anonym

Jeg går på bibelskole, og vi skal snart ud og evangelisere.
Men er der nogen herinde der kort og præsist ville kunne fortælle et andet menneske (ikke kristent) hvorfor man skulle tro på Gud?

Jeg gider nemlig ikke prøve at forklare en ikke kristne den klassiske: "... Jamen Jesus døde for dig" - Og du må bare tro ham.

Håber at få lidt respons...

Til toppen 
#867 - 24/11/2001 20:06 Re: Har du et forslag???
void
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Hej Nicolai,

Jeg vil da gerne prøve at hjælpe dig til hvordan du skal fortælle et ikke-kristent menneske om hvorfor det skal tro på den kristne gud.

Hvorfor ikke bare fortælle ham som det er? Altså:

- At bibel gud er almægtig, alvidende og alkærlig.
- At manden blev skabt af muld og kvinden af hans ribben.
- At Adam og Eva boede i paradis, indtil en talende slange fik lokket dem til at spise en frugt af et træ som fik gud til at smide dem ud af paradis.
- At denne hændelse har inficeret ALLE mennesker så vi fødes som syndere. Dømt til evig fortabelse på forhånd.
- At Gud i scenesatte et gudommeligt menneskeoffer af sin søn for at dem som accepterer dette offer som værende et offer for dem selv, vil blive frelst fra den evig fortabelse som den talende slange var skyld i.
- At dette ikke kan forståes, men blot skal accepteres.
- At dette er SANDHEDEN og alt andet er løgn.

Hvis du mærker at kandidaten du står overfor er af speciel vanskelig karakter, så undlad at fortælle dele af (etv. hele) ovenstående historie. Prøv i stedet med et humanistisk budskab såsom at:

- Være god mod sin næste.
- Være fredskabende.
- Have en tilgivende og medfølende natur.

Dette er selvfølgelig ikke unikt for kristendommen, endsige væsentlig, men det vil tillade dig at få vakt personens interesse, så du vil kunne arrangere et "møde" nummer 2. Husk på, at selvom dette måske syntes en anelse uærligt så er det i personens EGEN interesse at tro på den sande lære. Du gør personen en uvurderlig tjeneste.

For at optimere dine chancer for omvende en person bør du nok også udvælge dine kandidater med en smule omhu. Prøv f.eks :

- At gå efter meget unge personer. Jo yngre de er, dets større er chancen for at vil modtage budskabet i god tro da deres viden og erfaringer endnu ikke har nået et kritisk niveau.
- At gå efter mennesker der virker kede af det. Jo flere problemer et menneske måtte have, dets større er chancen for at de vil prøve hvad som helst.
- At gå efter mennesker som virker ensomme. Jo mere ensomt en person er, dets større er chancen for at det vil acceptere dit tilbud om et åndeligt og kirkeligt fællesskab.

Dette var bare et par hurtige råd. Jeg håber du kunne bruge dem.

mvh void www.ateist.org

Til toppen 
#868 - 24/11/2001 20:56 Re: Har du et forslag???
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej igen, Nicolai !

Jeg er kommet til at holde meget af Voids kulsorte humor, men jeg kan jo ikke vide om du også gør,
så for en sikkerheds skyld vil jeg bare lige indskyde en lille anderledes bemærkning:

Da jeg begyndte at blive en kristen, var jeg ikke ked af det, men glad.
Jeg var ikke ensom, men havde en del gode venner.
Jeg var ikke godtroende, havde faktisk sat mig ind i mange religiøse
og politiske retninger,og lyttet til mangt og meget uden at acceptere noget af det.

Jeg var ikke specielt dum - havde i hvert fald diverse uddannelser bag mig.
Jeg er godt nok heller ikke specielt klog.
Så det er nok ikke altid disse egenskaber, det kommer an på !

eg kender faktisk en del mennesker, som er meget klogere end mig,
og som er kristne, og en del andre, som også er meget klogere end
mig, som er ateister, newage-folk, hinduer, muslimer o.a.
Også en del som jeg vil mene er en del dummere.
Så det er nok ikke rigtig det, det kommer an på.

Så, det er ikke sikkert, at Voids råd altid vil være de rigtige for dig i
i din situation, vel ?
Jeg er sikker på, at der er andre her i netværket, som har alternative forslag til
hvordan du skal gribe sagen an.

Ellers spørg på Bibelskolen efter det skriftsted, hvor der står noget om, at du ikke
i forvejen skal bekymre dig om, hvad du skal sige - ordene vil blive givet dig af
Helligånden, hvis du beder om det !

Så jeg ønsker dig Guds hjælp og vejledning til dit arbejde med at udbrede din kristne tro.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#869 - 25/11/2001 00:14 Re: Har du et forslag???
missio
Bruger

Sted: Hasle, Bornholm
Prøv at læse traktaten "To måder at leve på". Du finder den på http://www.jesusnet.dk/dok/trakt2/index.html

Det er en evangeliefremstilling, der, efter forfatternes udsagn, er lavet til den postmodernistiske verden. Udgangspunktet er at der kun findes to måder at leve på - med og uden Jesus. Og resultatet er givet........

M.v.h.

Missio

Til toppen 
#870 - 25/11/2001 01:41 Re: Har du et forslag??? [Re: void]
Anonym
Anonym

Kære Void :-)

Du har fået en Guds gave uden lige... Du har da noget af den bedste humor længe set.. Ja faktisk sidder jeg og stortuder over hvor humoristisk du kan være...

Keep up the good Work

Til toppen 
#871 - 25/02/2002 17:29 Re: Har du et forslag???
nifinger
Bruger

Sted: Slagelse
Må jeg blande mig : så har du faktisk ikke noget at komme med - for det er det der er evangeliet!

Det kan siges på flere måder - men den der med at:
"Jeg gider nemlig ikke prøve at forklare en ikke kristne den klassiske: "... Jamen Jesus døde for dig" - Og du må bare tro ham."
den er lidt for tynd - det er nemlig nøjagtig´det kristne budskab du så IKKE forkynder!

Håber ikke du tager det ilde op!

Nif.

Til toppen 
#872 - 25/02/2002 18:00 Re: Har du et forslag???
Jesper B
Bruger

Reg.: 14/12/2001
Sted: København S.
Selvom nifle finger ikke forstår dig, så gør jeg.

Du har næmlig noget at komme med næmlig din egen personlige erfaring af fællesskab med Gud., det er det du har at dele. Her skal du starte. Hvordan er Gud din far en daglig samarbejder i din hverdag? Hvilke Oplevelser har han taget dig igennem de sidste 3 måneder. Hvad gør dit gudsforhold ved dine holdnonger ttil de hjæmløse på gade og politikkernes indvandre debat?

Det er sådan nogle meget praktiske ting folk idag primært gerne vil have svar på. Hvorfor? fordig de vil gerne hvide om du evner at være en del af deres virkelighed. De vil vide om du virkelig vil forpligtige dig til at elske dem! Og mere specifikt de vil gerne og det der med at Jesus, gud fader og heldighånden elsker dem om det virkelig er en autentisk sandhed også idag.

Husk du som kristen er en ambasaduer for Gud, folk omkring dig skulle gerne kunne genkende Jesu personlighed i dig. Derfor ! spørg dig selv hvad Jesu ville have gjort? og gør så det samme. Elsk unden at forvænte at blive elsket tilbage.

Når du så har bygget en autentisk relation op mellem dig og din målgruppe, så skal du se så komme de selv og spørger dig om det der med Jesus på korset! Og så er det tid til at komme med smøren, men også tid til at dele meget konkret hvad det har betødet for dig.

MVH.
J.

Til toppen 
#873 - 25/02/2002 18:14 Re: Har du et forslag??? [Re: void]
Andreas19
Bruger

Reg.: 21/02/2002
Sted: Grenå
Hej Void.

Nu er det jo ikke en eller anden sekt han skal missionere for... ( håber jeg da ikke... ).
Hvis det var det ville han sikkert juble over dit råd for det lyder præcis som noget spekulative sekter kunne finde på at gøre...
Gå efter de unge for deres viden og erfaringer er ikke nået til et kritisk niveau...
Void - hvad er et kritisk niveau når det kommer til kristendom?? Er viden ikke godt eller er jeg bare en total ignorant ( hvilket i denne sammenhæng forøvrigt ville være at foretrække ).
Gå efter de triste - hurra for medmenneskeligheden!!!
Gå da endelig efter de svage!!! Hvorfor fanden skulle han da tage hensyn til at deres mor lige er død eller at deres kærest lige har slået op?!

Bruger i den slags metoder får i måske medlemmer men de forsvinder lige så hurtigt som de kom, for mennesker lever videre!
De kommer over et dødsfald eller en kæreste og så vil de indse at de er blevet bondefanget!

Void - Fy for satan!!!!

http://www.filosofisk.dk Et samlingssted for filosofisk og religiøst interesserede.

Til toppen 
#874 - 26/02/2002 00:18 Re: Har du et forslag???
joppe
Bruger

Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
Hej!

Når det drejer sig om noget så abstrakt som tro, tror jeg ikke det kan gøres kort og præsist.
Mit forslag til hvordan du kunne evangelere er at lære folk at kende. Se tingene fra deres side og find noget i deres oplevelser der er fra Gud. Når I taler samme sprog er det lettere at forstå hinanden.

(hmm..det lugter måske for meget af sælger triks *smiler*)

Religionsstuderende, Katolik, Frimurer

Til toppen 
#875 - 27/02/2002 22:34 Re: Har du et forslag???
Kasper B.
Bruger

Reg.: 16/10/2001
Sted: Løsning, Østjylland
Hør her:

At gøre det kort er svært men jeg kan komme med et foreslag. Du har måske læst biblen så prøv at analysere hvad der egentligt er konkret i den. Fremlæg med egne ord. Det er lidt ligesom at skrive en stil som du har læst stof til i forvejen... Bare sværere...

Guds fred og velsignelse -Kasper Brohus-

Til toppen 
#876 - 06/03/2002 18:19 Re: Har du et forslag???
Noah
Bruger

Reg.: 03/03/2002
Sted: Odense
Kort sagt fordi Gud findes. Hvis han gør det, er alt andet end at forholde sig til ham og det han har sagt at flygte fra virkeligheden. Hvis man drømmer om "prikken over i'et" eller det gode liv er der andre muligheder end lige netop at blive kristen. Jeg er kristen fordi jeg ikke ønsker at leve på en løjn og fordi jeg mener at min rette plads er at have Gud som far og herrre - her hører jeg virkelig til. Egne erfaringer af Gud og fællesskabet med ham er et vidnesbyrd som "tæller".

Til toppen 
#877 - 19/03/2002 00:53 Re: Har du et forslag???
Phaedrus
Bruger

Reg.: 19/03/2002

er det bare mig eller gik kristendommen ikke i forfald i 15.hundred tallet efter man lige pludselig opdage et nyt kontinent som ikke var beskrevet og man fandt ud af at katolikkerne skjulte vindenskabelige facts og henrettede videnskabsmænd og brændte alle hekse..eller naturmedicinere ..viden er magt og hvis man skal bruge magt til at fastholde kristendommen modsiger den da sig selv helt vildt!!

mit råd til ham der skal ud og "omvende folk" bliv hjemme...

"hvis du nægter at se andet en det du vil, har du et meget lille perspektiv"

Til toppen 
#878 - 18/04/2002 15:03 Re: Har du et forslag???
jfreak
Bruger

Reg.: 06/04/2002
Sted: Danmark
Hej!

Prøv at læse "Smittende Tro". Der vil du få alt afvide!

www.dlf.dlm.dk/default.asp?isbn=8774255142&menuID=&open=&kategori=
eller
www.dlf.dlm.dk

Hilsen Jesus Freak

Jesus ER vejen, sandheden og livet!

Til toppen 
#879 - 19/04/2002 11:22 Re: Har du et forslag???
Dønner
Bruger

Reg.: 13/01/2002
Sted: Bodilsker
Hejsa

jeg kan så udmærket forstå dig, det har jeg selv prøvet, men en ting jeg lærte meget af var at arbejde på soldaterhjem, for der møder man mange der ikke er kristende, og den med jesus døede for dig, ja og vhad så kommer den så bare. men så prøv at komme ind på hvad det vil sige at elske og hvor stor en kærlighed gud har til os. hvis den så kommer at man ikke kan tror på noget man ikke kan se, så kom med den om vinden, det er ofte sådan at hvis der er en mening med at snakke med en så vil gud hjælpe dig til at forklare hvorfor det er så godt at tro på ham.

MVH Dønner (jesusfreak)

Dønner jeg er kristen og er glad for det

Til toppen 
#880 - 18/09/2002 01:32 Re: Har du et forslag???
Baun
Bruger

Reg.: 18/09/2002
Sted: Skjern, DK
God aften Nico og co!
Jeg sidder her og nyder aftenroen med Jonas Johansen Jazzstilen. Så er det lige at jeg tænker at noget godnat-Jesus kunne være en god ide.
Og den her med at fortælle andre om Jesus er ret vigtig, så jeg vil gerne hjælpe med ideer!
Jeg var til en fødselsdag og blev spurgt "Hvor kristen er du", og engang havde jeg lidt svært ved at forholde mig til min tro i metermål. Men det er i virkeligheden ikke så skidt. Nu laver jeg det lige om til en primitiv skala, en såkaldt 1-10'er. Og jeg roder nok rundt omkring en 5-6 stykker. Men vil virkelig gerne op på en 10'er. Og det er fordi at Jesus og hans far Gud virkelig kan det der med mennesker. Og jeg er sikker på at det skyldes at Gud selv skabte os, noget af det man hurtigt kommer til at snakke om, er det at Biblen indeholder en del såkaldte begrænsninger. Og nogen mener at det er problematisk, jeg mener så at jeg på forskelligt erfarings grundlag kan fortælle at det er problematisk ikke at følge Guds ønsker om vores opførsel. Bla. er det sådan at hvis man fx forsøger at elske de mennesker der er omkring en så har man det meget bedre, hvis man besvarer ondt med godt, kommer man meget lettere ud af en konfrontation. Og så der er det fede at Gud kan faktisk også kender til vores fysiske og psykiske "needs". Fx ønsker Gud at vi skal holde helt fri fra vores stress en dag om ugen, og den der tør påstå at vi ikke har brug for det, bør lige tænke sig lidt ekstra om. Så er der den stilhed som Gud ønsker at vi skal have sammen med ham, og jeg tror ikke at vi udelukkende skal bruge den på at bede, men også bare være stille. Det kaldes retræte, og er dejligt, så giver Gud nogle gange os hans fred, og den har vi brug for.

Så fortæl hvor godt Gud kender os, og hvad Jesus egentlig løb rundt og lavede. Og så bed om at få lov til at være et spejl for Guds kærlighed. Jesus elskede de mennesker han mødte, om de så var luddere eller farisærer, gør det samme, og be' om mod hertil.

Held og Lykke og Guds velsignelse og fred
Daniel B

Hey - Gud kan alt!

Til toppen 
#881 - 20/09/2002 08:09 Re: Har du et forslag???
holbo
Bruger

Reg.: 01/10/2001
Sted: Rask Mølle
Hvordan har du det selv med Gud? Har du altid været kristen? Hvordan var din første oplevelse med Gud, som du kan huske? Hvad er din første tanke om morgenen, når du står op? Hvordan oplever du den måde, Gud gør en forskel i dit liv?

Det handler om at være personlig. Du kan sagtens komme med en masse smarte billeder og bruge lignelser, ligesom Jesus gjorde. Og det er der heller ikke noget forkert i, men det allervigtigste er faktisk dit eget personlige vidnesbyrd. For uanset hvad man kan sige om Bibelens troværdighed eller hvad man kan komme med af filosofiske betragtninger, så er dit personlige vidnesbyrd indiskutabelt. Det du kan fortælle om din hverdag ka ingen sige er helt ude i skoven. Man kan måske sige, at det er din egen personlige opfattelse af verden omkring dig, hvilket det jo så også altid VIL være, men ingen kan sige, at du fortæller noget, der ikke er sandt, for sådan oplever du det.

Men før du går i gang, må du se på din egen tro. Er du kristen, er du frelst, er du helliggjort, har du gået ind for Gud og er du blevet renset i dit hjerte? Alle sammen nogle meget gammeldags udtryk, men de dækker alle noget meget vigtigt: nemlig det, der foregår inde i dit hjerte, inden i dig som menneske. Hvad betyder noget for dig? Og har du kærlighed til de mennesker, du snakker med på din evangelisation, eller er de bare missionsobjekter i en missionsøvelse?

Per

Til toppen 
#882 - 22/10/2002 15:37 Re: Har du et forslag??? [Re: Phaedrus]
Lars s
Bruger

Reg.: 18/10/2002
Sted: Midtjylland
Ved at forkynde Guds ord påvirker du kun høresansen. Ved at vise Guds kraft påvirker du alle sanser.

Så gå ud og forkynd og vis guds kraft via helbredelse

Til toppen 
#883 - 23/10/2002 15:08 Re: Har du et forslag???
MidnightAngel
Bruger

Reg.: 14/10/2002
Sted: Ringsted, sjælland, danmark

Jeg går på bibelskole, og vi skal snart ud og evangelisere.
Men er der nogen herinde der kort og præsist ville kunne fortælle et andet menneske (ikke kristent) hvorfor man skulle tro på Gud?

hvad betyder det???
evangelisere

MidnightAngel

MidnightAngel Eklektisk heks ude efter forståelse for de kristne og en god debat

Til toppen 
#884 - 23/10/2002 15:40 ordforklaring [Re: MidnightAngel]
Eva
Bruger

Reg.: 02/10/2001
Evangelium kommer fra græsk og betyder 'godt budskab'
Det hænger muligvis sammen med det, Jesus læser højt i synagogen (Der, hvor de er lige ved at lynche ham): Se, jeg kommer med godt nyt til fattige..

Derfor bliver fortællingerne om Jesus kaldt evangelier.
At evangelisere er at gå ud og fortælle det videre, som har gjort en forandring i vores liv. Det skal dog siges, at ordet bliver brugt i bestemte sammenhænge, og måske også bliver brugt i stedet for at tale om at missionere, for det dækker lidt over det samme.
Mission betyder jo sendelse, og en missionær er en, der er sendt med det gode budskab - evangeliet.

Selv synes jeg, at ordet 'evangelisere' mest bliver brugt af de mere aggressive - eller udfarende - kristne. Her må nogen rette mig, hvis jeg tager fejl.

Venlig hilsen Eva

Til toppen 
#885 - 23/10/2002 16:38 Re: ordforklaring [Re: Eva]
MidnightAngel
Bruger

Reg.: 14/10/2002
Sted: Ringsted, sjælland, danmark
ok tak for forklaringen

MA

MidnightAngel Eklektisk heks ude efter forståelse for de kristne og en god debat

Til toppen 
#886 - 04/11/2002 17:33 Re: ordforklaring [Re: MidnightAngel]
serner
Bruger

Reg.: 07/08/2002
Sted: Kolding
hej

som Eva siger betyder evangelium godt budskab: eu=godt angelos=budskab.... det er fra dette ord vi har ordet engel = budbringer..... så dit nick betyder jo egentlig midnatsbudbringer

Guds fred,
-Serner

at kende Ham og gøre Ham kendt......

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær