Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#86293 - 25/08/2007 16:57 Elias og Johannes Døber. Matt vs John
Morten_M
Bruger
Bruger

Reg.: 16/08/2007
Her er et lille, simpelt emne.

Jesus siger om Johannes Døber, at han er Elias:
"Han er Elias, som skulle komme." (Matt 11:14).

Johannes Døberen benægter at være Elias:
"»er du Elias?« »Det er jeg ikke,« svarede han." (Joh 1:21).

Hvem lyver, hvem har ret?
Hvem kender svaret?

HvisISkalSteneHinanden,SåBrugArgumenter-IkkeSten!
»Jeg kaster skarn i ansigtet på jer« Mal 2:3
"Leave Britney alone!!!" - Chris Crocker, YouTube

Til toppen 
#86297 - 25/08/2007 17:54 Re: Elias og Johannes Døber. Matt vs John [Re: Morten_M]
Watson
Bruger

Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
 Oprindeligt skrevet af: Morten_M
Jesus siger om Johannes Døber, at han er Elias: "Han er Elias, som skulle komme." (Matt 11:14). Johannes Døberen benægter at være Elias: "»er du Elias?« »Det er jeg ikke,« svarede han." (Joh 1:21). Hvem lyver, hvem har ret?

Mit forslag: Johannes Døber kender ikke til sin forrige inkarnation som Elias, og nu er han jo rigtignok døbt Johannes... {Med fare for at blive hængt ud som kætter.} \:\)

Mvh, pMn
"Det jordiske er noget ydre;
det himmelske noget indre." Lao Tse

Til toppen 
#86315 - 26/08/2007 04:51 Re: Elias og Johannes Døber. Matt vs John [Re: Watson]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære Watson

Jeg kan udemærket se, teksterne lader sig tolke, som om vi får noget at vide, om en eller anden form for reinkarnation. Men det er ikke, hvad jeg lægger mest mærke til og finder interessant, når jeg læser hele tekstsammenhængen. Dér spiller "reinkarnationen" måske nok ind, men vel på en anden måde end du forstår det.

Når når jeg læser om Moses sammen med Elias, ser jeg dem som Lovens [Lærens] og Profetiens [Visionens] Ånd.
Hele afsnittet, hvor de stiger op på et bjerg, får en indsigt og stiger ned igen, er fuld af billedtale, som lægger sig op af GT. På sin vis mener jeg, at billederne er vigtigere end selve begivenheden og personerne. Fortællingen kan i realiteten være i en legenteform, der iklæder og fremstiller det usynlige for øjet, gennem billeder vi kender. At stige op på et bjerg, kan både være en ydre og en indre rejse, som foretages af dem der står over for, at skulle modtage en indsigt. Efter begivenheden, begiver de sig atter ned fra bjerget, hvor det viser sig, at visionen skal forbindes med den almindelige oplevede virkelighed.

Morten_M: Jesus siger om Johannes Døber, at han er Elias: "Han er Elias, som skulle komme." (Matt 11:14). Johannes Døberen benægter at være Elias: "»er du Elias?« »Det er jeg ikke,« svarede han." (Joh 1:21). Hvem lyver, hvem har ret?

Når Jesus siger om Johannes Døberen; "Han er Elias, som skulle komme"; kan det læses som dette, at "Elias's ånd", Profetiens Ånd er kommet til Johannes, og han fremstår i den samme åndskraft som Elias.

Når Johannes Døberen benægter at være Elias; »er du Elias?« »Det er jeg ikke,« ; kan det læses som dette, at Johannes ikke er personen Elias, men Johannes, med sin egen profetiske kaldelse.

Profetiens Ånd er over Johannes.
Hverken Johannes eller Jesus lyver, de har begge ret!

Jeg siger ikke, at reinkarnation ikke finder sted, men det er værd at bringe flere mulige tolkninger frem, som kan sætte flere perspektiver på teksten.

Pax & Bonum

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 
#86324 - 26/08/2007 12:31 Re: Elias og Johannes Døber. Matt vs John [Re: Vandrer]
Morten_M
Bruger
Bruger

Ok \:\)

Nu har vi en utraditionel fortolkning ang. reinkarnation...

...og en traditionel fortolkning ang. Elias' ånd, jf. Luk 1,17:

"Han skal gå foran ham i Elias' ånd og kraft for at vende fædres hjerte til deres børn og give ulydige et retfærdigt sind og skaffe Herren et folk, der er gjort rede."

Jeg er meget glad for jeres svar, men inviterer samtidig andre til at deltage i den lille debat om Profeten Elias og Johannes Døber - Matt versus John!

Til toppen 
#86400 - 27/08/2007 22:40 Re: Elias og Johannes Døber. Matt vs John [Re: Vandrer]
Morten_M
Bruger
Bruger

Oprindeligt skrevet af: Vandrer
Når Jesus siger om Johannes Døberen; "Han er Elias, som skulle komme"; kan det læses som dette, at "Elias's ånd", Profetiens Ånd er kommet til Johannes, og han fremstår i den samme åndskraft som Elias.

Når Johannes Døberen benægter at være Elias; »er du Elias?« »Det er jeg ikke,« ; kan det læses som dette, at Johannes ikke er personen Elias, men Johannes, med sin egen profetiske kaldelse.

Hej Vandrer

Denne distinktion mellem Elias' ånd og Elias' person, er noget du skaber, for at bringe overensstemmelse mellem to umiddelbart modstridende synspunkter.

Er der noget særligt, du kan støtte dig til ang. den distinktion? Nogen steder i Bibelen?

Jeg mener: Hvordan skal man kunne vide, at Jesus mener ét, Johannes noget andet, når de taler om Elias.

Evangelisterne iscenesætter Johannes Døber som Elias, så hvorfor skulle Johannesevangeliet have denne passage, hvor Døberen benægter at være Elias? Skulle det kun være for at pege på forskellen mellem Elias' ånd og Elias' person? Hvis det er tilfældet, hvorfor skulle det så kun komme til udtryk i Johannesevangeliet?

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær