0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#86158 - 19/08/2007 12:28
Re: Tænk sig at den katolske kirke var SÅ ond.....
[Re: steffenlaursen]
|
Jalokin
Anonym
|
Du skulle dele din viden med Wikipedias brugere. Der er fx. endnu ikke en dansk artikel om 'Katharerne' (men nok om katharisme).
|
|
Til toppen
|
|
|
#86822 - 16/09/2007 01:30
[Re: Petrus_taurus]
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
|
Jeg er enig med steffen her - jeg græder tørre tårer over det kathariske kætteris forsvinden.
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#86830 - 16/09/2007 11:59
[Re: JesusFreakDK]
|
Bruger
Bruger
Reg.: 16/08/2007
|
Det er jo ikke alle kristne, som håndhæver det dér med at elske sine fjender. Det ser selvfølgelig også bedst ud på papiret, i virkeligheden bliver det så akavet.
...var der nogen, der sagde hyklerisk dobbelthed mellem ord og gerning? Slap lige af, vi skal jo alle være her (også dem, der hader sine fjender)...
HvisISkalSteneHinanden,SåBrugArgumenter-IkkeSten! »Jeg kaster skarn i ansigtet på jer« Mal 2:3 "Leave Britney alone!!!" - Chris Crocker, YouTube
|
|
Til toppen
|
|
|
#86833 - 16/09/2007 13:30
[Re: Morten_M]
|
Bruger
|
Jeg er ikke helt med? Sætter du lighedstegn mellem det at "elske sine fjender" og "være ligeglad med diverse kætterier som er til fare for den sande lære"?
I så fald er det vist ikke i hvert fald ikke undertegnede som lider af "hyklerisk dobbelthed mellem ord og gerning" - for jeg går ud fra at du er enig med Skriften når der står:
"Vi påbyder jer, brødre, i vor Herre Jesu Kristi navn at holde jer fra enhver broder, der lever et uordentligt liv og ikke holder sig til den overlevering, de modtog af os" - 2 Thess, 3:6
|
|
Til toppen
|
|
|
#86834 - 16/09/2007 13:32
|
Bruger
Bruger
|
Jeg er ikke helt med? Sætter du lighedstegn mellem det at "elske sine fjender" og "være ligeglad med diverse kætterier som er til fare for den sande lære"? Man behøver jo ikke ligefrem slå kættere ihjel på de mest voldelige og brutale måder - det var det, jeg mente. Jeg siger ikke, at man skal være ligeglad. Kan du se forskellen? 
HvisISkalSteneHinanden,SåBrugArgumenter-IkkeSten! »Jeg kaster skarn i ansigtet på jer« Mal 2:3 "Leave Britney alone!!!" - Chris Crocker, YouTube
|
|
Til toppen
|
|
|
#86843 - 17/09/2007 09:49
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
At det kathariske kætteri forsvandt er sikkert godt. Men jeg synes det er temmelig skræmmende (nok ikke det bedste ord, men jeg ved simpelthen ikke lige hvad jeg skal skrive. Afskyvækkende?) at græde tørre tårer over et folkemord...
Men sådan er vi jo så forskellige.
Er det mon muligt at fordømme kætteri, uden derfor at mene at kætterne er bedst tjent med at dø?
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#86845 - 17/09/2007 11:16
[Re: anniesr]
|
Bruger
Bruger
|
Er det mon muligt at fordømme kætteri, uden derfor at mene at kætterne er bedst tjent med at dø? Det var det synspunkt, jeg gjorde mig til talsmand for, men det forargede JesusFreakDK...
|
|
Til toppen
|
|
|
#86846 - 17/09/2007 11:16
[Re: anniesr]
|
Bruger
|
"At det kathariske kætteri forsvandt er sikkert godt. Men jeg synes det er temmelig skræmmende (nok ikke det bedste ord, men jeg ved simpelthen ikke lige hvad jeg skal skrive. Afskyvækkende?) at græde tørre tårer over et folkemord..."
Ved ikke helt hvor du har den sidste del af den her sætning fra? Ikke fra mit indlæg i hvert fald - jeg skrev at det var selve kætteriets forsvinden jeg græd tørre tårer over.
I øvrigt var katharerne ikke meget bedre overfor katolikkerne i de områder de tog i besiddelse, som det også er blevet påpeget.
"Er det mon muligt at fordømme kætteri, uden derfor at mene at kætterne er bedst tjent med at dø?"
Ja - det mener jeg f.eks.
|
|
Til toppen
|
|
|
#86847 - 17/09/2007 11:18
|
Bruger
|
Øhm, undskyld men jeg kunne altså ikke finde nogen fordømmelse af det kathariske kætteri i dit indlæg. Det jeg læste ud af det var: "Slap nu af - alle synspunkter skal have lov at komme til og sprede sig, uanset om læren er sand eller falsk". Det var DET der "forargede" mig.
|
|
Til toppen
|
|
|
#86849 - 17/09/2007 11:20
|
Bruger
|
Ja, sagtens, og jeg er også enig, men det indtryk jeg fik af dit indlæg var at hvis man elsker sine fjender, så skal man også lade være med at bekæmpe div. kætterier, og det er jeg IKKE enig i. Det var derfor jeg reagerede.
|
|
Til toppen
|
|
|
#86851 - 17/09/2007 11:32
|
Bruger
Bruger
|
...men det indtryk jeg fik af dit indlæg var at hvis man elsker sine fjender, så skal man også lade være med at bekæmpe div. kætterier, og det er jeg IKKE enig i. Plejer du at fortolke andres meninger (i dette tilfælde forum-indlæg), sådan at de nødvendigvis må være dybt uenige med dig? Eller var det blot noget, du kom til i mit tilfælde? Anyway, hvad med at prøve, at forstå andre på en måde, du selv er enig i? Der er jo ingen grund til at kritisere eller anklage nogen for noget, de slet ikke mener 
|
|
Til toppen
|
|
|
#86855 - 17/09/2007 12:41
[Re: Petrus_taurus]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
|
Well... den romersk-katolske kirke har altid været forholdsvis bastant i sin kirketugt, omend jeg aldrig har forstået der historiske lyst til at brænde modstandere på bålet.
Det er dog interessant at jeg som Luthersk i den siddende paves øjne, vel nærmest er lige så kætterisk som Katahrismen. På den anden side er holdningen more or less gengældt, så nok fair nok.
- When your Karma's gone, my Dogma still stands -
|
|
Til toppen
|
|
|
#86875 - 17/09/2007 19:12
[Re: Grev Lindgren]
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
|
Well... den romersk-katolske kirke har altid været forholdsvis bastant i sin kirketugt, omend jeg aldrig har forstået der historiske lyst til at brænde modstandere på bålet. I den forbindelse er "vi" protestanter vist ikke så meget bedre. Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#86876 - 17/09/2007 19:21
[Re: Nikolaj]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
|
Nej, det er ret, vi har også vort på samvittigheden.
- When your Karma's gone, my Dogma still stands -
|
|
Til toppen
|
|
|
#86885 - 17/09/2007 21:04
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Hej JF, Jamen så er vi enige...  Jeg ville bare gerne have det uddybet. Det er let at glemme at der bag det kathariske kætteri som er noget smuds, gemmer sig kathariske kættere som hverken er mere eller mindre værd i Guds øjne end mig.
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#86887 - 17/09/2007 21:16
[Re: Grev Lindgren]
|
Bruger
|
Egentlig synes jeg måske det er lidt halvtåbeligt at sige at hhv. vi og katolikkerne i dag har noget som helst ansvar for de grusomheder der har fundet sted tidligere. Ingen af os har været involveret i chikane af eller drab på kættere (går jeg da ud fra  ), og derfor synes jeg heller ikke vi burde påtage os et ansvar. Vi er skyldige i mange ting som enkeltpersoner.....men IKKE det. Mvh JF
|
|
Til toppen
|
|
|
#86890 - 17/09/2007 21:27
|
Bruger
Bruger
|
Egentlig synes jeg måske det er lidt halvtåbeligt at sige at hhv. vi og katolikkerne i dag har noget som helst ansvar for de grusomheder der har fundet sted tidligere. Jeg er ganske enig  Jeg som protestant er ikke skyldig i det, protestanter tidligere har gjort, ligesom ingen nutidige katolikker er skyld i nedslagtning af kættere, protestanter eller nogen andre. Der er ingen grund til at bebrejde nogen nulevende noget, folk for hundredevis af år siden har gjort eller ikke gjort. Kirken (eller kirkerne) har ikke den bedste fortid, men lad os koncentrere os om at gøre fremtiden bedre, i stedet for at bebrejde nogen noget eller føle os skyldige 
|
|
Til toppen
|
|
|
|