Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#86184 - 21/08/2007 18:23 Jesus fødselsdag?
Carrie
Bruger

Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
Kunne ikke finde emnet andre steder, så opretter det nu.

Jeg har hørt mange gange at Jesus slet ikke har fødselsdag i december? Jeg har hørt det var i marts, april og september \:\)

Noget med der var beskrevet noget med dadler, men det var vidst ifl. Islam.

2 Mormoner har fortalt mig det var i marts / april..

Ved I noget om det, og hvilke beviser der skulle være for at det ikke kunne have været i december ?

Mvh Carrie

<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3

In Nomine Patris Et Filii Et Spiritus Sancti

Til toppen 
#86188 - 21/08/2007 19:24 Re: Jesus fødselsdag? [Re: Carrie]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Det taler imod, at der var hyrder på marken... jeg tror nok den mellemøstlige vinter er ca lige så kold som vores. Herodes var nok heller ikke dum nok til at mønstre hele Israel om vinteren, så de skulle rejse i det kolde vejr.

Grunden til at vi fejrer det den dag vi gør, er fordi det før-kristne Europa fejrede deres solgud der (nemlig ved vintersolhverv). For at forhindre en blandingsreligion (som i Sydamerika) valgte man så at fejre Kristi fødsel den dag. Det er også en meget smuk symbolik, at det er omkring jul, at "lyset kommer til verden" altså at dagene begynder at tage til. Det er lidt det samme som når man bygger en kirke hvor der før var en hedensk helligplads.

Noget andet ret skægt er, at Jesus sandsynligvis er født i år 7 f.Kr. \:D

Mvh. Steffen

Til toppen 
#86193 - 22/08/2007 09:25 Re: Jesus fødselsdag? [Re: steffenlaursen]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Steffen.

Oprindeligt skrevet af: steffenlaursen

Grunden til at vi fejrer det den dag vi gør, er fordi det før-kristne Europa fejrede deres solgud der (nemlig ved vintersolhverv). For at forhindre en blandingsreligion (som i Sydamerika) valgte man så at fejre Kristi fødsel den dag. Det er også en meget smuk symbolik, at det er omkring jul, at "lyset kommer til verden" altså at dagene begynder at tage til.

Ja, og så slipper vi også for bøvlet med at flytte julen, hver gang der er en eller anden der kommer med en ny teori. Det ville også være ærgerligt hvis alle skulle til at fejre det bare på den dag, de tilfældigvis mente var rigtig. \:p

Det vigtigste må være, at vi fejrer at Jesus blev født - ikke at det lige netop sker på den rette dato. (Påsken falder jo også forskelligt hvert år, så det sker jo heller ikke på "selve dagen", selv om det var lige så meget en bestemt dato som Jesu fødsel. En dødsdag er jo også altid en bestemt dato.)

Mvh. Anne.

Til toppen 
#86194 - 22/08/2007 09:48 Re: Jesus fødselsdag? [Re: Carrie]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Hej Carrie

Prøv at læse min lille artikel fra årtusindskiftet: Jesu 2000 års fødselsdag. Og Peter Legarths svar på Hvornår blev Jesus født?

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#86218 - 23/08/2007 15:36 Re: Jesus fødselsdag? [Re: asas]
Carrie
Bruger

Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
1000 mange tak \:\)

<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3

In Nomine Patris Et Filii Et Spiritus Sancti

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær