Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#86487 - 31/08/2007 08:10 Humor i Bibelen
Morten_M
Bruger
Bruger

Reg.: 16/08/2007
Bibelen er en alvorlig bog. Alligevel kan der godt være nogle passager, som kan få os til at trække på smilebåndet.

Jeg vil gerne høre, om nogle af jer har stødt på noget, I har fundet morsomt, sjovt eller pudsigt, når I har læst i den gode, alvorlige bog.

Lad os tale om Bibelen - om de passager (hvis der er nogen overhovedet), som kan virke lidt morsomme \:\)

Skitser den morsomme passage eller nøjes med at angive Bibelversene, og skriv gerne lidt om hvorfor du finder den morsom (især hvis der fx er tale om en indforstået betydning på sprog, der ikke er tilgængelig for os ulærde læsere).

Prøv at skabe opmærksomhed om Bibelen på en ny måde \:\)

HvisISkalSteneHinanden,SåBrugArgumenter-IkkeSten!
»Jeg kaster skarn i ansigtet på jer« Mal 2:3
"Leave Britney alone!!!" - Chris Crocker, YouTube

Til toppen 
#86497 - 31/08/2007 13:29 Re: Humor i Bibelen [Re: Morten_M]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Morten

Jeg synes, der er masser af ting, men det første, jeg lige kommer i tanke om, er en passage fra Amos' bog, som jeg vil karakterisere som ren komik:
 Citat:
Den er, som når man flygter fra en løve og møder en bjørn; man slipper ind i huset, støtter hånden mod væggen og bliver bidt af en slange. (Am. 5,19)

Derudover kunne man jo f.eks. nævne Elias' sarkasme over Baal-præsterne i 1. Kong. 18 eller nogle af Jesu ret groteske billeder: bjælken i øjet og kamelen gennem nåleøjet.

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#86507 - 31/08/2007 16:03 Re: Humor i Bibelen [Re: Nikolaj]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Halløj Morten og Nikolaj - m.fl.:

Her er et skægt citat fra Bibelen, synes jeg selv, men ved ikke om det er en del af den kanoniske Bibel, det står som "tilføjelse til Daniels Bog, på http://www.bibelen.dk) :

Så tog Daniel tjære, fedt og hår, kogte det sammen, lavede kager og proppede dem i gabet på dragen. Da dragen havde ædt dem, revnede den, og Daniel sagde: »Der kan I se, hvad det er, I dyrker!«

Forklaring behøves vist ikke..ahem.

tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#86511 - 31/08/2007 16:16 Humor i Bibelen [Re: Nikolaj]
Morten_M
Bruger
Bruger

Oprindeligt skrevet af: Nikolaj

Derudover kunne man jo f.eks. nævne Elias' sarkasme over Baal-præsterne i 1. Kong. 18 ...
Netop den passage har jeg selv tænkt på, hvor Elias spørger dem, om deres gud er gået på toilettet eller måske tager en lur (1 Kong 18,27). Det forekommer mig imidlertid groft sagt (af Elias), og mange ateister/ikke-kristne ville kunne sige det samme, når kristne ikke oplever bønhørelse.

Hvad med Paulus, der svarer ypperstepræsten/anklageren Ananias igen, ApG 23,1-5:
 Citat:

Paulus så fast på Rådet og sagde: »Brødre, med den bedste samvittighed har jeg til den dag i dag levet mit liv for Gud.« Ypperstepræsten Ananias befalede dem, der stod ved siden af ham, at slå Paulus på munden. Da sagde Paulus til ham: »Gud skal slå dig, din kalkede væg! Du er sat her for at dømme mig efter loven, og så overtræder du loven ved at befale at slå mig.« Men de, der stod ved siden af ham, sagde: »Skælder du Guds ypperstepræst ud?« Paulus svarede: »Brødre, jeg vidste ikke, at det er ypperstepræsten. Der står jo skrevet: ›Du må ikke forbande dit folks øvrighed.‹ «

Er det sandsynligt, at Paulus (tidligere ivrig farisæer), skulle være i tvivl om, hvem ypperstepræsten er? Er Paulus utrolig fræk her, eller ligger der noget andet, dybere, bag? - Jeg henvender mine spørgsmål til de Bibelkyndige, håber på deres indsigtsfulde svar \:\)

Til toppen 
#86517 - 31/08/2007 19:28 Re: Humor i Bibelen [Re: Nikolaj]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
Hvad angår Kamelen gennem nåleøjet, er den sag løst... Den absolut nemmeste måde at få en kamel gennem et nåleøje er ved at sluge den.

- When your Karma's gone, my Dogma still stands -

Til toppen 
#86525 - 01/09/2007 13:46 LOL (nt) [Re: Grev Lindgren]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#86528 - 01/09/2007 14:40 Re: LOL (nt) [Re: Nikolaj]
Carrie
Bruger

Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
Hihi..

Må jeg spørge hvad Ahem betyder? (Som du, Tau, skriver)

<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3

In Nomine Patris Et Filii Et Spiritus Sancti

Til toppen 
#86532 - 01/09/2007 17:18 Re: Humor i Bibelen [Re: Morten_M]
zublex
Bruger

Reg.: 24/10/2005
her er et uddrag af 2. kongebog kap. 2.
det er rimlig groteskt men jeg kan alligevel ikk lade være med at smile over det.

"derfra drog han op til Betel. Mens han var på vej op, kom nogle små drenge ud fra byen. De gjorde nar af ham og sagde: >>kom herop, skaldepande, kom herop, skaldepande!<< Han vendte sig om, så på dem og forbandede dem i Herrens navn, og ud af skoven kom to bjørne og rev toogfyrre af drengene ihjel.
2.kong 2,23-24.
pas meget på hvem i driller med hvad:-p

Til toppen 
#86533 - 01/09/2007 17:24 Re: Humor i Bibelen [Re: zublex]
Morten_M
Bruger
Bruger

Oprindeligt skrevet af: zublex
her er et uddrag af 2. kongebog kap. 2.
det er rimlig groteskt men jeg kan alligevel ikk lade være med at smile over det.
...
pas meget på hvem i driller med hvad:-p
Det er nok lidt for grotesk for min humoristiske sans. Men her er en animeret historie, baseret på netop det skriftsted: http://www.seanet.com/~billr/xbs/DontdisElisha.htm

Til toppen 
#86534 - 01/09/2007 17:29 Re: Humor i Bibelen [Re: Morten_M]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
Historien om Jonas og hvalfisken (?) er ret morsom.
Hvad kan formålet være med en sådan åbenbart umulig begivenhed? Er der overhovedet noget formål med at fortælle meningsløse og utroværdige beretninger?

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#86536 - 01/09/2007 19:07 Re: Humor i Bibelen [Re: hoeg]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
 Oprindeligt skrevet af: hoeg
Historien om Jonas og hvalfisken (?) er ret morsom.
Hvad kan formålet være med en sådan åbenbart umulig begivenhed? Er der overhovedet noget formål med at fortælle meningsløse og utroværdige beretninger?

Med venlig hilsen
hoeg

Hej Ove,

ja, det er da i høj grad meningsfuldt, i og med at Jesus henviser til begivenheden:

Matt. 16,4:
En ond og utro slægt kræver tegn, men den skal ikke få andet tegn end Jonastegnet.« Og han forlod dem og gik sin vej.

- og Luk. 11,24-32:
Da skarerne stimlede sammen, begyndte Jesus at tale: »Denne slægt er en ond slægt.
Den kræver tegn, men den skal ikke få andet tegn end Jonastegnet.
For som Jonas blev et tegn for dem i Nineve, sådan skal Menneskesønnen også blive det for denne slægt.
Sydens dronning skal opstå ved dommen sammen med dem, der hører denne slægt til, og dømme dem, for hun kom fra jordens fjerneste egne for at lytte til Salomos visdom, og se, her er mere end Salomo.
Og mænd fra Nineve skal opstå ved dommen sammen med denne slægt og dømme den, for de omvendte sig ved Jonas' prædiken, og se, her er mere end Jonas.

Tegnet er jo netop underet = opstandelsen! Større tegn kan ingen behøve ..

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#86537 - 01/09/2007 19:37 Re: Humor i Bibelen [Re: kristina]
Morten_M
Bruger
Bruger

Oprindeligt skrevet af: kristina
...det er da i høj grad meningsfuldt...

kristina
Hej kristina, vil du ikke bidrage med en Bibelpassage, du finder sjov, morsom eller pudsig? \:D

Til toppen 
#86540 - 01/09/2007 20:12 Re: Humor i Bibelen [Re: Morten_M]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Oprindeligt skrevet af: Morten_M
...det er da i høj grad meningsfuldt...

kristina
Hej kristina, vil du ikke bidrage med en Bibelpassage, du finder sjov, morsom eller pudsig? \:D

Hvis jeg kommer i tanker om andre end de allerede anførte, skal jeg nok komme frem med dem.
Men opfordringen "sig noget sjovt!" fører vist ikke så tit til et godt grin.

Og mit indlæg var såmænd også bare et forhåbentlig klart svar på et klart (men måske ikke ligefrem morsomt) spørgsmål fra høgh.

Bortset fra det: jeg er helt med på, at humor er en guddommelig - nærmest livsvigtig! - egenskab.

Humor: væske/vand/fugt.
Livets vand! \:\)

kristina

Ændret af kristina (01/09/2007 20:13)

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#86541 - 01/09/2007 20:18 Re: Humor i Bibelen [Re: kristina]
Morten_M
Bruger
Bruger

Jeg mente også snarere: Citer noget sjovt, refererer noget morsomt... \:\)

Nå, bare hold øjnene åbne, når du læser Bibelen, så finder du nok noget ;\)

Til toppen 
#86543 - 01/09/2007 21:53 Re: Humor i Bibelen [Re: kristina]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
Matt. 16,4:
En ond og utro slægt kræver tegn, men den skal ikke få andet tegn end Jonastegnet.« Og han forlod dem og gik sin vej.

Man kunne få opfattelsen af, at der her var et indslag af humor ved at henvise til Jonastegnet..

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#86568 - 03/09/2007 13:32 Re: Humor i Bibelen [Re: Morten_M]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Oprindeligt skrevet af: Morten_M
Jeg mente også snarere: Citer noget sjovt, refererer noget morsomt... \:\)

Nå, bare hold øjnene åbne, når du læser Bibelen, så finder du nok noget ;\)

OK da, Morten, jeg kom lige til at tænke på den bette overtolder - han får mig altid til at smile ret bredt! \:\)

Lukas 19,1-6:
Og Jesus kom ind i Jeriko og gik gennem byen.
Dér var der en mand, som hed Zakæus, han var overtolder, og han var rig.
Han ville gerne se, hvem Jesus var, men kunne ikke for skaren, da han var lille af vækst.
Så løb han i forvejen og klatrede op i et morbærfigentræ for at få ham at se, for han måtte komme den vej forbi. Da Jesus kom til stedet, så han op og sagde: »Zakæus, skynd dig at komme ned! I dag skal jeg være gæst i dit hus...

Jeg ser det for mig: Zakæus - landsforræderen der krævede skat op for romerne, og som skik var tog sig gevaldige frynsegoder for sit arbejde - han var garanteret ikke nogen populær skikkelse på stedet.

Men han var nysgerrig efter at se ham Jesus, som alle talte om, og da han forståeligt nok ikke ville vise sin interesse offentligt ("det skulle nødig hedde sig ...!") mente han at klare sagen ved at klatre til vejrs og sidde ubemærket deroppe og holde udkik. Det træ har vist nogle gode store blade, man kan gemme sig i, tror jeg ...

Men ups! - han blev sandelig afsløret - og sikkert ganske befippet over at han kunne vente fint besøg, nemlig af Jesus selv!

Jeg gætter på, at det var sjældent han blev inviteret indenfor nogen steder, og de som overværede begivenheden gav ondt af sig og sagde: »Han er gået ind som gæst hos en syndig mand

Men så ender historien jo så lykkeligt, for Zakæus stod frem og sagde til Herren: »Se, Herre, halvdelen af, hvad jeg ejer, giver jeg til de fattige, og hvis jeg har presset penge af nogen, giver jeg det firedobbelt tilbage.« Da sagde Jesus om ham: »I dag er der kommet frelse til dette hus, fordi også han er en Abrahams søn.
For Menneskesønnen er kommet for at opsøge og frelse det fortabte.« \:\)

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#86572 - 03/09/2007 17:32 Re: Humor i Bibelen [Re: kristina]
Nissen
Bruger

Reg.: 30/06/2006
... som jeg plejer at sige:

Zakæus, en lille mand, der blev 'høj' af at møde Jesus!

:-D

/B

Til toppen 
#86573 - 03/09/2007 18:28 Bibelen er ikke humoristisk! [Re: Morten_M]
Jalokin
Anonym

Hvad er humor?

Jeg opfatter ikke humor som noget tilsigtet. Humor er en egenskab til at se det humoristiske i uskyldige situationer, eller at fremkalde latter hos sine medmennesker, uden at nedgøre andre.

Humor afhænger også af vores bagage. Tænk bare på alle de antydninger, man læser i et Asterix-album. Hvis man ikke kender Bibelen vil Asterix' Odyssé fx. ikke være helt så humoristisk som hvis man gør.

Spørgsmålet bør derfor snarere være: Er der nogle beretninger i Bibelen, du synes er humoristiske?

Vores opfattelse af, hvad der er humoristisk (i det omfang vi har en fælles opfattelse) er helt sikkert forskellig fra den, en jøde havde for 2000 år siden. Derfor tror jeg heller ikke, der er passager i Bibelen, der er tænkt som humoristiske. At en given beretning kan give os nogle associationer, der får os til at grine, er en helt anden sag.

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#86653 - 09/09/2007 13:12 Re: Bibelen er ikke humoristisk! [Re: ]
Morten_M
Bruger
Bruger

Oprindeligt skrevet af: Jalokin
Jeg opfatter ikke humor som noget tilsigtet. Humor er en egenskab til at se det humoristiske i uskyldige situationer, eller at fremkalde latter hos sine medmennesker, uden at nedgøre andre.

...Derfor tror jeg heller ikke, der er passager i Bibelen, der er tænkt som humoristiske.
Jeg kan ikke sige, at jeg er enig. Der findes humoristiske genrer (vittighed, parodi, lampoon, etc.).

Du synes endda at henvise til en parodi - Asterix' Odyssé (som jeg ikke kender - det lyder dog snarere som Homer). Men parodien er humoristisk (en humoristisk genre) uanset, om du eller jeg finder den morsom.

I mange tilfælde virker parodien morsom, også på dem, der ikke kender det parodierede: Cervantes' Don Quixote kan fremkalde latter hos dem, der ikke kender middelalderlige ridderromaner.

Men du har ret i, at for at forstå en humoristisk passage (som humoristisk eller morsom), skal man ofte have en del baggrundsviden. Det betyder snarere, at der er humoristiske passager i Bibelen, vi i dag ikke opfatter som morsomme, fordi vi ikke kender nok til de oldgamle kulturer.

Til toppen 
#86664 - 09/09/2007 19:28 Parodier osv. [Re: Morten_M]
Jalokin
Anonym

Du har sikkert ret mht. parodi som genre. Til gengæld kan jeg ikke genkalde den genre fra Bibelen.

Til toppen 
#86667 - 09/09/2007 20:49 Latter [Re: ]
Morten_M
Bruger
Bruger

Oprindeligt skrevet af: Jalokin
Du har sikkert ret mht. parodi som genre. Til gengæld kan jeg ikke genkalde den genre fra Bibelen.
Nej, i Bibelen er der ikke noget, vi direkte kan identificere som parodier. Men der er hån og spot (fx Elias - Kong 18,27). Jeg går ud fra, at hån og spot har haft til hensigt at latterliggøre modstandere (fx Baalprofeterne), dvs. gøre dem til grin blandt tilhøre/tilskuere.

Når jeg efterlyste humoristiske passager, ønskede jeg imidlertid at se bort fra spot og hån. Udgangstesen var: Findes der i Bibelen lattervækkende passager, som ikke er forbundet med hån og spot?

Hvis vi gør det alt for teoretisk, må vi have en skelnen mellem forskellige slags latter: Den spottende, den humoristiske, den glade, etc.

Spottende latter forekommer ofte i Bibelen, fx "Dagen lang er jeg til latter, alle spotter mig." Jer 20,7.

Latter forekommer altså i Bibelen.

Noget eventuelt humoristisk i Bibelen ville netop være det lattervækkende uden spot eller hån.

Når du, Jalokin, siger, at der ikke er noget humoristisk i Bibelen, skal jeg så forstå det sådan, at det lattervækkende i Bibelen, efter din mening, altid er spottende?

Til toppen 
#86685 - 10/09/2007 17:44 Re: Latter [Re: Morten_M]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej alle.

Jeg kan godt lide Ordsprogene 30,33:
"For tryk på mælken giver tykmælk, tryk på næsen giver blod, og tryk på vreden giver strid." \:D

Eller: "Uafladeligt tagdryp på en regnvejrsdag og stridbar kvinde ligner hinanden." Ordsp. 27,15.

Eller Ordsp. 23,29-35:
"Hvem råber ak, hvem råber ve, hvem har stridigheder, hvem har klageråb, hvem har flænger uden at vide hvorfor, hvem har triste øjne? Det har de, der sidder sent oppe over vinen, de, som kommer for at smage den krydrede vin. Se ikke på vinen, når den skinner rødt, når den glimter i bægeret, rigeligt flyder den! Den ender med at bide som en slange, spy gift som en hugorm. Dine øjne ser sære ting, og du taler forstyrret, du bliver som en, der ligger ude på havet, som en, der ligger på en mastetop. 'Jeg er blevet slået, uden at jeg følte smerte, jeg er slået ud, uden at jeg mærkede det. Hvornår vågner jeg? Jeg vil opsøge vinen igen!'"

Mvh. Anne.

Ændret af AnnePande (10/09/2007 17:45)

Til toppen 
#86707 - 12/09/2007 00:37 Re: Humor i Bibelen [Re: hoeg]
Lene
Bruger

Reg.: 05/04/2007
Jeg finder det ret komisk, at Gud taler til Bileam gennem et æsel. 4. Mos. 30 ->

Til toppen 
#86817 - 16/09/2007 01:08 Re: Latter [Re: Morten_M]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
"Findes der i Bibelen lattervækkende passager, som ikke er forbundet med hån og spot?"

Jeg vil sige ja, og et eksempel er Es 28:10

"Han siger jo:
Savlasav savlasav, kavlakav kavlakav,
lidt her og lidt der!"

Den vrøvlesætning grinede jeg lidt af da jeg så den første gang \:D

I øvrigt er jeg sikker på at Gud har humor - prøv bare at se giraffen ;\)

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær