0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#8653 - 08/02/2003 22:42
Bud nr. 5: Du må ikke slå ihjel
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa!
I de ti bud fremgår det tydeligt at det ikke er tilladt at slå ihjel. Men hvem overholder dette bud?? - Eller hvem gør egentlig et forsøg på at overholde det?? Det er ikke mange - og heller ikke herinde på Jesusnet - hvis der da overhovedet er nogen!
Sålænge man spiser kød har man medvirket i et drab på et dyr - eller det kunne være det tøj man går i som har kostet dyreliv. Dette er helt klart i strid med Det 5. bud: "Du må ikke slå ihjel". Læg nemlig mærke til at der i det femte bud netop kun står: "Du må ikke slå ihjel". Og at slå dyr ihjel er jo at slå ihjel - Derfor er det ifølge det 5. bud ikke tilladt at spise kød og på den måde medvirke til drab. Det er rigtigt nok at bibelen er skrevet til menneskene og ikke til dyrene. Dvs. at man skal ikke forhindre dyr i at spise dyr sålænge det skyldes overlevelse. Men derimod kan det jo sagtens lade sig gøre for os mennesker at overleve uden at slå ihjel. Derfor skal vi naturligvis også tage det 5. bud alvorligt.
Og hvor mange gør egentlig det?? Det er ikke mange! Prøv at tænk på hvor mange gange i egentlig forsømmer det femte bud for hver gang i åbner jeres klædeskab!!!
Jeg kunne godt tænke mig at spørge kristne herinde på jesusnet hvad I vil synes om den dyreaktivist som netop mente at han / hun overholdte det 5. bud fordi vedkommende var modstander af at slå dyr ihjel. Vil i ikke give ham / hende ret i at I selv ikke overholder det 5. bud på det område.
At der står så meget andet andre steder i bibelen ændrer jo stadig ikke på de ti bud. Bl.a. henviser en kristen jo altid til det 5. bud når han / hun forsvarer bibelens modstand til dødstraf - selvom dødstraf bruges som straf i moselovene mv.
På samme måde skal man jo naturligvis også henvise til det femte bud når man vil have at vide om man må slå dyr ihjel! Og det må man ikke! Det 5. bud siger: "Du må ikke slå ihjel"!
Elsk Gud - slå ikke dyr ihjel!
|
|
Til toppen
|
|
|
#8654 - 09/02/2003 00:36
Re: Bud nr. 5: Du må ikke slå ihjel
|
Bruger
Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
|
Hejsa.
Det er en fin tanke du har. Det er rigtigt, du må ikke slå ihjel, men hvad betyder det egentligt? Jeus giver os svaret, og det er mere dybt ind det du kommer frem med. For det 5. bud dækker over at tænke negativt om et andet menneske. Denne tanke er lige så syndig som atr slå et menneske ihjel (abort, mord og dødstraf)
At vi ikke holder det 5. bud, når vi slår et dyr ihjel, tror jeg ikke på. Gud siger i det GT, at vi skal offer et dyr (slå ihjel) til Ham.
Hvis du ikke vil slå et dyr ihjel, så må vi respekter det, men det er ikke noget brud på det 5. bud, at gøre et dyr klar til at blive spist, for det bud har Jesus ophævet, så vi ikke længere skal ligge under for dette.
K.h. Kim
CIA - Christian In Action coz Jesus loves u
|
|
Til toppen
|
|
|
#8655 - 09/02/2003 01:32
|
Anonym
Anonym
|
Hej ! Det er en interessant vinkel du kommer med, at det 5. bud også omhandler dyrene. Jeg tror at dyrene er sat på jorden for menneskets skyld. Et sted i Bibelen står der, at mennesket har fået jorden, inkl. dyr og planter. Vi må spise dyrene, holde dem i fangenskab (til avl, som kvæg, mhp. at spise dem), og fx. have dem som kæledyr. Altsammen for at gavne og glæde os. Dyr er jo fantastiske gaver fra Gud.  Her kommer problemet nok ind: At vi misbruger, lemlæster og kaster vrag på den gave. Alle kender nok beretninger om dansende bjørne, tremmekalve og misrøgtede kæledyr.  DET tror jeg bestemt ikke at vi må. Vi må bruge dyrene, men ikke misbruge dem. Når vi misbruger dem, kan man nok sige at vi bryder det 5. bud. Ang. dyreaktivisten, så mener jeg ikke at det er nok at have den gode vilje. Fordi; jeg er imod dyremishandling, men gør jeg ikke noget for at stoppe det, eller oplyse og advare om det, så er jeg ikke til nogen hjælp. Så er jeg nærmest en medskyldig.  Jeg kan ikke svare dig på det med dødstraf i Moseloven. Det kan en anden nok..  beklager meget. Med venlig hilsen Søster B.
|
|
Til toppen
|
|
|
#8656 - 09/02/2003 09:20
[Re: steincke]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Jeg har selv været vegetar i mange år, men er det ikke mere. Jeg kan ikke finde bibelsk belæg for det, når jeg læser bibelen i sin helhed, men jeg respekterer stadigvæk helt bestemt vegetarisme af etiske grunde, især fordi dyrene behandles så dårligt i produktionen. Vi kan alle i det mindste købe kød fra dyr der har lidt mindst muligt i stedet for at gå efter det billigste.
Vi kan i øvrigt heller ikke bruge bibelen i argumentation imod dødsstraf. Jeg er imod dødsstraf, men ikke fordi det står i bibelen, for det gør det sådan set ikke. Der står jo, at myndighederne ikke bærer sværd forgæves!
Hvis vi bruger bibelen som udgangspunkt i vores verdslige mærkesager, skulle vi f.eks. også nedlægge hele dommerstanden! ("Dømmer ikke ... !)
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#8657 - 09/02/2003 15:01
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Vi er enige om, at dem der er vegetar, ikke skal provokers ved at man kun vil serveer kd for dem eller at de skal server kød.
Når det gælder om at slå andre mennesker ihjel, ser tingene helt anderledes ud. Som menneske er vi en del af Gud. Gud skabte os, for at vi skal være i fællesskab med Ham. Vi er som mennesker, skabt til at være over alt andet, med undtagelse af Gud. Selv englene er underlagt os. At slå et andet menneske ihjel, er at destuere det mest værdifulde som Gud har skabt. Der er en menneskelig degradering af den værdi som Gud har givet mennesket. Ja, faktisk er vores værdi så stor i Guds øjne at Jesus siger at en dårlig tanke om et andet menneske er som at dræbe det. Vi skal elske dem der er efter os og velsigne dem der gør os ondt. Jeg tror ikke at det er uden betydning vi får det at vide. Grunden er at drab på et menneske, er så nedladende syn på den værdi Gud har givet mennesket, at det er som at lattelig gøre Gud.
Vi skal selvfølgelig heller ikke afskaffe dommerstanden, med et belæg i at vi ikke må dømme andre. For Jesus siger jo om mønten, at vi skal give det hvem der er det tilhøre. Dommerstanden er grundlaget for samfundet, så samfundet skal have dommerstanden, men dommerstanden kan ikke dømme på troes grundlaget. Et menneskes værdi tilhøre ikke samfundet, men tilhøre Gud.
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#8658 - 10/02/2003 13:30
|
Bruger
Reg.: 04/12/2002
Sted: Halvt af hvert
|
Jeg tror at dyrene er sat på jorden for menneskets skyld. Et sted i Bibelen står der, at mennesket har fået jorden, inkl. dyr og planter.
I 1. Mosebog kapitel 9 vers 2-5 står der sådan:
Hos alle de vilde dyr, hos alle himlens fugle, hos alle krybdyr på jorden og hos alle havets fisk skal der være frygt og rædsel for jer; de er givet i jeres magt. v3 Alt, hvad der rører sig og lever, skal I have til føde. Jeg giver jer det alt sammen, ligesom jeg gav jer de grønne planter. v4 Men kød med liv i, med blod i, må I ikke spise. v5 Og jeres eget blod vil jeg kræve hævn for; af ethvert dyr vil jeg kræve hævn for det, og af ethvert menneske vil jeg kræve hævn for et menneskes liv.
Efter dette citat, skal det vist være meget vanskeligt, at se noget bibelsk argument for ikke at spise kød !
Så kommer vi jo også til at blive trælbundne af det, som man i visse religioner er tynget af, at man må gå og feje foran sig for ikke at komme til at træde på en myre eller andre små mikroskopisle organismer, som alle er liv.... ? ! Nej, som kristne er vi FRIE !
|
|
Til toppen
|
|
|
#8659 - 11/02/2003 01:31
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
|
Har nok ikke så meget at tilføje, der ikke allerede er tilføjet. Jeg mener, der i bibelen klart skeles mellem mennesker og dyr.
I øvrigt MYRDER jeg da ofte frugt og grønt. Om det har en form for liv, tvivler jeg på, men argumentet at man ikke må slå et dyr ihjæl for føden eller tøj på kroppen holder ikke, for hvornår er et dyr et dyr? Må man eksempelvis lange en flue en? Eller klaske en myg? Eller køre over en mye på cykel?
Ja ja, jeg ved godt det er at gå lidt over i ekstremerne, men hvad har de små dyr da gjort, hvis de ikke skal tælles med?
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#8660 - 11/02/2003 01:37
|
Bruger
|
Hov - et tillæg:
Nu nævnte du en dyreaktivist, men ikke en given dyreaktivist. Altså de dyreaktivister jeg har set udtale sig på TV er da vist mere til fare for deres omgivelser, end de hjælper nogen. Uheldigvis har visse dyreaktivister (åbenbart dem der står frem på TV i hvert tilfælde) en eller anden "fejlkodning" der gør, at de ikke helt kan skelne tinene fra hinanden.
Derfor er de meget fine til at sørge for, at mange Mår lider sultedøden eller dør af kulde, frem for at leve lidt længere og slutte som en pels. Nuvel, jeg går ikke ind for bur-dyr, men jeg går heller ikke ind for stupiditet, som dyreaktivister ellers boltrer sig i. Dyreværnsaktivister (og det er stadig dem der har udtalt sig på TV, jeg snakker om) er tydeligvis anakister, og anaki er simpelt hen for useriøst og plat.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#8661 - 11/02/2003 01:45
|
Bruger
|
Ja undskyld - endnu en kommentar:
At der står så meget andet andre steder i bibelen ændrer jo stadig ikke på de ti bud. Bl.a. henviser en kristen jo altid til det 5. bud når han / hun forsvarer bibelens modstand til dødstraf - selvom dødstraf bruges som straf i moselovene mv.
Der er faktisk meget detaljere beskrivelser af, hvornår man må anvende dødsstraf i Bibelen. Det er derfor i sig selv forkert at bruge Bibelen som argument for at være imod dødsstraf (forklares senere), da Bibelen klart taler FOR dødsstraf i GT. Der er masser af beskrivelser af, hvornår dødsstraf skal praktiseres, hvordan kriminelle kan undgå dødsstraffen, benådninger m.m.
Så Bibelen er ikke imod dødsstraf - overhovedet ikke.
Men som enkeltperson kan man godt være imod dødsstraf. Bibelens henvisninger til dødsstraf går på en samfundsmæssig straffesag og ikke en personlig straffesag eller hævn. Hvis en regering derfor indfører dødsstraf, må man nødvendigvis acceptere den (hvis man da tror Bibelen, når den siger, at enhver regering er indsat af Gud, og at regeringen skal oprette en gruppe (politiet) til at holde lov or orden "med sværd i hånden"), men det er ikke ensbetydende med, at man syntes det er en god idé. Og syntes man ikke om dødsstraf, kan man jo være glad for vi har demokrati så man kan stemme imod det, uden at "gå imod" Guds indsatte regering (da man må formode, at en demokratisk styret regering også er indsat af Gud).
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#8662 - 11/02/2003 01:47
Smadderkop.
[Re: Machine_A]
|
Anonym
Anonym
|
men hvad har de små dyr da gjort, hvis de ikke skal tælles med?
Altså.... 
Søster B - som skal huske at gå til skrifte, idet hun netop har kvast en edderkop. 
(menneske, det er ikke for at gøre grin med dig, det er bare Machines indlæg der er skrupskørt) 
|
|
Til toppen
|
|
|
#8663 - 11/02/2003 02:45
[Re: Machine_A]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Maschine A Fra min tid i Grønland, har jeg oplevet dyreaktivisternes propaganda gå ud over en hel befolkning (og så var det ikke engang en grønlandsk sælunge der fik een i nødden). Underligt nok har mange af disse mennesker frygtelig meget imod pelse (og imod at spise kød) men går forbløffende tit med LÆDERsko og LÆDERbælter - ak- ja.  Med hensyn til vore spisevaner (æ kø´), er der ikke bibelsk belæg for at vi skal være vegetarer, Gud siger jo ligefrem til Peter at han skal slagte og spise!, og det var altså ikke gulerødder der var tale om ! Ydermere sagde Gud til ham "Hvad Gud har erklæret rent, må du ikke kalde vanhelligt" "Den næste dag, da de var undervejs og nærmede sig byen, gik Peter ved den sjette time op på taget for at bede. v10 Da blev han sulten og ville have noget at spise. Mens man tilberedte det, faldt han i henrykkelse, v11 og han så himlen åben og noget komme ned, som lignede en stor dug, der ved de fire hjørner blev sænket ned på jorden. v12 I den var der alle slags af jordens firbenede dyr og krybdyr og af himlens fugle. v13 Og en røst lød til ham: »Rejs dig, Peter, slagt og spis!« v14 Men Peter svarede: »Ikke tale om, Herre, for jeg har aldrig spist noget som helst vanhelligt og urent.« v15 Så lød røsten igen til ham, for anden gang: »Hvad Gud har erklæret for rent, må du ikke kalde vanhelligt.« v16 Dette skete tre gange, og straks efter blev det hele taget op til himlen.(Apg. 10,9-16) Med venlig hilsen Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#8664 - 11/02/2003 03:08
[Re: malli]
|
Bruger
|
Øhh, undskyld jeg stavede dit navn forkert
Med venlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#8665 - 11/02/2003 11:32
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære malli, du skriver: ".... Underligt nok har mange af disse mennesker frygtelig meget imod pelse (og imod at spise kød) men går forbløffende tit med LÆDERsko og LÆDERbælter - ak- ja". Ja, du har ret, men der findes faktisk mennesker - veganere hedder de - som heller ikke går med lædertøj, som aldrig klasker myg, og som heller ikke spiser æg og mælkeprodukter, fordi man jo ikke kan få mælk uden at være medansvarlig for slagtninger. (Hvis alle høns, og alt kvæg, både tyre og køer, skulle leve til de døde en naturlig død, stod vi nok med et pladsproblem .. De mange milliarder levende væsener, der ender deres korte liv på bilens forrude falder uden for, mener veganerne, for det er jo ikke at synde med vilje! Hvordan det så forholder sig med de bakterier (=levende væsener) som vi med fuldt overlæg tager livet af ved en antibiotisk kur mod halsbetændelse har jeg aldrig fået spurgt om l Men jeg kender en, som solgte sit sommerhus, fordi der var et hvepsebo ... man må jo ikke ihjelslå  . En konsekvent holdning, som jeg nok kan beundre, men ikke dele. Jeg er så glad for den vejledning, jeg får ved at læse i min bibel ! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#8666 - 11/02/2003 13:18
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina Øhh denne med mælk forstår jeg simpelthen ikke? Hvordan kan man være medansvarlig for slagtninger ved at drikke mælk?? Hvis koen ikke får tømt sit yver, er det da dyrplageri. Men jeg var da selv lidt i samme dilemme (om dyre-mord), da vi havde fået mus. De er jo så søde de små fyre, så i første omgang lod jeg som ingenting, og lod min mand være skurk  . Men det varede altså ikke længe førend blødheden over musenes charme forsvandt, for de havde simpelthen været i ALT hvad der stod i vore skabe!. Kasser der stod på loftet havde de været i, og ikke mindst holdt de fest hele natten, med en masse gnaverier! Som prikken over i et ringede en veninde og fortalte at hun også havde fået enkelte mus, og de havde gnavet ledningen til opvaskemaskinen over!!! Jamen de er jo de rene attentat-mænd. Samme dag var jeg ude at købe musegift, endda med god samvittighed og dagen efter var der RO ! Med venlig hilsen Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#8667 - 11/02/2003 17:52
|
Bruger
|
Jeg vil også lige komme med et lille info.  Køer der bliver brugt til malkning er betydlig dårligere kvalitet end køer der ikke er blevet malket. (Viden fra levnedsmidelskolen 81) K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#8668 - 11/02/2003 17:55
Re: Smadderkop.
|
Bruger
|
Jeg synes ikke Machines indlæg er skørt. Det sætter tingene lidt i relief, for hvor skal man sætte grænsen ved der der er levende, som disse aktivister mener de støtter.
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#8669 - 11/02/2003 18:34
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej malli, jo den med mælk: Hvordan skulle vi få mælk hvis vi ikke ville slagte dyr? Veganere mener jo, at dyr slet ikke skal produceres. Det er nok den eneste realistiske måde at undgå slagtning på. Hvis man er rigtig dyrevenlig, så skal køer og tyre jo bare gå og hygge sig, og kalvene skal drikke køernes mælk, og de skal alle leve lykkeligt til deres dages ende. Og så skal de vel begraves ... Det går da slet slet ikke, vel ? Altså skal alle de køer og høns m.v. ifølge veganernes filosofi slet ikke komme til verden. Den tendens kan man støtte ved at lade være med at indtage animalske produkter.  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
|